‌آیین‌نامه اجرایی قانون استفاده از خدمت خارج از وقت اداری اعضای هیأت علمی و اعضای غیر هیأت علمی دانشگاه‌ها و‌ مؤسسات آموزش عالی و تحقیقاتی

تاریخ تصویب: ۱۳۶۵/۰۸/۱۴
تاریخ انتشار: ۱۳۶۵/۱۰/۰۱

68684 – ۱۳۶۵/۹/۱۲

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۶۵/۸/۱۴ بنا به پیشنهاد شماره 11.19348 وزارت فرهنگ و آموزش عالی، آیین‌نامه اجرایی تبصره 14 قانون استفاده از‌ خدمت خارج از وقت اداری اعضای هیأت علمی و اعضای غیر هیأت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی مصوب 1365.5.7 را به شرح زیر تصویب‌ نمودند:

ماده 1 ـ تعداد واحد تدریس موظف کلیه اعضای هیأت علمی مشمول این آیین‌نامه با رعایت تبصره‌های ذیل 16 الی 20 واحد معادل در هفته می‌باشد.

‌تبصره ـ خدمت اجرایی آن عده از اعضای هیأت علمی که در سمت‌های اجرایی دانشگاه‌ها یا مؤسسات آموزش عالی یا تحقیقاتی وابسته و با به صورت مأمور‌ در وزارت فرهنگ و آموزش عالی و شورای عالی انقلاب فرهنگی خدمت می‌نمایند به تناسب مسئولیت اجرایی ایشان که در ارتباط مستقیم با وظایف اصلی‌وزارت فرهنگ و آموزش عالی یا دانشگاه‌ها باشد معادل 4 الی 12 واحد تدریس محسوب می‌گردد.
تشخیص این تناسب با وزارت فرهنگ و آموزش عالی است.

‌ماده 2 ـ برای آن عده از اعضای هیأت علمی شاغل در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی که تعداد واحد کافی برای تدریس آنان وجود ندارد و مجری طرح یا‌ طرح‌های مستقل پژوهشی هستند اجرای این طرح یا طرح‌ها معادل 5 واحد تدریس محسوب می‌شود.

‌تبصره ۱ – [الحاقی ۱۳۶۷/۲/۷]
در صورتی که تحقیقات در زمینه‌های نظامی باشد حداکثر معادل ۵ واحد تدریس علاوه بر ۵ واحد مندرج در این ماده نیز قابل احتساب‌ است.

‌تبصره ۲ ـ [اصلاحی ۱۳۶۷/۲/۷]
منظور از طرح مستقل پژوهشی طرحی است که به تصویب شورای پژوهشی دانشگاه یا مؤسسه آموزشی و پژوهشی رسیده باشد و مجری طرح یا‌ مجریان آن جدا از وظایف آموزشی جهت اجرای آن بین 5 الی 15 ساعت به تناسب کیفیت پروژه وقت صرف نموده و بابت انجام آن هیچ‌گونه وجهی دریافت‌ ننموده و نتیجه آن به صورت سمینار و مقاله جهت تدریس و آموزش دانشجویان و سایر اعضای هیأت علمی ارایه گردد.

‌ماده 3 ـ اجرای پروژه‌های معین که توسط اعضای هیأت علمی پژوهش مراکز تحقیقاتی که 45 ساعت در خدمت دانشگاه یا مؤسسات تحقیقاتی هستند صرفاً‌ موظف به اجرای پروژه‌های تحقیقاتی مذکور می‌باشند حداکثر معادل 12 واحد تدریس موظف محسوب می‌گردد به شرط آن که اعضای مزبور 4 الی 8 ساعات‌ نیز به تدریس نظری بپردازد.

‌تبصره ـ واحد معادل دروس در تدریس نظری ـ آزمایشگاهی ـ کارگاهی ـ سرپرستی پروژه و رساله مطابق مصوبه هیأت امنا محاسبه می‌شود.

