‌آیین‌نامه اجرایی قانون نحوه استفاده از خانه‌های سازمانی ارتش جمهوری اسلامی ایران

تاریخ انتشار: ۱۳۶۵/۰۵/۰۱

5580 – 1365.04.17


هیأت وزیران در جلسه مورخ 1365.4.8 بنا به پیشنهادات شماره 324 ـ .402.02.5م ح مورخ 64.10.29 و 349 – .5.02.402م ح مورخ 364.12.22‌وزارت دفاع و به استناد ماده 8 قانون نحوه استفاده از خانه‌های سازمانی ارتش جمهوری اسلامی ایران مصوب 1363.5.28، آیین‌نامه اجرایی قانون مذکور را به‌شرح ذیل تصویب نمودند:


‌فصل اول ـ کلیات

‌ماده 1 ـ خانه‌های سازمانی و اماکن عمومی وابسته به آن مسجد، مدرسه، باشگاه،‌ سینما، فروشگاه و تأسیسات و متعلقات و وسایل مربوطه به آنها از اموال‌وزارت دفاع محسوب استفاده از آنها صرفاً بنا به ضرورت و نیازمندی خدمتی صورت گرفتند هیچگونه حقی برای استفاده کنندگان ایجاد نمی‌نماید.

‌تبصره ـ پرسنل کادر ثابت ارتش اعم از نظامی و غیرنظامی برحسب ضرورت می‌توانند از خانه‌های سازمانی هر یک از نیروها و سازمان‌های ارتش جمهوری‌ اسلامی ایران و با رعایت کلیه ضوابط مندرج در آیین‌نامه استفاده نمایند.


‌فصل دوم ـ شورای واگذاری خانه‌های سازمانی

‌ماده 2 ـ شورای واگذاری خانه‌های سازمانی مرکب از اعضایی خواهند بود که در ماده 4 قانون نحوه استفاده از خانه‌های سازمانی ارتش جمهوری اسلامی ایران‌ مقرر گردیده است.


‌ماده 3 ـ نمایندگان پرسنل قسمت مربوطه موضوع بند "ت" ماده 4 قانون در صورت وجود هر یک در واحد چهار نفر می‌باشند لیکن به منظور جلوگیری از وقفه‌ در کار شورای واگذاری در ازای هر عضو اصلی موضوع این ماده یک عضو به عنوان عضو علی‌البدل انتخاب می‌شود تا چنانچه هر یک از اعضای اصلی به‌نحوی از انحای اصلی به نحوی از انحا نتوانند در جلسات شورا شرکت نمایند عضو علی‌البدل در جلسه حضور یابد.

‌تبصره 1 ـ اعضای اصلی و علی‌البدل در نیمه دوم آبان ماه هر سال برای مدت یک سال از طرف کلیه پرسنل قسمت مربوطه اعم از اینکه ساکن خان‌های سازمانی‌ باشند یا نباشند با اکثریت پرسنل حاضر در جلسه انتخاب می‌شوند.

‌تبصره 2 ـ ترتیب دعوت پرسنل، تعیین محل و روز جلسه، با خدمات پرسنلی قسمت مربوطه خواهد بود.


‌ماده 4 ـ جلسات شورا با حضور کلیه اعضا رسمیت یافته و تصمیمات متخذه با رأی اکثریت و پس از تأیید فرمانده (‌یگان یا پایگاه) یا رییس قسمت مربوطه‌ لازم‌الاجرا بوده و از طریق خدمات پرسنلی و قسمت‌های مشابه به مبادی ذیربط ابلاغ می‌گردد.

‌تبصره 1 ـ تأیید و یا عدم تأیید فرمانده (‌یگان یا پایگاه) و یا رییس قسمت مربوطه می‌بایست حداکثر ظرف یک هفته اعلام گردد.

‌تبصره 2 ـ در صورت عدم تأیید فرمانده (‌یگان یا پایگان) یا رییس قسمت مربوطه موضوع با ذکر دلایل آن جهت بررسی مجدد به شورای واگذاری احاله می‌گردد.‌ تصمیم اخیر شورا که حداکثر ظرف 15 روز از اعلام نظر فرمانده اعلام خواهند شد بااطلاع فرمانده یا رییس قسمت مربوطه لازم‌الاجرا خواهد بود.


