هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۶۱/۱۱/۱۳ به استناد شماره ۲۳ قانون برنامه و بودجه و بنا به پیشنهاد شماره ۳۷۰۴ ـ ۱۰۸۴۶.۵ ـ ۱ مورخ ۶۱.۶.۶ سازمان برنامه و بودجه روش اتمام کارهای عمرانی نیمه تمام که ۸۵ درصد و یا بیشتر از مبلغ پیمان آنها انجام شده است و به علت تخلفات پیمانکار اتمام آنها به تأخیر افتاده است را به شرح زیر تصویب نمودند.
۱ ـ [اصلاحی ۱۳۶۳/۴/۲۷]
دستگاههای اجرایی میتوانند جهت تکمیل کارهای ناتمامی که ۸۵ درصد یا بیشتر از مبلغ پیمان آنها انجام شده و اتمام آنها به علت تخلفات پیمانکار به تأخیر افتاده و به صورت نیمه فعال و یا متوقف مانده است و این تخلفات منطبق با یک یا چند مورد از موارد مشخص شده در ماده ۴۶ شرایط عمومی پیمان است به شرح سایر مواد این مصوبه اقدام نمایند.
۲ ـ مجریان باقیمانده کارها را با انتخاب یک عامل جهت انجام مدیریت فنی، اجرایی و مالی انجام داده و هزینههای مورد لزوم برای اتمام کار را که از طریق حساب مشترک با عامل و یا مستقیماً پرداخت خواهد شد از محل اعتبار طرح مربوطه تأمین پرداخت نمایند.
۳ ـ مجریان طرحها موارد زیر را به پیمانکار اعلام مینمایند:
1 ـ ۳ ـ مورد یا موارد تخلف پیمانکار که براساس آنها میتواند پیمان را طبق ماده ۴۶ شرایط عمومی پیمان فسخ نماید.
2 ـ ۳ ـ تصمیم خود دایر به این که کارها را با روش مندرج در بند ۲ به اتمام رسانده و هزینههای مربوطه را به حساب پیمانکار منظور خواهد نمود.
۴ ـ چنانچه پیمانکار کتباً تقاضا و موافقت مجریان به شرح بند ۲ باقیمانده کارهای مورد قرارداد با پیمانکار را به اتمام رسانیده و کلیه هزینههای آن را همراه با کلیه پرداختهای قبلی و سایر مبالغی که بر اساس مفاد قرارداد پیمانکار بدهکار میگردد به حساب بدهکار و صورت وضعیت قطعی کل کار مورد قرارداد و تعدیلهای متعلقه ضوابط مربوطه را به حساب بستانکار پیمانکار منظور و با وی براساس مفاد شرایط عمومی پیمان تصفیه حساب قطعی مینماید.
۵ – چنانچه پیمانکار با اتمام کارهای باقیمانده توسط مجری و به حساب وی مخالفت و یا نسبت به انطباق تخلف و یا تخلفات با یک یا چند مورد از موارد مشخص شده در ماده ۴۶ اعتراض نماید و یا در ظرف پانزده روز پس از ابلاغ اطلاع مجری طبق بند ۳ فوق از دادن هرگونه پاسخ به مجری خودداری نماید. در این صورت مجریان پیمان را براساس ماده ۴۶ شرایط عمومی پیمان فسخ و بلافاصله اقدامات براساس ماده ۴۷ شرایط عمومی پیمان را انجام و کارهای باقیمانده رابر طبق بند ۲ فوق به اتمام میرسانند.
تبصره: انتخاب مدیرعامل و تاریخ شروع کارهای باقیمانده نبایستی بیش از دو ماه از تاریخ فسخ پیمان تجاوز نماید.
۶ ـ عامل براساس مبلغ کارهای باقیمانده و نوع کار، شخص حقیقی یا حقوقی خواهد بود که بر طبق آییننامه تشخیص صلاحیت و ارجاع کار به شرکتهای ساختمانی و تأسیساتی مصوبه مورخ ۱۳۶۰.۱.۳۰ هیأت وزیران واجد شرایط باشد.
۷ ـ عامل در ازای مدیریت فنی و اجرایی، مالی و تهیه صورت وضعیت قطعی کارهای باقیمانده حقالزحمه مقطوعی دریافت مینمایند که طبق شرایط خصوصی پیمان مدیریت به او پرداخت میشود.
۸ ـ عامل از طریق ترک مناقصه انتخاب میشود و مجری با عامل قراردادی براساس پیمان مدیریت و شرایط خصوصی پیمان مدیریت پیوست این مصوبه، جهت مدیریت فنی اجرایی و مالی کارهای باقیمانده و تهیه صورت وضعیت قطعی آن منعقد مینماید.
۹ ـ کلیه اموال وجود در پای کار پیمانکار تا اتمام کار توسط مجری طرح و عامل و تحویل موقت آنها در اختیار مجری قرار میگیرد تا جهت اتمام کار به هر نحوکه مایل باشد از آنها استفاده نموده و یا از آنها برای جبران بدهیهای پیمانکار در پایان کار استفاده نماید.
۱۰ ـ کلیه ضمانتنامههای پیمانکار تا تصفیه حساب قطعی با او تمدید میگردد.
۱۱ ـ کارگاه یا کارگاهها، ماشینآلات موجود در آنها و مصالح پای کار با عامل تحویل میگردد و تا پایان کار جهت اجرای عملیات در اختیار او بوده و پس از اتمام کار و تحویل موقت از عامل تحویل گرفته میشود.
