‌آیین‌نامه نحوه پرداخت وام ضروری به مستخدمین وزارت آموزش و پرورش

تاریخ تصویب: ۱۳۶۲/۰۱/۲۱
تاریخ انتشار: ۱۳۶۲/۰۲/۰۵

شماره ۶۸۶۰۰ – ۱۳۶۲/۲/۳

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۶۲/۱/۲۱ بنا به پیشنهاد شماره 1.22424ت ع مورخ 1361.11.4 وزارت آموزش و پرورش و به استناد ماده 19 قانون‌ الحاق 2 ماده به قانون اجازه تأسیس دانشسراهای مقدماتی، آیین‌نامه نحوه پرداخت وام ضروری به مستخدمین آموزش و پرورش را به شرح زیر تصویب نمودند.

ماده یک – به منظور پرداخت وام ضروری به مستخدمین وزارت آموزش و پرورش صندوق وام ضروری کارکنان وزارت آموزش و پرورش که در این آیین‌نامه به‌ اختصار صندوق نامیده می‌شود در تهران تشکیل می‌گردد و می‌تواند در حوزه وزارتی، ادارات کل استانها و مناطق و نواحی شعبی ایجاد نماید.

‌ماده دو – صندوق مرکزی دارای هیأت مدیره‌ای به شرح زیر می‌باشد.
‌الف: نماینده تام‌الاختیار وزیر آموزش و پرورش
ب: معاونت امور اداری و مالی وزارت آموزش و پرورش
ج: ذیحساب و مدیر کل امور مالی وزارت آموزش و پرورش
‌د: مدیر کل امور اداری و تعاون وزارت آموزش و پرورش
‌ه‍: رییس اداره امور تعاون و رفاه کارکنان وزارت آموزش و پرورش

‌تبصره یک – [اصلاحی ۱۳۶۲/۷/۱۰]
معاون اداری، مالی و امور مجلس رییس هیأت مدیره، ذی‌حساب و مدیرکل امور مالی خزانه‌دار و مدیرکل امور اداری و تعاون مدیرعامل صندوق‌ خواهند بود.

‌تبصره دو – [اصلاحی ۱۳۶۲/۷/۱۰]
نظارت بر انجام امور مالی صندوق مرکزی به عهده رییس هیأت مدیره، خزانه‌دار و مدیرعامل صندوق می‌باشد و اسناد مالی مربوطه با امضای‌ خزانه‌دار و یکی از امضاهای رییس هیأت مدیره و یا مدیرعامل خواهد بود.

‌ماده سه: وظایف هیأت مدیره صندوق مرکزی عبارتست از:
‌الف: تعیین شرایط و ضوابط و نحوه پرداخت وام و مدت بازپرداخت و حداکثر میزان وام اعطایی.
ب: اتخاذ تصمیم در مورد ایجاد و انحلال شعب صندوق در مناطق کشور.
ج: اتخاذ تصمیم در مورد نحوه توزیع کمکهای رفاهی به شعب صندوق و عنداللزوم پرداخت وام به آنها.
‌د: نظارت عالی، بر حسن اداره صندوق و صدور دستورالعمل‌های اجرایی در چارچوب آیین‌نامه.
‌ه‍: تعیین بازرس و حسابرس صندوق مرکزی و شعب و عنداللزوم تعیین و اعزام بازرس به منظور رسیدگی، نحوه عملکرد شعب صندوق.
‌و: رسیدگی و تصویب ترازنامه صندوق مرکزی و شعب آن.
‌ز: اتخاذ تصمیم در زمینه مشکلات و مسایل شعب صندوق و سایر مسایل مطروحه عنداللزوم.
ح: انتخاب بانک عامل از میان بانکهای دولتی در صورت نبودن شعبه بانک ملی ایران در محل و عقد قراردادهای لازم به منظور انجام امور بانکی.

‌تبصره: مصوبات هیأت مدیره صندوق مرکزی با رای اکثریت اعضای هیأت مدیره قابل اجرا است.

‌ماده چهار: منابع مالی صندوق مرکزی از محلهای زیر تأمین می‌گردد.
‌الف: قرض‌الحسنه پرداختی کارکنان به صندوق.
ب: کمکمهای رفاهی دولت و وجوه بازپرداختی از وامها.
ج: کمکمهای اهدایی وام گیرندگان و قبول کمک از مؤسسات و افراد خیر (‌حقیقی و حقوقی) یا منابع دیگر.