‌ماده 4 ـ دانشگاه یا مؤسسه آموزش عالی ملزم به انعقاد قرارداد با اعضای هیأت علمی و اعضای غیر هیأت علمی مشمول این آیین‌نامه طبق فرم ارسالی از طرف‌ وزارت فرهنگ و آموزش عالی و با توجه به مقررات این آیین‌نامه و رعایت موارد زیر می‌باشد:
‌الف ـ اگر به مقدار 16 الی 20 واحد درسی مورد نیاز جهت تدریس عضو به مدت نیم‌سال تحصیلی در مؤسسه محل اصلی اعضا وجود داشته باشد، مبلغ قرارداد‌ برابر حقوق و مزایای مستمر ماهانه می‌باشد، مشروط بر آن که اعضای هیأت علمی در تمام مدت سال هر هفته 45 ساعت به انجام وظایف محوله اشتغال داشته‌ باشند.
ب ـ اگر تعداد واحدهای مذکور در بند “‌الف” در مؤسسه اصلی اعضا جهت تدریس خالی نباشد و اعضای مزبور در مؤسسه آموزش عالی دیگر تدریس نمایند‌ مبلغ قرارداد به شرح بند “‌الف” پرداخت می‌گردد و لازم است در متن قرارداد نام مؤسساتی که از خدمت اعضای فوق استفاده می‌کنند و میزان استفاده آنان ذکر‌ گردد.
ج ـ اگر محل تدریس بعدی اعضا در فاصله بیش از 50 کیلومتری مؤسسه اصلی وی قرار داشته باشد، به عضو طرف قرارداد فوق‌العاده مأموریت نیز بر طبق‌ مقررات مربوط از محل اعتبارات مؤسسه‌ای که در فاصله بیش از 50 کیلومتر قرار دارد پرداخت خواهد شد.

‌د ـ چنانچه ساعات تدریس مورد نیاز برای اعضای هیأت علمی بیش از مقدار واحد موظف 30 ساعتی و کمتر از تعداد واحد موظف 45 ساعتی باشد در آن‌ صورت مبلغ قرارداد متناسب با واحد افزوده در دو نیم‌ سال تحصیلی و با توجه به سقف یک برابر حقوق و مزایا تعیین می‌شود.

ه – [الحاقی ۱۳۶۷/۱۲/۱۷]
حقوق و مزایای مستمر اعضای هیأت علمی عبارتست از حقوق و فوق‌العاده مخصوص و فوق‌العاده جذب.

‌ماده 5 ـ اعضای هیأت علمی طرف قرارداد به هیچ‌وجه حق انعقاد هیچ نوع قرارداد شفاهی و کتبی حق‌التدریس و همچنین حق دریافت، حق حضور و دیگر‌ پرداخت‌های دولتی در جلسات و کمیته‌ها و شوراها و حق‌المشاوره و دیگر پرداخت‌های دولتی را در خلال 45 ساعت خدمت موظف هفتگی ندارد.
‌نحوه استفاده از ساعات موظف خدمت اعضا مطابق قرارداد و با رعایت تبصره 2 قانون تعیین می‌گردد.

‌تبصره ـ انعقاد قرارداد حق‌التدریس منحصراً در خارج از ساعات موظف خدمت تعیین شده توسط مؤسسه اصلی خدمت امکان‌پذیر می‌باشد. کلیه مؤسسات‌ آموزش عالی زیر نظر وزارت فرهنگ و آموزش عالی موظفند از طریق و با موافقت مؤسسه اصلی اعضای هیأت علمی (‌در صورت نیاز به خدمت ایشان) برای‌ خارج از ساعات موظف قرارداد حق‌التدریس منعقد نمایند.

‌ماده 7 ـ حداقل و حداکثر ساعات در مورد پاسخگویی به دانشجویان توسط وزارت فرهنگ و آموزش عالی تعیین و ابلاغ می‌گردد. اعضای غیر هیأت علمی،‌ مبلغ قرارداد متناسب با تعداد ساعات مورد نیاز به خدمت آنان تا 16 ساعت کار اضافی در هفته اضافه بر 44 ساعت کار هفتگی مطابق مقررات مربوط و در‌صورت انجام خدمت اضافی به میزان بیش از 16 ساعت فوق‌الذکر در هفته (‌در ایام تعطیل و غیر تعطیل) به میزان (75).(1) حقوق و مزایای مستمر ماهانه با‌ رعایت سقف یک برابر حقوق و مزایای مستمر بابت حق‌الزحمه ماهانه تعیین و پرداخت خواهد شد.

‌تبصره ـ با پرداخت این حق‌الزحمه هیچ‌گونه وجهی بابت اضافه‌کار ساعتی و حق حضور در جلسه برای مدتی که اعضای غیر هیأت علمی مشمول این طرح‌ می‌باشد پرداخت نخواهد شد.

