‌آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۴ قانون تشکیل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

تاریخ تصویب: ۱۳۶۴/۱۱/۰۹
تاریخ انتشار: ۱۳۶۴/۱۲/۱۰

شماره 106028 – ۱۳۶۴/۱۲/۱

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۶۴/۱۱/۹ بنا به پیشنهاد شماره 6933 مورخ 64.10.24 وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آیین‌نامه اجرایی ماده 14‌ قانون تشکیل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مصوب 1364.7.9 را به شرح زیر تصویب نمودند:


‌ماده 1 – کلیه کارکنان اعم از هیأت علمی و کادر آموزشی و بهداشتی و درمانی و اداری و خدماتی و فنی که به طور رسمی، ثابت، پیمانی و خرید خدمت و‌ روزمزد در تاریخ تصویب قانون مزبور در ستاد مرکزی وزارت فرهنگ و آموزش عالی، سازمانهای مرکزی دانشگاه‌ها، دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و‌ تخصصی، دانشکده‌ها و مؤسسات وابسته وزارت فرهنگ آموزش عالی در ارتباط با امر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از قبیل آموزشگاه‌ها و واحدها و‌ دانشکده‌های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، علوم بهداشتی، پرستاری، مامایی، تغذیه، هوشبری، توانبخشی، بهداشتکار دهان و دندان، کاردانی بهداشت‌خانواده، کاردانی مبارزه با بیماریها و پیراپزشکی از قبیل علوم آزمایشگاهی، تشخیص طبی، تکنولوژی، رادیولژی، ادیومتری، اپتومتری و سایر رشته‌هایی که در‌ تعداد گروه پزشکی قرار می‌گیرند شاغل خدمت بوده یا بر اساس مقررات و ضوابط مربوطه به استخدام درآمده‌اند و همچنین آن دسته از کارکنان واحدهای‌ مربوطه مذکور که رابطه استخدامی آنان با وزارت فرهنگ و آموزش عالی قطع نشده و یا برابر مقررات به صورت مأمور در دیگر وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی‌ شاغل خدمت می‌باشند با اعتبارات استخدامی خود به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی منتقل می‌گردند، دانشکده‌ها و مؤسسات آموزشی منتقله تا‌ تصویب تشکیلات جدید، کماکان تشکیلات و سازمان و پستهای مصوب قبلی خود را زیر نظر وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حفظ خواهند کرد.

‌تبصره 1: اتخاذ تصمیم در خصوص تأیید یا لغو احکام انتقال آن دسته از مستخدمینی که بعد از تاریخ تصویب قانون تشکیل وزارت بهداشت، درمان و آموزش‌ پزشکی به سایر مؤسسات انتقال یافته‌اند به عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌باشد.

‌تبصره 2: تشخیص حذف پستهای مربوط به امور بهداشتی و درمانی در ستاد مرکزی وزارت فرهنگ و آموزش عالی و سازمانهای مرکزی دانشگاه‌ها (‌اعم از کادر‌ اداری، خدماتی، فنی، درمانی و….) به عهده سازمان امور اداری و استخدامی کشور خواهد بود.

‌ماده 2 – فهرست اسامی و مشخصات استخدامی کارکنان موضوع ماده 1 در تهران و شهرستانها به صورت کلی و یکجا به تفکیک با امضای مدیران مالی و‌ کارگزینی واحدهای ذیربط و معاون اداری و مالی وزارت فرهنگ و آموزش عالی باید به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارسال شود.

‌تبصره: کلیه پرونده‌های استخدامی نیز طبق فهرست‌های مربوطه تحویل مسئولین ذیربط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی داده خواهد شد.

‌ماده 3 – هر نوع دیون و تعهدات ناشی از رابطه استخدامی کارکنان منتقله به عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌باشد.

‌ماده 4 – کارکنان منتقله تا تصویب قانون تشکیلات جدید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تابع مقررات حاکم بر وضعیت استخدامی آنان در هنگام‌ انتقال می‌باشد.

‌ماده 5 – کلیه ساختمانهای کامل، نیمه تمام، زمینها و محوطه‌های مربوطه و خانه‌های سازمانی و منازل مسکونی کادر هیأت علمی، بهداشتی درمانی و اداری،‌ خدماتی و فنی و رزیدتنها و اموال منقول و غیر منقول و وسائل و تجهیزات و اتومبیل‌ها و آمبولانسها و سایر وسایط نقلیه موتوری و غیر موتوری و تجهیزات‌ پزشکی و فنی و اداری و آزمایشگاهی و صنعتی، مساجد سالنهای سینما، – آمفی تئاتر و سالنهای اجتماعات و چاپخانه، سلف سرویس و مهد کودکها، انبارها،‌ سالن‌ها و زمین‌های ورزشی، تعمیرگاه‌های اتومبیل و لوازم آزمایشگاهی و بیمارستانی و تعهدات و دیون و بودجه و اعتبارات جاری و سرمایه‌گذاری ثابت‌ مربوط به واحدهای موضوع ماده 1 به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی واگذار می‌شود.

