شماره ۱۷۸۴۶ – ۱۳۶۱.۰۳.۱۳
هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۶۱.۳.۵ بنا به پیشنهاد شماره ۵۷ ـ ۶ ـ ۰۱ ـ ۶۰۲ ط س مورخ ۱۳۶۱.۱.۱.۱۵ وزارت دفاع ملی و به استناد مفاد تبصره ۲ قانون تشکیل گروه صنایع وزارت دفاع ملی مصوب ۱۳۶۰.۱۰.۱۳ مجلس شورای اسلامی، اساسنامه سازمان صنایع دفاع ملی را به شرح زیر تصویب نمودند.
فصل ـ کلیات
ماده ۱ ـ به استناد قانون تشکیل گروه صنایع وزارت دفاع ملی مصوب سیزدهم دی ماه هزار و سیصد و شصت مجلس شورای اسلامی و به موجب مقررات این اساسنامه “سازمان صنایع دفاع ملی” که از این پس در این اساسنامه “سازمان” نامیده میشود وابسته به وزارت دفاع ملی تشکیل میگردد.
ماده ۲ ـ مرکز اصلی سازمان در تهران است و سازمان میتواند در اجرای وظایف خود در سایر نقاط کشور به تأسیس شعبه یا نمایندگی یا واحدهای صنعتی و خدماتی مبادرت کند.
ماده ۳ ـ سازمان دارای شخصیت حقوقی بوده و کلیه امور مربوط به خود را بدون رعایت قانون محاسبات عمومی و آییننامه معاملات دولتی برابر مقررات این اساسنامه و آییننامههای مربوط و قانون تجارت انجام خواهند داد.
ماده ۴ ـ مدت فعالیت سازمان نا محدود است.
فصل دوم ـ اهداف سازمان
ماده ۵ ـ اهداف سازمان عبارت است از:
الف ـ تولید و فرآوردن نیازمندیهای دفاعی نیروهای مسلح و سازمانهای انتظامی جمهوری اسلامی ایران و خودکفا ساختن صنایع تسلیحاتی، هوایی، دریایی، موشکی، مخابراتی و سایر واحدهای صنعتی پژوهشی ضروری.
ب ـ ایجاد و تأسیس واحدهای صنعتی و پژوهشی و خدماتی جدید و همچنین بازسازی و توسعه واحدهای موجود.
ج ـ ساخت قطعات، تعمیر و نگهداری مربوط به صنایع مورد نیاز در جهت پیشبرد مقاصد دفاعی کشور و بهبود شرایط و امکانات و کیفیت تولیدی و خدماتی سازمان.
د ـ انجام پژوهش و نوآوریهای علمی و فنی در جهت خودکفایی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران.
هـ ایجاد زمینه گسترش دستاوردهای پژوهشی و تحقیق طرحها و ابداعات فنی.
و ـ انجام برنامهریزیهای جامع و ایجاد هماهنگی لازم با صنایع غیر نظامی کشور به منظور تأمین شرایط بهرهمندی سازمان از امکانات بالقوه آنها در جهت تقویت قدرت دفاعی کشور و بالعکس.
ز ـ پرورش و ارتقای استعدادهای انسانی و ترغیب و برانگیختن خلاقیت در کارکنان سازمان.
ماده ۶ ـ سازمان برای نیل به اهداف خود شرکتها و سازمانهای موضوع ماده ۷ این اساسنامه که دارای فعالیتهای مشابه و همگن میباشند درهم ادغام نموده و گروههای صنعتی که توسط هیأت اجرایی اداره میشوند به وجود میآورد.
ماده ۷ ـ سرمایه سازمان کلاً متعلق به دولت و جمعاً……. ریال و برابر مجموع سرمایه تمام پرداخت شده شرکتها و سازمانهای زیر است:
ـ شرکت صنایع هواپیمایی
ـ شرکت سهامی پشتیبانی و نوسازی هلیکوپترهای ایران
ـ شرکت سهامی صنایع الکترونیک ایران
ـ شرکت سهامی قطعات الکترونیکی
ـ شرکت سهامی ایزایران
ـ شرکت سهامی باطری سازی نیرو
ـ سازمان صنایع دفاع ملی (صنایع نظامی سابق) و قسمتهای تابعه آن سازمان.