‌ماده 8 ـ تعداد نسبت افراد غیر هیأت علمی به هیأت علمی مشمول این آیین‌نامه به پیشنهاد دانشگاه یا مؤسسات آموزش عالی و تحقیقاتی و تصویب وزارت‌ فرهنگ و آموزش عالی با توجه به سقف اعتبار مصوب تعیین خواهد گردید.

‌ماده ۹ ـ پرداخت حق‌الزحمه مندرج در قرارداد تنظیمی در اجرای این آیین‌نامه در حین مرخصی‌های استعلاجی با رعایت مقررات استخدامی مربوط و همچنین‌ مرخصی‌های استحقاقی و مأموریت‌های اداری مختلف به استثنای مأموریت‌های تحصیلی و فرصت‌های مطالعاتی و بورس به اعضای هیأت علمی و اعضای‌ غیر هیأت علمی مشمول این قانون بلامانع است.

‌تبصره ـ پرداخت حق‌الزحمه به اعضای هیأت علمی و غیر هیأت علمی مشمول این آیین‌نامه که به عنوان مأمور در مؤسسات و وزارت‌خانه‌ها و نهادها (‌به‌استثنای وزارت فرهنگ و آموزش عالی و شورای عالی انقلاب فرهنگی و دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی یا تحقیقاتی وابسته) خدمت می‌نمایند ممنوع‌ است.

‌ماده 10 ـ در اجرای تبصره 10 قانون، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و تحقیقاتی وابسته به وزارت فرهنگ و آموزش عالی، به منظور ارایه خدمات‌ آموزشی و پژوهشی و مشاوره‌ای و حرفه‌ای می‌توانند با موافقت وزارت مزبور و با رعایت تبصره‌های زیر با دستگاه‌ها و مؤسسات، سازمان‌ها و شرکت‌های‌ دولتی و یا با بخش خصوصی قرارداد همکاری منعقد نمایند.

‌تبصره 1 ـ موضوع قرارداد نباید خارج از چهارچوب اهداف و وظایف و فعالیت مؤسسه آموزشی و پژوهشی مربوط باشد.

‌تبصره 2 ـ مبلغ قرارداد با در نظر گرفتن کلیه هزینه‌های مستقیم و غیر مستقیم اجرای قرارداد، محاسبه و تعیین می‌گردد.

‌تبصره 3 ـ درآمد حاصل از انعقاد اینگونه قراردادها باید با رعایت مقررات مربوط از محل درآمد حاصل از قراردادها صرف گسترش آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها و به‌طور کلی توسعه مراکز آموزشی و تحقیقاتی شود.

‌ماده 11 ـ دانشگاه یا مؤسسه آموزش عالی و تحقیقاتی ذیربط می‌تواند در صورت عدم رعایت دقیق ضوابط این آیین‌نامه و مندرجات قرارداد توسط عضو ظرف‌ قرارداد نسبت به تجدیدنظر در قرارداد اقدام نماید.

‌ماده 12 ـ طرفین قرارداد مجاز به فسخ قرارداد بوده و در صورت تمایل می‌توانند از اعلام قبلی کتبی یک ماهه نسبت به فسخ قرارداد اقدام نمایند و در هر صورت‌ نباید این فسخ عامل وقفه در امور آموزشی و پژوهشی گردد.

‌ماده 13 ـ مسئولیت اجرای دقیق و نظارت و پیگیری برای اجرای ضوابط و مقررات مربوط با توجه به ساعات و واحدهای موظف به عهده رییس دانشگاه یا‌ مؤسسه آموزش عالی و تحقیقاتی می‌باشد.

‌ماده 14 ـ فقط اعضای هیأت علمی شاغل که تا تاریخ تصویب این آیین‌نامه که به تقاضای خود تغییر وضعیت به عضو هیأت علمی داده‌اند ولکن به کار آموزش‌ اشتغال دارند مشمول تبصره 6 قانون می‌شوند.

‌ماده 15 ـ استفاده از خدمات بازنشستگان با توجه به رشته تحصیلی با تقاضای دانشگاه یا مؤسسه آموزش عالی و تأیید وزارت فرهنگ و آموزش عالی خواهد‌ بود.

‌میرحسین موسوی – نخست‌وزیر