‌آیین‌نامه اجرایی تبصره 16 قانون بودجه سال 1364

تاریخ انتشار: ۱۳۶۴/۰۳/۲۰

1364.02.29 – 6610 – 1364.03.07 – 112
&‌برنامه های عمرانی – بودجه – تقسیمات کشوری و وظائف استانداران و فرمانداران –
مالیات
&‌وزارت امور اقتصادی و دارائی
‌هیأت وزیران در جلسه مورخ 1364.2.29 در اجرای تبصره 16 قانون بودجه سال 1364 کل
کشور، بنا به پیشنهاد مشترک وزارت امور اقتصادی و دارایی،‌ وزارت کشور و وزارت
برنامه و بودجه آیین‌نامه اجرایی تبصره مذکور را به شرح زیر تصویب نمودند:


‌ماده 1
‌به منظور جلب مشارکت هر چه بیشتر مردم در احداث پروژه‌های کوچک جدید و همچنین
تکمیل پروژه‌های نیمه تمام استانی چنانچه حداقل 30% از اعتبار‌پروژه‌ای توسط مردم
تأمین شود، بقیه اعتبار لازم با توجه به ضوابط و مقررات این ماده از طریق بودجه
عمرانی طرح و مربوط قابل تأمین خواهد بود.
‌برای تسریع و ایجاد تسهیلات بیشتر برای آن دسته از پروژه‌هایی که در آنها جلب
مشارکت مردم شده است اجازه داده می‌شود به ازاء وصول هر (40).(1) کل‌مالیات مشاغل
در هر مقطع از سال در هر استان، تا میزان 1% از کل اعتبار عمرانی استان مزبور پس
از ابلاغ وزارت برنامه و بودجه خارج از قانون محاسبات‌عمومی قرار گیرد. تشخیص آن
که کدامیک از طرح‌های عمرانی استان و تا چه مبلغ از قانون محاسبات عمومی مستثنی
گردند. با توجه به مشارکت مردم در‌طرح‌ها و بنا به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه
استان و تصویب کمیته برنامه‌ریزی استان خواهد بود.
‌تبصره 1
‌افراد می‌توانند جهت مشارکت در تأمین هزینه پروژه‌های استانی، پس از موافقت و
معرفی دستگاه‌های اجرایی مبلغ مورد نظر را به حسابی که به همین منظور‌تحت عنوان
"‌همیاری مردم در اجرای پروژه‌های عمرانی" در هر استان از طرف وزارت امور اقتصادی
و دارایی افتتاح خواهد شد پرداخت و رسید آن را به‌دستگاه اجرایی ذیربط تسلیم
نمایند.
‌تبصره 2
‌پروژه کوچک جدید به پروژه‌ای اتلاق می‌شود که حداکثر اعتبار مورد نیاز برای انجام
آن اعم از اعتبار دولت و اعتبار ناشی از خودیاری مردم بیش از 20 میلیون‌ریال
نباشد.
‌ماده 2
‌به منظور جلب مشارکت مردم در تأمین منابع مالی لازم جهت احداث با تکمیل پروژه‌های
عمرانی استانی، صاحبان مشاغل موضوع قانون مالیاتهای مستقیم‌می‌توانند به جای
پرداخت تمام یا قسمتی از بدهی مالیاتی خود که دستگاه‌های اجرایی استان محل شغل و
یا استانهای دیگر مراجعه و آمادگی خود را جهت‌تأمین منابع مالی لازم اعلام دارند.
‌تبصره 1
‌صاحبان مشاغل می‌توانند پس از موافقت و معرفی دستگاه‌های اجرایی مبلغ مورد تعهد
را به حسابی که به همین منظور تحت عنوان "‌مشارکت مؤدیان مالیات‌در اجرای
پروژه‌های عمرانی" در هر استان از طرف وزارت امور اقتصادی و دارایی افتتاح خواهد
شد پرداخت و رسید آن را در جهت منظور نمودن به حساب‌بدهی مالیاتی خود به حوزه
مالیاتی محل شغل خود تسلیم دارند. معادل وجوهی که صاحبان مشاغل از این بابت پرداخت
می‌نمایند به عنوان درآمد مالیاتی اداره‌امور اقتصادی و دارایی محل کسب آنها منظور
خواهد شد.