ـ سازمان خدمات هلیکوپتری و هواپیمایی
ـ شرکت سهامی هلیکوپترسازی ایران
ـ شرکت سهامی باطری سازی نیرو
ـ سازمان صنایع دفاع ملی (صنایع نظامی سابق) و قسمتهای تابعه آن سازمان.
ـ سازمان خدمات هلیکوپتری و هواپیمایی
ـ شرکت سهامی هلیکوپترسازی ایران
تبصره ۱ ـ کلیه داراییهای منقول و غیرمنقول مؤسسات ادغام شده متعلق به سازمان بوده و از تاریخ تصویب این اساسنامه تأدیه کلیه دیون قانونی شرکتهای مذکور که در اجرای مأموریتهای مصوبه حاصل شده به عهده سازمان میباشد.
تبصره ۲ ـ داراییهای ثابت ایجاد شده از محل اعتبار تخصیصی تا تاریخ تصویب این اساسنامه که در دفاتر مالی شرکتها عمل نشده حداکثر تا یک سال پس از تصویب این اساسنامه باید تقویم و در محاسبه مبلغ سرمایه آنها منظور شود.
ماده ۸ ـ سازمان موظف است حداکثر تا دو سال پس از تصویب این اساسنامه نسبت به تقویم اموال و ارزیابی داراییها، مطالبات و دیون به ترتیب مقتضی اقدام و چنانچه با در نظر گرفتن استهلاک ایجاب نماید نسبت به افزایش سرمایه با نظر مجمع عمومی فوقالعاده اقدام لازم معمول دارد.
فصل سوم ـ ارکان سازمان
ماده ۹ ـ ارکان سازمان عبارت است:
ـ بخش اول ـ مجمع عمومی
ـ بخش دوم ـ هیأت مدیره
ـ بخش سوم ـ مدیر عامل
ـ بخش چهارم ـ بازرسان قانونی
ـ بخش پنجم ـ هیأتهای اجرایی
بخش اول ـ مجمع عمومی
ماده ۱۰ ـ سازمان دارای دو نوع مجمع عمومی است:
الف ـ مجمع عمومی عادی
ب ـ مجمع عمومی فوقالعاده
ماده ۱۱ ـ مجامع عمویم سازمان مرکب از وزرای زیر است:
ـ وزیر دفاع ملی
ـ وزیر صنایع
ـ وزیر معادن و ذوب فلزات
ـ وزیر امور اقتصادی و دارایی
ـ وزیر مشاور رییس سازمان برنامه و بودجه
ـ وزیر کار
ـ یکی از وزرای دیگر به انتخاب نخست وزیر
تبصره ـ ریاست مجمع عمومی اعم از عادی یا فوقالعاده پیوسته به عهده وزیر دفاع ملی میباشد.
ماده ۱۲ ـ مجمع عمومی عادی سازمان سالانه دو بار، یک بار در ۴ ماهه اول هر سال به منظور بررسی و تصویب ترازنامه و رسیدگی به حساب سود و زیان مالی قبل و بار دیگر در سه ماهه سوم سال برای بررسی و تصویب بودجه و سایر مواردی که در دستور کار هر مجمع قرار میگیرد تشکیل میشود لیکن مجمع مجمع عمومی فوقالعاده را نیز حسب ضرورت در هر موقع از رمان میتوان تشکیل داد.
ماده ۱۳ ـ مجمع عمومی سازمان اعم از عادی یا فوقالعاده بنا به دعوت کتبی رییس مجمع تشکیل خواهد شد. در دعوتنامه باید روز و ساعت و محل تشکیل جلسه و دستور جلسه و دستور جلسه تعیین و مدارک مربوط به آن برای هر یک از اعضای مجمع ارسال شود.
تبصره ـ در مواردی که بنا به ضرورت، جلسات مجمع عمومی فوقالعاده به تشخیص و دعوت رییس مجمع یا به پیشنهاد ۲ نفر از اعضای مجمع عمومی تشکیل شود عدم رعایت تشریفات مقرر در مفاد ماده فوق بلامانع است.
ماده ۱۴ ـ بازرسان قانونی سازمان میتوانند در مواردی که ضروری بدانند تقاضای تشکیل مجمع عمومی فوقالعاده سازمان را بنماید، در این صورت علاوه بر رعایت تشریفات موضوع ماده ۱۴ باید علت و دستور جلسه در دعوتنامه قید شده باشد و حضور بازرسان مزبور در جلسه الزامی است.
تبصره ـ رییس هیأت مدیره و مدیر عامل و بازرسان قانونی سازمان میتوانند در جلسات مجمع عمومی اعم از عادی یا فوقالعاده بدون داشتن حق رأی حضور یابند.
ماده ۱۵ ـ مجامع عمومی عادی یا فوقالعاده سازمان با حضور مجمع و حداقل چهار نفر از اعضایی رسمیت مییابند و تصمیمات با حداقل چهار رأی موافق معتبر است.
ماده ۱۶ ـ وظایف و اختیارات مجامع عمومی عادی و فوقالعاده سازمان به شرح زیر است:
الف ـ انتخاب رییس و اعضای هیأت مدیره و بازرسان قانونی سازمان به پیشنهاد رییس مجمع عمومی.
ب ـ تعیین حقوق و مزایای اعضای هیأت مدیره برابر ضوابط قانونی و میزان حقالزحمه بازرسان قانونی سازمان.
ج ـ رسیدگی به گزارشهای هیأت مدیره و بازرسان قانونی در مورد عملکرد سالانه سازمان و تصویب ترازنامه و اتخاذ تصمیم نسبت به نتایج عملکرد و اندوختههای قانونی و تعیین تکلیف مطالبات لاوصول و مشکوکالوصول.
د ـ تصویب بودجه و برنامههای سالانه سازمان.
هـ تعیین قیمت کالای بازرگانی که به بازار آزاد عرضه میشود.
و ـ تعیین خطمشی و تصویب طرح تشکیلات کلی سازمان.
ز ـ رسیدگی و اخذ تصمیم نسبت به پیشنهاد هیأت مدیره جهت اخذ وام یا مشارکت و سرمایهگذاری در سایر مؤسسات و خرید و فروش اموال غیرمنقول.
ح ـ بررسی و تصویب آییننامههای اجرایی، استخدامی، مالی و معاملاتی خاص.
ط ـ اخذ تصمیم نسبت به هرگونه پیشنهاد یا موضوعی که در مجمع عمومی مطرح شود.
ی ـ تهیه و تدوین و تأیید اساسنامه سازمان و پیشنهاد آن به هیأت دولت جهت تصویب.
ک ـ اصلاح یا تغییر مواد اساسنامه و پیشنهاد به هیأت دولت برای تصویب.
ل ـ افزایش یا کاهش میزان سرمایه سازمان.
م ـ اخذ تصمیم نسبت به تأسیس یا انحلال نمایندگیها و واحدهای صنعتی و خدماتی سازمان.
ن ـ تغییر اعضای هیأت مدیره و بازرسان قانونی قبل از پایان مدت مقرر.
تبصره ۱ـ رییس مجمع بر حسن انجام امور در سازمان نظارت و پیگیری داشته و تدبیر دهنده به هیأت مدیره میباشد.
تبصره ۲-
[الحاقی ۱۳۶۲/۷/۲۰]
[اصلاحی ۱۳۶۴/۶/۳۱]
در زمان جنگ و بحران و پس از خاتمه جنگ تا تأمین ذخائر انبارها، از نظر تسریع و تسهیل انجام امور، رییس مجمع عمومی نیز میتواند اختیارات مجمع عمومی را جز در موارد خط مشی کلی، افزایش یا کاهش سرمایه و تصویب بودجه و ترازنامه، رأساً اعمال نماید. تصمیمات رییس مجمع در مورد اختیارات مزبور به عنوان مصوبات مجمع عمومی تلقی میگردد و باید بلافاصله اجرا شود.
ماده ۱۷ ـ مجمع عمومی سازمان اعم از عادی یا فوقالعاده میتواند انجام بررسی امور را برحسب مورد به کمیتههای تخصصی که به همین منظور تشکیل میدهد واگذار کند و به هر حال تصمیمات کمیته با تصویب مجمع عمومی قابل اجرا است.
ماده ۱۸ ـ برای هر جلسه مجمع عمومی صورت جلسه مربوطه متضمن تاریخ، زمان، محل تشکیل، اسامی اعضای حاضر و دستور مصوبات جلسه تنظیم و به امضا رسانیده میشود.
نسخه اول این این صورتجلسات با رعایت ترتیب در سوابق مجمع عمومی در وزارت دفاع ملی نگاهداری و در صورت تمایل اعضا مجمع نسخهای نیز برای آنان ارسال میگردد.
بخش دوم ـ هیأت مدیره سازمان
ماده ۱۹ ـ هیأت مدیره سازمان مرکب از هفت نفر عضو اصلی موظف است (یک نفر رییس و یک نفر نایب رییس) و دو نفر عضو علیالبدل است که از بین افراد نظامی یا غیر نظامی مکتبی و متعهد و مؤمن به انقلاب اسلامی که حداقل در یکی از امور صنعتی، اقتصادی و بازرگانی مطلع و بصیر باشند برای مدت ۲ سال انتخاب میشوند.
تبصره ۱ ـ هیأت مدیره سازمان به پیشنهاد مدیر عامل، قائم مقام و همچنین سایر مقامات یا اشخاصی را که بااتفاق مدیر عامل حق امضا اوراق و اسناد بهادار یا تعهدآور سازمان را به عهده خواهند داشت تعیین میکند.
تبصره ۲ ـ هیأت مدیره سازمان تا تشکیل هیأت مدیره جدید کماکان انجام وظیفه میکند.
تبصره ۳ ـ رییس هیأت مدیره سمت مدیر عامل سازمان را به عهده خواهد داشت.
تبصره ۴ ـ انتخاب مجدد هر یک از اعضای هیأت مدیره برای دوره بعد از سازمان بلامانع است.
تبصره ۵ ـ هیأت مدیره در اولین جلسه یک نفر را از میان خود یا خارج به عنوان منشی جلسات انتخاب مینماید که صورت جلسات هیأت مدیره را تنظیم و بهامضای اعضای حاضر برساند.
ماده ۲۰ ـ جلسات هیأت مدیره حداقل هر ۱۵ روز یک بار و جلسات فوقالعاده آن به دعوت رییس هیأت مدیره تشکیل میشود.
تبصره ۱ ـ در صورتی که هر یک از اعضای هیأت مدیره بیش از سه جلسه متوالی در جلسات هیأت مدیره بدون عذر موجه شرکت ننماید، خود به خود مستعفی شناخته میشود. تشخیص عذر موجه با رییس هیأت مدیره است.
تبصره ۲ ـ در صورت غیبت هر یک از اعضای اصلی هیأت مدیره به غیر از رییس میتوان از عضو اصلی علیالبدل برای حضور در جلسه مورخ و اتخاذ تصمیمات استفاده نمود.
تبصره ۳ ـ در صورتی که اعضای هیأت مدیره با عذر موجه نتوانند در جلسات شرکت کنند باید مراتب را قبلاً “کتباً به رییس هیأت مدیره اطلاع دهند.
ماده ۲۱ ـ در صورت استعفا، فوت، حجد و عزل هر یک از اعضای اصلی، تا انتخاب یک نفر دیگر به جای وی اولین عضو علیالبدل به عنوان جانشین دعوت میشود.
تبصره ـ حضور اعضای علیالبدل در جلسات هیأت مدیره با وجود حضور اعضای اصلی بدون حق رأی مجاز است.
ماده ۲۲ ـ هیأت مدیره با حضور حداقل پنج نفر از اعضا که یکی از آنها رییس یا نایب رییس خواهد بود رسمیت مییابد و تصمیمات با حداقل ۴ رأی معتبر است.
ماده ۲۳ ـ اختیارات و وظایف هیأت مدیره:
هیأت مدیره با رعایت مصوبات مجمع عمومی مقررات این اساسنامه و آییننامههای مصوب برای حسن اداره و انجام امور سازمان است و دارای اختیارات و وظایف زیر میباشد:
الف ـ اجرای مصوبات و تصمیمات عمومی سازمان.
ب ـ بررسی و پیشنهاد بودجه و برنامه عملیاتی سالانه برای تصویب مجمع عمومی سازمان.
ج ـ بررسی و پیشنهاد آییننامههای اجرایی، استخدامی، مالی و معاملاتی برای تصویب به مجمع عمومی سازمان.
د ـ تنظیم و بررسی گزارش فعالیتهای سالانه، ترازنامه و حساب سود و زیان و صورت داراییهای سازمان و ارایه به بازرسان قانونی حداقل چهل روز تسلیم بهمجمع عمومی عادی حداقل پانزده روز قبل از تاریخ تشکیل مجمع عمومی عادی سازمان.
هـ بررسی جداول توزیع و سازمان و تصویب آن پس از هماهنگی رییس مجمع عمومی.
و ـ بررسی و تصویب و ابلاغ طرحها و برنامه کلی سازمان (تولیدی، خدماتی پژوهشی) هماهنگ با خطمشی مصوب مجمع عمومی سازمان نیازمندیهای دفاعی کشور که از طرف وزیر دفاع ابلاغ میشود.
ز ـ انجام مطالعات درباره تأسیس یا انحلال نمایندگیها یا واحدهای تولیدی، خدماتی و پژوهشی و ارایه نتایج و پیشنهادات حاصل به مجمع عمومی فوقالعاده سازمان پس از هماهنگی با رییس مجمع.
ح ـ ارایه پیشنهاد افزایش یا کاهش سرمایه سازمان به مجمع عمومی فوقالعاده.
ط ـ رسیدگی و اخذ تصمیم نسبت به معاملات و قراردادهایی که به موجب قوانین و آییننامههای مربوط مجاز شناخته میشود و تصویب آنها در صلاحیت هیأت مدیره قرار دارد.
ی ـ تعیین شرایط اخذ وام و میزان و نحوه بازپرداخت آن.
ک ـ اعطای وام و تعیین شرایط بازپرداخت آن.
ل ـ پیشنهاد بهای فروش خدمات و فرآوردههای بازرگانی.
م ـ تشخیص مطالبات مشکوکالوصول و لاوصول و تقسیط بدهی بدهکاران و پیشنهاد آن جهت تصویب به مجمع عمومی سازمان.
ن ـ رسیدگی و اخذ تصمیم درباره کلیه پیشنهادات مدیر عامل و اعضای هیأت مدیره بازرسان قانونی که برای حفظ حقوق سازمان لازم و بر طبق مفاد این اساسنامه در صلاحیت هیأت مدیره باشد.
ماده ۲۴ ـ هیأت مدیره میتواند تمام یا قسمتی از وظایف و اختیارات مندرج در هر یک از بندهای ماده فوق را با تصویب رییس مجمع عمومی و برای مدت محدود به هر یک از هیأتهای اجرایی تفویض کند.
بخش سوم ـ وظایف و اختیارات مدیر عامل:
ماده ۲۵ ـ مدیر عامل مجری مصوبات هیأت مدیره و بالاترین مقام اجرایی و مسئول حسن انجام کلیه امور و گردش کارها و حفظ حقوق، دارایی و اموال و منافع سازمان برطبق مفاد این اساسنامه و آییننامههای مصوب است و بدین منظور عهدهدار وظایف زیر میباشد:
الف ـ تنظیم و پیشنهاد بودجه، طرحها، برنامهها و آییننامههایی که باید برای اتخاذ تصمیم و اقدام لازم به هیأت مدیره سازمان تسلیم شود.
ب ـ تهیه و تنظیم و اجرای طرحها و برنامههای تفضیلی و اجرایی براساس مصوبات هیأت مدیره سازمان.
ج ـ پیشنهاد هرگونه تغییر در تشکیلات سازمان به هیأت مدیره با رعایت مفاد بند ه ماده ۲۵ جهت اخذ تصمیم.
د ـ انتخاب، استخدام، انتصاب، ارتقا، انتقال یا عزل کارکنان سازمان و تعیین و پرداخت حقوق و مزایای آنان و تنبیه و تشویق با رعایت آییننامههای استخدامی و مالی مربوطه.
تعیین و پرداخت پاداش مناسب به کارکنان فعالی و مبتکر سازمان با رعایت ضوابط مقرره در چهارچوب اعتبار مصوب در بودجه سازمان.
تبصره- [حذف ۱۳۶۳/۱۰/۲۹]
[تبصره ـ [الحاقی ۱۳۶۲/۷/۲۰]
در مورد انتخاب، استخدام، انتصاب، ارتقا، انتقال، عزل کارکنان سازمان تصویب رییس مجمع نیز الزامی است.]
و ـ انجام معاملات و امضای قرارداد و موافقتنامهها با رعایت مقررات و مفاد آییننامههای مربوط.
ز ـ نمایندگی سازمان در کلیه مراجع قضایی، انتظامی، و مؤسسات دولتی و غیر دولتی.
ح ـ طرح هر گونه شکایت و دعوی حقوقی و یا جزایی و ثبتی و اجرایی و دفاع از منافع سازمان علیه اشخاص حقیقی یا حقوقی در شکایات و دعاوی مطروحه و تعیین و عزل وکیل در دعاوی با حق تفویض حق توکیل.
ط ـ انجام مکاتبات اداری بر مبنای روشهای جاری و مورد عمل سازمان.
ی ـ تهیه صورت دارایی و اموال و همچنین ترازنامه و حساب عملکرد سالانه سازمان.
ک ـ ایجاد تسهیلات مقتضی برای انجام وظایف قانونی بازرسان سازمان.
ل ـ اتخاذ هر گونه تدابیر و انجام هر نوع اقدام دیگری که به موجب مقررات برای حسن اداره سازمان لازم باشد.
ماده ۲۶ ـ مدیر عامل میتواند وظایف و اختیارات مندرج در هر یک از بندهای ماده فوق را کلاً یا جزئاً به هر یک از مقامات مسئول سازمان مسئول سازمان تفویض کند.
بخش چهارم ـ بازرسان قانونی سازمان:
ماده ۲۷ ـ سازمان دو بازرس قانونی دارد که با تصویب مجمع عمومی از بین اشخاص ذیصلاح که در زمینه تخصص خود در واحدهای بزرگ صنعتی و تولیدی دارای سوابق تجربی تجربی ارزندهای باشند برای مدت یک سال انتخاب میشوند.
تبصره ـ انتخاب مجدد هر یک از سازمان بلامانع است و بازرسان سازمان تا انتخاب جانشین انجام هزینه خواهند کرد.
ماده ۲۸ ـ وظایف و مسئولیت بازرسان با رعایت مفاد قانون تجارت به شرح زیر است:
الف ـ رسیدگی به ترازنامهها و گزارش عملکرد سالانه سازمان که توسط هیأت مدیره در اختیار آنان گذارده میشود حداکثر طرف ۲۵ روز از تاریخ دریافت آنها وتهیه گزارش و اظهار نظر صریح و کامل به مجمع عمومی سازمان در مورد صحت و انطباق مندرجات گزارش هیأت مدیره یا غیر آن با اسناد و دفاتر.
ب ـ تهیه و ارایه گزارش سالانه از مجموع عملیات سازمان به مجمع عمومی حداقل ده روز قبل از تشکیل آن متضمن نحوه عملکرد سالانه و مدیریت سازمان از نظر اداری مالی و صنعتی و ارایه پیشنهادات اصلاحی به منظور پیشگیری از ادامه روشها و رویههای زیان بار و نامتناسب و بهبودی و هماهنگی امور سازمان.
ج ـ ارایه گزارش بازرسیهای دورهای حداقل هر سه ماه یک بار مدیر عامل سازمان.
د ـ انجام سایر وظایف بازرسان قانونی که در قانون تجارت پیشبینی شده است.
ماده ۲۹ ـ بازرسان حق دارند در انجام وظایف خود در هر مورد به دفاتر، پروندهها، قراردادها و سایر اسناد و مدارک سازمان مراجعه و کسب اطلاع کنند.
تبصره ـ بازرسان حق مداخله مستقیم در امور سازمان را ندارند و انجام وظیفه آنها نباید باعث توقف یا رکود یا عدم حسن اجرای امور سازمان بشود.
بخش پنجم ـ هیأتهای اجرایی
ماده ۳۰ ـ هر یک از هیأتهای اجرایی گروههای مذکور مرکب از رؤسای کارخانجات و قسمتهای مستقل میباشند و رؤسای کارخانجات و قسمتهای مستقل میباشند و رؤسای هیأتهای مزبور که از بین اعضا یا از خارج با پیشنهاد مدیر عامل و تصویب هیأت مدیره سازمان انتخاب میشوند به سمت معاون مدیر عامل انجام وظیفه مینمایند.
ماده ۳۱ ـ وظایف هیأتهای اجرایی
هر یک از هیأتهای اجرایی ضمن اجرای مصوبات هیأت مدیره سازمان در مقابل مدیر عامل مسئول حسن انجام وظایف محوله براساس مفاد این اساسنامه و آییننامههای مربوطه در جهت نیل به اهداف مصوبه میباشند.
فصل پنجم ـ سایر مقررات سازمان
ماده ۳۲ ـ سال مالی سازمان از اول فروردین ماه تا پایان اسفندماه هر سال است.
ماده ۳۳ ـ کلیه اسناد مالی، اوراق بهادار و تعهدآور و قراردادهای سازمان با دو امضا یعنی امضای مدیر عامل یا نمایندگان رسمی وی به اتفاق امضای سایر اشخاص یا مقاماتی که هیأت مدیره تعیین میکند یا نمایندگان رسمی آنان معتبر است.
ماده ۳۴ ـ اعضا هیأت مدیره و بازرسان قانونی سازمان حق ندارند در معاملاتی که یک طرف آن سازمان است یا به حساب انجام میگیرد مستقیم یا غیر مستقیم سهیم، شریک یا ذینفع باشند.
ماده ۳۵ ـ سازمان میتواند متخصصین رشتههای مختلف اداری، مالی، فنی، اقتصادی و حقوقی و دیگر رشتههای مورد نیاز را از بین کارمندان دولت اعم از نظامی یا غیر نظامی یا از میان بازنشستگان کشوری و لشگری با رعایت قوانین و مقررات مربوط برای مدت مورد احتیاج دعوت به همکاری کند و حقوق و حقالزحمه این افراد را از محل اعتبارات مصوب بپردازد.
ماده ۳۶ ـ تا تصویب آییننامههای جدید آییننامهها و مقررات قبلی قابل اجرا است.
ماده ۳۷ ـ موارد و موضوعاتی که در این اساسنامه مذکور نیست یا برای آنها مقررات صریحی پیشبینی نشده است تابع مقررات عمومی کشور و قانون تجارت و مقررات شرکتهای خاص میباشد.
ماده ۳۸ ـ [اصلاحی ۱۳۶۵/۶/۲۶]
این اساسنامه از تاریخ ۱۳۶۱.۱.۱ قابل اجرا میباشد.
تبصره ـ [الحاقی ۱۳۶۵/۶/۲۶]
شرکتهای ادغام شده موضوع ماده ۷ این اساسنامه از تاریخ ۱۳۶۱.۱.۱ تا تاریخ ۱۳۶۱.۳.۵ به عنوان واحدهای داخلی سازمان صنایع دفاع بوده و عملیات و حسابها و دفاتر شرکتهای مذکور در فاصله زمانی مزبور به عنوان عملیات و حسابها و دفاتر سازمان صنایع دفاع در این مدت خواهد بود.
میرحسین موسوی – نخستوزیر