آیین‌نامه داخلی شورای عالی انقلاب فرهنگی [مصوب ۱۳۶۸]

تاریخ تصویب: ۱۳۶۸/۱۲/۱۵
تاریخ انتشار: ۱۳۶۹/۰۱/۲۰

[‌به موجب آیین‌نامه داخلی شورای عالی انقلاب فرهنگی، مصوب ۱۳۷۵ لغو شده است.]

196/دش – ۱۳۶۹/۱/۲۰

مصوب دویست و یازدهمین جلسه مورخ ۱۳۶۸/۱۲/۱۵


مقدمه:
شورایعالی انقلاب فرهنگی که طبق فرمان مورخ 19/9/63 رهبر فقید انقلاب اسلامی و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت آیت الله العظمی امام خمینی (ره) منعقد شده در تحولات بعدی و پس از رحلت حضرت امام طبق فرمان رهبر جدید انقلاب اسلامی ایران حضرت آیت الله خامنه ای دامت برکاته تعداد اعضاء شورا به 19 نفر شامل تعدادی اعضاء جدید و قدیم ارتقاء یافت .
این شورا برای اداره جلسات و تنظیم برنامه خود ضمن تجدید نظر درآیین‌نامه قبلی آیین‌نامه ذیل راتدوین و تصویب نمود.


ماده 1- شورای عالی دارای رئیس – نایب رئیس اول و دوم، دو منشی و یک دبیر است که از میان اعضاء انتخاب می‌شوند.


ماده 2 – جلسات شورا با حضور اکثریت مطلق اعضاء و حضور حداقل یک نفر از میان روسای محترم قوا و یا معاون اول رئیس جمهور رسمیت می یابد.


ماده 3 – اعتبار هر مصوبه منوط است به احراز رای مثبت اکثریت اعضا ء حاضر در جلسه رای گیری مشروط برآنکه در هرحال تعداد رای مثبت از (8) کمتر نباشد .


ماده 4 – جلسات عادی شورای عالی (هر دو هفته یکبار) وجلسات فوق العاده با یکی از دو شرط زیر تشکیل می شود:
الف – به دعوت رئیس شورای عالی
ب – به تقاضای حداقل یک سوم کل اعضاء که لااقل یکی از متقاضیان باید رئیس یکی از قوای سه گانه (مجریه، مقننه، قضائیه) یا معاون اول باشد.


ماده 5 – وظایف واختیارات رئیس دائمی شورای عالی به شرح زیر است :
الف – ابلاغ کلیه مصوبات شورا به واحدهای ذیربط ( رئیس شورا میتوند وظیفه ابلاغ مصوبات را با تفویض حق امضاء به دبیر شورا واگذار نماید).
ب – تاییددستور جلسات که قبلا” توسط دبیر شورا تنظیم شده است ( دستور جلسات باید لااقل 3 روز پیش از تشکیل هر جلسه به اطلاع اعضاء برسد ).
ج – عزل روسای دانشگاهها باکسب موافقت رئیس شورایعالی خواهد بود.
د – به رای گذاشتن پیشنهاد کفایت مذاکره درباره موضوعی که درجلسه مطرح شده است .
این پیشنهاد می تواند توسط هریک از اعضاء‌ ارائه شود .
هـ – رئیس شورایعالی می تواند حسب تشخیص خود مواردی راکه شورای مشترک کمیسیونهای 1 و 2 شورایعالی می تواند بجای شورا رسیدگی واخذ تصمیم نماید به شورای مذکور جهت بررسی و تصویب نهائی تفویض نماید.
و- رئیس شورای عالی ، یاهر عضو دیگری که توسط ایشان منصوب شود ، سخنگوی شورا است


ماده 6 – موضوعات دستورجلسه به یکی از دو طریق ذیل بر حسب اولویت ، زیر نظر رئیس شورا تنظیم می شود:
الف – رئیس دائمی شورا به تشخیص خود یا بنا به درخواست هریک از اعضاء می تواند موضوعی را در دستور قراردهد.
ب – حداقل (4) تن از اعضاء شورا خواستار طرح موضوعی در جلسه باشند.


ماده 7 – هر موضوعی که وارد دستور می شود ، می تواند باقید دوفوریت مطرح شود. قید دوفوریت و یک فوریت باید به رای گذاشته شود و هرگاه قید اول به تصویب رسید موضوع فی المجلس مطرح می شود و هرگاه قید دوم به تصویب رسید در یک جلسه بعد مطرح خواهد شد.


ماده 8 – شورا دارای دبیرخانه ای خواهد بود که زیر نظر رئیس دائمی شورا به انجام وظیفه خواهد پرداخت. (آیین‌نامه داخلی دبیرخانه پس از تنظیم و تصویب به اجرا گذاشته خواهد شد.)


ماده 9 – برای طرح مجدد هر مصوبه لازم است که شش ماه از تاریخ آن گذشته باشد و در صورتی که قبل از انقضای شش ماه تعدادی از اعضاء خواستار طرح مجددیک مصوبه جهت اصلاح و یا لغو آن باشند ’ تعداد آنان باید لااقل دوسوم اعضاء‌ باشد .


ماده 10- شورا می تواند از مسئولان واحدهای شورای عالی انقلاب فرهنگی و صاحبنظران و سایر مقامات ذیربط برای ارائه گزارش و ادای توضیحات و تبادل نظر بدون حق رای دعوت بعمل آورد .


این آیین‌نامه در یک مقدمه و ده ماده در دویست و یازدهمین جلسه مورخ 15/12/68 شورایعالی انقلاب فرهنگی با اکثریت مطلق آرا به تصویب رسید.