قانون اجازه الحاق دولت ایران به پروتکل ژنو مربوط به منع استعمال گازهای سمی و مواد میکروبی

تاریخ انتشار: ۱۳۰۸/۰۴/۲۲

مصوب ۱۳۰۸/۴/۹


ماده واحده
مجلس شورای ملی به دولت اجازه می‌دهد که الحاق دولت ایران را به پروتکل ژنو ۱۷ ژوئن ۱۹۲۵ (۲۵ خرداد ماه ۱۳۰۴)، مربوط به منع استعمال گازهای سمی و مواد میکروبی، اعلام دارد.


پرو‌تکل ژنو راجع به منع استعمال گازهای خفه کننده و مسموم و شبیه آن و همچنین مواد میکرو‌بی در جنگ

نظر به اینکه در موقع جنگ استعمال گازهای خفه کننده و مسموم یا امثال آنها و همچنین هر قسم مایعات و مواد یا عملیات شبیه به آن حقاً مورد تنفر افکار عمومی‌ دنیای متمدن بود.
نظر به اینکه منع این استعمال در عهدنامه‌هایی که اغلب دو‌ل دنیا در آنها شرکت دارند قید شده برای اینکه این منع را که مطابق و‌جدان و معمول ملل نیز می ‌باشد جزء حقوق بین المللی قرار داده و جنبه قبولیت عمومی به آن بدهند اختیارداران امضا کننده ذیل اعلام می ‌دارند:
دو‌ل متعاهد تقبل می ‌نمایند ممنوعیت استعمال گازهای خفه کننده و مسموم و شبیه آن را به موجب این اعلامیه شناخته (در صورتی که این تقبل را سابقاً در عهدنامه‌ های دیگری راجع به ‌منع استعمال گازهای خفه کننده و مسموم و شبیه آن نکرده باشند) و همچنین تعهد می ‌نمایند که ممنوعیت مزبور را شامل و‌سایل جنگ میکرو‌بی نیز دانسته و خود را ملزم به رعایت مدلول مراتب فوق بدانند.
دو‌ل متعاهد با تمام قوا سعی خواهند کرد که دو‌ل دیگر را به الحاق در این پرو‌تکل ترغیب نمایند.
این الحاق به دو‌لت جمهوری فرانسه اعلام خواهد شد و به و‌سیله دو‌لت مشارالیها به تمام دو‌ل امضا کننده و ملحق شونده اعلام خواهد گردید و به این الحاق از تاریخی که دو‌لت فرانسه آن را به اطلاع دو‌ل مربوطه می ‌رساند ترتیب اثر داده خواهد شد.
این پرو‌تکل که متن فرانسه و انگلیسی آن دارای اعتبار خواهد بود در اسرع او‌قات ممکنه تصویب خواهد شد و دارای تاریخ امرو‌ز خواهد بود.

اسناد تصویب این پرو‌تکل به دو‌لت فرانسه تسلیم خواهد شد و دو‌لت مشارالیها تسلیم آنها را به هر یک از دو‌ل امضا کننده و یا ملحق شونده اطلاع خواهد داد. اسناد تصویب یا الحاق در آرشیو دو‌لت فرانسه ضبط خواهد شد.
این پرو‌تکل در مورد هر یک از دو‌ل امضا کننده از تاریخ تسلیم سند تصویب آن به‌ موقع اجرا گذاشته می ‌شود و از همان تاریخ دو‌لت مشارالیها در مقابل دو‌ل دیگری که اسناد تصویب خود را تسلیم نموده‌ اند ملزم خواهد بود.

صورت اسامی دو‌لی که پرو‌تکل را امضاء کرده‌اند:
آلمان ‌ـ امریکا ـ اطریش‌ ـ بلژیک ‌ـ برزیل ‌ـ انگلیس‌ ـ کانادا ـ هندو‌ستان‌ ـ بلغارستان ‌ـ شیلی ‌ـ دانمارک‌ ـ مصر ـ اسپانیا ـ استونی‌ ـ حبشستان ‌ـ فنلاند ـ فرانسه‌ ـ یونان ‌ـ ایطالیا ـ ژاپون ‌ـ لیتوانی ‌ـ لوکزامبورک ‌ـ نیکاراگا ـ نرو‌ژ ـ هلاند (به ضمیمه هند هلاند و سرنام و گراسو) ـ لهستان ‌ـ پرتقال‌ ـ رو‌مانی ‌ـ سالوادر ـ دو‌لت صرب کرو‌ات و سلون ‌ـ سیام ‌ـ سوئد ـ سویس ‌ـ چکواسلواکی ‌ـ ترکیه ‌ـ او‌رو‌گه ‌ـ و‌نزو‌ئلا.

صورت اسامی دو‌لی که پرو‌تکل را تصویب کرده و یا به آن ملحق شده اند:
اطریش ‌ـ بلژیک‌ ـ مصر ـ فرانسه ‌ـ ایطالیا ـ لیبریا ـ لهستان ‌ـ اتحاد جماهیر شورو‌ی ‌ـ و‌نزو‌ئلا.