‌ماده 5 ـ خانه‌های سازمانی فرماندهان یا رؤسا و جانشین و معاونین آنان وابسته به مشاغل مزبور بوده و به افرادی که تصدی آن سمت‌ها را دارند واگذار و‌ مشمول تصمیمات شورای واگذاری نخواهد بود.


‌فصل سوم ـ وظایف مهندسی نیروها و سازمان‌ها

‌ماده 6 ـ وظایف مهندسی نیروها و سازمان‌ها در امور خانه‌های سازمانی عبارت است از:
‌الف ـ نظارت بر حسن اجرای آیین‌نامه در حیطه وظایف مخصوص به خود.
ب ـ ثبت درآمد اجاره بها و تنظیم صورت حساب مبالغ اجاره بها و ارسال آنها به مراجع ذیربط و نگهداری سوابق.
ج ـ نظارت در تنظیم بودجه، دریافت و هزینه اعتبارات سالانه به منظور تعمیرات و نگهداری خانه‌ها از محل درآمد و عواید خانه‌های سازمانی (‌موضوع تبصره 2‌ ماده 7 قانون).
‌د ـ دریافت و نگهداری و آمار خانه‌ها، مشخصات ساکنین با ثبت تغییرات و تطبیق و کنترل لیست‌های عواید ماهانه که توسط پست مهندسی مربوط تهیه و‌ ارسال می‌شود.‌ 

ه‍‍ـ بررسی نواقص موجود در خانه‌ها و کمک به پست مهندسی یگان‌ها به منظور رفع آنها.
‌و ـ صدور دستورالعمل لازم به منظور حسن اداره و نگهداری خانه‌ها و نظارت بر اجرای آن.


‌ماده 7 ـ وظایف پست مهندسی یگان‌ها، پایگاه‌ها و سازمان‌ها در امور خانه‌های سازمانی عبارت است از:
‌الف ـ تنظیم تعرفه ساختمانی برای هر یک از واحدهای مسکونی در دو جلد.
آماده نمودن خانه سازمانی برابر تعرفه به منظور تحویل به استفاده کننده.
ب ـ تنظیم فرم واگذاری خانه خالی به نام استفاده کننده برای ابلاغ خدمات پرسنلی و یا قسمت‌ها مشابه.
ج ـ نظارت بر حسن استفاده از خانه‌ها از ناحیه استفاده کننده و مراقبت بر اجرای این آیین‌نامه در حیطه وظایف خود و صدور دستورالعمل‌های لازم.
‌د ـ تهیه و تنظیم آمار خانه‌ها، لیست مشخصات استفاده‌کنندگان و عواید ماهانه ضمن اعمال تغییرات حاصله و ارسال به مراجع ذیربط.
‌ه‍ـ ثبت درآمد مربوط به خانه‌ها و پیشنهاد بودجه تعمیراتی سالانه و دریافت اعتبار و انجام تعمیرات لازم.
‌و ـ رفع مشکلات خانه‌ها با همکاری مهندسی نیرو یا سازمان مربوطه.
‌ز ـ ابلاغ به موقع دستور تخلیه خانه طبق قوانین و مقررات مربوط برابر تصمیمات شورای واگذاری و امضای فرمانده یا رییس قسمت مربوطه و صدور برگ‌ تصفیه حساب.
ح ـ تحویل گرفتن خانه تخلیه شده با کلیه لوازم آن برابر تعرفه مربوطه.
‌ز ـ ابلاغ به موقع دستور تخلیه شده با کلیه لوازم آن برابر تعرفه به طور صحیح و سالم.
ط ـ محاسبه مبلغ حق استفاده از خانه‌های سازمانی و هزینه استفاده از سایر تأسیسات و لوازم آن به منظور تهیه تنظیم فرم واگذاری خانه سازمانی و امضای آن به‌عنوان نماینده ارتش.
ی ـ تعیین میزان خسارت و وارده به خانه‌های سازمانی.
ک ـ اعلام مبلغ حق استفاده از خانه سازمانی و هزینه استفاده از سایر تسهیلات مانند آب، برق، سوخت، و خسارات وارده و اعلام تغییرات به دارایی مربوطه‌ جهت کسر از حقوق ماهانه پرسنل استفاده کننده.
ل ـ پرداخت هرگونه وجهی به استفاده کننده بابت تعمیرات انجام شده که رأساً صورت گرفته باشد ممنوع است.
م ـ بازدید از خانه‌ها با حضور خود پرسنل استفاده کننده و محوطه آن و تعیین نقایص و برآورد هزینه تعمیرات و اقدام به رفع آنها در هر شش ماه یک بار.
ن ـ بازدید و تحویل و تحول خانه‌ها در موقع نقل و انتقال یگان.