۱۲ ـ مبنای تعیین حداکثر هزینه اجرای کارهای باقیمانده آخرین فهرست بهای پایه سال انتخاب عامل به اضافه ضرایب مربوطه و به اضافه تا بیست درصد بهعنوان صعوبت نیمهکار بودن کار که رقم قطعی آن در شرایط خصوصی پیمان مدیریت مشخص میشود خواهد بود.
تبصره ۱: چنانچه هزینه اجرای کار در هر مقطع از پیشرفت آن از مقدار مذکور در فوق تجاوز کند مجری میتواند قرارداد عامل را فسخ نموده و در این صورت باید بلافاصله ادامه کار را توسط عامل دیگری به انجام برساند.
تبصره ۲: در حالتی که صعوبت کار از ۲۰ درصد فوقالذکر تجاوز نماید گزارش توجیهی به امضای بالاترین شخص دستگاه اجرایی یا وزیر مربوطه برای اتخاذ تصمیم به شورای عالی فنی ارسال گردد.
۱۳ ـ در صورتی که پیمانکار براساس آییننامه تشخیص صلاحیت و ارجاع کار به شرکتهای ساختمانی و تأسیساتی مصوب جلسه مورخ ۱۳۶۱.۲.۳۰ هیأتوزیران توسط سازمان برنامه دارای شرایط حایز تشخیص صلاحیت اعلام شده باشد مجری طرح میتواند خود پیمانکار را به عنوان عامل انتخاب و با وی پیمانمدیریت را به صورت الحاقیه پیمان اولیه منعقد نموده و هزینههای مربوطه را به حساب او منظور و طبق بند ۴ فوق با وی تصفیهحساب قطعی نماید.
۱۴ ـ چنانچه به علت مشکلات پیشبینی نشده یا تغییر عامل (موضوع تبصره ۱ بند ۱۲) هزینه اتمام کار پیش از میزان حداکثر تعیین شده در شرایط خصوصی پیمان مدیریت عامل اولی بشود و درصد اضافه به عنوان صعوبت نیمه کار بودن زیادتر گردد، تا میزان ۲۰% به حساب پیمانکار و مازاد بر آن به حساب طرحپرداخت خواهد شد.
تبصره ۱: در مواردی که تصویب شورای عالی فنی درصد صعوبت نیمه کار بودن بیش از ۲۰% در شرایط خصوصی پیمان مدیریت عامل اولی تعیین شده باشد تا این میزان به حساب پیمانکار و مازاد آن به حساب طرح پرداخت شد.
تبصره ۲: در صورتی که خود پیمانکار به عنوان عامل انتخاب شده باشد و هزینه اتمام کار بیش از میزان حداکثر تعیین شده در شرایط خصوصی پیمان مدیریت بشود کلیه هزینهها به حساب پیمانکار منظور خواهد شد.
۱۵ ـ [الحاقی ۱۳۶۲/۸/۱]
در مورد پیمانهایی که قبل از ۵۷.۱۱.۲۲ منعقد شدهاند، چنانچه مبالغ پرداختی بابت صورت وضعیتها و تعدیلها تکافوی مخارج کارگاه را ننماید بدون توجه به میزان کار انجام شده طبق مفاد این مصوبه عمل شود.
۱۶ ـ [الحاقی ۱۳۶۲/۸/۱]
در مورد قراردادهای در دست اجرای شرکتهای با مدیر موقت دولتی و همچنین در مورد سایر قراردادها که به نظر مجری طرح کارها طبق جدول زمانبندی پیش رفته ولی به دلایل غیر قابل کنترل پروژه دچار رکود شده و اجرای این مصوبه برای جلوگیری از توقف کار آنها ضرورت داشته و پیمانکار نیز موافقت خود را اعلام نموده باشد دستگاههای اجرایی میتوانند پس از کسب موافقت وزیر یا بالاترین مقام دستگاه اجرایی برای راهاندازی و اتمام کارها طبق مفاد این مصوبه اقدام نمایند. شرکت طرف قرارداد موظف است وثایق قابل قبول در اختیار مجری طرح قرار دهد.
میرحسین موسوی – نخستوزیر
پیمان مدیریت
بین … که در این پیمان کارفرما نامیده میشود و به نمایندگی آقای … از یک طرف و شرکت … که شماره … مورخ … اداره ثبت شرکتها به ثبت رسیده و در این پیمان پیمانکار مدیریت نامیده میشود، و محل قانونی آن … میباشد به نمایندگی (آقایان).(آقای) … از طرف دیگر پیمان زیر منعقد میگردد.
ماده ۱ ـ موضوع پیمان
موضوع پیمان عبارت است از مدیریت فنی، مالی، اداری و اجرایی کارهای به شرح زیر:
الف: …
ب: …
ج: …
د: …
ه: …
و: …
ز: …
ح : …
ط: …
ی: …
و بالاخره کارهای احتمالی موضوع ماده ۲۹ شرایط عمومی پیمان که طبق اسناد و مدارک مندرج در ماده ۲ انجام میشود.