‌ماده پنج:
[اصلاحی ۱۳۶۲/۷/۱۰]
[اصلاحی ۱۳۸۳/۱۲/۱۹]
‌اعتبارات اختصاصی صندوق مرکزی و همچنین وجوه حاصل از سایر منابع در صندوق با امضای خزانه‌دار و یکی از امضاهای رییس هیأت مدیره و یا مدیرعامل‌ صندوق در حساب مخصوص تحت عنوان حساب صندوق وام ضروری در شعبه یکی از بانک‌های‌ دولتی‌ افتتاح وجوه مربوطه به حساب مذکور واریز و توزیع‌ اعتبارات (‌کمک‌ها) از حساب مزبور پرداخت می‌شود.

‌ماده شش: شعب صندوق در حوزه وزارتی و ادارات کل یا مناطق و یا نواحی به ترتیب زیر تشکیل و احکام هیأت مدیره شعب صندوق از طرف هیأت مدیره‌ مرکزی صندوق صادر خواهد شد.
‌الف: هیأت مدیره صندوق حوزه وزارتی مرکب از اشخاص زیر خواهد بود.
1 – نماینده معاونت مالی و اداری به عنوان رییس هیأت مدیر صندوق حوزه وزارتی.
2 – رییس اداره امور تعاون و رفاه کارکنان به عنوان مدیر عامل صندوق حوزه وزارتی.
3 – ذیحساب و مدیر کل امور مالی به عنوان خزانه‌دار صندوق حوزه وزارتی.
4 – نمایندگان منتخب کارکنان حوزه وزارتی جمعاً 4 نفر.
ب: انجام امور صندوق در هر یک از ادارات کل در مراکز استانها یا مناطق یا نواحی زیر نظر هیأتی مرکب از 7 نفر به نام هیأت مدیره صندوق استان یا منطقه یا‌ناحیه خواهد بود که به شرح زیر انتخاب می‌شوند.
1 – مدیر کل یا رییس اداره بر حسب مورد به عنوان (‌رییس هیأت مدیره) صندوق.
2 – رییس یا مسئول رفاه معلم به عنوان (‌مدیر عامل) صندوق.
3 – رییس یا مسئول حسابداری اداره به عنوان (‌خزانه‌دار) صندوق.
4 – نمایندگان منتخب هر یک از مقاطع تحصیلی (‌ابتدایی دو نفر – راهنمایی 1 نفر – متوسطه و هنرستان و مراکز تربیت معلم 1 نفر).

ماده هفت: وظایف هیأت مدیره شعب صندوق به شرح زیر می‌باشد.
‌الف: اجرای تصمیمات هیأت مدیره صندوق مرکزی.
ب: قبول هدایا و وجوه قرض‌الحسنه.
ج: قبول درخواست وام و تصویب آن با توجه به بند الف ماده 3 و بر اساس نیاز و اولویت افراد.
‌د: نظارت در عملیات صندوق و رسیدگی به حسابها و تهیه و تأیید و تسلیم ترازنامه سالانه به هیأت مدیره صندوق مرکزی جهت تصویب.
‌ه‍: بازپرداخت وجوه قرض‌الحسنه افراد.

‌ماده هشت: ‌
[اصلاحی ۱۳۶۲/۷/۱۰]
[اصلاحی ۱۳۸۳/۱۲/۱۹]
هر یک از شعب صندوق مکلف در شعبه یکی از بانک‌های دولتی محل‌ حسابی تحت عنوان وام ضروری فرهنگیان افتتاح و کلیه وجوه مربوطه باید به حساب مذکور واریز گردد و‌برداشت از آن با امضای خزانه‌دار و یکی از امضاهای رییس هیأت مدیره و یا مدیرعامل صندوق مقدور خواهد بود.

‌ماده نه: بنا به پیشنهاد مدیر کل آموزش و پرورش استان و صدور حکم هیأت مدیره صندوق مرکزی برای هر یک از شعب صندوق یک نفر بازرس به مدت یک‌سال انتخاب می‌گردد.

‌تبصره: بازرس صندوق وام ضروری کارکنان حوزه وزارتی مستقیماً از طرف هیأت مدیره صندوق مرکزی به مدت یک سال تعیین خواهد شد.

