‌ایجاد تسهیلات و امکانات لازم جهت ایفای مسئولیتهای کمیسیون ویژه هیأت دولت که برای بررسی و ارائه پیشنهاد و چگونگی‌ ارتباط مردم با دستگاه‌های دولتی تشکیل گردیده

تاریخ تصویب: ۱۳۶۵/۰۶/۰۹
تاریخ انتشار: ۱۳۶۵/۰۷/۱۵
شماره ثبت: 60326 - 1365.06.30

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۶۵.۶.۹ به منظور ایجاد تسهیلات و امکانات لازم جهت ایفای مسئولیت‌های کمیسیون ویژه هیأت دولت که برای بررسی و‌ ارایه پیشنهاد چگونگی ارتباط مردم با دستگاه‌های دولتی تشکیل گردیده تصویب نمودند:

۱ ـ برادران وزیر به طور فعال در ارتباط مستمر با کمیسیون باشند تا کمیسیون اطلاعات لازم را در مورد وزارت‌خانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی تابعه و وابسته به‌ آنها در موارد ضرورت مستقیماً از طریق برادران وزیر کسب نماید.

۲ ـ کلیه برادران وزیر فرد یا افرادی از میان معاونان خود یا مشاوران و کارشناسانی که از هر لحاظ مسلط بر امور هستند انتخاب خواهند کرد تا اطلاعات‌ درخواستی کمیسیون را به طور کامل و حداکثر ظرف ۱۵ روز پس از درخواست کمیسیون از وزیر ذیربط تهیه و با اطلاع وزیر ذیربط از طرف وی در اختیار‌ کمیسیون قرار دهند.‌ اطلاعات مشروحه زیر از اولویت برخوردار می‌باشند:
‌الف ـ طبقه‌بندی تفکیکی ارتباطی که دستگاه مربوط با مردم دارد و خدماتی که عرصه می‌کند.
ب ـ گردش کار در هر یک از این ارتباطات و عرصه خدمات، تعیین مراحل و مقامات مسئول.
ج ـ مستندات قانونی، آیین‌نامه‌ها، بخش‌نامه‌ها و رویه‌های مربوط به هر یک از این ارتباطات و خدمات.
‌د ـ مدارکی که مردم باید برای انجام کار خود تهیه کنند و به دستگاه مربوط بدهند.
‌ه‍ـ مدت انجام کار از آغاز مراجعه متقاضی تا انجام آن به طور متوسط و نیز حداکثر
مدت (‌با تذکر تفصیلی اشکالاتی که موجب طولانی شدن انجام کار می‌شود).
‌و ـ بستگی یا پیوستگی عملیات اجرایی هر یک از موارد با دستگاه‌های دیگر.
‌ز ـ مشکلات دستگاه در خصوص عملیات مربوط به هر یک از این ارتباطات.
‌ه‍ـ پیشنهادهای اصلاحی در زمینه:
‌ه‍ـ ۱ ـ کوتاه کردن گردش کار.
‌ه‍ـ ۲ ـ اصلاح یا حذف مقررات که موجب کوتاه‌کردن سیر کار می‌شود.
‌ه‍ـ ۳ ـ تدوین مقررات جدید.
‌ه‍ـ ۴ ـ کارهایی که تمام یا قسمتی از آن را می‌توان به خود مردم واگذار کرد.

‌تبصره ۱ ـ به منظور بررسی دقیق گردش کار (‌موضوع بند ۲) چنانچه کمیسیون نیاز به
مطالعه نمونه پرونده‌هایی داشته باشد که مبین گردش کار مورد نظر است‌ دستگاه مربوط
باید پرونده‌های مذکور را با درخواست کمیسیون از وزیر مسئول از طریق دفتر هیأت
دولت به کمیسیون ارسال نماید و در صورتی که ارسال‌پرونده عملی نباشد امکان مراجعه
آن را در محل برای نمایندگان کمیسیون فراهم سازد.

‌تبصره ۲ ـ علاوه براطلاعاتی که در بند ۳ ذکر شد چنانچه درآینده کمیسیون نیاز به اطلاعات دیگری داشته باشد این اطلاعات نیز به همان ترتیب و در همان مدت‌ باید در اختیار کمیسیون قرار گیرد.

۳ ـ کلیه وزارت‌خانه‌ها و سازمان‌های مستقل ترتیبی اتخاذ خواهند کرد که مراجعه نمایندگان کمیسیون برای کسب اطلاات لازم از مدیر امور حقوقی دستگاه (‌یا‌ فردی که بر این امور مسلط است) و نیز مدیر تشکیلات و روش‌ها به طور مستقیم و در اسرع وقت (‌حداکثر ۴۸ ساعت) امکان‌پذیر باشد.

۴ – کلیه مکاتبات مربوط به کار مطالعه و تحقیق و از طرف کمیسیون با وزیر دستگاه خواهد بود و مصوبات هیأت دولت یا بخش‌نامه‌ها و تصمیمات دولت از‌ طرف نخست‌وزیر به وزارت‌خانه یا دستگاه مربوط ابلاغ خواهد شد.

‌میرحسین موسوی – نخست‌وزیر