‌آیین‌نامه اجرایی قانون تسری مصوبه مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۶۰ به سالهای بعد مصوب ۱۳۶۲/۵/۳۰

تاریخ تصویب: ۱۳۶۲/۰۷/۲۰
تاریخ انتشار: ۱۳۶۲/۰۸/۱۰
شماره ثبت: 56260 - 1362.08.03

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۶۲.۷.۲۰ بنا به پیشنهاد مشترک ۸۰.۶۹۵۴ ـ ۹۷۴۷.۸ ـ ۱ مورخ ۶۲.۷.۱۷ وزارت کشاورزی و عمران روستایی و سازمان‌ برنامه و بودجه، آیین‌نامه اجرایی قانون تسری مصوبه مجلس شورای اسلامی در سال ۶۰ به سال‌های بعد مصوب ۱۳۶۲.۵.۳۰ را به شرح زیر تصویب نمودند.

ماده ۱ ـ احداث سیل‌بند با ضوابط زیر تعیین می‌گردد.
‌الف ـ مناطقی که شدت و تداوم سیل موجبات خرابی سالیانه منابع و عوامل تولیدات کشاورزی می‌گردد. (۴۰ امتیاز)
ب ـ روستاهایی که بازده اقتصادی و جمعیت بیشتر دارند. (۳۵ امتیاز)
ج ـ روستاهایی که مردم آن در اجرای طرح مشارکت کنند و تعهد نگهداری از تأسیسات را ارایه نمایند. (۲۵ امتیاز)

‌تبصره ۱ ـ روستاهایی که بیشترین امتیاز را در جمع کسب کنند حق تقدم داشته و روش دادن امتیاز هر ضابطه مقایسه آمار و اطلاعات موجود عوامل مختلف‌ مانند: (‌مشخصات حوزه آبخیز، تعداد سیل در دو دهه اخیر، میزان خسارت وارده، میزان تولیدات کشاورزی، سطح زیر کشت، جمعیت در روستاها) خواهد بود.

‌تبصره ۲ ـ تعیین مناطق احداث سیل براساس ضوابط فوق به عهده اداره کل کشاورزی استان می‌باشد.

‌تبصره ۳ ـ امتیاز مناطق جنگ‌زده براساس شرایط قبل از جنگ محاسبه می‌گردد.

‌ماده ۲ ـ برنامه زمان‌بندی احداث سیل‌بندها در سطح استان‌ها و کشور براساس تقاضاها، نیازها، رعایت اولویت‌ها و سقف اعتبارات تصویبی، تدوین و با‌ هماهنگی کامل پس از تأیید سازمان برنامه و بودجه استان به مورد اجرا درمی‌آید.

‌ماده ۳ ـ اداره کل مهندسی و امور زیربنایی وزارت کشاورزی و عمران روستایی مسئول هماهنگی، ارزشیابی و نظارت عالیه اجرای پروژه‌های سیل‌بند در سطح‌ استان‌ها خواهد بود.

‌ماده ۴ ـ در مرحله شناسایی و تهیه نقشه‌های اجرایی در درجه اول از امکانات و افراد فنی و اداری شاغل و در درجه دوم از طریق خرید خدمت و در نهایت از‌ وجود مهندسین مشاور استفاده خواهد شد. در تهیه طرح‌های فنی اولویت با طرح‌های تیپ موجود خواهد بود که در صورت ضرورت تغییراتی در آنها داده‌ می‌شود.

‌تبصره ـ تهیه و تصویب نهایی طرح‌ها به عهده اداره مهندسی و امور زیربنایی اداره کل کشاورزی استان می‌باشد.

‌ماده ۵ ـ انتخاب مهندس ناظر مدیرکل کشاورزی الزامی است ولی اولویت با مهندسین اداره مهندسی و امور زیربنایی استان می‌باشد.

‌ماده ۶ ـ اعتبارات تصویبی براساس جدول تقسیمی اداره کل مهندسی و امور زیربنایی رأساً از طرف صندوق کمک به خسارت‌دیدگان بانک کشاورزی به حساب‌ جداگانه‌ای که بدین منظور توسط ادارات کل کشاورزی در بانک ملی استان‌ها افتتاح شده است حواله خواهد شد تا در اختیار ادارات کل کشاورزی قرار گیرد و‌ اعلام وصول وجوه حواله شده به منزله سند هزینه برای صندوق مزبور خواهد بود.