‌تبصره 2
‌ادارات کل امور اقتصادی و دارایی استانها موظفند میزان اعتبار تأمین شده موضوع
ماده 2 این آیین‌نامه را به تفکیک شهرستانهای تابعه به منظور استفاده از
ردیف503079 تهیه و حداکثر تا بیست و پنجم هر ماه و در اسفند ماه تا پانزدهم به
وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه استان ارسال دارند.
‌تبصره 3
‌وزارت برنامه و بودجه مکلف است پس از اعلام مراتب از طرف وزارت امور اقتصادی و
دارایی تضمینی لازم را از ردیف 503071 جهت واریز مبلغ مورد‌درخواست به حساب مربوطه
ما در نمایند.
‌ماده 3
‌سازمان برنامه و بودجه استان موظف است با همکاری دستگاه‌های اجرایی استان.
پروژه‌هایی را که مردم می‌توانند در آن مشارکت نمایند پس از تأیید
کمیته‌برنامه‌ریزی استان به نحو مقتضی به اطلاع عموم برساند.
‌ماده 4
‌دستگاه‌های اجرایی ذیربط موظفند پس از تأمین منابع مالی مراتب را جهت اصلاح
موافقت‌نامه (‌و درج میزان حق‌المشارکت مؤدیان مالیاتی و با میزان همیاری‌مردم در
فرم شماره 1 موافقت‌نامه در ردیف مربوط به "‌سایر متابع" و در سایر فرمها متناسب
با آن) به سازمان برنامه بودجه استان اعلام دارند. بدیهی است در‌موافقت‌نامه مزبور
و کلیه اصلاحیه‌های بعدی آن، اعتبار پروژه‌هایی که بر اساس مواد 1 و 2 این
آیین‌نامه تأمین شده‌اند نبایستی از میزان حق‌المشارکت مؤدیان‌مالیاتی و یا میزان
همیاری مردم کمتر گردد.
‌ماده 5
‌پرداخت از حسابهای مورد اشاره در تبصره 1 مواد 1 و 2 این آیین‌نامه با امضاء
مشترک استاندار یا معاون عمرانی وی و مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان‌خواهد
بود و وجوه حاصله در این حساب به حساب با حسابهایی که برای ذیحسابهای طرح‌های
عمرانی به منظور انجام هزینه برای پروژه‌های مورد نظر افتتاح‌می‌گردد منتقل خواهد
شد.
‌ماده 6
‌سهم مالیات مشاغل هر استان با در نظر گرفتن دفاتر مالیاتی و عملکرد سال 1362 به
شرح جدول زیر تعیین می‌گردد.
>‌جدول: تصویب‌نامه‌ها 1364 – جلد 1 – صفحه 115<
‌ماده 7
‌وزارت برنامه و بودجه مکلف است در صورتی که در هر سه ماه یک بار در هر یک از
استانها بیش از سهمیه تعیین شده برای آن مقطع از سال مالیات مشاغل‌وصول گردد مازاد
آن را از محل ردیف 503079 جهت مصرف طرح‌های عمرانی استان به صورت اعتبار در اختیار
کمیته برنامه‌ریزی استان قرار دهد.
‌تبصره 1
‌در صورت ابلاغ اعتباری از ردیف 503079 پیشنهاد تقسیم اعتبار مزبور با توجه به
نیاز طرح‌های عمرانی توسط سازمان برنامه و بودجه استان تهیه و پس از‌تصویب کمیته
برنامه‌ریزی استان طبق مقررات قابل مصرف خواهد بود.
‌ماده 8
‌دستگاه‌های اجرایی موظفند در خصوص پروژه‌هایی که بیش از 50% اعتبار آنها بر اساس
ماده 2 این آیین‌نامه و یا بیش از 30% اعتبار آنها بر اساس ماده 1 این‌آیین‌نامه
تأمین شده باشد، نظر ایشان را در نامگذاری پروژه مورد بررسی قرار داده و چنانچه
مغایر با موازین انقلاب اسلامی نباشد پیشنهادات مزبور مورد عمل‌قرار گیرد.
‌ماده 9
‌جهت تحقیق بخشیدن به درآمد مالیات مشاغل پیش‌بینی شده در بودجه کل کشور و اهداف
تبصره 16 قانون بودجه سال 1364 کل کشور، ارائه هر گونه خدمات‌به واحدهای شغلی بخش
مشاغل موضوع قانون مالیاتهای مستقیم توسط وزارتخانه‌ها، مؤسسات و شرکتهای دولتی،
شهرداریها و نهادهای انقلاب اسلامی و‌همچنین دریافت سهمیه از شرکت تعاونی توزیع
منوط به ارائه مفاصا حساب مالیاتی و یا گواهی ترتیب پرداخت مالیات از حوزه مالیات
ذیربط خواهد بود.
‌ماده 10
‌در اجرای بند "ه" تبصره 16 قانون بودجه سال 1364، استانداران موظفند گزارش عملکرد
این تبصره را هر چهار ماه یکبار در اختیار نمایندگان استانهای مربوطه‌در مجلس
شورای اسلامی قرار دهند.
‌میرحسین موسوی – نخست‌وزیر
‌هیأت وزیران در جلسه مورخ 1364.2.29 در اجرای تبصره 16 قانون بودجه سال 1364 بنا
به پیشنهاد مشترک وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت کشور،‌وزارت برنامه و بودجه،
آیین‌نامه اجرایی تبصره مذکور را به شرح زیر تصویب نمودند.
[z]"‌آیین‌نامه اجرایی تبصره 16 قانون بودجه سال 1364"
‌ماده 1 – به منظور افزایش مشارکت مردم و خودیاری آنها در تأمین منابع مالی لازم
جهت احداث و یا تکمیل پروژه‌های عمرانی استانی اعم از پروژه‌های‌پیش‌بینی شده و یا
پیش‌بینی نشده، کمیته برنامه‌ریزی استان موظف است پیشنهادات مردم در خصوص
پروژه‌های فوق‌الذکر را که حاضرند حداقل سی درصد‌اعتبار آنها از طریق خودیاری
تأمین نماید مورد بررسی قرار داده و در صورت تأیید از محل اعتبار بند الف تبصره 16
بقیه هزینه‌ها را تأمین نماید.
‌تبصره 1 – آقایان استانداران میزان 4% اعتبار عمرانی استان موضوع بند الف این
تبصره را به کمیته برنامه‌ریزی استان ابلاغ می‌نمایند. دستگاه‌های اجرایی
استان‌منحصراً با تصویب کمیته برنامه‌ریزی استان می‌توانند نسبت به مبادله
موافقت‌نامه در مورد تمام یا قسمتی از 4% مزبور اقدام نمایند.
‌تبصره 2 – ایجاد هر گونه تعهد مالی برای سالهای بعد از محل بند الف تبصره 16
قانون بودجه سال 1364 ممنوع است.
‌ماده 2 – به منظور جلب مشارکت هر چه بیشتر مردم در انجام کارهای عمرانی و آبادانی
صاحبان مشاغل موضوع قانون مالیاتهای مستقیم می‌توانند به جای‌پرداخت تمام یا قسمتی
از بدهی مالیاتی خود نسبت به تأمین منابع مالی لازم جهت احداث یا تکمیل پروژه‌های
عمرانی استان اقدام نمایند.
‌تبصره 1 – دستگاه‌های اجرایی موظفند فهرست پروژه‌هایی را که صاحبان مشاغل
می‌توانند در آن مشارکت نمایند تهیه و به کمیته برنامه‌ریزی استان ارائه نمایند‌و
کمیته برنامه‌ریزی استان نیز مراتب را پس از بررسی و تأیید به اطلاع اداره کل امور
اقتصادی و دارایی استان و دستگاه‌های مربوطه رسانده تا دستگاه‌ها برای‌جلب مشارکت
صاحبان مشاغل اقدام لازم به عمل آورند.
‌تبصره 2 – صاحبان مشاغل می‌توانند پس از آگاهی از فهرست پروژه‌هایی که در این
خصوص تعیین شده است تمام یا قسمتی از مالیات شغلی خود را به حسابی‌که از طرف وزارت
امور اقتصادی و دارایی برای این منظور در هر استان افتتاح می‌گردد پرداخت و رسید
آن را دریافت و جهت منظور نمود به حساب بدهی‌مالیاتی خود به اداره امور اقتصادی و
دارایی محل شغل خود تسلیم دارند. اداره امور اقتصادی و دارایی محل اجرای طرح مکلف
است میزان دریافتهای مربوطه‌را به دستگاه‌های اجرایی ذیربط اعلام دارد.
‌تبصره 3 – دستگاه‌های اجرایی ذیربط موظفند پس از تأمین منابع مالی مراتب را جهت
اطلاع و در صورت نیاز اصلاح موافقت‌نامه‌ها به سازمان برنامه و بودجه‌استان اعلام
دارند.
‌تبصره 4 – دستگاه‌های اجرایی موظفند در خصوص پروژه‌هایی که بیش از 50% آن از طریق
صاحبان مشاغل تأمین می‌شود نظر آنها را در نامگذاری پروژه مورد‌بررسی قرار داده و
چنانچه مغایر با موازین انقلاب اسلامی نباشد مورد عمل قرار دهد و همین حکم در خصوص
بند الف تبصره 16 قانون بودجه با تأمین حداقل30% هزینه پروژه از خودیاری مرم جاری
خواهد بود.
‌تبصره 5 – برداشت از حساب موضوع تبصره 2 ماده 2 با امضاء مشترک استاندار یا معاون
عمران استانداری و مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان خواهد بود‌و وجوه حاصله به
حساب یا حسابهایی که برای ذیحسابهای طرح‌های عمرانی به منظور انجام هزینه برای
پروژه‌های مورد نظر افتتاح می‌گردد منتقل خواهد شد.
‌تبصره 6 – اداره کل امور اقتصادی و دارایی استانها موظفند میزان اعتبار تأمین شده
موضوع تبصره‌های 2 و 3 ماده 2 این آیین‌نامه را به تفکیک شهرستانهای تابعه‌به
منظور استفاده از ردیف 503079 تهیه و حداکثر تا بیست و پنجم هر ماه و در اسفند ماه
تا پانزدهم به وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه‌استان ارسال
دارند.
‌تبصره 7 – وزارت برنامه و بودجه مکلف است پس از اعلام مراتب از طرف وزارت امور
اقتصادی و دارایی تخصیص لازم را از ردیف 503079 جهت واریز‌مبلغ مورد درخواست به
حساب درآمدهای مالیاتی صادر نمایند.
‌ماده 3 – سهم مالیات مشاغل هر استان با در نظر گرفتن دفاتر مالیاتی و وصلی سال 63
به شرح جدول پیوست تعیین می‌گردد.
‌ماده 4 – وزارت برنامه و بودجه موظف است در صورتی که در هر سه ماه یک بار در هر
یک از استانها بیش از (4). (1) از سهمیه تعیین شده مالیات مشاغل‌وصول گردد مازاد
آن را از محل ردیف 503079 مصرف طرح‌های عمرانی استان به صورت اعتبار در اختیار
کمیته برنامه‌ریزی استان قرار دهد.
‌ماده 5 – در جهت تحقق بخشیدن به اهداف تبصره 16 قانون بودجه سال 1364 از اول مهر
ماه سال 1364 ارائه خدمات به واحدهای شغلی موضوع بخش‌مشاغل قانون مالیاتهای مستقیم
توسط وزارتخانه‌ها و مؤسسات و شرکتهای دولتی و شهرداریها و نهادهای انقلاب اسلامی
و همچنین دریافت سهمیه از‌شرکتهای تعاونی و توزیع منوط به ارائه مفاصاحساب مالیاتی
یا گواهی ترتیب پرداخت مالیات از حوزه مالیاتی ذیربط خواهد بود.
‌ماده 6 – در اجرای بند ه تبصره 16 قانون بودجه سال 64، استانداران موظفند گزارش
عملکرد این تبصره را هر چهار ماه یکبار در اختیار نمایندگان استانهای‌مربوطه در
مجلس شورای اسلامی قرار دهند.
>‌جدول: تصویب‌نامه‌ها 1364 – جلد 1 – صفحه 121 الی 122<