‌آیین‌نامه تشکیل هیأتهای سه نفری و پنج نفری و وظایف و اختیارات آنها (موضوع مادتین ۱۹ و ۲۰ قانون توزیع عادلانه آب)

تاریخ انتشار: ۱۳۶۳/۰۵/۱۳

شماره 14160 – ۱۳۶۳/۵/۱

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۶۳/۴/۲۷ بنا به پیشنهاد شماره 277.78.505 مورخ 1363.2.23 وزارت نیرو و به استناد ماده 51 قانون توزیع عادلانه آب،‌ آیین‌نامه تشکیل هیأت‌های سه نفری و پنج نفری و وظایف و اختیارات آنها (‌موضوع مواد 19 و 20 قانون توزیع عادلانه آب) را بشرح زیر تصویب نمودند.


‌ماده 1
‌در مواردی که وزارت کشاورزی انتشار آگهی موضوع ماده 1 آیین‌نامه اجرائی نحوه صدور پروانه مصرف معقول آب را ضروری تشخیص می‌دهد مراتب را به‌ وزارت نیرو منعکس تا در اجرای ماده 19 قانون توزیع عادلانه آب نسبت به تشکیل هیأت‌های سه نفری و پنج نفری اقدام نماید. ضمناً محل دبیرخانه و استقرار‌ هیأت‌ها در هر منطقه توسط وزارت کشاورزی
تعیین و به اطلاع وزارت نیرو می‌رسد.


‌ماده 2
‌وزارت نیرو پس از اطلاع از تصمیم وزارت کشاورزی همزمان اقدامات زیر را معمول می‌دارد.
‌الف – از وزارت کشاورزی تقاضا می‌نماید تا نمایندگان خود را در هیأت‌های سه نفری انتخاب و به وزارت نیرو و دبیرخانه هیأت معرفی نماید.
ب – از وزارت کشور درخواست می‌نماید تا بخشداریهای منطقه مورد آگهی از طریق شوراهای محلی مربوطه برای هر یک از محلهای واقع در منطقه موضوع‌ آگهی دو نفر معتمد و مطلع محلی جهت عضویت در هیأت‌های سه نفری (‌یک نفر اصلی و یک نفر علی‌البدل) و سه نفر جهت عضویت در هیأت‌های پنج نفری (‌دو نفر اصلی و یک نفر علی‌البدل) تعیین و به دبیرخانه هیأت و وزارتین نیرو و کشاورزی معرفی نماید.
ج – نمایندگان خود را در هیأت‌های سه نفری و پنج نفری انتخاب و به وزارت کشاورزی و دبیرخانه هیأت‌ها معرفی می‌نماید. مهلت انتخاب و معرفی اعضاء‌ هیأت‌های سه نفری و پنج نفری مذکور در فوق حداکثر سه ماه از تاریخ درخواست وزارت نیرو می‌باشد.

‌تبصره- در مورد قرابت نسبی و سببی معتمدین محلی عضو هیأت‌ها با اشخاص ذینفع تا درجه یک و یا غیبت آنها رؤسای هیأت‌ها از اعضای علی‌البدل حسب مورد‌ برای شرکت در جلسات دعوت به عمل خواهند آورد.


‌ماده 3
‌اعضاء هیأت‌های سه نفری و پنج نفری برای مدت چهار سال انتخاب می‌گردند و تمدید مأموریت یا انتخاب مجدد آنها پس از انقضای چهار سال بلامانع است.


‌ماده 4
‌در صورت فوت یا استعفاء یا تغییر شغل یا برکناری اعضای انتخابی هیأت‌های سه نفری و پنج نفری جانشین آنان برای بقیه مدت مأموریت هیأت حسب مورد‌ توسط دستگاههای ذیربط حداکثر مدت یک ماه تعیین خواهد شد.


‌ماده 5
‌عدم حضور اعضای انتخابی هیأت‌ها در دو جلسه متوالی یا سه جلسه متناوب بدون عذر موجه در حکم استعفاء خواهد بود.


‌ماده 6
‌هیأت‌های سه نفری و پنج نفری در اولین جلسه از بین خود یک نفر را به عنوان رئیس و یک نفر را به عنوان منشی انتخاب می‌نمایند.


‌ماده 7
‌جلسات هیأت‌های سه نفری بر حسب ضرورت بطور متوالی یا متناوب تشکیل و به کلیه موارد مطروحه به ترتیب وصول رسیدگی و اتخاذ تصمیم می‌شود.‌ تشکیل جلسات هیأت‌های پنج نفری منوط به ارجاع کار از طرف سازمان صادر کننده پروانه مصرف معقول به هیأت پنج نفری و بر حسب احتیاج خواهد بود.


‌ماده 8
‌محل تشکیل جلسات هیأت‌ها در ادارات کل کشاورزی یا هر محل دیگری است که وزارت کشاورزی معین می‌نماید.


‌ماده 9
‌هیأت سه نفری با توجه به سوابق مربوط به مقدار آب موجود، میزان سطح و نوع کشت، محل مصرف و انشعاب کیفیت مصرف آب، رویه معمول و عرف محل‌ و اخذ اطلاعات از مؤسسات تحقیقاتی ذیربط در منطقه و سایر عوامل و در صورت ضرورت پس از بازدید از محل، میزان مصرف معقول دارندگان حقابه یا‌ مصرف کنندگان را تعیین و در صورتی که مجموع حقابه‌های ندگان بیش از میزان واقعی و عادی آب باشد در میزان حقابه مصرف‌کنندگان تجدید نظر و نتیجه را‌اعلام خواهد کرد.

‌تبصره‌- هیأت‌های سه نفری و پنج نفری برای کسب اطلاعات و موارد مذکور در این ماده عنداللزوم می‌توانند گروههای تحقیقی که مرکب از کارشناسان ذیربط باشند را‌ انتخاب و تشکیل دهند.


‌ماده 10‌- شرکتهای آب منطقه‌ای و مؤسسات تحقیقاتی و کلیه دستگاههای دولتی مکلفند اطلاعات مورد نیاز هیأت‌های سه نفری و پنج نفری را حسب درخواست در‌اختیار آنان قرار داده و نسخه‌ای از مدارک مورد احتیاج را ارسال دارند.‌


ماده 11
‌رسیدگی به پرونده‌های مطروحه در هیأت‌ها با توجه به کلیه جهات و جوانب امر و در صورت لزوم با حضور اشخاص ذینفع انجام خواهد شد. تصمیمات به‌ اکثریت آراء هیأت اتخاذ و به امضاء می‌رسد اقلیت نیز باید نظر خود را مستدلاً در صورتجلسه قید و امضاء نمایند.


‌ماده 12
‌هیأت‌های سه نفری و پنج نفری مکلفند خلاصه کلیه مذاکرات و تصمیمات متخذه در جلسات خود را در دفتر مخصوصی که برای این منظور تهیه می‌شود درج‌ و امضاء و ضبط کنند و
رونوشتی از صورتجلسات را برای اطلاع به ادارات کشاورزی محل و شرکتهای آب منطقه‌ای مربوط ارسال دارند.


ماده 13
‌پروانه‌های صادره به استناد آراء هیأت‌های سه نفری و پنج نفری از طریق سازمان صادر کننده پروانه همراه با یک نسخه از رأی هیأت سه نفری و با توجه به ماده 31 قانون توزیع عادلانه آب حسب مورد به ژاندارمری یا شهربانی و سایر قوای انتظامی محل برای ابلاغ به اشخاص ذینفع ارسال و نسخه‌ای نیز به بخشداری و‌ شورای محلی فرستاده می‌شود تا به هر طریقی که مقتضی بدانند به اطلاع اهالی محل برسانند.


‌ماده 14
‌پروانه‌های صادره از تاریخ ابلاغ تا سی روز قابل اعتراض است و در صورت اعتراض از طریق ذینفع پرونده امر برای رسیدگی و اظهار نظر به هیأت پنج نفری‌ ارسال خواهد شد.


‌ماده 15
‌معترضین به پروانه‌های صادره باید موارد اعتراض خود را کتباً و مستنداً ظرف مدت مقرر در ماده 14 فوق مستقیماً به سازمان صادر کننده پروانه تسلیم نمایند.


‌ماده 16
‌پروانه‌های صادره به استناد آراء صادره از هیأت سه نفری در صورت عدم اعتراض در مهلت مقرر قابل اجراء است و در صورت اعتراض پروانه صادره به استناد‌رأی هیأت پنج نفری قابل اجراء خواهد بود. به هر حال چنانچه تصمیم هیأت پنج نفری مبنی بر افزایش میزان آب تعیین شده توسط هیأت‌های سه نفری باشد در‌ صورتی که منبعی برای تأمین آب افزایش یافته موجود نباشد با تجدید نظر در آراء صادره مربوطه به موضوع اعتراض میزان مصرف معقول کلیه اشخاص ذینفع را‌ مشخص می‌نماید.

‌تبصره 1‌- در صورتی که بیش از (3).(1) پروانه‌های صادره طبق آراء صادره از هیأت‌های سه نفری هر محل مورد اعتراض واقع شود و به تشخیص هیأت پنج نفره‌ اعتراضاتی موجه شناخته شود کلیه پروانه‌های صادره پس از تجدید نظر هیأت‌های پنج نفری قابل اجراء خواهد بود.

‌تبصره 2‌- تعیین نحوه اجرای آراء هیأت‌ها در مورد اشکال با هیأت صادر کننده رأی است.


‌ماده 17
‌پس از وصول اعتراض سازمان صادر کننده پروانه و دبیرخانه مربوطه سوابق و اطلاعات و مدارک و رأی هیأت سه نفری و پرونده امر را برای رسیدگی به‌ دبیرخانه هیأت پنج نفری دبیرخانه هیأت مذکور آراء صادره را حسب مورد برای صدور پروانه مصرف معقول به ادارات کشاورزی مربوطه یا شرکتهای آب‌ منطقه‌ای ذیربط ارسال خواهد داشت.


‌ماده 18
‌آراء هیأت‌های سه نفری و پنج نفری باید در دفتر مخصوصی بنام دفتر ثبت مصارف آب با قید تاریخ رأی، حجم آب، مورد و محل مصرف، دارنده یا مصرف کننده‌ حقابه درج و امضاء شود و نباید در مندرجات آن دخل و تصرفی به عمل آید.


‌ماده 19
‌موارد رسیدگی هیأت‌های سه نفری و پنج نفری بشرح زیر می‌باشد.
‌الف – (‌هیأت‌های سه نفری) تعیین میزان مصرف معقول آب برای امور کشاورزی یا صنعتی یا مصارف شهری از منابع آب کشور برای اشخاص حقیقی یا حقوقی‌ که در گذشته حقابه داشته‌اند و تجدید نظر در آنها به منظور تبدیل حقابه به پروانه مصرف معقول.
ب – (‌هیأت‌های پنج نفری) تجدید نظر در آراء صادره از هیأت‌های سه نفری در صورت اعتراض.


‌ماده 20
‌نحوه اخذ اطلاعات و تکمیل سوابق و جمع‌آوری و کسب اطلاعات و رسیدگی به درخواستهای پروانه مصرف معقول و رعایت حق تقدم و اظهار نظر در مورد‌ آنها بشرح مندرج در آیین‌نامه پروانه مصرف معقول خواهد بود.

‌میرحسین موسوی – نخست‌وزیر