هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۶۵.۴.۱۵ بنا به پیشنهاد شماره ۵.۱۷۴۹ ـ ۱.۱۳۳۸ مورخ ۱۳۶۵.۲.۲۵ وزارت مسکن و شهرسازی و تأیید شماره ۶۳۵۱.۳۳۶۲.۲۴ مورخ ۶۵.۳.۱۷ وزارت امور اقتصادی و دارایی و شماره ۲۸۵۳ ـ ۹۲ مورخ ۶۵.۳.۲۴ وزارت برنامه و بودجه و به استناد بند “ج” تبصره ۱۵ قانون بودجه سال ۱۳۶۵ آییننامه مربوط به نحوه مصرف اعتبار ردیف ۵۰۳۰۴۷ (کمک به حساب ۱۰۰ امام) قانون بودجه سال ۱۳۶۵ را به شرح ذیل تصویب نمودند:
ماده ۱ ـ اعتبار ردیف ۵۰۳۰۴۷ (کمک به حساب ۱۰۰ امام) در وجه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی موضوع تبصره ۱۵ قانون بودجه سال ۶۵ کل کشور برای پرداخت هزینههای مربوط به اجرای طرحهای عمرانی و تعهدات عمرانی تعهدات پرداخت شده طرحهای عمرانی مربوط به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با رعایت مفاد قانون بودجه سال ۱۳۶۵ و قانون نحوه هزینه کردن اعتباراتی که به موجب قانون از رعایت قانون محاسبات عمومی و سایر مقررات عمومی دولت مستثنی هستند مصوب سال ۶۴ و این آییننامه و براساس موافقتنامه متبادله با وزارت برنامه و بودجه قابل مصرف میباشد و از شمول قانون محاسبات عمومی مستثنی است.
ماده ۲ ـ جداول اعتبارات مورد نیاز برای پرداخت هزینههای طرحهای عمرانی مربوط
از محل اعتبار این آییننامه به نحوی که در برگیرنده نیازهای واقعی باشد به تفکیک
مراکز استانها توسط بنیاد تهیه و پس از تصویب شورای مرکزی بنیاد به مراکز بنیاد
در استانها ابلاغ خواهد شد.
ماده ۳ ـ مدیر امور مالی بنیاد با تصویب شورای مرکزی و حکم سرپرست بنیاد منصوب و
مسئولیت درخواست وجه پرداخت هزینهها و نگهداری حسابها و حفظ اسناد و مدارک مالی،
وجوه نقدینهها و اوراق بهادار و نگهداری و حساب اموال بنیاد را در سطح کشور به عهده دارد.
تبصره ـ مسئولین امور مالی استانها با پیشنهاد شورای استان و تأیید مدیر امور
مالی بنیاد و یا حکم سرپرست بنیاد یا مقامات مجاز از طرف ایشان و مسئولین امور
مالی شهرستانها با پیشنهاد شورای شهرستان تأیید مسئول امور مالی استان مربوطه و
حکم سرپرست بنیاد استان و یا مقام مجاز از طرف ایشان تعیینمیشود و عهدهدار
مسئولیتهای مندرج در این ماده در مورد ابواب جمعی میباشد.
ماده ۴ ـ وجوه لازم برای انجام هزینههای مورد نیاز به تدریج در حدود اعتبار
تخصیص یافته ردیف ۵۰۳۰۴۷ قانون بودجه سال ۱۳۶۵ براساس دستور سرپرست بنیاد و
درخواست وجه معاون مالی و اداری بنیاد (قبلاً از طرف سرپرست بنیاد ب وزارت امور
اقتصادی و دارایی معرفی شده باشد) توسط خزانه به حساب مربوط که از طریق خزانه نزد
بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران افتتاح شده منتقل خواهد شد. استفاده از حساب مذکور
به امضای معاون مالی و اداری بهاتفاق سرپرست یا یک نفر دیگر به انتخاب شورای مرکزی مجاز میباشد.
ماده ۵ ـ اعتبارات مورد نیاز برای پرداخت هزینههای موضوع این آییننامه در
شهرستانها در حدود اعتبارات تخصیص یافته هر سه ماه یک بار به مرکز بنیاد
دراستانها ابلاغ خواهد شد ونیز مسئول امور مالی بنیاد در استان مکلف است سهمیه اعتبار شهرستانهای تابعه خود را ابلاغ نماید.
ماده ۶ ـ بنیاد مکلف است برای پرداخت هزینههای خود در استانها و شهرستانها نزد
یکی از شعب بانک ملی از طریق حسابداری کل بانک ملی حساب بانکی افتتاح نماید. تشخیص
افتتاح حساب و معرفی امضاهای مجاز استانها به عهده شورای استان مربوطه و تأیید
معاون مالی و امور اداری بنیاد میباشد. برداشتاز حسابهای بانکی موضوع این ماده
در مراکز استان با امضای مسئول امور مالی استان و سرپرست بنیاد استان یا مقام مجاز
از طرف ایشان و در شهرستانها باامضای مشترک مسئول امور مالی شهرستان و سرپرست
بنیاد استان یا مقام مجاز از طرف ایشان صورت میگیرد.