‌تبصره 1: ‌در مواردی که استفاده از امکانات فوق مشترک و قابل واگذاری نباشد اداره و هزینه و تأمین بودجه این امور به عهده وزارتخانه‌ای است که به نسبت بیشتری‌ استفاده می‌نماید.

‌تبصره 2: ‌از زمینهایی که تحت عنوان فضاهای آموزشی در نقشه‌های جامع شهرها در ارتباط با توسعه آتی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی قرار داده شده است به‌ تناسب جهت توسعه دانشگاه‌های علوم پزشکی اختصاص داده می‌شود.

‌ماده 6 – هر یک از وزرای فرهنگ و آموزش عالی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلفند حداکثر ظرف یک هفته پس از ابلاغ این آیین‌نامه یک نفر را به‌عنوان نماینده تام‌الاختیار خود تعیین نمایند تا امر تغییر و تحول موضوع این آیین‌نامه را تحت نظر قرار دهند و به انجام برسانند.

‌ماده 7 – آن چه که در اجرای قانون مزبور و این آیین‌نامه از وزارت فرهنگ و آموزش عالی منتزع و به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی منتقل و واگذار‌ می‌شود باید در صورتجلسات ذکر شود و نهایتاً به امضاء اعضاء موضوع ماده 6 برسد.

‌ماده 8 – کتابخانه‌های اختصاصی و مستقل واحدهای موضوع ماده 1 نیز به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی واگذار می‌شود و دانشجویان اینگونه‌ واحدها حق استفاده از کتب و فضا و امکانات کتابخانه‌های عمومی دانشگاه و سایر دانشکده‌ها را نیز کمافی‌السابق خواهند داشت.

‌تبصره 1: ‌مسئولین کتابخانه‌های دیگر دانشگاه‌ها موظفند دانشجویان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را در صورت ارائه کارت دانشجویی مثل سایر دانشجویان‌ بپذیرند و این دانشجویان مجازند از تمام امکانات کتابخانه از قبیل کتب و مجلات وسائل سمعی و بصری و فضا مثل سایر دانشجویان استفاده نمایند.

‌تبصره 2: ‌دانشجویان تحت نظر وزارت فرهنگ و آموزش عالی نیز می‌توانند به نحو فوق از کتابخانه‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی استفاده نمایند.

ماده 9 – خوابگاه‌های مشترک بر حسب تعداد دانشجویان واحدهای واگذاری که در تاریخ تصویب قانون مزبور از امکانات آنها استفاده می‌نموده‌اند تفکیک و در‌ اختیار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار داده خواهد شد و در هنگام بهره‌برداری از خوابگاه‌های نیمه تمام فعلی به نسبت تعداد دانشجویان سهمیه‌ مربوط به این وزارت نیز اختصاص داده خواهد شد.

‌تبصره: ‌در مواردی که خوابگاه قابل تفکیک نباشد وزارتین بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و فرهنگ و آموزش عالی به نسبت تعداد دانشجویان خوابگاه مورد نظر را‌در اختیار خواهند داشت و اداره امور خوابگاه به عهده وزارتخانه‌ایست که دانشجویان بیشتر را در آن خوابگاه دارد.

‌ماده 10 – خطوط تلفنهای مورد استفاده واحدهای واگذار شده نیز به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی منتقل می‌شود.

‌ماده 11 – وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حق ارفاق عبور و مرور مشترک واحدهای واگذار شده را خواهد داشت.

‌ماده 12 – نگهداری تأسیسات مشترک از قبیل حرارتی، برودتی، آب، برق، گاز، تلفن و… که قابل تفکیک نباشد و همچنین هزینه‌های متعلقه و مترتب بر آنها، به‌عهده وزارتخانه‌ایست که بیشتر از آنها استفاده می‌نماید و همه ساله اعتبارات آن در بودجه دستگاه مربوطه منظور خواهد شد.

‌تبصره : ‌در مورد امکانات و سالنها و زمین‌های ورزشی و سایر تأسیسات مشترک نیز به نحوی فوق رفتار خواهد شد.

‌ماده 13 – موجودی بانکی واحدهای واگذار شده به تبع واحدهای مذکور به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی منتقل می‌شود. صورتجلسه‌ای که در این‌زمینه تهیه می‌شود باید وضعیت تفصیلی و کامل و جامع وجوه سپرده و برداشتها را از تاریخ تصویب قانون تا تاریخ تحویل و تحول در برداشته باشد.

‌ماده 14 – در مورد کلیه قراردادهایی که وزارت فرهنگ آموزش عالی و یا دانشگاه‌ها راجع به مؤسسات واگذار شده برابر مقررات با اشخاص حقیقی یا حقوقی‌ منعقد کرده‌اند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جانشین آنها خواهد بود.

‌ماده 15 – موارد اختلاف توسط هیأت موضوع تبصره ماده 14 قانون بررسی و نظر اکثریت قاطع و لازم‌الاجرا خواهد بود.

‌میرحسین موسوی – نخست‌وزیر