قانون اجازه مبادله عهدنامه مودت منعقده بین دولتین ایران و سوئد

تاریخ انتشار: ۱۳۰۸/۰۴/۲۵

 مصوبه 6 و 12 تیر ماه 1308 شمسی به صحه ملوکانه و تصویب مجلس شورای ملی رسیده است.


ماده واحده – مجلس شورای ملی عهدنامه مودت دولتین ایران و سوئد را که مشتمل بر پنج ماده و یک پروتکل اختتامیه است و در 6 خرداد ماه 308 به امضاء رسیده است تصویب و اجازه مبادله نسخ صحه شده آنرا بدولت می‌دهد.

این قانون که مشتمل بر یک ماده و متن عهدنامه ضمیمه است در جلسه ششم تیر ماه یک هزار و سیصد و هشت شمسی به تصویب مجلس شورای‌ ملی رسید.

رییس مجلس شورای ملی – دادگر



عهدنامه مودت بین دولت شاهنشاهی ایران و دولت پادشاهی سوئد

‌اعلیحضرت شاهنشاه ایران و اعلیحضرت پادشاه سوئد
‌نظر باینکه مایل هستند روابط مودت دیرین دولتین را تشیید نمایند تصمیم بعقد عهدنامه مودت نموده و برای این مقصود اختیارداران خود را تعیین‌ نمودند:
‌اعلیحضرت شاهنشاه ایران:
‌جناب مستطاب اجل آقای میرزا محمدعلیخان فرزین کفیل وزارت امور خارجه.
‌اعلیحضرت پادشاه سوئد:
‌جناب آقای کارل گرهارد فن هایدن‌استام وزیر مختار و ایلچی مخصوص دولت سوئد در طهران. مشارالیهما پس از مبادله اختیارنامه‌های خود که در کمال‌ صحت و اعتبار بود در مواد ذیل موافقت نمودند:


ماده اول – بین دولت ایران و سوئد و اتباع مملکتین صلح خلل‌ناپذیر و دوستی صمیمانه دائمی برقرار خواهد بود.


ماده دوم – دولتین متعاهدتین موافقت مینمایند که روابط سیاسی و قنسولی خود را بر طبق اصول معمول حقوق عمومی بین‌المللی ادامه دهند ‌نسبت به نمایندگان سیاسی و قنسولی هر یک از طرفین متعاهدین در خاک طرف متعاهد دیگر مطابق اصول و معمول حقوق عمومی بین‌المللی رفتار‌ خواهد شد.
‌و در هر حال به شرط معامله متقابله رفتار مزبور نباید مادون معامله‌ باشد که نسبت به نمایندگان سیاسی و قنسولی دولت کاملة‌الوداد می‌شود.


ماده سوم – دولتین متعاهدتین موافقت مینمایند که روابط قنسولی و تجارتی و گمرکی و بحرپیمائی بین مملکتین و نیز شرایط اقامت و توقف اتباع‌ خود را در خاک یکدیگر بموجب قراردادهائی بر طبق اصول و معمول حقوق عمومی بین‌المللی و بر روی اساس تساوی کامل و معامله متقابله تنظیم‌ نمایند.