تبصره ـ در صورتی که در شهرستان محل فعالیت بنیاد، شعبه بانک ملی وجود نداشته باشد، افتتاح حساب در بانک دیگری که از طرف بانک مرکزی نمایندگی داشته باشد، مجاز خواهد بود.
ماده ۷ ـ معاون امور مالی و اداری بنیاد موظف است برای پرداخت هزینههای موضوع
این آییننامه در استانها به تشخیص سرپرست بنیاد تنخواه گردان مناسبی که حداکثر
از ۲۵% اعتبار سهمی هر استان موضوع ماده ۲ این آییننامه تجاوز نکند به حساب بانکی بنیاد در استان مربوط واریز نماید.
ماده ۸ ـ مسئول امور مالی بنیاد در استان موظف است جهت پرداخت هزینههای هر یک از
شهرستانهای تابعه استان و همچنین شهرستان مرکز استان بهتشخیص سرپرست بنیاد
تنخواه گردان مناسبی به حساب بانکی بنیاد و شهرستان مربوط واریز نماید.
ماده ۹ ـ مسئولیت تشخیص و تعهد و تسجیل و صدور حواله به عهده سرپرست بنیاد یا مقامات مجاز از طرف ایشان خواهد بود.
ماده ۱۰ ـ مسئولین امور مالی بنیاد در شهرستانها موظفند اسناد هزینههای انجام
شده هر ماه را پس از امضای خود و سرپرست بنیاد شهرستان همراه با اصل مدارک و
نماینده اسناد مربوطه (فهرست خلاصه هزینههای انجام شده) جهت واریز تنخواه گردان،
دریافت مجدد آن تا حداکثر تا پایان ماه بعد به مرکز بنیاد استان مربوطه ارسال دارند.
ماده ۱۱ ـ مسئولین امور مالی بنیاد در استانها موظفند اسناد هزینههای انجام شده
هر ماه مرکز استان و نماینده اسناد و مذکور و همچنین نماینده اسناد واصله
ازشهرستانها را پس از امضای مجدد آن تا حداکثر تا پایان ماه بعد به مرکز بنیاد در تهران ارسال دارند.
ماده ۱۲ ـ معاون امور مالی و اداری بنیاد مکلف است اسناد هزینههای انجام شده در
تهران و اسناد و نماینده اسناد واصله از استانها که با رعایت ضوابط مقرر دربند
“و” ماده واحده نحوه هزینه کردن اعتبارات … مصوب ۶۴.۱۱.۶ مجلس شورای اسلامی
انجام شده باشد را پس از رسیدگی و امضای خود و سرپرست بنیاد و یا مقام مجاز از طرف
او به هزینه قطعی منظور نماید.
ماده ۱۳ ـ شورای مرکزی بنیاد موظف است از طریق حسابرسی داخلی و یا اعزام مأمور
به واحدهای تابعه خود در مرکز و شهرستانها به منظور حصول اطمینان از صحت و حسن
جریان امور مالی مستمراً نظارت نمایند.
ماده ۱۴ ـ نصاب و نحوه انجام معادلات، میزان پیشپرداخت و تنخواه گردان و سپرده
حسن انجام کار و نوع و میزان تضمین که میبایست در قبال پیشپرداخت و یا حسن انجام
کار اخذ گردد طبق ضوابط و مراتب مقرر در بندهای (دو ه) قانون نحوه هزینه کردن
اعتبارات … مصوب ۶۴.۱۱.۶ مجلس شورای اسلامیخواهد بود.
ماده ۱۵ ـ بنیاد مکلف است فهرست هزینهها و عملیات انجام شده در مرکز و واحدهای
تابعه خود را هر چهار ماه یک بار از طریق نخستوزیر به کمیسیون برنامه و بودجه و
با سایر کمیسیونهای مربوطه مجلس شورای اسلامی ارایه دهد.
ماده ۱۶ ـ کلیه وجوه مصرف نشده اعتبار موضوع این آییننامه باید حداکثر تا پایان فروردین ماه سال ۱۳۶۶ به حساب خزانه واریز گردد.
ماده ۱۷ ـ اموالی که از محل اعتبار ردیف ۵۰۳۰۴۷ قانون بودجه سال ۱۳۶۵، خریداری و یا ایجاد میشود اموال دولتی محسوب میگردد.
ماده ۱۸ ـ هر گونه تعهد استخدامی از محل اعتبار موضوع این آییننامه ممنوع است.
میرحسین موسوی – نخستوزیر