آیین‌نامه اجرایی‌ تبصره (۱) قانون مربوط به وضع خدمتی داوطلبان غیرنظامی که در مناطق عملیاتی با نیروهای مسلح همکاری می‌نمایند

تاریخ تصویب: ۱۳۶۱/۱۱/۲۷
تاریخ انتشار: ۱۳۶۱/۱۲/۰۳

شماره 64256 – 1361.12.03

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ 1361.11.27 بنا به پیشنهاد شماره 89 ـ .402.02.42پ مورخ 1361.2.12 وزارت دفاع ملی، آیین‌نامه اجرایی تبصره 1 قانون‌ مربوط به وضع خدمتی داوطلبان غیر نظامی که در مناطق عملیاتی با نیروهای مسلح همکاری می‌نمایند مصوب 1361.10.14 کمیسیون مشترک برنامه و‌ بودجه و امور اقتصادی و امور دفاعی مجلس شورای اسلامی که برای مدت سه سال از تاریخ تصویب به صورت آزمایشی قابل اجرا است به شرح زیر تصویب‌ نمودند.


‌ماده 1 ـ داوطلبان غیر نظامی که از تاریخ 1359.1.1 با نیروهای مسلح همکاری داشته و تا تاریخ 59.12.29 به سبب شرکت در مأموریت یا عملیات رزمی‌ معلول یا شهید شده‌اند و دارای شرایط زیر باشند در شمول این آیین‌نامه خواهد بود.
‌الف ـ مراتب همکاری آنان با یکی از یگان‌ها یا سازمان‌های مستقر در مناطق عملیاتی و همچنین مصدوم یا مجروح شدن یا شهادت آنان بر حسب مورد به‌گواهی یگان‌های نظامی یا انتظامی یا گروه‌های چریکی نامنظم تحت امر نیروهای مسلح رسیده باشد.
ب ـ در مدت مأموریت یا عملیات رزمی معلول یا شهید شده و مراتب معلولیت یا شهادت آنان حسب مورد به تأیید شورای عالی پزشکی نظامی بیمه و یا‌ شورای عالی تعیین موارد درگذشت رسیده باشد.
ج ـ داوطلبین جزو کارکنان دولت نباشند و چنانچه داوطلبان جزو کارکنان روزمزد، پیمانی و خرید خدمت مؤسسات و کارخانجات دولتی وابسته به دولت و‌ همچنین کارکنان سازمان‌ها و مؤسسات ملی شده یا مصادره شده بوده و حین همکاری با نیروهای مسلح معلول یا شهید شده‌اند از لحاظ برقراری حقوق وظیفه و‌ مستمری مشمول مقررات این آیین‌نامه خواهند بود مشروط بر این که مقرراتی برای برقراری حقوق وظیفه و مستمری از طرف سازمان‌های متبوع آنان وجود‌ نداشته باشد.


ماده 2 ـ آن عده از داوطلبان غیر نظامی که به موجب دستورالعمل شماره 705.03.25 ـ 1359.12.17 ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران به کار‌گمارده شده و از تاریخ 59.1.1 تا تاریخ 1359.12.29 معلول یا شهید شده باشند نیز در شمول مقررات این آیین‌نامه خواهند بود.


‌ماده 3 ـ از لحاظ پرداخت حقوق وظیفه یا داوطلبان غیر نظامی که مشمول این آیین‌نامه بوده و معلول گردیده‌اند از تاریخ معلولیت برابر مقررات مربوط به‌سربازان احتیاط رفتار می‌شود.


‌ماده 4 – از لحاظ پرداخت مستمری وارث مستمری بگیرد داوطلبان غیر نظامی که مشمول این آیین‌نامه بوده و شهید شده‌اند از تاریخ شهادت برابر مقررات‌ مربوط به سربازان احتیاط با آنان رفتار می‌شود.


‌ماده 5 ـ کلیه هزینه‌های مربوط به آیین‌نامه منحصراً از محل اعتبار هزینه‌های ناشی از جنگ تحمیلی (‌بودجه جنگی) موضوع قسمت هفتم قانون بودجه سال 1360 و بودجه جنگی در قوانین بودجه سال‌های آینده پرداخت خواهد شد و پس از خاتمه جنگ آن قسمت از هزینه‌هایی که به صورت حقوق وظیفه و‌ مستمری پرداخت می‌شود با ذکر مورد به بودجه جاری وزارت دفاع ملی منتقل خواهد شد.

‌میرحسین موسوی – نخست‌وزیر