ماده ۲ ـ اسناد و مدارک پیمان
این پیمان اسناد و مدارک زیر است:
الف ـ پیمان مدیریت حاضر
ب ـ شرایط خصوصی پیمان مدیریت
ج ـ شرایط عمومی پیمان
د ـ دفتر مشخصات عمومی
ه ـ دفتر مشخصات عمومی
و ـ فهرست پیمانها به … سال … و برآوردهای تقریبی کارهای موضوع پیمان بر آن اساس
ز ـ نقشههای کلی و تفصیلی اجرایی
ح ـ برنامه پیشرفت فیزیکی کار
ط ـ برنامه تفصیلی اجرایی و صورت مجلسها و موافقتنامهها و هر نوع سند دیگری که در مورد کارها و یا امور دیگر در مدت پیمان تنظیم گردد و به امضا طرفین برسد.
ی ـ نقشههای اجرایی که در طول مدت پیمان تهیه و توسط کارفرما و یا جانشین او ابلاغ گردد.
ک ـ …
ل ـ …
تبصره یک ـ هرگاه بین مواد و فصول بعضی از اسناد و مدارک بالا تناقص وجود داشته باشد در درجه اول پیمان مدیریت حاضر و در درجه دوم شرایط خصوصی پیمان مدیریت و در درجه سوم دفترچه مشخصات خصوصی و در درجه چهارم فهرست بها و در درجه پنجم شرایط عمومی پیمان و در درجه ششم نقشههای کلی و تفضیلی اجرایی ملاک عمل خواهد بود.
ماده ۳ ـ مبلغ حقالزحمه و یا مبلغ پیمان مدیریت، هزینه اجرای عملیات
الف ـ مبلغ حقالزحمه که بابت انجام تعهدات و وظایفی که به موجب این پیمان شرایط عمومی و شرایط خصوصی تا به عهده شرکت پیمانکار مدیریت میباشند مقطوعاً (عدد) … ریال (حروف) … ریال است.
تغییراتی که بر اثر تغییر بهای مصالح و دستمزدها در مبلغ هزینه حادث شود بر مبلغ حقالزحمه تأثیری نخواهد داشت و پیمانکار مدیریت کارهای موضوع این پیمان حقالزحمه مقطوعی مه در فوق تعیین شده است دریافت خواهد داشت که نحوه دریافت آن در شرایط خصوصی پیمان مدیریت مشخص گردیده.
حذف قسمتی از کار تا میزان ۱۰% برآورد تقریبی کارهای موضوع پیمان طبق بند “و” ماده ۲ در مبلغ حقالزحمه تأثیری نخواهد گذارد ولی در صورتی که این حذف بیش از ۱۰% باشد حقالزحمه پیمانکار مدیریت براساس نتایج حاصله به شرح شرایط خصوصی پیمان مدیریت تصحیح میگردد.
ارجاع کار جدید چنانچه مقادیر آن تا میزان ۱۰% برآورد تقریبی کارهای موضوع پیمان طبق بند “و” ماده ۲ باشد تأثیری در مبلغ حقالزحمه مقطوع نداشته و چنانچه از میزان ۱۰% به شرح مزبور بیشتر گردد پیمان مدیریت جداگانهای مورد عمل قرار خواهد گرفت.
ب ـ هزینه اجرایی عملیات موضوع پیمان که به طور مستقیم و غیر مستقیم باید پرداخت شود با کلیه عملیات اجرایی موضوع پیمان به پایان برسد و برای بهرهبرداری و تحویل به کارفرما آماده گردد توسط کارفرما تأمین و پرداخت تمام و یا قسمتی از آن طبق شرایط خصوصی پیمان و تحت شرایطی که در آن قید شدهاست به وسیله پیمانکار مدیریت و وکیل از طرف کارفرما صورت خواهد گرفت.
ماده ۴ ـ مدت پیمان
مدت پیمان … ماه نمیباشد و شامل دو قسمت زیر است:
الف ـ مدت تحویل و آماده کردن کارگاه … ماه
ب ـ مدت اجرای عملیات … ماه
پیمانکار مدیریت متعهد است در مدت پیمان با توجه به مواد ۲۱ و ۲۹ شرایط عمومی پیمان لااقل نود و هفت درصد کارهای موضوع پیمان را انجام داده و از کارفرما تقاضای تحویل موقت نماید.
ماده ۵ ـ دوره تضمین کارها
حسن انجام کلیه عملیات موضوع پیمان از تاریخ تحویل موقت برای مدت ۱۲ ماه بستانکار مدیریت تضمین میگردد و این مدت به نام دوره تضمین نامیده میشود.
اگر در دوره تضمین معایب و نقایصی در کار مشهود شود پیمانکار مدیریت مکلف است آن معایب و نقایص را به هزینه کارفرما و مدیریت خود رفع کند برای این منظور کارفرما مراتب را با ذکر معایب و نقایص و محل آنها کتباً به پیمانکار مدیریت ابلاغ میکند و
پیمانکار مدیریت باید حداکثر پانزده روز بعد از ابلاغ بالا شروع به رفع معایب و
نقایص کند و آنها را طی مدتی که با تراضی کارفرما معین میشود رفع نماید.
هرگاه پیمانکار مدیریت در اجرای این تعهد خود قصور ورزد و یا مسامحه کند کارفرما
حق دارد آن معایب و نقایص را رأساً و یا به هر ترتیب که مقتضی بداند رفعکند و
زیانهای وارده از این بابت را به تشخیص خود تعیین و از محل حقالزحمه و یا تضمین
پیمانکار مدیریت و یا هر نوع مطالبات و سپردهای که پیمانکار مدیریت نزد او دارد
برداشت کند و یا نسبت به دریافت آن علیه پیمانکار مدیریت اقامه دعوی کند.
