‌آیین‌نامه گزینش اخلاقی داوطلبان ورود به دانشگاه‌ها

تاریخ انتشار: ۱۳۶۵/۱۰/۱۵

شماره ۱۱۶۰دش – تاریخ: ۱۳۶۴/۴/۱۰

‌مصوب هفتمین و هشتمین جلسه مورخ 9 و 1363.11.16 شورای عالی انقلاب فرهنگی


‌الف – داوطلبانی حق ورود به دانشگاه‌ها را دارند که علاوه بر قبولی در امتحانات کنکور شرایط ذیل در مورد آنان احراز شده باشد:
1 – تدین به دین اسلام یا یکی دیگر از ادیان آسمانی.

تبصره 1 – ملاک تدین داوطلبان ادعای خود ایشان است و هیچکس خودسرانه حق تفتیش و تحقیق در عقاید آنان را ندارد.

تبصره 2 – [اصلاحی ۱۳۶۵/۲/۱۶]
هر گاه داوطلبی در هنگام ورود به دانشگاه مدعی مسلمانی یا متدین بودن به یکی از ادیان آسمانی دیگر گردید، ادعای او پذیرفته خواهد شد‌ مگر اینکه در یک محکمه صالح رسمی یا کمیته مرکزی‌ انضباطی خلاف آن ثابت شود که در آن صورت از شخص مزبور حق تحصیل (‌و اگر وارد دانشگاه شده باشد، حق ادامه‌ تحصیل) سلب خواهد شد.

2 – [اصلاحی ۱۳۶۵/۴/۱۰]
عدم احراز ضدیت با نظام جمهوری اسلامی ایران.

‌تبصره – [اصلاحی ۱۳۶۵/۴/۱۰]
در صورتی که داوطلبی سابقه ضدیت داشته باشد تغییر نظر او باید احراز شود.

3 – [اصلاحی ۱۳۶۵/۴/۱۰]
عدم احراز فساد اخلاقی.

تبصره – [اصلاحی ۱۳۶۵/۴/۱۰]
ملاک عدم احراز فساد اخلاقی حال فعلی داوطلب است و در صورتی که در گذشته فساد اخلاقی داشته پذیرش او مشروط است به احراز توبه‌ وی.

۴ – [الحاقی ۱۳۶۵/۴/۱۰]
نداشتن سابقه عضویت در ساواک و فراماسونری و اذناب آن.


ب – روش گزینش
1 – در سؤالات علمی (‌کنکور) سؤالات عقیدتی و سیاسی و اخلاقی منظور می‌شود و داوطلبان باید در پاسخ به این سؤالات نمره قبولی کسب کرده‌ باشند.

2 – در مورد سوابق سیاسی و اخلاقی داوطلبان باید از نهادهایی چون وزارت آموزش و پرورش و دادستانی عمومی و دادسرای انقلاب و وزارت‌ اطلاعات کتباً استعلام شود پس از اعلام نتیجه کنکور، در روزنامه‌ها می‌توان اعلان کرد که چند نفر به دلیل مسائل اخلاقی و سوابق سوء مردود شده‌اند.

3 – [الحاقی ۱۳۶۵/۹/۲۰]
هیأت مرکزی گزینش دانشجو می‌تواند از داوطلبانی که هیچ منبع قابل تحقیق برای احراز شرایط گزینش در مورد آنها وجود ندارد‌ مصاحبه به عمل آورد و بر اساس نتیجه آن نسبت به رد یا قبول مشروط (‌با اخذ تعهد) بودن آنها تصمیم بگیرد.
نحوه مصاحبه بر طبق دستورالعمل‌ مصوب هیأت عالی گزینش خواهد بود.

‌تبصره – [الحاقی ۱۳۶۵/۹/۲۰]
کسانی که در سال جاری (1365) و یا سال قبل فارغ‌التحصیل شده‌اند از مفاد تبصره فوق‌الذکر مستثنی بوده و با اخذ تعهد پذیرفته می‌شوند.


ج – نحوه استعلام سوابق داوطلبان

1 – مشخصات کلیه داوطلبان ورود به دانشگاه بلافاصله پس از ثبت نام و اسامی قبول‌شدگان به علاوه 10 تا 15 درصد اضافی باید برای استعلام و‌ احراز شرایط لازم (‌که توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تعیین شده است) به مراکز پنجگانه ذیل ارسال شود:
1) وزارت آموزش و پرورش*

*>>‌پاورقی: اسامی دانش‌آموزان سال آخر دبیرستان به بخشهای مربوطه در آموزش و پرورش فرستاده می‌شود تا هر دانش‌آموزی که مشهور به فساد‌ اخلاقی و غیره است قبلاً شناسایی شود و به اطلاع کمیته گزینش رسانده شود.<<

2) وزارت اطلاعات
3) دادستانی انقلاب
4) دادسرای عمومی
5) مرکز اسناد تحقیق مربوط به کنکور سالهای قبل

2 – هر گاه مراکز پنجگانه فوق در مورد داوطلبی گزارش منفی ارائه ندادند ورود داوطلب مزبور به دانشگاه بلامانع است مگر اینکه گزارش منفی‌ مستندی از منبع موثق دیگر در باره وی واصل شده باشد.

3 – داوطلبانی که دارای حداقل یک گزارش منفی باشند (‌خواه از مراکز پنجگانه فوق یا از منبع موثق دیگر) پرورنده ایشان باید همراه با مدارک موجود‌ به هیأت مرکزی گزینش فرستاده شود. حکم نهایی در مورد ورود یا ممانعت از ورود چنین داوطلبانی به دانشگاه باید پس از بررسی هیأت مرکزی‌ گزینش توسط قاضی هیأت صادر شود.


‌د – شمول آیین‌نامه
‌این آیین‌نامه خاص دوره‌های کاردانی و کارشناسی و کارشناسی ارشد است در مورد داوطلبان دوره‌های کارشناسی ارشد ناپیوسته از دانشگاهی که‌ داوطلب قبلاً در مقطع لیسانس فارغ‌التحصیل گردیده (‌به جای وزارت آموزش و پرورش) و همچنین محل کار داوطلبان (‌در صورتی که اشتغال‌ داشته‌اند) تحقیق به عمل خواهد آمد.


ه – هیأت مرکزی گزینش دانشجو
‌تعیین صلاحیت اخلاقی داوطلبان به عهده هیأت مرکزی گزینش دانشجو است که زیر نظر مستقیم وزیر فرهنگ و آموزش عالی خواهد بود، هیأت‌ مذکور توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی منصوب می‌شوند.


‌و – گزارش فعالیتها
‌وزیر فرهنگ و آموزش عالی موظف است گزارش فعالیت هیأت مرکزی گزینش دانشجو را مرتباً به اطلاع شورای عالی انقلاب فرهنگی برساند.