‌آیین‌نامه اجرائی موضوع بند “م” قانون نحوه هزینه اعتباراتی که به موجب قانون از رعایت قانون محاسبات عمومی و سایر‌ مقررات عمومی دولت مستثنی هستند در خصوص استارات جهاد سازندگی

تاریخ انتشار: ۱۳۶۵/۰۴/۱۰

1365.02.28 – 6254 – 1365.02.29 – 125
&‌استخدام کشوری – بودجه – محاسبات عمومی – معاملات و اموال دولتی – نهادهای
انقلابی
&‌وزارت جهاد سازندگی
‌هیأت وزیران در جلسه مورخ 65.2.28 بنا به پیشنهاد مشترک شماره وزارت برنامه و
بودجه و وزارت جهاد سازندگی و وزارت امور اقتصادی و دارایی آیین‌نامه‌اجرایی موضوع
بند "م" قانون نحوه هزینه کردن اعتباراتی که به موجب قانون از رعایت قانون محاسبات
عمومی و سایر مقررات عمومی دولت مستثنی هستند‌را در خصوص اعتبارات جهاد سازندگی به
شرح زیر تصویب نموند:
‌آیین‌نامه اجرایی موضوع بند "م" قانون نحوه هزینه کردن اعتباراتی که به موجب
قانون از رعایت قانون محاسبات عمومی و سایر مقررات عمومی دولت مستثنی‌هستند در
خصوص اعتبارات جهاد سازندگی
‌ماده 1 ـ بودجه جهاد سازندگی شامل سه بخش به شرح زیر می‌باشد که با رعایت مفاد
قانون نحوه هزینه کردن اعتباراتی که به موجب قانون از رعایت قانون‌محاسبات عمومی و
سایر مقررات عمومی دولت مستثنی هستند و مفاد این آیین‌نامه در جهت انجام
فعالیت‌هایی که در قانون تشکیل وزارت جهاد سازندگی‌تعیین شده است براساس
موافقت‌نامه‌های متبادله با وزارت برنامه و بودجه قابل مصرف می‌باشد.
‌الف ـ اعتباراتی که از محل بودجه عمومی دولت به صورت ملی (‌از طریق دفتر مرکزی)
در قانون بودجه سالانه کل کشور منظور شده است.
ب ـ اعتباراتی که از محل درآمدهای اختصاصی جهاد در قانون بودجه سالانه کل کشور
منظور شده است.
ج ـ اعتباراتی که در پیوست شماره 1 قانون بودجه سالانه ذیل جهاد سازندگی استان‌ها
و نیز سازمان‌های امور عشایری استان‌ها که از محل درآمد عمومی دولت‌منظور گردیده
است.
‌ماده 2 ـ سهم اعتبارات مورد نیاز مرکز و استان‌ها از محل اعتبارات بند "‌الف" و
"ب" ماده 1 با توجه به سقف اعتباری هر استان در هر یک از طرح‌ها و سقف‌اعتباری هر
یک از طرح‌های مذکور در ذیل ردیف 149500 توسط شورای مرکزی جهاد سازندگی تعیین و به
واحدهای تابعه ابلاغ خواهد شد. اعتبارات هر یک‌از شهرستان‌های تابعه استان در قالب
اعتبارات ابلاغی فوق‌الذکر توسط شورای جهاد سازندگی استان تعیین و به واحدهای
تابعه ابلاغ خواهد شد.
‌ماده 3 ـ وجوه لازم برای انجام هزینه‌های موضوع این آیین‌نامه از محل اعتبارات
سرمایه‌گذاری ثابت ردیف‌های 149500 و 149501 قانون بودجه سالانه‌برحسب نیاز در
حدود اعتبارات تخصیص یافته ردیف‌های مذکور بادرخواست وجه از طرف مسئول امور مالی
جهاد سازندگی که قبلاً به وزارت امور اقتصادی و‌دارایی معرفی شده است توسط خزانه به
حساب‌های موضوع ماده 4 این آیین‌نامه حسب مورد منتقل خواهد شد.
‌ماده 4 ـ وجوه اعتبار موضوع بندهای "‌الف" و "ب" ماده 1 به حساب‌هایی که در مرکز
به پیشنهاد وزیر جهاد سازندگی و یا مقام مجاز از طرف وی و معرفی خزانه‌نزد بانک
مرکزی جمهوری اسلامی ایران در مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها به پیشنهاد شورا یا
مسئول جهاد سازندگی محل و معرفی رییس اداره امور اقتصادی و‌دارایی محل نزد یکی از
شعب بانک ملی ایران افتتاح شده یا می‌شود واریز خواهد گردید. چک‌های صادره از این
حساب‌ها حداقل با دو امضای مجاز که یکی از‌آنها حسب مورد امضا مسئول امور مالی
جهاد سازندگی خواهد بود که به ترتیب فوق به بانک معرفی شده یا می‌شوند قابل
استفاده است.