کارفرما موارد فوق را به سازمان برنامه و بودجه منعکس مینماید.
ماده ۶ ـ نظارت در اجرا
نظارت در اجرای تعهداتی که پیمانکار مدیریت بر طبق مفاد این پیمان و اسناد و مدارک پیوست آن تقبل نموده است از طرف کارفرما به عهده اشخاص حقیقی و یا حقوقی ذیصلاحی واگذار خواهد گردیدند در این پیمان دستگاه نظارت نامیده میشود و به فاصله پانزده روز پس از امضای قرارداد کتباً به پیمانکار مدیریت معرفی خواهد شد.
پیمانکار مدیریت موظف است کارها را بر طبق پیمان مدیریت و اصول فنی و همچنین بر طبق دستورات و تعلیماتی که دستگاه نظارت و یا نماینده و آن در حدود مشخصات و اسناد و مدارک پیوست پیمان مدیریت میدهد اجرا کند.
کارفرما … پیمانکار
شرایط خصوصی پیمان مدیریت
تعهدات خاص پیمانکار مدیریت
ماده ۱ ـ بکار گماردن نیروی انسانی مورد لزوم
پیمانکار مدیریت کلیه نیروی انسانی مورد لزوم برای اجرای عملیات و نگهداری کارگاه را به جز موارد استثنا شده طبق تبصره ۱ زیر و آنچه را که خود طبق ماده ۶ متعهد به تأمین آن میباشد بایستی به صورت کارمزدی انتخاب نماید.
تبصره ۱: پیمانکار مدیریت افراد زیر را میتواند بر طبق قوانین وزارت کار و امور اجتماعی جهت اجرای کار به کار گمارد.
الف ـ نگهبانان و افرادی که جهت حفاظت کارگاه لازم باشند.
ب ـ کارکنان حسابداری، انبار، امور اداری.
ج ـ افرادی که به علت شرایط خاص کار و یا حرفه آنان امکان واگذاری کار با تأیید کارفرما به صورت کارمزدی به آنان میسر نباشد.
ماده ۲ ـ بکار بردن ماشینآلات
پیمانکار مدیریت در مدت تحویل گرفتن کارگاه و آماده نمودن آن برنامه ماشینآلات مورد نیاز اجرای کار را در طول مدت پیمان تهیه و به کارفرما تسلیم مینماید و در اجرای کار در مرحله اول از ماشینآلات متعلق به کارفرما یا تحویل شده توسط کارفرما استفاده مینماید. افرادی که برای بهرهبرداری نگهداری و تعمیرات این ماشینآلات مورد نیاز باشند طبق ماده ۲ بکار گمارده میشوند.
تبصره ۱: پیمانکار مدیریت حق بیرون بردن ماشینآلات را از کارگاه ندارد.
تبصره ۲: پیمانکار مدیریت متعهد است عملیاتی که به وسیله ماشینآلات انجام میشود
به شکلی سرپرستی نماید که حداکثر بازده را با توجه به عرف و بازده ماشین داشته و
مسئول هرگونه خساراتی که ناشی از کاربرد غیر صحیح ماشین باشد میباشد.
تبصره ۳: در صورتی که جهت اجرای کار ماشینآلاتی نیاز گردد که کارفرما نداشته و یا تحویل نداده باشد و لزوم آن مورد تأیید کارفرما قرار گرفته باشد پیمانکار مدیریت میتواند آنها را از طریق اجاره و یا خریداری و با موافقت کارفرما تهیه نماید. در این حالت کارفرما میتواند رأساً نیز اقدام به خرید ماشینآلات مورد نیاز نماید.
ماده ۳ ـ مصالح و لوازم
پیمانکار مدیریت کلیه مصالح و لوازم مورد نیاز اجرای عملیات را به وسیله گروه
تدارکاتی که طبق ماده ۲ تشکیل میگردد، تهیه مینمایند کارفرما اقدامات لازم مورد
در مورد تهیه مصالح و لوازمی که توسط دولت تهیه و یا توزیع میشود به عمل آورده و
پیمانکار مدیریت با توجه به محدودیتهای موجود و نحوه توزیع آنها پیشبینیهای
لازم و به موقع را به عمل آورده تا از این بابت موجب کندی پیشرفت کار فراهم نشود.
کارفرما میتواند رأساً اقدام به خرید مصالح و لوازم مورد درخواست ؟؟
۴ ـ تأسیسات و تجهیزات کارگاه
کمپها، تأسیسات و تجهیزات کارگاهی که جهت انجام عملیات موضوع پیمان مورد لزوم باشد و کارفرما آنها را در مالکیت و یا در اختیار خود داشته باشد به پیمانکار مدیریت تحویل مینماید و پیمانکار مدیریت افرادی که جهت نگهداری و با توسعه آنها مورد نیاز باشد طبق ماده ۱ بکار میگمارد.
تبصره: در صورتی که احداث کمپ و تأسیسات جدیدی با تأیید کارفرما مورد لزوم باشد افراد مورد نیاز برای احداث آنها نیز توسط پیمانکار مدیریت طبق ماده ۱بکار گمارده میشود.
ماده ۵ ـ انبارداری اموال
پیمانکار مدیریت لازم در مورد انبارداری دقیق ماشینآلات، مصالح، لوازم و تجهیزات به عمل آورده و افرادی که برای این کار مورد نیاز باشند به مسئولیت خودطبق ماده ۱ بکار میگمارد.