تبصره 1 ـ در مواقع اضطراری که به علت عدم حضور استفاده کنندگان ورود به خانه برای رفع خطر و جلوگیری از زیان‌های احتمالی الزام آور باشد پست‌ مهندسی قسمت مربوطه با حضور نماینده اطلاعات یا بازرسی می‌تواند به محل وقوع حادثه وارد و اقدامات استحفاظی را معمول دارد.

‌تبصره 2 ـ در صورتی که در یگان، پست مهندسی وجود نداشته باشد وظایف پست مهندسی خانه‌های سازمانی، ایجاد پارک، جنگل، درختکاری محوطه‌ عمومی آنها از محل بودجه وزارت دفاع حداکثر معادل وجوه واریز شده از محل درآمد خانه‌های سازمانی در سال قبل تأمین گردد.


فصل چهارم ـ واگذاری خانه سازمانی

‌ماده 9 ـ درخواست خانه سازمانی از طرف متقاضی و از طریق یگان مربوطه به خدمات پرسنلی یا قسمت مشابه تسلیم و دفتر نوبت پست و به موقع در شورای‌ واگذاری مطرح که با توجه به اولویت‌های مندرج در ماده 3 قانون پس از تصمیم شورا و ابلاغ آن با رعایت مقررات ماده 4 و تبصره‌های آن دستور تنظیم فرم‌ واگذاری به پست مهندسی یا قسمت تأسیسات مربوطه ابلاغ گردد و از تاریخ امضای فرم واگذری و تحویل خانه، متقاضی استفاده کننده خانه سازمانی شناخته‌ می‌شود.


‌ماده 10 ـ استفاده کننده از خانه سازمانی در حدود قوانین موظف به حفظ و نگهداری خانه مورد استفاده بوده و در غیر این صورت مسئول جبران خساراتی است‌ که در اثر عدم مراقبت یا سهل‌انگاری به خانه وارد می‌شود. پست مهندسی مربوط موظف است نسبت به جبران خسارات از محل اعتبارات مربوط اقدام و هزینه‌آن را به دارایی ذیربط اعلام تا از حقوق ماهانه و سایر دریافتی‌های پرسنلی مربوط وسیله دارایی کسر و به حساب موضوع ماده 28 این آیین‌نامه واریز گردد،‌ میزان هزینه اعلام شده براساس صورت حساب تنظیمی مستند به اسناد مثبته پست مهندسی ذیربط قطعی می‌باشد.


‌ماده 11 ـ دارایی قسمت یا عاملین پرداخت حقوق موظفند در موقع پرداخت حقوق مبلغ حق استفاده، هزینه آب و برق و سوخت و خسارات اعلام شده توسط‌ پست مهندسی مربوطه را از جمع حقوق و مزایا و سایر مطالبات استفاده کننده کسر و به حساب موضوع ماده 28 این آیین‌نامه واریز نموده و نتیجه را کتباً به‌مهندسی مربوطه اعلام نمایند.

‌تبصره 1 ـ میزان کسر خسارات در هر ماده (4).(1) حقوق استفاده کننده نباید تجاوز کند.