‌تبصره – تغییر در تقسیم اعتبارات استان‌ها با اداره کل مهندسی و امور زیربنایی می‌باشد.

‌ماده ۷ ـ پروژه‌های احداث سیل‌بند هر استان می‌بایستی به تأیید سازمان برنامه و بودجه استان ذیربط برسد.

‌تبصره ـ تقسیم تغییر اعتبارات استان‌ها که توسط اداره کل مهندسی و امور زیربنایی انجام خواهد شد بعداً به اطلاع سازمان برنامه و بودجه خواهد رسید.

‌ماده ۸ ـ هزینه‌های تأمین مصالح، ماشین‌آلات، نیروی انسانی و تهیه نقشه‌های اجرایی خارج از قانون محاسبات عمومی بوده و لکن مدارک آنها می‌بایستی دارای‌ مشخصات کامل، روشن و مرتب بوده و طوری تنظیم گردد که به آسانی قابل رسیدگی باشد. جمع کل هزینه‌ها در هر استان جهت اطلاع مجری طرح در پایان کار‌به وسیله ادارات کل کشاورزی گزارش خواهد شد.

‌تبصره ـ استفاده از اعتبارات پروژه‌های احداث سیل‌بندها با امضای مدیر کل کشاورزی و ذی‌حساب عمرانی استان خواهد بود.

‌ماده ۹ ـ خرید یا اجاره ماشین‌آلات فنی اعم از سبک و سنگین در هر مورد از محل طرح بلامانع است.

‌ماده ۱۰ ـ واگذاری احداث سیل‌بند به پیمان‌کاران محلی و یا طبقه‌بندی شده و یا به طریق امانی بلامانع است.

‌ماده ۱۱ ـ تقسیم کار احداث سیل‌بند به مراحل مختلف و اجرای کل آن در دو سال مشروط بر آن که طوری عمل شود که در اثر جریان سیل خسارت به مرحله‌ اول وارد نشود بلامانع است و در برآورد اعتبارات سال‌های بعد اولویت با کارهای نیمه تمام می‌باشد.

‌ماده ۱۲ ـ تحویل کار براساس ضوابط پیش‌بینی شده در قرارداد منعقده فی‌مابین پیمان‌کاران و اداره کل کشاورزی و یا اتمام کار امانی پس از تأیید ناظر فنی منتخب‌ مدیر کل کشاورزی خواهد بود.

‌تبصره ـ نگهداری تأسیسات فوق در نقاطی که توسط کشاورزان تعهد نگردیده یا اصولاً و عملاً از عهده کشاورزان خارج باشد، مشابه سایر تأسیسات دولتی‌ می‌باشد.

‌ماده ۱۳ ـ پیگیری کنترل و ارزشیابی امور احداث سیل‌بند توسط اداره مهندسی و امور زیربنایی استان و ناظر فنی و مجری طرح اعمال خواهد شد به طوری که‌ اجرای کار مطابق برنامه زمان‌بندی شده صورت گیرد گزارش عملکرد نهایی در پایان شش ماهه اول و دوم هر سال توسط مجری طرح تهیه و به وزارت کشاورزی‌ و عمران روستایی و سازمان برنامه و بودجه ارایه می‌گردد.

‌ماده ۱۴ ـ وزارت کشاورزی و عمران روستایی و سازمان برنامه و بودجه موظف می‌باشند به منظور رفع نارسایی‌ها و مشکلات اجرایی تبصره مشخص در ارتباط‌ با موضوع این آیین‌نامه جزو تبصره‌های پایدار لایحه بودجه سال ۶۳ پیش‌بینی و منظور نمایند.

‌ماده ۱۵ ـ با استفاده از تجربیات، عملکرد و مشکلاتی که احیاناً پیش خواهد آمد، آیین‌نامه اصلاحی توسط وزارت کشاورزی و عمران روستایی و سازمان برنامه‌و بودجه تهیه و به هیأت وزیران پیشنهاد خواهد شد.

‌ماده ۱۶ ـ اعتباراتی که به این منظور هر ساله جزو اعتبارات برنامه تأسیسات زیربنایی روستاها پیشنهاد می‌گردد از سال ۶۳ به بعد با اعتبارات موضع این آیین‌نامه‌ به منظور هماهنگی یک جا پیشنهاد می‌گردد.

‌میرحسین موسوی – نخست‌وزیر