ماده ۶ ـ افراد پیمانکار مدیریت
پیمانکار مدیریت متعهد است کلیه مهندسین، نقشهبردارها، تکنسینهای مورد لزوم جهت امور فنی و اجرای کار و هماهنگ کردن کار “گروههای کار” تشکیلشده و تهیه صورت وضعیت قطعی و موقت و تهیه نقشههای اجرایی را تأمین نماید و این افراد بایستی از سهامداران شرکت پیمانکار مدیریت باشند.
پیمانکار مدیریت یک نفر از اعضای اصلی هیأت مدیریه خود را به عنوان رییس کارگاه موضوع بند “ج” ماده ۱۸ شرایط عمومی پیمان به کارفرما معرفی مینماید. در صورتی که پ از اشتغال تمام وقت کلیه سهامداران پیمانکار مدیریت در اجرای کلیه افراد دیگری احتیاج باشد پیمانکار مدیریت میتواند آنها را از طریق استخدام تأمین نماید.
تبصره ۱: پیمانکار مدیریت در زمان تسلیم پیشنهاد بایستی به ضمیمه آن نمودار
سازمان افراد خود را که برای اجرای کار و در زمانهای مختلف تأمین خواهد نمود نیز
تسلیم نماید و در طول اجرای کار متعهد به تأمین افراد براساس این نمودار میباشد.
لیکن در حین اجرای کار چنانچه کارفرما به علت بالا رفتن هزینهها و یا کند شدن
پیشرفت کار از برنامه و یا پایین بودن کیفیت اجرای کار بر طبق مشخصات خصوصی و
عمومی لزوم افراد دیگری را تشخیص دهد پیمانکار مدیریت متعهد به تأمین آنها میباشد.
ماده ۷ ـ هزینههایی که پیمانکار مدیریت متعهد به تأمین آن میباشد پیمانکار مدیریت در مقابل دریافت حقالزحمه برای اجرای کارهای موضوع پیمان، متعهد به تأمین هزینهها به شرح زیر میباشد.
الف ـ کلیه هزینههای دفتر مرکزی پیمانکار مدیریت.
ب ـ حقوق، اضافهکار، پاداش، خارج از مرکز، بدی آب و هوا، هزینه ایاب و ذهاب در رابطه با انجام کار و یا شخصی و غیره برای افرادی که طبق ماده ۶ متعهد به تأمین آنها میباشد.
ج ـ تأمین وسیله نقلیه و قطعات یدکی آنها برای افرادی که طبق ماده ۸ متعهد به تأمین آنها میباشد برای کارگاه و یا خارج از کارگاه.
د ـ هزینه مسکن و غذای افرادی که طبق ماده ۶ متعهد به تأمین آنها میباشد.
هـ هزینههای جاری دفتر پیمانکار مدیریت در محل کارگاه از قبیل اجاره، آب بها، برق و تلفن، تلگراف و تلکس و لوازم دفتری و غیره.
تبصره ۱: در صورتی که در محل کارگاه کمپ جهت استفاده دفتر و سکونت افراد باشد
پیمانکار مدیریت میتواند از محل ساختمانهای آن جهت دفتر و سکونت افرادی که متعهد
به تأمین آنها میباشد بلاعوض استفاده نمایند.
تبصره ۲: هزینه سوخت، روغن، سرویس، دستمزد تعمیرات وسایل نقلیه که پیمانکار
مدیریت طبق بند ج این ماده متعهد به تأمین آنها میباشد از محل هزینههای اجرای
عملیات که توسط کارفرما پرداخت میشود انجام میگیرد.
هزینههای اجرای عملیات، نحوه انجام آنها، نگهداری حساب مربوطه
ماده ۸ ـ هزینه اجرای عملیات
هزینههایی که باید پرداخت شود تا کلیه عملیات موضوع پیمان به پایان برسد و برای بهرهبرداری و تحویل به کارفرما آماده گردد به شرح زیر میباشد:
الف ـ کلیه هزینههای مربوط به کار گماردن نیروی انسانی لازم برای اجرای عملیات طبق مواد ۱ و ۲ و ۳ و ۴ و ۵ فوق.
ب ـ هزینههای خرید و حمل و سوخت، روغن، لوازم یدکی و ماشینآلات نو و هزینههای تعمیرات و اجاره ماشینآلات طبق ماده ۲ فوق.
ج ـ هزینههای خرید و حمل مصالح و لوازم طبق ماده ۲ فوق.
د ـ هزینههای مربوط به احداث و نگهداری کمپها و تأسیسات، طبق ماده ۴ فوق.
و بالاخره هرگونه هزینههای دیگری که برای اجرای عملیات موضوع پیمان به طور
مستقیم و یا غیر مستقیم باید پرداخت شود به جز هزینههایی که طبق ماده ۷پیمانکار
مدیریت متعهد به تأمین و پرداخت آنها میباشد کلاً هزینههای اجرای عملیات بوده که
توسط کارفرما رأساً و یا به وسیله پیمانکار مدیریت به شرح ماده۹ پرداخت میگردد.
ماده ۹ ـ نحوه انتاج هزینهها ـ نگهداری اسناد هزینهها و حساب هزینهها
برای انجام هزینهها و تنظیم اسناد مربوطه و نگهداری اسناد هزینهها و همچنین
نگهداری حساب آنها به شرح زیر اقدام میشود.
