‌آیین‌نامه ارزشیابی صلاحیت علمی خبرگان بدون مدرک دانشگاهی [مصوب ۱۳۶۵]

تاریخ تصویب: ۱۳۶۵/۰۶/۰۴
تاریخ انتشار: ۱۳۶۵/۰۶/۰۴

[به موجب ماده ۱۰ آیین‌‏نامه ارزشیابی صلاحیت علمی خبرگان بدون مدرک دانشگاهی، مصوب ۱۳۶۸ لغو شده است.]

شماره 3636/د ش – ۱۳۶۵/۸/۲۶

‌مصوب هشتاد و دومین جلسه مورخ ۱۳۶۵/۶/۴ شورای عالی انقلاب فرهنگی

 


‌ماده 1 – دانشمندان رشته‌های ادب و فرهنگ و علوم انسانی و معارف اسلامی که در میان اهل فن به عنوان صاحب نظر شهرت داشته و یا صاحب‌ تألیفاتی باشند، پس از تأیید مقام علمی آنان به وسیله هیأت داورانی که شورای عالی انقلاب فرهنگی تعیین خواهد کرد می‌توانند به عنوان دانشیار یا‌استاد دانشگاه شناخته شوند. استخدام این اشخاص با حکم وزیر فرهنگ و آموزش عالی انجام خواهد گرفت.

‌ماده 2 – فضلای حوزه‌های علمیه که سطوح عالیه و حداقل 5 سال دوره دروس خارج را گذرانده باشند و نیز رساله‌ای در موضوع تخصصی خود‌ تصنیف نمایند می‌توانند پس از تأیید هیأت داوران و با حکم وزیر فرهنگ و آموزش عالی در مرتبه استادیاری به منظور تدریس رشته‌های مناسب (‌در‌ سال اول به صورت قراردادی و در صورت موفقیت در آن سال، به صورت آزمایشی) توسط وزارت فرهنگ و آموزش عالی استخدام شوند.

تبصره -‌ داوطلبانی که سابقه تحصیلات ایشان در دروس خارج کمتر از پنج سال است لیکن دارای برجستگی علمی خاصی هستند هیأت داوران با تشخیص‌ خود مخیر است آنان را به سمت استادیار یا مربی انتخاب کند.

‌ماده 3 – افراد فاضلی که معلومات لازم برای تدریس در رشته‌های فقه و اصول، تفسیر، عرفان و اخلاق، فلسفه و کلام، حقوق و علوم سیاسی، تاریخ،‌ زبان و ادبیات فارسی، زبان و ادبیات عربی، زبان و ادبیات خارجی را دارند اما دارای مدارک لازم علمی دانشگاهی نیستند می‌توانند با تدوین و ارائه‌ رساله‌ای در زمینه مورد نظر، در امتحاناتی که زیر نظر هیأت داوران با همکاری گروه علوم انسانی شورای عالی برنامه‌ریزی و کمیته معارف اسلامی‌ برگزار می‌شود که شرکت نمایند و در صورت موفقیت با حکم وزیر فرهنگ و آموزش عالی در مرتبه مربی استخدام شوند.

‌تبصره 1 – این داوطلبان می‌توانند بدون داشتن سابقه یا قبل از اتمام دو نیمسال تدریس در دانشگاه (‌با حداقل 8 واحد تدریس شده) تقاضای خود را‌ تسلیم نمایند. لیکن استخدام آزمایشی آنان منوط به گذراندن دو نیمسال تدریس مذکور در بالا می‌باشد.

‌تبصره 2 – آیین‌نامه اجرایی نحوه برگزاری امتحانات توسط هیأت داوران پیشنهاد و به تصویب وزیر فرهنگ و آموزش عالی خواهد رسید.

‌ماده 4 – هیأت داوران مرکب از سه تن استاد یا دانشیار در رشته‌های مطروحه در ماده 1 و دو تن روحانی آشنا به مسائل دانشگاهی خواهد بود که از‌ طرف شورای عالی انقلاب فرهنگی انتخاب و با حکم وزیر فرهنگ و آموزش عالی منصوب می‌شوند.

‌ماده 5 – متخصصان رشته‌های هنری پس از تأیید گروهی مرکب از پنج تن استادیار یا بالاتر که از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی معین و با حکم‌ وزیر فرهنگ و آموزش عالی منصوب می‌شوند می‌توانند در مرتبه مربی یا استادیاری در سال اول به صورت قراردادی، و به شرط توفیق به صورت‌آزمایشی رسمی استخدام شوند.

‌ماده 6 – مشمولین مواد 1، 2، 3 و 5 این آیین‌نامه لازم است احاطه کافی به زبان فارسی داشته و معلومات جنبی متناسب با رشته و رتبه تدریس خود‌ در دانشگاه را دارا باشند.

‌ماده 7 – کسانی که دارای تجربیاتی در یکی از زمینه‌های تجربی و فنی بوده و در زمره اهل فن در آن زمینه محسوب شوند، چنانچه در امتحانات‌ کمیته‌های تخصصی گروه برنامه‌ریزی مربوط موفق شوند می‌توانند به عنوان استادکار و به صورت کارمزدی در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی‌ استخدام شوند.

‌ماده 8 – صلاحیت عمومی داوطلبان عضویت در هیأت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی که مشمول این آیین‌نامه می‌شوند باید به تأیید‌ هیأت مرکزی گزینش استاد برسد.

‌ماده 9 – اعتبارات و امکانات مربوط به اجرای این آیین‌نامه از طرف وزارت فرهنگ و آموزش عالی پیشنهاد می‌شود و به تصویب هیأت وزیران خواهد‌ رسید.

‌ماده 10 – این آیین‌نامه در 9 ماده و 3 تبصره در هشتاد و دومین جلسه شورای عالی به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید.