‌قانون وظایف و مسئولیتهای جمعیت هلال احمر

تاریخ تصویب: ۱۳۶۲/۱۰/۲۰
تاریخ انتشار: ۱۳۶۲/۱۱/۲۴

‌ماده واحده – جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران (‌جمعیت سابق شیر و خورشید سرخ ایران) دارای شخصیت حقوقی مستقل می‌باشد و‌ به کلیه تعهدات و قراردادهای مصوب بین‌المللی مربوط به وظایف و مسئولیت جمعیتهای هلال احمر و صلیب سرخ جهانی و نیز مقررات اتحادیه‌ جهانی صلیب سرخ و هلال احمر که با سیاست‌ها و قوانین جمهوری اسلامی مغایرت نداشته باشد پای‌بند بوده و روابط خود را در چهارچوب سیاست‌ خارجی کشور با کلیه جمعیتهای هلال احمر و صلیب سرخ در جهان محفوظ داشته و در مسایل امدادی برون مرزی و درون مرزی و تعهدات مربوط بر‌طبق اساسنامه‌ای که به پیشنهاد جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران و با تأیید وزارت بهداری که به تصویب مجلس شورای اسلامی می‌رسد‌ عمل می‌کند.

‌تبصره 1 – عبارت جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران جایگزین عبارت جمعیت شیر و خورشید سرخ ایران می‌گردد.

‌تبصره 2 – دولت موظف است که کلیه وجوهی را که به موجب قانون جمعیت هلال احمر ایران وصول می‌نماید به خزانه واریز و معادل آن وجوه‌ در بودجه سال آینده به حساب جمعیت هلال احمر ایران منظور دارد.

‌تبصره 3 – به منظور تقویت و تحکیم نیروی جمعیت و ایجاد تسهیلات لازم در جهت اجرای برنامه‌ها و فعالیتهای جمعیت و صیانت منابع مالی‌ کافی، دولت موظف است علاوه بر بذل مساعدت و همکاری در شئون مختلف هرساله در بودجه کل کشور ردیف اعتباری به عنوان اعانه جمعیت‌ هلال احمر جمهوری اسلامی ایران منظور دارد تا بر طبق اساسنامه مصوب و مقررات و ضوابط خاص جمعیت به مصرف برسد.

‌تبصره 4 – رئیس جمعیت هلال احمر با پیشنهاد وزیر بهداری و تأیید هیأت وزیران و با حکم وزیر مذکور به این سمت منصوب و یا عزل می‌شود.

‌تبصره 5 – کلیه اموال و داراییها و اعتبارات جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران که از طریق عقود ناقله شرعی از قبیل وقف و صلح و هبه‌ و امثال آن سابقاً و از این به بعد به تملک جمعیت درآمده و یا به وسیله جمعیت ایجاد و احداث شده است کماکان در مالکیت جمعیت باقی مانده و کلیه‌ مقررات و قوانین که بر خلاف آن موجب تضییع حقوق شرعیه جمعیت شده باشد لغو و بلااثر خواهد بود.


‌قانون فوق مشتمل بر ماده واحده و پنج تبصره در جلسه روز سه شنبه بیستم دی ماه یک هزار و سیصد و شصت و دو مجلس شورای اسلامی تصویب‌ و به تأیید شورای نگهبان رسیده است.

‌رئیس مجلس شورای اسلامی – اکبر هاشمی