1364.02.15 – 5514 – 1364.02.26 – 68
&برنامه های عمرانی – بودجه – محاسبات عمومی – معاملات و اموال دولتی
&؟؟
هیأت وزیران در جلسه مورخ 1364.2.15 بنا به پیشنهاد مشترک شماره .126ب1136.2. – 1
مورخ 1364.2.11 وزارتخانههای برنامه و بودجه و اموراقتصادی و دارایی و کشور و
جهاد سازندگی در اجرای مفاد بند (2) تبصره (9) قانون بودجه سال 1364 آییننامه
نحوه مصرف اعتبار عمرانی ردیف 503041مندرج در قسمتهای چهارم و پنجم (استانی و
ملی) قانون مذکور را به شرح زیر مورد تصویب قرار دادند.
[z]"آییننامه اجرایی بند 2 تبصره 9 قانون بودجه سال 64 کل کشور"
ماده 1 – اعتبار موضوع این آییننامه برای بازسازی و نوسازی ابنیه و تأسیساتی که
در اثر آتش و یا اشتغال دشمن یا توسط ضد انقلاب دچار خسارت گردیده وتأمین خسارات
وارده به اشخاص ناشی از موارد فوق و هم چنین ایجاد تأسیسات و ابنیهای که برای
فراهم آوردن مقدمات اجرای طرحهای فوقالذکر لازم استو به ترتیب زیر به تصویب
میرسد با رعایت مفاد قانون بودجه سال 1364 از جمله تبصرههای (9) و (34) و (63) و
سایر قوانین و مقررات ذیربط در چارچوبضوابط این آییننامه حسب مورد پس از تصویب
ستاد مرکزی بازسازی و نوسازی و ریاست بازسازی و نوسازی استان مربوط به ترتیب مذکور
در بندهای (الف)و (ب) این ماده و مبادله موافقتنامه با وزراء برنامه و بودجه و
یا سازمان برنامه و بودجه استان قابل مصرف میباشد و منحصراً از شمول قانون
محاسباتعمومی مستثنی است.
الف – طرحهای عمرانی ملی موضوع اعتبار عمرانی ردیف 503041 قسمت چهارم قانون
بودجه سال 1364 به پیشنهاد دستگاه اجرایی و یا نهادهای انقلاباسلامی و بررسی و
اعلام نظر وزارت برنامه و بودجه به تصویب ستاد مرکز بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده
خواهد رسید.
ب – طرحهای عمرانی استانی از محل اعتبار عمرانی بازسازی و نوسازی مندرج در قسمت
پنجم قانون بودجه مذکور در ضوابط کلی بازسازی و نوسازی بهپیشنهاد دستگاه اجرایی
محلی با نهاد انقلاب اسلامی استان پس از بررسی اظهار نظر سازمان برنامه و بودجه
استان به تصویب ستاد بازسازی و نوسازی استانخواهد رسید.
تبصره – وزارت برنامه و بودجه و سازمان برنامه و بودجه استان حسب مورد حداکثر ظرف
مدت 20 روز از تاریخ دریافت پیشنهادات نظر خود را نسبت بهطرحهای دریافتی از
دستگاههای اجرایی به ستاد بازسازی و نوسازی مربوط اعلام خواهد نمود.
ماده 2 – اعتبارات موضوع بندهای (ب) و (ج) و (ه) بند (2) تبصره 9 قانون بودجه سال
جاری جهت امور کشاورزی و تأمین خسارت وارده به اشخاص واحداث پناهگاه در حد سقف
اعتبار مصوب قانون با تصویب ستاد مرکزی بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده در چارچوب
ضوابط و مقررات موضوع اینآییننامه توزیع خواهد شد و ستادهای استان و سایر مراجع
ذیربط مکلف به اجرای تصمیمات فوقالذکر خواهند بود.
ماده 3 – ده درصد از کل اعتبار موضوع این آییننامه (اعم از ملی و استانی) برای
اجرای طرحهای پیشبینی نشده در نظر گرفته میشود که بنا به پیشنهاد ستادمرکزی و
تصویب شورای عالی بازسازی مناطق جنگزده جهت طرحهای مذکور به مصرف خواهد رسید.
ماده 4 – در اجرای بند (ج) بند (2) تبصره (9) قانون بودجه سال 1364 حداکثر 5% از
اعتبار موضوع این آییننامه بر طبق دستورالعملی که به تصویب ستادمرکزی بازسازی و
نوسازی مناطق جنگزده خواهد رسید صرف تأمین خسارات وارده به اشخاص خواهد شد.
ماده 5 – ضوابط تشخیص تأسیسات و ابنیهای که برای فراهم آوردن مقدمات اجرای
طرحهای بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده لازمست، مشترکاً توسطوزارت کشور و وزارت
برنامه و بودجه و وزارت جهاد سازندگی و وزارت مسکن و شهرسازی تهیه و ابلاغ خواهد
شد و این ضوابط برای کلیه ستادهای بازسازیو نوسازی مناطق جنگزده لازمالاجراست.
ماده 6 – تعیین، تغییر و جابجایی اعتبارات طرحهای دستگاههای اجرایی ملی پس از
بررسی و اعلام نظر سازمان برنامه و بودجه استان با تصویب ستاد استانمیباشد.
ماده 7 – وجوه لازم برای انجام هزینههای موضوع این آییننامه در حدود اعتبارات
تخصیص یافته و با رعایت مفاد مواد (8) و (9) این آییننامه با درخواستوجه ذیحساب
مربوط توسط خزانه به حساب بانکی دستگاه ذیربط که از طرف خزانه در تهران در بانک
مرکزی جمهوری اسلامی ایران و در شهرستانها در یکیاز شعب بانک ملی ایران که به
همین منظور افتتاح شده یا میشود واریز خواهد شد.
تبصره – در مورد دستگاههای اجرایی فاقد ذیحساب انجام وظیفه ذیحساب در مورد
اعتبارات طرحهای ملی به عهده مسئول امور مالی دستگاه و در مورداعتبارات استانی
به عهده مسئول امور مالی استان دستگاه مربوط که توسط دستگاه ذیربط برای انجام
عملیات مالی موضوع این آییننامه به وزارت امور اقتصادیو دارایی معرفی میشود
انجام خواهد شد.
ماده 8 – 25% اعتبار طرحهای ملی پس از مبادله موافقتنامه با درخواست ذیحساب یا
مسئول امور مالی مربوط حسب مورد به حساب بانکی موضوع ماده (7)این آییننامه واریز
و پرداختهای بعدی به پیشنهاد دستگاه اجرایی و تأیید وزارت برنامه و بودجه و تصویب
ستاد مرکزی بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده واعلام وزارت برنامه و بودجه به وزارت
امور اقتصادی و دارایی انجام خواهد شد.
ماده 9 – 25% اعتبار طرحهای استانی با درخواست وجه در اختیار ذیحساب طرحهای
عمرانی استان ذیربط قرار میگیرد تا پس از مبادله موافقتنامه بیندستگاههای
اجرایی محلی و سازمان برنامه و بودجه استان به مصرف هزینههای بازسازی و نوسازی
مربوط برسد. پرداختهای بعدی خزانه موکول به پیشنهادستاد استان و بررسی و اعلام
وزارت برنامه و بودجه به وزارت امور اقتصادی و دارایی انجام خواهد شد.
تبصره – در مورد دستگاههایی اجرایی فاقد ذیحساب 25% موضوع این ماده پس از مبادله
موافقتنامه بین دستگاه مربوط و سازمان برنامه و بودجه استان واعلام سازمان مذکور
به خزانه با درخواست وجه مسئول امور مالی دستگاه اجرایی در استان به حساب بانکی
موضوع ماده (7) این آییننامه واریز میشود تا بهمصرف هزینههای بازسازی و نوسازی
مربوط برسد. پرداختهای بعدی خزانه موکول به پیشنهاد ستاد استان و بررسی و اعلام
وزارت برنامه و بودجه به وزارتامور اقتصادی و دارایی انجام خواهد شد.
ماده 10 – دستگاه اجرایی اعم از ملی یا استانی موظفند گزارش پیشرفت کار و هزینه
عملیات انجام شده در مورد وجوه دریافتی قبلی را به منظور دریافت وجوهمجدد تهیه و
پس از تأیید ذیحسابی یا مسئول امور مالی مربوطه از نظر مالی به ستاد مرکزی و از
نظر فیزیکی به وزارت برنامه و بودجه ارسال دارند.
ماده 11 – در مواردی که به منظور ایجاد تسهیلات لازم در پرداخت هزینههای مربوط
به بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده واگذاری تنخواهگردان ضرورتداشته باشد ذیحساب
یا مسئول امور مالی مربوط هر دستگاه میتواند مبلغی حداکثر تا 25% اعتبار مربوطه
را به عنوان تنخواهگردان به تشخیص دستگاه اجراییو یا مقامات مجاز از طرف او به
حساب واحد تدارکاتی دستگاه اجرایی ذیربط واریز نماید و پرداختهای بعدی در مقابل
ارائه سند هزینه مجاز خواهد بود. درهر صورت مبلغ اعتباری که در اختیار دستگاه
اجرایی پس از مبادله موافقتنامه قرار داده میشود بیش از 25% کل اعتبار همان طرح
نخواهد بود.
ماده 12 – دستگاههای اجرایی مجازند به تشخیص و دستور بالاترین مقام دستگاه
اجرایی و یا مقامات مجاز از طرف ایشان مبلغی متناسب با نوع و میزانقرارداد حداکثر
به میزان 25% مبلغ قرارداد به صورت پیش پرداخت در مقابل ضمانتنامه بانکی و یا
تضمین مناسب دیگر به تشخیص و مسئولیت بالاترین مقامدستگاه اجرایی در اختیار طرف
قرارداد بگذارند.
ماده 13 – مسئولیت تشخیص، تعهد و تسجیل و صدور حواله به عهده بالاترین مقام
دستگاه اجرایی یا مقام مجاز از طرف ایشان و تأمین اعتبار و پرداخت بهعهده ذیحساب
یا مسئول امور مالی حسب مورد میباشد.
ماده 14 – اسناد هزینههای انجام شده با رعایت مقررات این آییننامه پس از تنظیم
و گواهی مسئولین مربوطه با امضاء مشترک بالاترین مقام دستگاه اجرایی یامقام مجاز
از طرف ایشان و ذیحساب یا مسئول امور مالی حسب مورد به شرح زیر قابل احتساب به
هزینه قطعی است:
الف – اسناد مربوط به خدمات قراردادی پس از گواهی انجام خدمات توسط مسئولین
مربوطه و امضاء گیرنده وجه و یا گواهی بانک دایر بر واریز وجه به حساببانکی
ذینفع.
ب – صورت وضعیتهای مربوط به اجرای پیمانها پس از تأیید دستگاه نظارت و یا مراجع
ذیربط طبق قرارداد.
پ – اسناد هزینه مربوط به خرید داخلی، کالا با ضمیمه نمودن فاکتور یا صورتجلسه
خرید کالا که به تأیید بالاترین مقام دستگاه اجرایی و یا مقام مجاز از طرفاو
رسیده باشد با رعایت مفاد بند (د) تبصره (29) قانون بودجه سال 1364 و هم چنین قبض
انبار و یا صورت مجلس تحویل کالا
ج – در مورد خریدهای خارجی کالا اعلامیه بانک و صورتحساب فروشنده، مدارک ترخیص
کالا از گمرک، رسید انبار و یا صورت مجلس تحویل کالا، تأییدستاد مرکزی.
ماده 15 – سایر شرایط مربوط به نحوه انجام و نصاب معاملات موضوع این آییننامه بر
اساس دستورالعملی که توسط کمیته تدارکات ستاد مرکزی تهیه و بهتصویب ستاد مرکزی
بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده خواهد رسید انجام خواهد شد.
ماده 16 – خرید خودرو و ماشینآلات با رعایت صلاح و صرفه دولت صرفاً برای انجام
طرحهای بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده متناسب با حجم عملیاتاجرایی طرح و رعایت
تبصره (63) قانون بودجه سال جاری مجاز میباشد.
ماده 17 – آن قسمت از اموال و تأسیساتی که به منظور فراهمآوردن موجبات اجرای امر
بازسازی و نوسازی ابنیه و تأسیسات موضوع بند (2) تبصره (9) قانونبودجه سال 1364
خریداری و یا ایجاد میشود اموال دولتی محسوب میگردد.
ماده 18 – در اجرای مفاد بند (2) تبصره (9) قانون بودجه سال 1364 کلیه دستگاههای
مجری طرحهای بازسازی مناطق جنگزده مکلفند هر سه ماه یک بارگزارش عملیات انجام
شده را به وزارت برنامه و بودجه ارسال نمایند و وزارت برنامه و بودجه موظف است
گزارشات و اصل را جمعبندی و تلفیق نموده وهمراه با عملکرد اعتبارات موضوع این
آییننامه و اظهار نظر مستدل به صورت گزارش شش ماهه جهت تقدیم به مجلس شورای
اسلامی، برای نخستوزیرارسال نمایند.
میرحسین موسوی – نخستوزیر