الف ـ کارفرما اقدام به افتتاح یک حساب جاری در نزدیکترین شعبه بانک مجاور کارگاه
میباشد و اجازه برداشت از این حساب را به دو نفر به شرح زیر متفقاًمیدهد.
یک نفر از طرف کارفرما که به عنوان نماینده مالی کارفرما بوده و اصولاً در محل
کارگاه خواهد بود، رییس کارگاه که طبق ماده ۶ فوق از طرف پیمانکار مدیریت
بهکارفرما معرفی خواهد شد.
ب ـ پرداخت هرگونه هزینه به شرح ماده ۸ فوق به صورت قطعی و یا علیالحساب که صورت حسابهای مربوطه آنها توسط عوامل کارگاه و پیمانکار مدیریت تنظیم گردیده به دستور رییس کارگاه از حساب مشترک انجام میگیرد.
تبصره ۱: در انجام هزینهها پیمانکار مدیریت با معرفی رییس کارگاه به عنوان امین
کارفرما و به وکالت از طرف او طبق ضوابط مربوطه عمل خواهد کرد پیمانکار مدیریت
موظف است علاوه بر امانتداری رعایت صرفه و صلاح کارفرما را بنماید.
تبصره ۲: رییس کارگاه حق دستور پرداخت بابت هزینههایی که شرکت پیمانکار مدیریت
طبق ماده ۷ فوق متعهد به تأمین آنها میباشد و یا بابت حقالزحمه پیمانکار مدیریت
به صورت قطعی و یا علیالحساب را ندارد و اصولاً از این حساب نمیتوان برای این
موارد برداشت نمود.
تبصره ۳: حداکثر مبلغی که به صورت علیالحساب بابت هزینههای کارگاه رییس کارگاه
میتواند دستور پرداخت آن را صادر نماید برای هر مورد و مجموع مواردمحدود بوده و
بایستی حد آن را قبلاً کارفرما تصویب کرده باشد.
ج ـ سند هزینهها قطعی انجام شده توسط نماینده مالی کارفرما تنظیم و صورت حساب
هزینههای قطعی هر ماه به انضمام اسناد مربوطه حداکثر تا پنجم ماه بعدبه ذیحسابی
کارفرما ارسال میگردد.
د ـ ذیحسابی کارفرما سند هزینههای قطعی که به وسیله پیمانکار مدیریت انجام و به
شرح فوق و اصل نموده و اسناد هزینه قطعی که رأساً توسط کارفرما انجاممیشود،
نگهداری و در یک حساب به نام هزینه عملیات اجرایی منظور مینماید به طوری که در هر
موقع اسناد قابل رسیدگی و مجموع هزینههای عملیاتاجرایی انجام شده و مشخص باشد.
هـ کارفرما همواره تنخواهی معادل دو ماه هزینه اجرای عملیات را به حساب افتتاح
گردیده طبق بند “الف” این ماده واریز مینماید و برای این منظور پیمانکارمدیریت
پس از مبادله پیمان و در پایان هر ماه برآورد هزینههای دو ماه آینده کارگاه را با
توجه به برنامه پیشرفت کار و کارهای جدیدی که به پیمانکار مدیریتابلاغ شده و تهیه
و جهت تأیید و پرداخت تنخواه به کارفرما ارسال میدارد کارفرما حداکثر پس از ده
روز از تاریخ وصول برآورد به شرح فوق با توجه به مبالغتنخواه قبلی و صورت حساب
هزینههای قطعی ماهیانه واصله و برآورد رسیدگی شده مذکور اقدام به واریز مبلغی به
حساب مذکور مینماید که معادل دو ماههزینه کارگاه در آن موجود باشد.
موارد خاص امور مالی و تحویل موضوع پیمان
ماده ۱۰ ـ ضمانتنامه انجام تعهدات
ضمانتنامه انجام تعهدات طبق ماده ۳۴ شرایط عمومی پیمان بایستی معادل پنج درصد
حقالزحمه مقطوع پیمانکار مدیریت طبق بند “الف” ماده ۳ پیمان بوده وتا مواقع به
شرح زیر باید معتبر و یا قابل تمدید باشد.
الف ـ تاریخ تصویب صورت مجلس موقت.
ب ـ تحویل کلیه اموالی که به پیمانکار مدیریت جهت اجرای کار تحویل گردید از قبیل
ماشینآلات، لوازم، تأسیسات کارگاهها، مصالح باقیمانده پایکار و غیره بهکارفرما.
ج ـ تهیه صورت وضعیت قطعی و تسلیم کلیه آن به انضمام مدارک مربوطه به کارفرما.
ماده ۱۱ ـ کسور وجهالضمان
از مبلغ هر صورت وضعیت موقت حقالزحمه پیمانکار مدیریت مبلغ ده درصد به عنوان
تضمین حسن اجرای کار کسر و در حساب جداگانهای نزد کارفرمانگهداری میشود نصف این
مبلغ پس از انجام مراحل سهگانه مشروح در ماده ۱۰ فوق و نصف دیگر بلافاصله پس از
تحویل قطعی و تصویب صورت وضعیتقطعی به پیمانکار پرداخت خواهد شد.
تبصره: بنابر تقاضای پیمانکار مدیریت کارفرما میتواند پس از انجام مراحل سهگانه مشروح در، ماده ۱۰ فوق نصف دوم تضمین حسن اجرای کار را در مقابل اخذ ضمانتنامه از بانک مسترد دارد.