ماده چهارم – دولتین متعاهدتین موافقت مینمایند که کلیه اختلافاتی را که بین آنها در موضوع اجرا یا تفسیر مقررات کلیه عهود و قراردادهای منعقده یا‌ عهود و قراردادهائی که منعقد گردد و از جمله راجع به همین عهدنامه بظهور برسد و تصفیه دوستانه اختلافات مزبوره بوسایل سیاسی عادی در‌ مدت مناسبی ممکن نگردد به حکمیت رجوع نمایند.
‌این ترتیب در صورت لزوم اساسا برای تشخیص این مسئله که آیا اختلاف مربوط بتفسیر یا راجع باجرای عهود و قراردادهای مذکوره می‌باشد نیز‌ اعمال خواهد گردید.
‌حکم محکمه حکمیت برای طرفین الزام‌آور است برای هر قضیه متنازع‌فیها محکمه حکمیت بر حسب تقاضای یکی از دولتین متعاهدتین و بترتیب‌ ذیل تشکیل خواهد یافت.
‌هر یک از دولتین متعاهدتین در ظرف سه ماه از تاریخ تسلیم تقاضانامه حکم خود را که ممکن است از اتباع مملکت ثالثی انتخاب گردد تعیین‌ خواهد نمود هرگاه از تاریخ تسلیم تقاضانامه تا سه ماه بین دولتین راجع بمدتی که در ظرف آن حکمین باید حکم خود را صادر نمایند موافقت حاصل‌ نگردد یا اینکه حکمین نتوانند قضیه متنازع‌فیها را در مدتی که برای آنها تعیین شده تسویه بنمایند دولتین یکنفر از اتباع دولت ثالثی را بعنوان حکم‌ ثالث انتخاب خواهند کرد چنانچه دولتین در ظرف دو ماه از تاریخ تقاضای تعیین حکم ثالث راجع به انتخاب او موافقت حاصل ننمایند دولتین‌ مذکورتین مشترکا یا در صورتی که در ظرف مدت دو ماه بعد از آن هم تقاضای مشترکی از طرف آنها بعمل نیاید هر یک از آنها که زودتر اقدام کنند از‌ رئیس دیوان داوری بین‌المللی لاهه تقاضا خواهد نمود که حکم ثالث را از اتباع دول ثالثی معین نماید.
‌با موافقت طرفین ممکن است صورتی از ممالک ثالثی که رئیس دیوان داوری بین‌المللی باید حکم ثالث را منحصراً از آنها انتخاب نماید به مشارالیه‌ تسلیم گردد.
‌طرفین می‌توانند راجع بشخص حکم ثالث برای مدت معینی قبلاً قراری بین خود بدهند.
‌در صورتی که طرز عمل حکمین بموجب قرارنامه مخصوصی بین دولتین مشخص نگردید و قرارداد مزبور در موقع تعیین حکمین منعقد نشده باشد بر‌ طبق ماده 57 و مواد 59 الی 85 قرارداد لاهه مورخه 18 اکتبر 1907 مربوط بتسویه اختلافات بین‌المللی تعیین خواهد شد در صورتی که قرار مخالفی‌ نسبت باین ترتیب بین دولتین داده نشده باشد.
‌هرگاه تعیین یک نفر حکم ثالث لازم گردد و بین دولتین متعاهدتین راجع برویه‌ که باید بعد از تعیین حکم مزبور تعقیب شود قراری داده نشده باشد‌ حکم ثالث یا در حکم اولی تشکیل محکمه حکمیت داده و طرز عمل خودشان را معلوم نموده اختلافات را تسویه خواهند کرد.
‌کلیه تصمیمات محکمه حکمیت باکثریت آراء اتخاذ خواهد گردید.


ماده پنجم – پس از تصویب این عهدنامه بر طبق مقررات قوانین اساسی هر یک از طرفین متعاهدین مبادله نسخ مصوبه آن هر چه زودتر بعمل خواهد‌ آمد و بمحض مبادله نسخ مصوبه به موقع اجرا گذاشته خواهد شد.

بناء علیهذا اختیارداران طرفین این عهدنامه را که بدو نسخه نوشته شده امضاء و بمهر خود ممهور نمودند.
طهران ششم خرداد 1308- 28 مه 1929
‌امضاء محمدعلی فرزین –
امضاء هایدن‌ استام


پروتکل اختتامیه

در موقع امضاء عهدنامه مودت منعقده امروز بین دولتین ایران و سوئد اختیارداران امضاءکننده این پروتکل اظهار ذیل را که جزء لایتجزای خود عهدنامه‌ می‌باشد نمودند.

دولتین متعاهدتین این حق را برای خود محفوظ میدارند که پس از اینکه ده سال از مبادله نسخ مصوبه عهدنامه مودت گذشت مقررات ماده چهار‌ عهدنامه مزبوره را مجدداً تحت مطالعه قرار دهند.

‌در طهران بتاریخ ششم خرداد ماه 1308 مطابق 27 مه 1929
‌امضاء محمدعلی فرزین
امضاء هایدن‌استام