‌آیین‌نامه اجرایی قانون انتشارات اسناد طبقه‌بندی شده وزارت امور خارجه

تاریخ تصویب: ۱۳۶۵/۰۴/۰۴
تاریخ انتشار: ۱۳۶۵/۰۴/۲۵

شماره 83104 – ۱۳۶۵/۴/۱۰


‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۶۵/۴/۴ بنا به پیشنهاد شماره 5.5554 ـ 520.994.4 مورخ 1364.6.3 وزارت امور خارجه در اجرای ماده واحده قانون‌ انتشار اسناد طبقه‌بندی شده وزارت امور خارجه مصوب 63.12.9 آیین‌نامه اجرایی زیر را تصویب نمودند.


‌ماده 1 ـ به منظور انتشار اسناد موجود در بایگانی وزارت امور خارجه به شیوه علمی و همچنین فراهم آوردن شرایط امکانات مناسب برای تدوین و تحریر دقیق‌ و علمی تاریخ روابط سیاسی و بین‌المللی ایران مرکزی در دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه به نام “‌واحد نشر اسناد” تحت نظر “‌شورای‌ عالی نظارت بر تدوین و نشر اسناد” که در این آیین‌نامه شورای عالی خوانده می‌شود به شرح ذیل تشکیل می‌گردد.


‌ماده 2 ـ وظایف واحد نشر اسناد به شرح زیر است:
‌الف ـ بررسی، شناسایی و دسته‌بندی اسناد.
ب ـ ترمیم اسناد
ج ـ تنظیم فهرست‌های موضوعی و تحلیلی از اسناد موجود براساس دسته‌بندهای مذکور در بند الف و انتشار این فهرست‌ها در صورت لزوم.
‌د ـ تشخیص کمبودهای ناشی از ابهامات موجود در اسناد و یا مواردی دیگر از این قبیل.
‌ه‍ـ همکاری با بایگانی‌ها و سایر مراکز نگهداری اسناد از قبیل دانشگاه‌ها و سازمان‌های تحقیقاتی مهم کشور و نیز برقراری ارتباط با مراکز اسناد ملی ایران وابسته‌ به سازمان امور اداری و استخدامی کشور همچنین جستجو در بایگانی‌های مهم دیگر کشورها و استفاده و تهیه از بایگانی‌های کشورهای خارجی و نیز کتب و‌مجموعه‌ها خصوصی اسناد به منظور رفع کمبودها.
‌و ـ پژوهش در زمینه‌های تاریخی، اجتماعی و مسایل مربوط به سیاست داخلی و خارجی مرتبط به اسناد و زندگی نامه اشخاصی که به نحوی از انحای نام آنها‌ در اسناد ذکر شده است به منظور روشن کردن محتوی اسناد و برقراری ارتباط میان آنها و تنظیم نتیجه این پژوهش‌های به اختصاص و به صورت مقدمه، توضیح،‌ شرح و تعلیقات.
‌ز ـ تدوین علمی اسناد و انتشار منظم آنها منظم آنها به ترتیب.
ح ـ دسته‌بندی اسناد از لحاظ اهمیت سیاسی، اجتماعی، تاریخی و سایر موضوعات و … و تهیه میکروفیلم ذخیره و تأمین آن به ترتیب اهمیت و اولویت.


‌ماده 3 ـ شورای عالی که بالاترین مرجع تصمیم‌گیرنده در مورد نشر هرگونه سند می‌باشد و حاکمیت ـ تمامیت ارضی ـ امنیت ملی و منافع جمهوری اسلامی را‌ مدنظر خواهد داشت متشکل از افراد زیر می‌باشد:
ـ وزیر امور خارجه و دو نفر از معاونین وزارت‌خانه به انتخاب ایشان.
ـ رییس سازمان اسناد ملی ایران.
ـ مسئول دبیرخانه وزیر امور خارجه.
ـ مسئول دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی.
ـ مسئول واحد نشر اسناد.

– [الحاقی ۱۳۶۶/۳/۲۴]
رییس سازمان مدارک فرهنگی انقلاب اسلامی وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.

‌تبصره 1- ریاست این شورا به عهده وزیر امور خارجه می‌باشد و در غیاب وی سرپرست دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی.

‌تبصره 2 ـ جلسات شورا با حضور اکثریت اعضا رسمیت می‌یابد.


‌ماده 4 ـ مسئول واحد نشر اسناد دبیر شورای عالی خواهد بود.


‌ماده 5 ـ وظیفه دبیر شورا هماهنگ ساختن امور شورای عالی ـ اجرای تصمیمات شورای عالی ـ نظارت بر انجام امور وظایف مذکور در ماده 2 این آیین‌نامه‌ می‌باشد.


‌ماده 6 ـ وظایف شورای عالی با در نظر گرفتن هماهنگ کلیه مصالح جمهوری اسلامی ایران مذکور در ماده 3 عبارت است از: اجازه انتشارات اسناد ـ پیشنهاد‌ تشکیلات واحد نشر اسناد و آیین‌نامه‌های مربوط به نحوه انتشار و یا استفاده محققان از اصل و یا تصویب آنها و نیز مقررات مربوط به چگونگی استفاده محققان‌ حقیقی یا حقوقی از اسناد.


‌ماده 7 ـ اسنادی که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی (۱۳۵۷/۱۱/۲۲) تنظیم شده‌اند حداقل پس از 30 سال از تاریخ تنظیم قابل انتشار خواهند بود.


‌ماده 8 ـ تصمیمات شورای عالی پس از امضای وزیر امور خارجه قابل اجرا خواهد بود.


‌ماده 9 ـ استفاده کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی خارج از وزارت امور خارجه از طریق شورای عالی میسر خواهد بود.


‌ماده 10 ـ بودجه واحد نشر همه ساله جزو بودجه وزارت امور خارجه پیش‌بینی و از محل اعتبارات مصوب تأمین می‌شود.

‌میرحسین موسوی ـ نخست وزیر