‌تبصره 2 ـ تعمیرات جزیی از قبیل لکه‌گیری، رنگ‌آمیزی، تعمیرات قفل، سیرآب، درب و پنجره، لوازم و آلات برقی، کلید و پریز و رفع معایب ناودان‌ها، آبروها،‌ تأسیسات بهداشتی، انداختن شیشه و همچنین نظافت و برف روبی و غیره به عهده استفاده کننده از خانه سازمانی مسئول بوده و طبق مندرجات ماده فوق با وی‌ رفتار خواهد شد.


‌ماده 12ـ استفاده کنندگان خانه‌های سازمانی موظف به رعایت دستورالعمل‌های صادره از طرف مهندسی نیروها و سازمان‌های ذیربط در امور خانه‌های سازمانی‌ می‌باشند.


‌ماده 13 ـ استفاده کنندگان مکلف است خانه سازمانی را برابر تعرفه تحویل گرفته و در موقع تخلیه به همان صورت تحویل دهد و حق واگذاری به غیر و استفاده‌ غیر از سکونت و حق هیچ‌گونه تغییراتی در خانه و محیط آن را ندارد.


‌فصل پنجم ـ میزان حق استفاده از خانه سازمانی

‌ماده 14 ـ میزان حق استفاده ماهانه هر واحد مسکونی که در فرم واگذاری خانه سازمانی تعیین می‌شود با توجه به میزان حقوق ثابت، مزایای شغل، اجاره بهای‌ کارشناسی ارتش و نوع خانه از نظر بنا، قدمت بنا، خدمات عمومی تسهیلات اضافی و اختصاصی به شرح زیر می‌باشد:
‌الف ـ (40).(1) درصد مجموع حقوق ثابت و فوق‌العاده شغل یا حق فنی برای کارمندان فنی ضربدر متراژ زیر بنا تا 100 متر بنای مفید حسب مورد سال تولید‌ هر درجه یا پایان پرسنل استفاده کننده به اضافی مبلغی معادل کمک هزینه مسکن پرسنل مشابه در صورت پرداخت کمک هزینه مسکن پرسنل به عنوان حق‌ استفاده از خانه سازمانی تا زمانی که کمک هزینه مسکن جهت کارمندان کادر ثابت ارتش جمهوری اسلامی ایران مقرر نگردیده،
در صورتی که از خانه سازمانی‌استفاده کنند می‌بایست مبلغی معادل کمک هزینه مسکن پرسنل مشابه نظامی براساس حقوق ثابت دریافتی (‌با رعایت مقررات ماده 16 آیین‌نامه استخدام‌کارمندان غیرنظامی در ارتش جمهوری اسلامی ایران) محاسبه دریافت گردد.
ب ـ در صورتی که پرسنل نظامی و غیرنظامی از واحدهای مسکونی بیش از 100 مترمربع استفاده کنند به ازای هر مترمربع اضافه بر 100 متر بنای مفید معادل(40).(2) درصد حقوق ثابت و فوق‌العاده شغل یا حق فنی به محاسبه بند "‌الف" افزوده از پرسنل استفاده کننده دریافت خواهد شد.
ج ـ بابت خدمات عمومی از قبیل باغبانی، محوطه عمومی، هزینه‌های رفته‌گری، سمپاشی و هزینه‌های آب و برق و اماکن عمومی براساس هر متر مربع زیربنای‌ مفید واحد مسکونی مبلغ پنج ریال محاسبه و از استفاده کننده درجات خواهد شد.
‌د ـ بابت تسهیلات اضافی مبالغی به شرح زیر به جمع محاسبات مندرج در بند "‌الف" و "ب" و "ج" این ماده اضافه می‌گردد.
1 ـ خانه‌های که دارای تأسیسات شوفاژ می‌باشند از قرار هر مترمربع زیر بنای مفید واحد مسکونی مبلغ پنج ریال.
2 ـ خانه‌هایی که دارای تأسیسات تهویه مطبوع می‌باشند از قرار هر مترمربع زیربنای مفید واحد مسکونی مبلغ 10 ریال.
3 ـ خانه‌هایی که دارای استخر اختصاصی می‌باشند در صورت استفاده از قرار هر مترمربع زیر بنای مفید واحد مسکونی مبلغ 20 ریال. (‌فقط برای مواردی که‌ استخر از آب غیر مشروب پر شود استفاده از استخر بلااشکال است) در مورد ردیف‌های 1 و 2 و 3 اضافه کردن مبالغ با تصویب وزیر دفاع و بر اساس خودکفایی‌ بودجه می‌تواند صورت گیرد.

