‌اعمال تسهیلات در خصوص طرح‌های مهم انقلاب

تاریخ تصویب: ۱۳۶۵/۰۹/۳۰
تاریخ انتشار: ۱۳۶۵/۱۱/۰۱

شماره ۹۲۶۸۲ – ۱۳۶۵/۱۰/۱۴

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ 1365.9.30 بنا به پیشنهاد مشترک وزارت‌خانه‌های برنامه و بودجه، بازرگانی، صنایع سنگین و صنایع موضوع نامه شماره 73266 مورخ 1365.9.15 ستاد طرح‌های مهم انقلاب تصویب نمودند تسهیلات ذیل در خصوص طرح‌های مهم انقلاب اعمال گردد:

1 ـ ساخت و تأیید قراردادهای فنی: [اصلاحی ۱۳۶۶/۲/۹]
‌رسیدگی به موارد عدم ساخت کالاها و اقلام مورد نیاز طرح‌های مذکور و تأیید قراردادهای فنی آن باید مستقیماً توسط معاونت ذیربط وزارت‌خانه‌ها صورت‌ پذیرد و چنانکه ظرف یک هفته نتیجه به متقاضی اعلام نگردد کمیسیونی متشکل از رییس ستاد طرح‌های مهم انقلاب، نماینده وزارت تأییدکننده و متقاضی نسبت به موضوع اقدام لازم معمول دارد.

2 ـ نحوه تخصیص ارز و گشایش اعتبار:
‌بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است سهمیه ارزی مهم انقلاب را برابر مصوبه کمیته تخصیص ارز به صورت قطعی اختصاص دهد و با توجه به‌ اولویت طرح‌های مهم انقلاب موارد ارجاعی را خارج از نوبت به جریان انداخته و حداکثر ظرف 10 روز از دریافت مدارک کامل، گشایش اعتبار نماید.

3 ـ تأمین مصالح ساختمانی و مواد مورد نیاز از داخل کشور:
‌مراکز تهیه و توزیع وزارت بازرگانی موظفند مصالح و اقلام مورد نیاز طرح‌های مذکور را با اولویت خاص (‌پس از اولویت جنگ) تأمین نمایند. ستاد طرح‌های‌ مهم انقلاب نیز باید مساعدت لازم در خصوص تخصیص ارز برای کالاهای وارداتی که به طرح‌ها اختصاص داده می‌شود بنماید.

4 ـ خریدهای فوری و ضروری طرح‌ها:
‌مبلغ یم میلیون دلار به صورت تنخواه‌گردان از محل اعتبار ارزی ستاد طرح‌های مهم انقلاب در اختیار شرکت آی.‌سی.‌ای قرار گیرد تا برابر تأیید ستاد طرح‌های‌ مهم انقلاب نسبت به خرید اقلام مورد نیاز اقدام نماید.

5 ـ نحوه ترخیص کالاها و اقلام وارداتی:
‌گمرک ایران مفاد تصویب‌نامه شماره 30496 مورخ 1362.6.28 را بدون رعایت محدودیت زمانی در مورد کالاها و اقلام وارداتی مورد نیاز طرح‌های مهم‌ انقلاب به مورد اجرا می‌گذارد.

6 ـ حمل و نقل و تأمین بودجه ریالی:
‌وزارت راه و ترابری موظف است همکاری لازم در امر حمل و نقل اقلام مورد نیاز طرح‌ها نماید و وزارت‌خانه‌های برنامه و بودجه و امور اقتصادی و دارایی در‌ تخصیص بودجه ریالی با اولویت اقدام نمایند.

7 ـ وزارت‌خانه‌های مجری طرح‌های موضوع این تصویب‌نامه موظفند بر حسب ضرورت از مفاد تبصره‌های 1 یا 2 ماده 35 قانون صادرات و واردات سال جاری‌ در جهت تعیین یا معافیت از قیمت کالاها اقدام نمایند تا ضمن حفظ مصالح کشور و رعایت صرف در خرید اقلام مورد نیاز خللی در جریان اجرای طرح‌ها ایجاد‌ نگردد.

‌میرحسین موسوی – نخست‌وزیر