‌ماده ده:‌ تصمیمات هیأت مدیره شعب صندوق در حدود مقررات مربوطه با رأی اکثریت اعضا قابل اجرا می‌باشد.

‌ماده یازده: اداره امور تعاون و رفاه کارکنان در حوزه وزارتی و مسئولین رفاه معلم در ادارات کل و مناطق و نواحی موظفند پس از تصویب وام از طرف هیأت‌مدیره صندوق نسبت به اخذ ضمانت‌نامه از متقاضی با معرفی یک نفر از کارکنان رسمی و شاغل وزارت آموزش و پرورش به عنوان ضامن و تأیید واحد پرداخت‌کنننده حقوق نسبت به پرداخت وجه وام اقدام نماید.

‌ماده 12: ادارات حسابداری یا مسئولان پرداخت حقوق مستخدمین موظفند اقساط بدهی مستخدم را از بابت اصل وام دریافتی در سررسیدهای مقرر از حقوق و‌مزایای ماهیانه اعم از حقوق اشتغال، بازنشستگی و یا غیره کسر و ظرف مدت 5 روز به حساب صندوق واریز و رسید آن را بر حسب مورد به اداره امور تعاون و‌رفاه یا دایره رفاه معلم اداره آموزش و پرورش محل جهت کنترل و پیگیری و ثبت در دفاتر مربوطه تسلیم نمایند.

‌تبصره: در صورت انتقال مستخدم ادارات آموزش و پرورش مربوطه موظفند میزان بدهی و مبلغ اقساط مستخدم را در برگ گواهی حقوق وی قید نمایند و‌ مسئول پرداخت حقوق محل خدمت جدید مستخدم موظف است نسبت به کسر باقیمانده اقساط بدهی در سررسیدهای مقرر اقدام و وجوه دریافتی را حداکثر تا 5 روز پس از پرداخت حقوق مستخدم به حساب صندوق وام ضروری محل خدمت سابق مستخدم واریز و رسید آن را برای اداره آموزش و پرورش مربوطه‌ ارسال نمایند.

‌ماده 13: هیأت مدیره شعب صندوق موظفند تا پایان فروردین ماه سال بعد حساب عملکرد صندوق خود را که وسیله اداره تعاون و رفاه معلم و واحد مالی‌ تنظیم و به امضای بازرس مربوطه رسیده پس از بررسی و تأیید برای تصویب نهایی به صندوق مرکزی گزارش نمایند.

‌ماده 14: اداره امور تعاون و رفاه کارکنان و اداره کل امور مالی و ذیحسابی مشترکاً موظفند حداکثر تا آخر خرداد ماه سال بعد حساب عملکرد صندوق وام‌ ضروری مرکزی و حساب‌های رسیده از شعب را تنظیم و برای رسیدگی به بازرس و حسابرسی منتخب هیأت مدیره مرکزی تسلیم نمایند. آنان نیز مکلفند‌ حساب عملکرد سالانه را ظرف مدت یک ماه رسیدگی و نظرات خود را جهت تصویب نهایی به هیأت مدیره صندوق مرکزی گزارش نمایند.

‌ماده 15: منابع صندوق منحصراً برای پرداخت وام ضروری به ترتیب مقرر در این آیین‌نامه و بازپرداخت وجوه قرض‌الحسنه و هزینه‌های بانکی مربوطه قابل‌ مصرف است.

‌ماده 16: چنانچه بنا به تصویب هیأت مدیره و با تشخیص بازرس ادامه فعالیت صندوق مربوطه مطلوب و میسر نباشد مراتب باید وسیله هیأت مدیره یا بارزس‌ طی گزارش توجیهی به صندوق مرکزی اعلام گردد.
‌اتخاذ تصمیم در مورد انحلال و با ادامه کار صندوق با هیأت مدیره مرکزی خواهد بود.

‌تبصره: در صورت انحلال صندوق نحوه رسیدگی به حسابها، پرداخت تعهدات و وصول مطالبات و تصفیه حساب صندوق به عهده هیأت تصفیه که از طرف‌ هیأت مدیره مرکزی انتخاب می‌شود خواهد بود.

‌میرحسین موسوی – نخست‌وزیر