ماده ۱۲ ـ کسور بابت تهیه و تصویب صورت وضعیت قطعی
از مبلغ هر صورت وضعیت موقت حقالزحمه پیمانکار مدیریت مبلغ ده درصد به عنوان
تضمین تهیه و تصویب صورت وضعیت قطعی کارهای موضع پیمان کسر و در حساب جداگانهای
نزد کارفرما نگهداری میشود.
نصف این مبلغ بلافاصله پس از تسلیم کلیه صورت وضعیت قطعی به کارفرما و نصف دیگر
پس از تصویب تمام صورت وضعیت قطعی کارهای موضوع پیمان به پیمانکار مدیریت پرداخت
خواهد شد، مبالغ این کسور در مقابل ضمانتنامه به پیمانکار مسترد نخواهد شد.
ماده ۱۳ ـ پیشپرداخت
کارفرما موافقت دارد پس از مبادله پیمان معادل پنج تا پانزده درصد حقالزحمه مقطوع را به تشخیص خود در مقابل ضمانتنامه به عنوان پیشپرداخت به شرح زیر به پیمانکار مدیریت پرداخت کند.
۱ ـ بلافاصله پس از معادله نصف مبلغ به شرح فوق.
۲ ـ پس از تحویل گرفتن کارگاه و آماده کردن آن شروع عملیات اجرایی نصف دیگر.
بابت پیشپرداختهای فوق از الیه صورت وضعیت موقت حقالزحمه به بعد طبق تشخیص
کارفرما درصدی از مبلغ آن کسر میگردد به نحوی که کلیه مبالغ پیشپرداخت با آخرین
صورت وضعیت موقت حقالزحمه مستهلک شود.
ماده ۱۴ ـ صورت وضعیت موقت حقالزحمه
در پایان هر ماه شمسی رییس کارگاه پیمانکار مدیریت جمعیت دستگاه نظارت اقدام به
تعیین درصد کارهای انجام شده نسبت به کل کارهای موضوع پیمان با توجه به وضعیت
کارهای انجام شده و برنامه پیشرفت فیزیکی کار که جزو اسناد پیمان بوده و طبق تبصره زیر تهیه شده است مینماید.
مبلغ صورت وضعیت موقت حقالزحمه برابر حاصلضرب مبلغ کل حقالزحمه طبق بند “الف” ماده ۳ پیمان و درصد تهیه شده به شرح فوق میباشد که طبق فرم پیوست شماره ۱ این شرایط خصوصی پیمان تهیه و پس از امضای رییس کارگاه پیمانکار مدیریت و دستگاه، نظارت جهت رسیدگی و پرداخت به کارفرما ارسال میگردد.
کارفرما پس از رسیدگی و تأیید و پس از کسر اقلام زیر:
الف ـ جمع وجوهایی که بابت حقالزحمههای موقت ماهیانههای قبل پرداخت شده است.
ب ـ ده درصد بابت تهیه و تصویب صورت وضعیتهای قطعی.
ج ـ ده درصد بابت کسور وجهالضمان.
د ـ اقساط پیشپرداخت.
هـ مالیات و هرگونه کسور دیگری که طبق مفاد شرایط خصوصی و عمومی پیمان به عهده پیمانکار مدیریت میباشد.
تتمه قابل پرداخت پیمانکار حداکثر پس از ده روز از تاریخ تسلیم صورت وضعیت موقت،
حقالزحمه به کارفرما با تنظیم سند و امضای آن به وسیله نماینده پیمانکار مدیریت
با صدور چک به پیمانکار مدیریت پرداخت خواهد نمود.
تبصره ۱: برنامه پیشرفت فیزیکی کار که جزو اسناد پیمان بوده و پیمانکار مدیریت با توجه به آن پیشنهاد خود را جهت انجام کار تسلیم نموده به شرح زیر تهیه میگردد.
ابتدا کار به قسمتهای مختلف تقسیم میشود به طوری که هر یک از قسمتها را بتوان
جدا از قسمتهای دیگر به اتمام رساند و مبلغ کار هر یک از این قسمتها براساس
فهرست بهای ضمیمه پیمان حداقل ده درصد و حداکثر بیست درصد کل کارهای موضوع پیمان باشد.
در صورتی که طبیعت کار موضوع پیمان طوری باشد که نتوان به قسمتهای جداگانه تقسیم
نمود و یا قابل تقسیم به قسمتهایی باشند که مبالغ کار آنها بیش ازبیست درصد کل
کار موضوع پیمان باشد به ترتیب تسلسل در اتمام مار به مجموعههایی از اقلام فهرست
بها تقسیم میشوند که مبلغ کار هر مجموعه حداقل دهدرصد و حداکثر پانزده درصد کل
کار موضوع پیمان باشد.
در برنامه پیشرفت فیزیکی کار زمان لازم برای اجرای هر قسمت یا هر مجموع و زمان
شروع و اتمام آنها پیشبینی شده و درصد مبلغ هر قسمت و یا مجموعه نسبت به کل کار
موضوع پیمان نیز مشخص میشود، در طول اجرای کار در پایان هر ماه وضعیت کارهای
انجام شده قسمتهای مختلف روی این برنامهمشخص میشوند و بدین ترتیب ضمن کنترل کار
انجام شده با برنامه پیشبینی شده ملاک عمل برای تهیه صورت وضعیت موقت حقالزحمه
پیمانکار مدیریت قرار میگیرد. فرم شماره یک پیوست برنامه پیشرفت کار فرضی است که
به ۸ قسمت تقسیم شده و مدت اجرای کار ۱۶ ماده بوده و کارهای انجام شده تا پایان ماه دهم روی آن مشخص میباشد.