‌ماده 5 ـ اعتبارات لازم برای اجرای طرح‌های عمرانی موضوع بند "ج" ماده 1
آیین‌نامه با درخواست تخصیص اعتبار توسط شورای جهاد سازندگی استان مربوط‌با رعایت
مقررات مربوطه تخصیص داده خواهد شد. وجوه لازم جهت انجام هزینه‌های مربوطه در حدود
اعتبارات تخصیص یافته توسط سازمان برنامه و بودجه‌استان با درخواست وجه مسئول امور
مالی جهاد سازندگی استان مربوطه که باید قبلاً به وزارت امور اقتصادی و دارایی
معرفی شده باشند از طرف خزانه به‌حساب بانکی جهادساندگی استان مربوط که توسط خزانه
افتتاح شده یا می‌شود واریز خواهد شد.
‌ماده 6 ـ مسئول امور مالی وزارت جهاد سازندگی پس از تأیید شورای مرکزی توسط وزیر
جهاد منصوب و مسئول امور مالی در استان با انتخاب شورای جهاد‌استان و تأیید شورای
مرکزی و یا مقام مجاز از طرف ایشان تعیین می‌شود و مسئول امورمالی شهرستان با
انتخاب جهاد شهرستان و تأیید شورای جهاد استان یا‌مقام مجاز از طرف ایشان تعیین
می‌گردد.
‌ماده 7 ـ مسئول امورمالی جهاد مرکز مسئولیت درخواست وجه، اداره امور حسابداری،
پرداخت هزینه‌ها، نگهداری حساب‌ها، حفظ اسناد، تحویل و تحول و‌نگهداری وجوه
نقدینه‌ها و سپرده‌ها و اوراق بهادار نظارت بر حساب اموال جهاد عهده‌دار می‌باشد.
مسئولیت امور فوق‌الذکر در جهاد استان، شهرستان به ترتیب‌با مسئول امورمالی استان
و یا شهرستان خواهد بود.
‌ماده 8 ـ مسئولیت تشخیص انجام تعهد، تسجیل و صدور و حواله در مرکز به عهده وزیر
یا مقامات مجاز از طرف وی و در استان‌ها و شهرستان‌ها به عهده‌شورای جهاد سازندگی
استان مربوط و یا مقامات مجاز از طرف آنان خواهد بود.
‌ماده 9 ـ نصاب و نحوه انجام معاملات، میزان پیش‌پرداخت که از چهل درصد تجاوز
نخواهد کرد و تنخواه گردان و سپرده حسن انجام کار و نوع و میزان تضمینی‌که
می‌بایست در قبال پیش‌پرداخت و یا حسن انجام کار اخذ گردد و مدارک و اسناد
هزینه‌های انجام شده تابع ضوابط مقرر در قانون نحوه هزینه کردن اعتباراتی‌که به
موجب قانون از رعایت قانون محاسبات عمومی و سایر مقررات عمومی دولت مستثنی هستند
مصوب 1364.11.6 خواهد بود.
‌ماده 10 ـ برای پرداخت هزینه‌های مراکز جهاد استان‌ها در حدود اعتبارات ابلاغی از
محل وجوه دریافتی از خزانه به تشخیص وزیر یا مقامات مجاز از طرف‌ایشان وجوه لازم
توسط مسئول امورمالی جهاد سازندگی به حساب بانکی جهاد سازندگی استان حواله
می‌گردد. مراکز جهاد موظفند فهرست هزینه‌های انجام‌شده را به امورمالی دفتر مرکزی
ارسال نمایند.
‌ماده 11 ـ برای پرداخت هزینه‌های واحدهای جهاد سازندگی در شهرستان‌ها تنخواه
گردان مناسبی در حدود اعتبارات ابلاغی هر شهرستان از محل وجوه‌دریافتی از جهاد
مرکز به تشخیص شورای جها سازندگی استان به حساب بانکی جهاد شهرستان واریز خواهد
شد. پرداخت‌های بعدی در قبال ارسال فهرست‌هزینه‌های انجام شده یا اسناد هزینه و یا
به صورت افزایش تنخواه‌گردان مجاز خواهد بود.
‌ماده 12 ـ در مواردی که به عللی محاسبه دقیق و پرداخت بهای کالای تحویل شده و یا
کار انجام شده مقدور نبوده و یا تهیه اسناد و مدارک مربوط به فوریت‌میسر نباشد
جهاد سازندگی مجاز است مبلغ متناسبی با توجه به کار انجام شده یا کالای تحویل شده
به طور علی‌الحساب به ذینفع پرداخت و پس از رسیدگی و‌تعیین قطعی و تهیه اسناد و
مدارک مربوطه به هزینه قطعی منظور نماید.
‌ماده 13 ـ در مواردی که به عللی انجام کار یا تحویل کالا بدون دریافت تمام وجه
مورد معامله امکان پذیر نباشد جهاد سازندگی مجاز است تمام وجه را به
عنوان‌علی‌الحساب موقت به ذینفع پرداخت و پس از تهیه اسناد و مدارک مربوط به هزینه
قطعی منظور نماید.
‌ماده 14 ـ کلیه اسناد هزینه‌های انجام شده در شهرستان‌ها بایستی به امضای مشترک
مسئول امورمالی جهاد سازندگی شهرستان و مقام مجاز از طرف شورای‌جهاد سازندگی استان
برسد مسئول امور مالی جهاد شهرستان موظف است فهرست هزینه‌های انجام شده فوق و سایر
پرداخت‌ها را تهیه و پس از امضای خود و‌مقام مجاز فوق‌الذکر به جهاد سازندگی استان
مربوط ارسال نماید.
‌ماده 15 ـ کلیه اسناد هزینه‌هایی که در مراکز جهاد سازندگی استان‌ها انجام می‌شود
بایستی به امضای مشترک مسئول امورمالی و مقام مجاز از طرف شورای‌جهاد سازندگی
مربوط برسد. مسئولین امورمالی جهاد سازندگی در استان‌ها موظفند فهرست هزینه‌های
انجام شده و سایر پرداخت‌ها در مرکز استان و همچنین‌فهرست هزینه‌های انجام شده و
سایر پرداخت‌های واصله از شهرستان‌ها را پس از امضای خود و مقام مجاز از طرف شورای
مرکزی جهاد سازندگی استان برای‌مسئول امورمالی جهاد سازندگی در تهران ارسال دارند.
اسناد هزینه‌های واصله از شهرستان‌ها و اسناد هزینه‌های انجام شده در مراکز استان
از محل اعتبارات‌موضوع این آیین‌نامه در جهاد سازندگی مرکز استان مربوطه نگهداری
خواهد شد.
‌ماده 16 ـ کلیه استناد هزینه‌های انجام شده در مرکز باامضای مسئول امورمالی جهاد
سازندگی یا مقام مجاز از طرف وی و وزیر جهاد سازندگی یا مقامات مجاز از‌طرف ایشان
به هزینه منظور می‌گردد. مسئول امورمالی جهاد سازندگی مکلف است با توجه به
هزینه‌های انجام شده و سایر پرداخت‌ها در مرکز و فهرست‌هزینه‌های انجام شده واصله
از استان‌ها حساب‌های کل دریافت و پرداخت‌ها و ترازنامه‌های ماهانه و سالانه جهاد
سازندگی را تهیه و در دو نسخه تنظیم نماید و‌یک نسخه را جهت درج در لایحه تفریغ
بودجه به وزارت امور اقتصادی و دارابیی ارسال و نسخه اصل را همراه اسناد هزینه‌های
انجام شده و ضمایم مربوطه به‌نحوی نگهداری نماید تا در مواعدی که از طرف دیوان
محاسبات کشور تعیین و اعلام می‌شود به دیوان مزبور ارایه نماید.
‌ماده 17 ـ الف ـ وزارت جهاد سازندگی ترتیبی اتخاذ خواهد نمود که کلیه درآمدهای
حاصل از واحدهای تولیدی و خدماتی خود را به حساب شماره 345 که از‌طرف خزانه در
بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران افتتاح شده است واریز نمایند.
ب ـ خزانه مکلف است مبلغ واریز شده به حساب مزبور را در هر یک ماه به کمیته تخصیص
اعتبار موضوع ماده 30 قانون برنامه و بودجه کشور گزارش نماید تا‌معادل اعتبار لازم
معادل وجوه واریز شده مزبور از محل اعتبار جهاد سازندگی منظور در حساب فوق به
وزارت مزبور تخصیص داده شود.
‌ماده 18 ـ اموال تأسیساتی که از محل اعتبارات موضوع این آیین‌نامه خریداری و یا
ایجاد می‌شود اموال دولتی محسوب می‌گردد.
‌ماده 19 ـ مسئولین امور مالی جهاد مکلفند تاپایان فرودین ماه هر سال مانده وجوه
استفاده نشده مانده تنخواه‌گردان اعتبارات موضوع این آیین‌نامه را به خزانه‌واریز
نمایند.
‌ماده 20 ـ در اجرای بند "ی" قانون نحوه هزینه کردن اعتباراتی که به موجب قانون از
رعایت قانون محاسبات عمومی دولت مستثنی هستند، وزارت جهاد‌سازندگی موظف است هر
چهار ماه یک بار فهرست هزینه‌ها و عملیات جهاد سازندگی را همراه با گزارش توجیهی
تقدیم به مجلس شورای اسلامی و‌نخست‌وزیری ارسال دارد.
‌میرحسین موسوی ـ نخست‌وزیر