‌تبصره 1 ـ در مورد خانه‌های سازمانی قدیمی که از تاریخ احداث آنها بیش از پانزده سال می‌گذرد 80% مبلغ محاسبه شده در بند "‌الف" و "ب" این ماده در‌ محاسبه حق استفاده از خانه مسکونی منظور خواهد شد.

تبصره 2 ـ هزینه راهبری و خدماتی عمومی و آب و برق مصرفی خانه‌های سازمانی متعلق به ارتش جمهوری اسلامی ایران در شهرک‌های عمومی مانند شهرک‌ اکباتان تهران و غیره برابر ضوابط داخلی شهرک‌های مذکور رأساً به وسیله ساکنین پرداخت و در این صورت در محاسبه حق استفاده از این قبیل خانه سازمانی‌ بند "ج" و "‌د" ماده 14 منظور نخواهد شد.
‌در صورتی که پرسنل استفاده کننده از پرداخت هزینه‌های راهبری، خدمات عمومی و آب مصرفی خانه‌های سازمانی مستقر در شهرک‌ها خودداری نمایند‌ پست‌های مهندسی مربوط مکلفند مراتب را با قید میزان هزینه‌ها به دارایی‌های ذیربط اعلام تا از حقوق ماهانه آنان کسر و به حساب مزبور واریز نمایند.

تبصره 3 ـ پست‌های مهندسی مجازند با انجام کارشناسی خانه‌های مشابه و در نظرگرفتن نوع و محل احداث بنا و با هماهنگی مهندسی نیروها و یا سامان‌ها‌ مبالغ محاسبه شده در بند "‌الف" و "ب" را تا ده درصد افزایش یا کاهش دهند.

‌تبصره 4 ـ در هر حال کل مبالغ حق استفاده نبایستی از 25% ثابت و فوق‌العاده شغل با حق فنی پرسنل استفاده کنند تجاوز نماید.

‌تبصره 5 ـ آن قسمت از اماکن منازل سازمانی مسئولین و یا اشخاصی که به دلایل مشاغل حساس و تدابیر امنیتی جهت دفاتر کار پاسدار خانه و یا محل‌ سکونت مأمورین و پرسنل نگهبان مورد استفاده قرار می‌گیرد و هزینه‌های مربوط آن با پیشنهاد پست‌های مهندسی و تصویب بالاترین مقام اجرایی (‌وزیر دفاع ـ‌ رییس ستاد مشترک ارتش ـ فرماندهان نیروها حسب مورد) از اماکن منازل سازمانی حذف و جزو اماکن پادگانی محسوب می‌گردد و هزینه‌های آب و برق و سایر‌ هزینه‌های آن از ردیف مربوطه پادگانی پرداخت خواهد شد.


‌ماده 15 ـ میزان حق استفاده تعیین شده برای خانه‌های سازمانی بدون وسایل و اثاثیه منزل بوده و برای خانه‌هایی که دارای وسایل و اثاثیه اضافی یخچال،‌ بخاری، سرویس غذا خوری، مبلمان و غیره باشد طبق نظر کارشناس پست مهندسی یا قسمت تأسیسات مربوطه مبلغی بابت استهلاک آنها تعیین و به میزان‌ حق استفاده مذکور در بندهای "‌الف" و "ب" ماده 14 اضافه می‌گردد.