تبصره ۲: پرداخت حقالزحمه هر قسمت و یا هر مجموعه پس از اتمام شدن آن قسمت یا آن مجموعه قابل پرداخت است و نمیشود قسمتی از درصد مربوط به آن را پرداخت نمود.
ماده ۱۵ ـ تحویل موقت و تحویل ماشینآلات، تأسیسات و تجهیزات کارگاهها پس از اتمام عملیات موضوع پیمان کار طبق ماده ۳۹ شرایط عمومی پیمان تحویل موقت گرفته میشود کارفرما پس از تحویل موقت و رفع نواقص مشخص شدهدر صورت مجلس تحویل
موقت بلافاصله اقدام به تحویل گرفتن کلیه ماشینآلات، کمپها، تأسیسات، تجهیزات و
لوازم که به پیمانکار مدیریت در شروع کار و در طول اجرای آن تحویل شده و مصالح
باقیمانده پایکار مینماید. حداکثر این تحویل و تحول تا یک ماه پس از تاریخ رفع نواقص به شرح فوق میباشد.
ماده ۱۶ ـ صورت وضعیت قطعی کارهای انجام شده
پیمانکار مدیریت با انجام هر قیمت از کار که پرداخت حقالزحمه آن صورت میگیرد
اقدام به تهیه ؟؟ قطعی از کارهای انجام شده نموده و مبلغ ریالی آنها
براساس قیمتهای فهرست بهای ضمیمه پیمان با اعمال ضرایب وضعیت قطعی کلاً باید
حداکثر تا یک ماه پس از امضای صورت مجلس تحویل موقت توسط پیمانکار مدیریت تهیه و
به کارفرما تسلیم شده باشد.
ماده ۱۷ ـ صورت وضعیت قطعی حقالزحمه ـ تصفیه حساب پیمانکار مدیریت
الف ـ در صورتی که به واسطه ارجاع کارهای جدید و یا حذف قسمتی از کار مبلغ صورت
وضعیت قطعی تهیه شده براساس فهرست بهای ضمیمه پیمان مدیریت که مورد تصویب کارفرما
گرفته باشد از مبلغ برآورد تقریبی ضمیمه پیمان مدیریت کمتر از ده درصد آن اضافه و
یا کاهش داشته باشد این اضافه و کاهشتأثیری در مبلغ حقالزحمه مقطوع نداشته و
حقالزحمه مبلغی پیمانکار مدیریت برابر مبلغ مشخص شده در بند “الف” ماده ۳ پیمان مدیریت خواهد بود.
ب ـ چنانچه به واسطه حذف قسمتی از کار مبلغ صورت وضعیت قطعی تهیه شده براساس فهرست
بهای ضمیمه پیمان مدیریت که مورد تصویب کارفرما قرار گرفته باشد از مبلغ برآورد
تقریبی ضمیمه پیمان مدیریت بیش از ده درصد آن کاهش داشته باشد مبلغ مقطوع حقالزحمه به شرح زیر کاهش پیدا خواهد کرد.
1 ـ ب ـ نسبت حقالزحمه مقطوع مشخص شده در بند “الف” ماده ۳ پیمان به برآورد تقریبی ضمیمه پیمان مدیریت تعیین میشود.
2 ـ ب ـ کسری بیش از ده درصد طبق بند “ب” در نسبت به شرح بند ۱ ـ ب ضرب و حاصلضرب
به دست آمده از حقالزحمه مقطوع بند “الف” ماده ۳ پیمان کسر میگردد.
ج ـ تصفیه حساب قطعی حقالزحمه قطعی به شرح فوق بر طبق ماده ۵۲ شرایط عمومی پیمان انجام میگردد.
اختیارات و تعهدات خاص کارفرما
ماده ۱۸ ـ فسخ پیمان به واسطه بالا رفتن هزینهها کارفرما میتواند در هر مرحله از انجام کار که هزینه کل اجرای عملیات موضوع پیمان مدیریت که مجموع هزینههای به شرح زیر میباشد.
الف ـ هزینه اجرای عملیات ماده ۸ شرایط خاص پیمان.
ب ـ حقالزحمه پیمانکار مدیریت
از صورت وضعیت تهیه شده براساس فهرست بهای منضم به پیمان مدیریت با اعمال ضرایب مربوطه (هزینههای بالا سری، ضریب منطقه و انطباق) بیش از …..درصد بیشتر گردد پیمان را فسخ و طبق ماده ۴۷ شرایط عمومی پیمان عمل نماید.
ماده ۱۹ ـ پاداش پیمانکار مدیریت
در صورتی که هزینه کل اجرای عملیات موضوع پیمان به شرح بندهای الف و ب و ماده ۱۸ از صورت وضعیت تهیه شده براساس فهرست بهای ضمیمه پیمان مدیریت با اعمال ضرایب مربوطه (هزینههای بالا سری، ضریب منطقه و انطباق) بیشتر از پنج درصد کمتر شود کارفرما سی درصد این کاهش را به عنوان جایزه به پیمانکار مدیریت پرداخت خواهد نمود.
>جدول: