‌آیین‌نامه معاملاتی شرکت انتشارات علمی و فرهنگی

تاریخ تصویب: ۱۳۶۳/۰۹/۰۷
تاریخ انتشار: ۱۳۶۳/۱۱/۰۴

 83180 – 1363.10.25

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ 1363.9.7 بنا به پیشنهاد شماره .22641‌و مورخ 63.5.23 وزارت فرهنگ و آموزش عالی و به استناد تبصره ۱ قانون تبدیل‌ مرکز انتشارات علمی و فرهنگی از صورت مراکز وابسته به شرکت دولتی وابسته، مصوب 1363.1.29 مجلس شورای اسلامی، آیین‌نامه معاملاتی شرکت‌ انتشارات علمی و فرهنگی را بشرح زیر تصویب نمودند.

‌فصل اول – کلیات

ماده 1 – معاملات شرکت اعم از خرید یا فروش، اجاره، استجاره، پیمانکاری، اجرت کار و غیره به استثنای مواردی که مشمول مقررات استخدامی می‌باشد از‌طریق مناقصه یا مزایده انجام می‌شود مگر در موارد زیر:
‌الف – در مورد معاملاتی که طرف معامله وزارتخانه و یا مؤسسه یا شرکت دولتی و شهرداریها و مؤسسات وابسته یا نهادهای انقلابی باشند.

‌تبصره – در موارد این معاملات فروشنده باید مورد معامله را در اختیار داشته باشد یا تولید کننده، یا انجام دهنده آن باشد یا این که وظیفه تهیه و فروش معامله را‌به عهده داشته باشد.
ب – در مورد خرید اموال و خدمات و حقوقی که به تشخیص مدیر عامل منحصر به فرد می‌باشد.
ج – در مورد خرید یا استجاره اموال غیر منقول که بر طبق نظر کارشناس منتخب شرکت انجام خواهد شد.
‌د – در مورد خرید هنری و صنایع مستظرفه طبق تشخیص کارشناس شرکت.
‌ه‍ – در مورد خرید کالاهای انحصاری دولتی و کالاهایی که از طرف سازمانهای مربوطه برای آنها تعیین نرخ شده باشد.
‌و – در مورد خرید کالاهای مورد مصرف روزانه که در محل، نرخ ثابتی از طرف دولت یا شهرداریها برای آنها تعیین شده باشد.
‌ز – در مورد کرایه حمل و نقل هوائی، دریائی، هزینه مسافرت و نظایر آن در صورت وجود نرخ ثابت و مقطوع.
ح – در مورد خرید قطعات یدکی برای تعویض یا تکمیل لوازم و تجهیزات ماشین‌آلات و لوازم آزمایشگاهی به تشخیص مدیر عامل شرکت.

‌فصل دوم – نصاب معاملات

‌ماده 2 – معاملات شرکت از نظر نصاب به سه دسته تقسیم می‌شوند:
‌الف – معاملات جزئی – معاملاتی است که مبلغ آن از دویست هزار ریال تجاوز نکند.
ب – معاملات متوسط – معاملاتی است که مبلغ آن از دویست هزار ریال بیشتر و از دو میلیون ریال تجاوز نکند.
ج – معاملات عمده – معاملاتی است که مبلغ آن از دو میلیون ریال بیشتر باشد.

‌تبصره 1 – مبنای نصاب در خرید برای معاملات جزئی و متوسط مبلغ و در مورد معاملات عمده مبلغ برآورد است.

‌تبصره 2 – مبنای نصاب در فروش مبلغ ارزیابی کارشناس منتخب شرکت است.

‌تبصره 3 – در امور چاپی مواردی را که در تعرفه کارهای چاپی ذکر شده است به هر میزان قابل اجراء خواهد بود.

‌فصل سوم – مناقصه

‌الف – روش انجام مناقصه:
‌ماده 3 – در مورد معاملات جزئی مأمور خرید باید به فروشندگان کالا یا انجام
دهندگان کار مورد احتیاج مراجعه و پس از تحقیق کامل از بهای کالا یا کار مورد
نیاز‌معامله را با رعایت صرفه شرکت به حداقل قیمت ممکن به تشخیص و مسئولیت خود
انجام دهد. مأمور خرید باید ذیل سند را با قید نام و نام خانوادگی، تاریخ و‌ذکر
این که معامله به کمترین بهای ممکن انجام شده است امضاء کند.

‌ماده 4 – در مورد معاملات متوسط مأمور خرید باید حداقل ممکن به مسئولیت خود
معامله را انجام دهد. باین ترتیب که از فروشندگان کالا یا انجام دهندگان کار‌مورد
احتیاج که عده آنها کمتر از سه نفر نباشد (‌مگر در مواردی که عده فروشندگان یا
انجام دهندگان کار در محل کمتر باشد) از هر کدام روی برگ جداگانه‌استعلام بهای
کتبی به عمل آورد. مأمور خرید نوع کالا یا کار مورد معامله و مقدار و مشخصات آنرا
بطور کامل در برگ استعلام بها تعیین و فروشنده کالا یا انجام‌دهنده کار حداقل بهای
آن را با قید مدت اعتبار بهای اعلام شده در آن تصریح و با ذکر کامل نشانی خود و
تاریخ امضاء می‌کند و مأمور خرید نیز باید ذیل برگ‌استعلام را با ذکر اینکه
استعلام بها وسیله او به عمل آمده است با قید تاریخ و نام و نام خانوادگی و سمت
خود امضاء کند.

‌تبصره 1 – در مواردی که فروشنده یا انجام دهنده کار در محل کمتر از سه نفر باشد
مأمور خرید مراتب را باید در متن سند هزینه بنویسد و امضاء کند.

‌تبصره 2 – مأمور خرید با توجه به مدتی که فروشندگان کالا یا انجام دهندگان کار در
برگ استعلام بها برای اعتبار بهای پیشنهاد شده ذکر کرده‌اند طوری باید اقدام‌کند
که به علت انقضای مدت خسارتی متوجه شرکت نشود.

‌تبصره 3 – مأمور خرید در صورتی که حداقل بهای بدست آمده در استعلام بها را در
مورد معاملات تا مبلغ یک میلیون ریال عادله تشخیص دهد با پیشنهاد دهنده‌حداقل بها
معامله را انجام خواهد داد و در مورد معاملات بیش از مبلغ مذکور تا دو میلیون ریال
نظر خود را به مدیر عامل یا مقام مجاز از طرف او گزارش داده و‌بر طبق دستوری که از
طرف مقامات مذکور صادر می‌شود اقدام خواهد کرد.

‌ماده 5 – در مورد معاملات عمده، معامله باید با انتشار آگهی مناقصه (‌مناقصه
عمومی) یا ارسال دعوت‌نامه (‌ مناقصه محدود) در معاملاتی که جنبه‌های‌تخصصی و فنی
دارد به تشخیص مدیر عامل شرکت انجام می‌شود.

ب – آگهی مناقصه (‌مناقصه عمومی)

‌ماده 6 – آگهی مناقصه یک نوبت در روزنامه رسمی کشور و به تشخیص شرکت از یک تا سه
نوبت به اقتضای اهمیت معامله در حداقل یک روزنامه کثیرالانتشار‌ تهران منتشر خواهد
شد.

‌تبصره 1 – در موردی که شرکت تشخیص دهد که انتشار آگهی در چند محل ضرورت دارد می‌تواند در محلهائی که لازم بداند به نشر آگهی اقدام کند.

‌تبصره 2 – در موردی که شرکت لازم تشخیص دهد می‌تواند از سایر وسایل و طرق ارتباط
جمعی از قبیل پخش آگهی در صدا وسیله و یا ارسال آگهی برای‌ اشخاص ذیربط و یا الصاق
آگهی در معابر عمومی استفاده نماید.

‌تبصره 3 – اگر به تشخیص شرکت موضوع معامله ایجاب کند که علاوه بر انتشار آگهی در
داخل کشور مراتب به اطلاع فروشندگان کالا یا انجام دهندگان کار در‌خارج از کشور هم
برسد یک نسخه از آگهی نیز باید بوسیله وزارت امور خارجه به هر یک از سفارتخانه‌های
ممالک مربوط در تهران و به سفارتخانه‌های‌جمهوری اسلامی ایران در ممالک مربوط در
خارجه فرستاده شود.

‌ماده 7 – در آگهی مناقصه باید نکات زیر ذکر شود.
1 – نوع و مقدار کالا و یا کار با ذکر مشخصات.
2 – مدت و محل و نحوه تحویل کالا یا انجام کار و ترتیب عمل و میزان خسارات در
مواردی که طرف معامله در تحویل کالا یا انجام کار کلاً یا بعضاً تأخیر نماید.
3 – تصریح این که بهای پیشنهادی باید به مبلغ مشخص یا بر اساس درصد کسر یا اضافه نسبت واحد بهای اعلام شده تعیین و در پاکت لاک و مهر شده تسلیم‌ شود.
4 – مدت قبول پیشنهادها.
5 – محل تسلیم پیشنهادها.
6 – میزان سپرده شرکت در مناقصه بطور مقطوع که باید به صورت نقد به حساب سپرده
شرکت در بانک تحویل و رسید آن به ضمیمه پیشنهاد تسلیم شود یا با‌توجه به ماده 39
اقدام گردد.
7 – میزان تضمین حسن انجام معامله و ترتیب دریافت و استرداد آن (‌در صورتی که
موضوع معامله کالا باشد ممکن است به میزان تضمین حسن انجام معامله از‌ کالای مورد
معامله دریافت شود و در این صورت باید موضوع در آگهی قید گردد.)
8 – حداکثر مدتی که برای بررسی پیشنهادها و تشخیص حائز حداقل و ابلاغ به برنده
مناقصه ضرورت دارد.
9 – روز و ساعت و محل قرائت پیشنهادها و همچنین مجاز بودن حضور پیشنهاد دهندگان در کمیسیون مناقصه.
10 – میزان پیش پرداخت در صورتی که به تشخیص شرکت پرداخت آن به برنده مناقصه لازم
باشد و ترتیب پرداخت و واریز آن.
11 – محل توزیع یا فروش نقشه‌ها و برگ شرایط و مشخصات در صورت لزوم.
12 – محل توزیع نمونه‌های ضمانت‌نامه و قرارداد اگر تهیه آن لازم باشد که در این
صورت ضمانت‌نامه عیناً مطابق نمونه باید تنظیم و نمونه قرارداد نیز با قید‌ اینکه
مورد قبول است امضاء و ضمیمه پیشنهاد شود.
13 – تصریح این نکته که شرکت در مناقصه و دادن پیشنهاد به منزله قبول اختیارات و
تکالیف شرکت موضوع ماده 11 این آیین‌نامه می‌باشد.

‌ماده 8 – شرکت در صورتی که ذکر شرایط خاص را علاوه بر آن چه در ماده 7 ذکر شده
است لازم تشخیص دهد مشروط بر این که با قوانین و مفاد این آیین‌نامه‌مغایر نباشد
می‌تواند در متن آگهی یا در نقشه‌ها و برگ شرایط و مشخصات درج نماید. بطوریکه عموم
داوطلبان قبل از تسلیم پیشنهاد از مفاد آن اطلاع حاصل‌کنند ولی منظور داشتن
امتیازات جدید برای برنده مناقصه هنگام انعقاد قرارداد یا اجرای قرارداد بهر عنوان ممنوع می‌باشد.

‌ماده 9 – در صورتی که شرایط مناقصه که بر طبق ماده 8 و 7 باید در آگهی ذکر شود
مفصل باشد و درج آن نیز در روزنامه مستلزم هزینه زیاد گردد ممکن است نوع‌کالا یا
مورد معامله و مقدار و مدت و محل تحویل و میزان پیش پرداخت و مدت و نحوه قبول
پیشنهادها در آگهی درج شود و تصریح گردد که نقشه‌ها و برگ‌شرایط و مشخصات معامله
در محل معین موجود است و پیشنهاد دهندگان باید یک نسخه از آن را دریافت و با قید
قبولی امضاء کرده و به پیشنهاد خود ضمیمه‌و تسلیم نمایند.

‌ماده 10 – شرکت در خصوص اتخاذ تصمیم در مورد پیشنهادهای واصله و انعقاد قرارداد دارای تکالیف و اختیارات زیر می‌باشد.
1 – شرکت مکلف است سپرده برنده مناقصه را در صورتی که حاضر به انجام معامله نشود و
همچنین سپرده نفر دوم را در صورتی که بر اساس تبصره 1 ماده 25‌ برای انجام معامله
به او رجوع شود و او از انجام معامله امتناع نماید ضبط کند.
2 – شرکت اختیار دارد مقدار کالا یا کار مورد معامله را تا بیست و پنج درصد افزایش
یا کاهش دهد مشروط بر این که کلیه محاسبات فنی نسبت باین افزایش یا‌کاهش بطور
متناسب رعایت و تطبیق نماید.
3 – شرکت مجاز نیست به پیشنهادات مبهم و مشروط و بدون سپرده و پیشنهاداتی که بعد
از انقضای مدت مقرر در آگهی برسد ترتیب اثر بدهد.
4 – شرکت در رد هر یک یا تمام پیشنهادات مختار است.
5 – هزینه ثبت قرارداد در دفترخانه اسناد رسمی به عهده برنده مناقصه خواهد بود.
6 – شرکت مکلف است هر گونه مالیات یا عوارض که بابت معامله به طرف قرارداد تعلق
گیرد از بهای کارکرد و یا کالای تحویلی در موقع پرداخت مطالبات او‌کسر کند.

‌ماده 11 – شرکت مکلف به رعایت نکات زیر می‌باشد.
1 – مدت قبول پیشنهادها در مورد آگهی‌هائی که در داخل کشور منتشر می‌شود از تاریخ
اولین نوبت انتشار از ده روز نباید کمتر باشد و در مورد آگهی‌هائی که در‌خارج از
کشور طبق تبصره 3 ماده 6 منتشر می‌شود از 60 روز نباید کمتر تعیین شود.
2 – در صورتی که به تشخیص شرکت نوع معامله ایجاب کند که نقشه یا برگ شرایط و
مشخصات و نمونه‌های ضمانت‌نامه قرارداد و مدارک دیگری تهیه شود‌قبل از نشر آگهی باید آنها را تهیه کند.
3 – میزان پیش پرداخت نباید از بیست و پنج درصد معامله تجاوز کند و در قبال
ضمانت‌نامه بانکی پرداخت خواهد شد.
4 – میزان سپرده شرکت در مناقصه با توجه به موضوع و خصوصیات معامله نباید از پنج
درصد مبلغ برآورد معامله کمتر باشد ولی در صورتی که میزان سپرده به‌مأخذ فوق از
پانصد هزار ریال بیشتر شود شرکت می‌تواند میزان سپرده را به مبلغ متناسب که از
پانصد هزار ریال کمتر نباشد تقلیل دهد.
5 – حداقل میزان تضمین حسن انجام معامله که باید قبل از انعقاد قرارداد اخذ شود در
مورد معاملاتی که موضوع آن انجام امور ساختمانی یا باربری یا فروش‌ماشین‌آلات باشد
پنج درصد و در مورد سایر معاملات ده درصد مبلغ معامله می‌باشد و باید به صورت نقد
به حساب سپرده بانکی شرکت تحویل شود و در مورد‌معاملات ساختمانی و یا باربری علاوه
بر پنج درصد مذکور شرکت باید از هر پرداخت معادل ده درصد کسر و به حساب سپرده بابت
تضمین حسن انجام معامله‌منظور کند.

ح – دعوتنامه (‌مناقصه محدود)

‌ماده 12 – دعوتنامه شرکت در مناقصه محدود برای اشخاصی ارسال می‌شود که صلاحیت
آنها برای شرکت در معامله مورد نظر قبلاً تشخیص داده شده و نام آنها‌ در فهرست
واجدین صلاحیت درج شده باشد.

‌ماده 13 – تشخیص صلاحیت بر اساس میزان سرمایه – ماشین‌آلات و لوازم کار – کادر
فنی – تخصص، سابقه عمل و سایر شرایطی به عمل خواهد آمد که به‌اقتضای نوع معامله از
طرف شرکت تعیین می‌شود. ضوابط مذکور در آگهی که به این منظور حداقل یک نوبت در
روزنامه رسمی کثیرالانتشار منتشر می‌شود،‌اعلام خواهد شد که داوطلبان در مهلت مقرر
در آگهی اطلاعات و مدارک لازم را ارسال دارند.
‌برای تشخیص صلاحیت کمیسیونی مرکب از سه نفر عضو که از طرف مدیر عامل به اقتضای
تخصص و بصیرت انتخاب خواهند شد تشکیل می‌شود. کمیسیون‌مذکور پس از رسیدگی به مدارک
داوطلبان واجد صلاحیت را برای هر رشته از معاملات انتخاب و عنداللزوم آنها را
درجه‌بندی می‌کند و در صورتی که تعداد‌واجدین صلاحیت در هر رشته و یا هر درجه از
پنج کمتر نباشد نتیجه پس از تائید مدیر عامل به آنها ابلاغ و اسامی اشخاص مذکور در
فهرست واجدین‌ صلاحیت درج خواهد شد و برای سه سال معتبر است.

‌ماده 14 – دعوتنامه شرکت در مناقصه محدود باید برای کلیه اشخاصی که نام آنها در
فهرست واجدین شرایط برای معامله مورد نظر مندرج است ارسال گردد.‌مگر آن که در
فهرست مزبور حداکثر معاملاتی که در زمان واحد می‌توان به یک شخص واگذار نمود و
پیش‌بینی شده باشد که در این صورت از کسانی که‌ معاملات واگذاری به آنها از نصاب
مذکور تجاوز نکرده باشد دعوت به عمل نخواهد آمد.

‌ماده 15 – شرکت می‌تواند فهرست واجدین صلاحیت یک وزارتخانه یا مؤسسه دولتی دیگر را مورد عمل قرار دهد.

‌ماده 16 – شرکت مکلف است در صورتی که فهرست واجدین صلاحیت واحدی برای هر نوع
معامله از طرف دولت برای مناقصه محدود به منظور استفاده از‌ وزارتخانه‌ها و مؤسسات
دولتی تهیه شود از فهرست مذکور برای مناقصه مغایر نباشد در مناقصه محدود نیز لازم‌الرعایه است.

‌ماده 18 – کمیسیون مناقصه از سه نفر بشرح زیر تشکیل می‌شود.
1 – یک نفر نماینده به انتخاب مدیر عامل شرکت.
2 – رئیس حسابداری شرکت یا نماینده او.
3 – رئیس قسمت تقاضا کننده مورد معامله یا نماینده او.

‌ماده 19 – در مواردی که معامله مربوط به امور فنی باشد حضور یک نفر مأمور فنی به انتخاب شرکت در کمیسیون مناقصه ضرورت دارد.

‌ماده 20 – در صورتی که در مدت مقرر پیشنهادی نرسیده باشد شرکت می‌تواند مناقصه را تجدید یا موضوع را برای اتخاذ تصمیم لازم به کمیسیون مقرر در ماده41 این آیین‌نامه احاله کند.

‌ماده 21 – در صورتی که در مدت مقرر پیشنهاد رسیده باشد کمیسیون تشکیل می‌شود و
پیشنهادهای رسیده را اعم از این که یک یا بیشتر باشد مفتوح و رسیدگی‌ و بشرح زیر
اتخاذ تصمیم خواهد نمود. در صورتی که به نظر کمیسیون مناقصه کمترین بهای پیشنهاد
شده (‌یا بهای پیشنهاد شده در موردی که فقط یک پیشنهاد‌ رسیده باشد) عادله باشد
کمیسیون پیشنهاد دهنده را به عنوان برنده مناقصه اعلام خواهد نمود و در غیر این
صورت می‌تواند اظهار نظر کند که مناقصه تجدید یا‌حداقل از سه نفر استعلام بها شود
و نتیجه آن در کمیسیون مطرح گردد. در صورتی که حداقل بهای به دست آمده در استعلام
بها کمتر از حداقل پیشنهاد شده در‌مناقصه باشد کمیسیون پیشنهاد دهنده حداقل بها در
استعلام را حائز حداقل اعلام می‌کند مگر این که تفاوت این دو بها کمتر از پنج درصد
باشد که در این صورت‌اگر پیشنهاد دهنده حداقل در مناقصه حاضر باشد به حداقل بهای
بدست آمده در استعلام معامله را انجام دهد به عنوان برنده مناقصه اعلام خواهد شد و
در‌صورتی که حداقل بهای به دست آمده در استعلام برابر یا بیشتر از حداقل بهای
پیشنهاد شده در مناقصه باشد یا در استعلام بها کسی داوطلب معامله نباشد و یا‌تعداد
داوطلبان کمتر از سه نفر باشد کمیسیون می‌تواند پیشنهاد دهنده حداقل در مناقصه را به عنوان
برنده مناقصه اعلام کند یا رأی به تجدید مناقصه دهد.

‌تبصره 1 – شرکت در مواردی که میسر تشخیص دهد باید قبل از روز افتتاح پیشنهادها
قیمتهای عادله مورد مناقصه برا به وسائل مقتضی و بطور محرمانه تهیه‌نموده در پاکت
لاک و مهر شده در اختیار کمیسیون مناقصه قرار دهد تا در روز افتتاح پیشنهادات پس
از قرائت پیشنهادات واصله مورد استفاده و اتخاذ تصمیم‌ کمیسیون مناقصه قرار گیرد.

‌تبصره 2 – در مواردی که کمیسیون مناقصه رأی به تجدید مناقصه دهد احاله موضوع برای
اتخاذ تصمیم دیگر به کمیسیون مقرر در ماده 41 این آیین‌نامه بلامانع‌است.

‌ماده 22 – در مواردی که موضوع مناقصه چند نوع کالا یا کار باشد هر گاه در شرایط
مناقصه اختیار تفکیک مورد معامله برای شرکت پیش‌بینی نشده باشد‌کمیسیون می‌تواند
شخصی را که بهای پیشنهادی او در مجموع کمتر است برنده اعلام کند.

‌د – اجرای نظر کمیسیون مناقصه

‌ماده 23 – در صورتی که کمیسیون مناقصه برنده مناقصه را اعلام کند شرکت باید نتیجه
را به برنده مناقصه ابلاغ کند که برای انجام معامله مراجعه کند مگر این که‌معامله
از چهار میلیون ریال زیادتر باشد و با نظر مأمور فنی که در کمیسیون حضور داشته
منطبق با نظر کمیسیون نباشد که در این صورت ابلاغ نتیجه به برنده‌ مناقصه موکول به
موافقت مدیر عامل شرکت یا کسانی می‌باشد که برای انجام این امور مجاز شده باشند ور
در صورت عدم موافقت مقامات مزبور به تشخیص‌ شرکت مناقصه تجدید یا موضوع برای اتخاذ
تصمیم به کمیسیون مقرر در ماده 41 این آیین‌نامه ارجاع خواهد شد.

‌ماده 24 – در مواردی که کمیسیون مناقصه برنده مناقصه را اعلام کرده باشد سپرده او
و شخصی که بهای پیشنهادی او در مرتبه دوم قرار دارد (‌مگر این که رجوع‌به او طبق
تبصره 1 ماده 25 میسر نباشد) نگاهداری و سپرده سایر پیشنهاد دهندگان مسترد خواهد شد.

‌ماده 25 – در صورتی که برنده مناقصه از تاریخ ابلاغ نتیجه مناقصه ظرف مدت هفت روز
به استثنای ایام تعطیل نسبت به سپرده تضمین حسن انجام معامله‌اقدام نکند و یا برای
انجام معامله حاضر نشود سپرده او هم ضبط می‌شود و مراتب به شخصی به پیشنهاد او در
مرتبه دوم قرار دارد با رعایت مفاد تبصره‌های این‌ماده ابلاغ می‌گردد اگر او هم از
تاریخ ابلاغ نتیجه مناقصه ظرف مدت هفت روز به استثنای ایام تعطیل نسبت به سپردن
تصمیم حسن انجام معامله اقدام نکند و یا‌برای انجام معامله حاضر نشود سپرده او هم
ضبط می‌شود و در این صورت به تشخیص شرکت مناقصه تجدید و یا موضوع برای اتخاذ تصمیم
به کمیسیون مقرر‌در ماده 41 این آیین‌نامه ارجاع خواهد شد.

‌تبصره 1 – به شخص که بهای پیشنهادی او در مرتبه دوم قرار دارد به شرطی رجوع می‌کند
که تفاوت بهای پیشنهادی او با برنده مناقصه از مبلغ سپرده بیشتر نباشد‌در غیر این
صورت رجوع به او ممنوع است.

‌تبصره 2 – مدت هفت روز مقرر در این ماده در مورد معاملاتی که طرف معامله در خارج
از کشور قرار دارد ممکن است حداکثر تا یک ماه تعیین شود مشروط بر‌این که در آگهی
مناقصه یا برگ شرایط آن ذکر شده باشد.

‌ماده 26 – مأموران مسئول در شرکت موظفند با توجه به مدت مقرر در آگهی یا دعوتنامه
مناقصه برای ابلاغ نتیجه مناقصه به برنده به نحوی اقدام نمایند که به‌علت انقضای
مدت خسارتی متوجه شرکت نشود و الا بر طبق مقررات مسئول خواهند بود.

‌ماده 27 – در صورتی که حائز حداقل بها بیش از یک نفر باشد و نسبت به انجام معامله
با یکی از آنها در مهلتی که کمیسیون تعیین خواهد کرد بین آنها توافق‌نشود حق تقدم
با برنده مناقصه خواهد بود که در محل کار سکونت دارند. در صورتی که سایرین نیز
واجد شرایط باشند کمیسیون برنده مناقصه را از طریق قرعه‌تعیین خواهد کرد.

‌فصل چهارم – انعقاد قرارداد

‌ماده 28 – در معاملاتی که تحویل مورد معامله در مهلت مقرر در ماده 25 این آیین‌نامه نباشد باید قرارداد منعقد گردد.

‌ماده 29 – در قرارداد نکات زیر باید قید گردد.
1 – نام متعاملین.
2 – نوع و مقدار مورد معامله با مشخصات کامل آنها.
3 – مدت انجام تعهد و محل و شرایط تحویل مورد معامله یا انجام کار.
4 – ترتیب عمل و میزان خسارت در مواردی که برنده مناقصه در انجام تعهدات جزئاً یا
کلاً تأخیر نماید.
5 – الزام تحویل کالا بر طبق نمونه ممهور، در صورتی که تهیه نمونه لازم باشد در
این صورت باید نمونه کالا با مهر طرفین معامله ممهور و نزد مناقصه‌گزار‌ نگاهداری شود.
6 – اقرار برنده مناقصه به اینکه از مشخصات کالا یا کار مورد معامله و مقتضیات محل
تحویل کالا یا انجام کار اطلاع کامل دارد.
7 – اختیار مناقصه‌گزار نسبت به افزایش یا کاهش مورد معامله در مدت قرارداد تا
میزان بیست و پنج درصد مقدار مندرج در قرارداد.
8 – بهای مورد معامله و ترتیب پرداخت آن در مواردی که انجام کار بر اساس واحد بها
باشد بهای مورد معامله برآورد و در قرارداد ذکر می‌شود ولی بهای کارهای‌انجام
یافته بر اساس واحد بها احتساب و پرداخت خواهد شد.
9 – مبلغ پیش‌پرداخت و ترتیب واریز آن در صورتی که در شرایط مناقصه ذکر شده باشد.
10 – میزان تضمین حسن انجام معامله و نحوه وصول اقساط در مورد امور ساختمانی و
باربری و ترتیب استرداد آن بر اساس شرایط مناقصه.
11 – مدت فاصله زمانی بین تحویل موقت و تحویل قطعی در قراردادهای مربوط به ساختمان
و نظایر آن بر اساس شرایط مناقصه.
12 – اقرار به عدم شمول ممنوعیت قانون راجع به منع مداخله وزراء و نمایندگان مجلس
و کارمندان دولت در معاملات دولتی و کشور مصوب دیماه 1337.
13 – سایر تعهداتی که در شرایط مناقصه ذکر شده است.
14 – سایر شرایط که مورد توافق طرفین معامله قرار گیرد مشروط بر آن که متضمن امتیازاتی علاوه بر آن چه در شرایط مناقصه ذکر شده برای فروشنده نباشد.

‌فصل پنجم – ترتیب تحویل کالا یا خدمت

‌ماده 30 – تحویل مورد معامله بشرح زیر باید انجام شود.
‌الف – در مورد معاملات جزئی بوسیله و مسئولیت انباردار یا تحویل گیرنده کار حسب مورد.
ب – در مورد معاملات متوسط به وسیله و مسئولیت انباردار یا تحویل گیرنده کار و
نماینده قسمت تقاضا کننده.
ج – در مورد معاملات عمده بوسیله و مسئولیت انباردار یا تحویل گیرنده کار و
نماینده قسمت تقاضا کننده و یا نماینده دیگری که از طرف شرکت تعیین خواهد‌شد.

‌تبصره 1 – تحویل مورد معامله در موارد مندرج در بندهای ب و ج این ماده با تنظیم
صورتمجلس باید انجام شود و پس از این که مسلم شد کالا یا کار دارای تمام‌مشخصات
لازم می‌باشد مراتب و مقدار آن در صورتمجلس تحویل ذکر از طرف مسئولان مربوط با ذکر
نام و نام خانوادگی و سمت و تاریخ باید امضاء شود. در‌مورد بند الف گواهی تطبیق
مشخصات و مقدار کالا یا کار به عهده انباردار یا تحویل گیرنده کار می‌باشد.

‌تبصره 2 – در مواردی که تشخیص مشخصات مورد معامله محتاج بصیرت و تخصص باشد
نماینده قسمت تقاضا کننده از بین کسانی باید انتخاب شود که دارای‌اطلاعات کافی در
این خصوص باشد و این مسئولیت را عهده‌دار خواهد بود.

‌ماده 31 – برای کالاهای تحویل شده در تمام موارد باید قبض انبار که دارای شماره
مسلسل باشد صادر گردد و به امضای انباردار برسد و در دفتر واردات انبار‌ثبت و
شماره دفتر انبار در روی قبض ذکر شود.

‌تبصره – در مواردی که کالا در خارج از انبار تحویل می‌گردد و به انبار وارد
نمی‌شود با در نظر گرفتن مفاد ماده 30 و تبصره‌های آن حسب مورد اقدام خواهد شد‌و
تحویل گیرنده کالا بجای انباردار تکالیف مربوطه را انجام خواهد داد و رسید یا
صورتمجلس مربوطه حسب مورد مبنای صدور قبض انبار و حواله انبار قرار‌خواهد گرفت.

‌ماده 32 – در صورتی که در شرایط معامله برای تحویل مورد معامله علاوه بر آن چه در مواد 30 و 31 تعیین شده تکالیف دیگری نیز پیش‌بینی شده باشد باید‌اجراء شود.

‌ماده 33 – در مواردی که بین مسئولان تحویل مورد معامله مذکور در بندهای ب و ج ماده 30 از لحاظ مشخصات و سایر مسائل مربوط بکار یا کالائی که باید‌ تحویل گرفته شود اختلاف نظر باشد هر یک از مسئولان مذکور نظر خود را در صورتمجلس قید خواهند کرد و ترتیب انجام تحویل مورد معامله از طرف شرکت‌ تعیین خواهد شد.

فصل ششم – مزایده

‌ماده 34 – در مورد معاملات جزئی مأمور فروش مکلف است به داوطلبان معامله مراجعه و
پس از تحقیق کامل از بها با رعایت صرفه شرکت معامله را انجام‌ دهد و سند مربوطه را
با قید این که با بیشترین بهای ممکن انجام شده است و با ذکر نام و نام خانوادگی و
سمت و تاریخ امضاء کنند.

‌ماده 35 – در مورد معاملات متوسط، حراج بشرح زیر انجام خواهد شد.
1 – اطلاعات کلی در مورد نوع و مشخصات و مقدار مورد معامله و روز و ساعت و محل
حراج و سایر شرایطی که لازم باشد باید با آگهی در روزنامه و در‌صورت ضرورت به
وسائل و طرق انتشاراتی دیگر از قبیل رادیو و تلویزیون یا الصاق آگهی در معابر به
اطلاع عموم برسد.
2 – مورد معامله باید قبلاً ارزیابی شود و حراج از بهای تعیین شده شروع گردد و به
خریداری که بالاترین بها را پیشنهاد کند واگذار شود و اگر حداقل به قیمت‌ارزیابی
شده داوطلب پیدا نشود مجدداً باید ارزیابی شود.

‌ماده 36 – در مورد معاملات عمده انتشار آگهی مزایده بشرح زیر به عمل می‌آید.
1 – در آگهی مزایده شرایطی که طبق این آیین‌نامه برای آگهی مناقصه پیش‌بینی شده و
در صورتی که با عمل مزایده منطبق باشد باید رعایت شود.
2 – مقرراتی که در این آیین‌نامه در مورد ترتیب تشکیل کمیسیون مناقصه و اتخاذ
تصمیم در کمیسیون مذکور و اجرای تصمیم کمیسیون و انعقاد قرارداد و تحویل‌مورد
معامله معین شده در صورتی که با عمل مزایده منطبق باشد باید اجراء شود.

‌فصل هفتم – مقررات عمومی

‌ماده 37 – اختلاف ناشی از معاملات موضوع این آیین‌نامه که بین طرفین معامله ایجاد
می‌شود و هیأتی مرکب از نماینده شرکت و نماینده طرف معامله و یک‌نفر به انتخاب
مجمع عمومی مطرح می‌شود. هیأت مذکور می‌تواند با طرف قرارداد توافق کند.
‌این توافق برای طرفین قابل اجراء و غیر قابل اعتراض است و در صورت عدم حصول توافق
مدعی می‌تواند به دادگاه صلاحیت‌دار دادگستری مراجعه نماید.

‌ماده 38 – شرکت باید مایحتاج خود را به موقع پیش‌بینی و در فصل مناسب تهیه کند.

‌ماده 39 – دریافت ضمانت‌نامه بانکی یا اسناد خزانه یا اوراق قرضه دولتی به عنوان
سپرده شرکت در مناقصه یا مزایده و با تضمین حسن انجام معامله بلامانع‌می‌باشد و در
هر صورت به تشخیص شرکت در هر موقع قابل تبدیل به یکدیگر می‌باشند.

‌ماده 40 – در مواردی که نماینده انحصاری فروش کالای ساخت کارخانه‌های خارجی یا
کارخانه داخلی کالا را موجود نداشته باشند یا به نرخ اعلام شده از طرف‌وزارتخانه
یا سازمانهای مربوط بفروشد شرکت می‌تواند کالای مورد نیاز را از سایر فروشندگان با
رعایت مقررات این آیین‌نامه خریداری کند و در صورتی که کالا‌را از نماینده انحصاری
فروش یا کارخانه داخلی به نرخ بیشتری خریداری کند باید مراتب را به وزارتخانه یا
سازمان مربوطه اعلام نماید.

‌ماده 41 – در مواردی که انجام مناقصه یا مزایده به تشخیص هیأتی مرکب از مدیر عامل
و دو نفر به انتخاب مجمع عمومی میسر یا به مصلحت نباشد می‌توان‌ معامله را بطریق
دیگری انجام داد و در این صورت هیأت مذکور با رعایت صلاح و صرفه شرکت نحوه انجام
این گونه معاملات را در هر مورد یا بطور کلی برای‌یک نوع کالا یا خدمت تعیین و
اعلام خواهد نمود.

‌ماده 42 – کمیسیون موضوع ماده 41 این آیین‌نامه با حضور کلیه اعضاء رسمیت دارد و تصمیمات کمیسیون با رأی اکثریت اعضاء معتبر خواهد بود.

‌ماده 43 – هر گونه اصلاح و تغییراتی که در این آیین‌نامه لازم می‌شود با پیشنهاد مدیر عامل شرکت و تصویب هیأت وزیران انجام خواهد شد.

‌میرحسین موسوی – نخست‌وزیر