‌ماده 16 ـ پرداخت هزینه‌های آب و برق خانه‌های سازمانی به عهده استفاده کننده بوده و به شرح زیر محاسبه می‌گردد.
‌الف ـ خانه‌هایی که از شبکه شهری استفاده می‌کنند برابر کنتور اختصاصی و طبق قبوض مصرفی از ناحیه استفاده کننده هزینه‌های مربوط رأساً به حساب‌ سازمان‌های آب و برق محل پرداخت و فتوکپی قبض پرداخت شده به پست مهندسی ذیربط تحویل می‌گردد.
ب ـ خانه‌هایی که فاقد کنتور اختصاصی وزارت بوده لکن دارای کنتور فرعی می‌باشند برابر قرایت کنتور فرعی بر مبنای تعرفه سازمان آب و برق محل.
ج ـ خانه‌هایی که فاقد کنتور اصلی و فرعی می‌باشند تا نصب کنتور، ماهانه به ازای هر متر مربع بنای مفید واحد مسکونی مبلغ 10 ریال بابت آب و برق (7 ریال‌ برق و 3 ریال آب در صورتی که از شبکه شهری استفاده کنند) و در صورتی که از شبکه پادگانی استفاده کنند به ازای هر متر مربع بنای مفید واحد مسکونی مبلغ 5 ریال بابت آب و برق به نسبت مساحت زیربنای مفید هر خانه محاسبه و وصول می‌گردد.
‌د ـ خانه‌هایی که دارای کنتور فرعی بوده لیکن دارای کنتور اصلی باشند میزان مصرف آب و برق به نسبت مساحت زیربنای مفید هر خانه محاسبه و وصول‌ می‌گردد.
‌ه‍ـ خانه‌هایی که فاقد کنتور بوده و در مناطق معتدل و سردسیر از کولر گازی استفاده می‌کنند به مدت شش ماه در سال به ازای هر دستگاه کولر گازی ماهانه مبلغ‌ یک هزار ریال به علاوه بر مبلغ محاسبه شده بابت برق مصرفی در بند "ج" این ماده دریافت می‌گردد.
‌و ـ خانه‌هایی که در مناطق گرمسیری قرار دارند و سازماناً دارای کولر گازی می‌باشند کابل برق مصرفی کولرهای گازی از شبکه داخل منازل خارج و به شبکه‌ عمومی پادگان یا پایگاه یا سازمان وصل و به ازای هر دستگاه کولر گازی مبلغ دویست ریال به علاوه بر مبلع محاسبه شده بابت مصرف برق به موجب بندهای‌ بالا دریافت می‌گردد.

‌تبصره 1 ـ تعیین و تفکیک مناطق معتدل، سردسیری و گرمسیری براساس مقررات "‌آیین‌نامه فوق‌العاده بدی آب و هوا و محرومیت از تسهیلات زندگی" صورت‌ می‌گیرد.

‌تبصره 2 ـ پست‌های پست‌های مهندسی نسبت به نصب کنتور آب و برق اختصاصی کلیه خانه‌های سازمانی فاقد کنتور اقدام نمایند.

‌تبصره 3 ـ در صورتی که پرسنل استفاده کننده به هر نحوی از انحای خانه سازمانی را تخلیه و از پرداخت هزینه آب و برق خودداری نماید پست مهندسی مربوط‌ مکلف است میزان آن را محاسبه و مراتب را به دارایی ذیربط اعلام تا از حقوق و مزایای پرسنل استفاده کننده کسر و به حساب مربوطه واریز گردد.


ماده 17 ـ میزان حق استفاده و هزینه آب و برق و سایر تأسیسات یک اطاق مجردی ماهانه (80).(1) درصد مجموع حقوق ثابت و فوق‌العاده شغل یا حق فنی‌ برای کارمندان فنی ضربدر متراژ زیربنا به مساحت 50 مترمربع زیربنای مفید به اضافه مبلغی معادل کمک هزینه مسکن مشابه در صورت پرداخت کمک هزینه‌ مسکن به پرسنل به عنوان حق استفاده از خانه سازمانی تعیین و دریافت می‌گردد.

‌تبصره 1 ـ در مورد کارمندان کادر ثابت ارتش جمهوری اسلامی ایران در صورتی که از خانه سازمانی استفاده کنند می‌بایست مبلغی معادل کمک هزینه پرسنل‌ مشابه نظامی براساس حقوق ثابت دریافتی (‌با رعایت مقررات ماده 16 آیین‌نامه استخدام کارمندان غیرنظامی در ارتش جمهوری اسلامی ایران) علاوه بر مبلغ‌ مندرج در بالا محاسبه و دریافت گردد.‌

تبصره 2 ـ برای استفاده بیظی از یک اطاق جهت سکونت خانواده به همین میزان اجاره بهای بیشتر دریافت می‌گردد.


‌ماده 18 ـ خانه‌های سازمانی که دارای تلفن و گاز لوله‌کشی مستقل باشد پرداخت هزینه‌های آن طبق تعرفه سازمان‌های ذیربط به عهده استفاده‌کننده می‌باشد.


‌ماده 19 ـ ویلاهای اردوگاه‌های استراحت که جهت سکونت در اختیار پرسنل استفاده کننده قرار می‌گیرد مشمول مقررات این آیین‌نامه خواهند بود.


‌ماده 20 ـ خانه‌های سازمانی که در اجرای تبصره یک ماده قانون نحوه استفاده از خانه‌های سازمانی ارتش جهت استفاده دوایر ستاد و یا خدمات عمومی قرار‌ می‌گیرد صرفاً براساس نرخ کارشناسی خانه مشابه و به مأخذ حداکثر محاسبه و دریافت می‌شود.


‌فصل ششم ـ تخلیه خانه سازمانی

‌ماده 21 ـ از تاریخ تصویب این آیین‌نامه پرسنل استفاده کننده بایستی پس از 5 سال خانه سازمانی را تخلیه نماید مگر این که متقاضی جدیدی نباشد.

‌تبصره ـ در مواردی که درصدی از خانه‌های سازمانی پس از 5 سال متقاضی داشته باشد برای مبنای معیارهای مندرج در ماده 5 قانون نحوه استفاده از خانه‌های‌ سازمانی ارتش جمهوری اسلامی ایران کسانی که کمترین اولویت را داشته باشند ملزم به تخلیه خانه سازمانی خواهند بود.


‌ماده 22 ـ پرسنلی که از شهری به شهر دیگر منتقل میشود پس از دریافت ابلاغ انتقال موظفند قبل از صدور گواهی حقوقی حداکثر در مدت 3 ماده خانه سازمانی‌ را تخلیه نمایند. صدور گواهی حقوقی منوط به تخلیه و تحویل خانه سازمانی خواهد بود. در صورت استنکاف پرسنل از تخلیه خانه پس از مدت مذکور برابر‌ ماده 32 این آیین‌نامه عمل خواهد شد.


‌ماده 23 ـ به پرسنل بازنشسته و بازماندگان پرسنل فوت شده از تاریخ بازنشستگی و فوت چهارماه مهلت داده می‌شود که خانه سازمانی را تخلیه نمایند. چنانچه‌ انقضای مهلت چهارماهه مواجه به آغاز سال تحصیلی فرزندان استفاده کننده گردد مدت مذکور تا پایان سال تحصیلی مذکور افزایش یافت.


‌ماده 24 ـ مدت استفاده از خانه‌های سازمانی برای خانواده شهدا پنج سال می‌باشد که این مدت با تصویب شورای واگذاری قابل تمدید خواهد بود. در صورتی‌که همسر شهید مبادرت به ازدواج نماید حق استفاده از خانه سازمانی را نخواهد داشت لیکن فرزندان شهید تحت نظر قیم خود از خانه سازمانی استفاده‌ می‌نمایند.


‌ماده 25 ـ معلولینی که طبق نظر شورای عالی پزشکی ارتش برای همیشه قدرت کارکردن از آنان سلب و فاقد خانه شخصی باشند می‌توانند حداکثر به مدت پنج‌ سال از خانه‌های سازمانی ارتش استفاده نمایند این مدت با تصویب شورای واگذاری قابل تمدید می‌باشد.


‌ماده 26 ـ معلولینی که برابر نظر شورای عالی پزشکی قادر به ادامه خدمت در نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران نبوده لیکن در سایر سازمان‌ها قادر به کار‌بوده و فاقد خانه شخصی باشند می‌توانند از تاریخ معلولیت حداکثر به مدت 3 سال در خانه سازمانی باقی مانده و پس از انقضای این مدت ملزم به تخلیه خانه‌ سازمانی خواهند بود.


‌ماده 27 ـ مدت تخلیه خانه جهت پرسنل اخراجی، مستعفی و بازخرید ارتش جمهوری اسلامی ایران حداکثر سه ماه از تاریخ دریافت ابلاغ تخلیه می‌باشد،‌ تسویه حساب و پرداخت هرگونه مطالبات پرسنل پس از تخلیه خان سازمانی صورت خواهد گرفت.


‌ماده 28 ـ دارایی‌های مربوط موظفند تفاوت میزان حق استفاده خانه سازمانی و مبلغ کمکی هزینه مسکن که به پرسنل مشابه داده می‌شود را از دریافتی پرسنل‌ استفاده‌کننده کسر و به حساب مخصوصی که به همین منظور از طرف خزانه نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران افتتاح می‌شود واریز نمایند.


‌ماده 29 ـ وزارت دفاع مکلف است برای تأمین هزینه تعمیر و نگهداری خانه‌ها و نیز احداث خانه‌های سازمانی جدید هر ساله معادل وجوه پرداخت شده سال‌ قبل (‌موضوع ماده 28) و کمک هزینه مسکن پرسنل استفاده کننده از خانه سازمانی را در بودجه وزارت دفاع منظور نماید.


‌ماده 30 ـ وزیر دفاع) رییس ستاد مشترک ارتش و فرماندهان نیروهای سه گانه می‌توانند به طور مستقل در موارد استثنایی و اضطراری بنا به پیشنهاد یگان یا‌ رییس قسمت یا سازمان پرسنل استفاده کننده از خانه سازمانی، ماده مندرج در موارد 22 و 23 این آیین‌نامه را تمدید نمایند. به هر حال مدت مذکور برای پرسنل‌ نیروهای سه گانه در صورتی که بیش از یک سال باشد با نظر ستاد مشترک ارتش مقدور خواهد بود.


‌ماده 31 ـ دستور تخلیه خانه سازمانی به استفاده کننده پس از انقضای مهلت‌های مذکور در فوق از طرف فرمانده یگان یا رییس قسمت مربوطه صادر و توسط‌ پست مهندسی مربوطه ابلاغ می‌گردد. در صورتی که استفاده کننده از تخلیه خانه مورد سکونت خودداری نماید پست مهندسی مربوطه مجاز است از تاریخ ابلاغ‌ تخلیه حداکثر به مدت 4 ماه میزان اجاره بهای مندرج در بند "‌الف" ماده 14 این آیین‌نامه را به (3).(2) حقوق ثابت و مزایای شغلی پرسنل استفاده کننده افزایش‌ دهد.
‌چنانچه پس از سپری شدن این مدت استفاده کننده از خانه سازمانی از تخلیه محل سکونت خودداری نماید متصرف عدوانی محسوب و وزارت دفاع مکلف‌ است از طریق مراجع ذیصلاح قضای نسبت به تخلیه ملک مورد نظر اقدام نماید.‌در فاصله زمانی رسیدگی به پرونده متصرف عدوانی تا صدور حکم تخلیه از‌ طرف مراجع ذیصلاح مربوطه پست مهندسی اجاره بهای واقعی خانه سازمانی را براساس نظر کارشناس محاسبه و از استفاده کننده وصول خواهد نمود.


‌ماده 32 ـ هر کس مبادرت به اشغال، تجاوز، تصرف و تخریب عمدی خانه‌های سازمانی و متحرک چوبی و لوازم برقی آن و استفاده بدون رعایت مقررات این‌آیین‌نامه از طریق مراجع ذیصلاح قضایی تعقیب و طبق قوانین و مقررات مربوطه با وی رفتار خواهد شد.

‌میرحسین موسوی ـ نخست وزیر