آیین‌نامه‌ وصول عوارض از وسائط نقلیه موتوری در اتوبان تهران – کرج

تاریخ تصویب: ۱۳۶۱/۰۲/۲۲
تاریخ انتشار: ۱۳۶۱/۰۲/۲۵

15462 – 1361.02.24

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ 1361.2.22 بنا به پیشنهاد شماره 2741.2 مورخ 1361.2.19 ‌وزارتین راه و ترابری و امور اقتصادی و دارایی و با توجه به‌ اختیارات حاصله از ماده واحده قانون لغو لایحه قانونی الغا ماده ۶ قانون ساختمان اتوبان تهران – کرج مصوب 60.7.30 مجلس شورای اسلامی که به تایید‌ شورای نگهبان نیز رسیده است آیین‌نامه وصول عوارض از وسائط نقلیه موتوری در اتوبان تهران – کرج را مشتمل بر 5 ماده و 2 تبصره به شرح زیر تصویب‌ نمودند.


‌ماده 1 – حق تردد از اتوبان تهران – کرج منحصراً شامل خودروهای سواری منجمله انواع جیپ، مینی‌بوس و اتوبوس بوده لذا وسایط نقلیه دیگر اعم از موتوری‌ و غیر موتوری حق استفاده و عبور از اتوبان مزبور را نخواهند داشت.

‌ماده 2 – وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف است از تاریخ تصویب این آیین‌نامه از وسایل نقلیه موضوع ماده 1 برای هر بار عبور سواری و انواع آن مبلغ 20‌ ریال، مینی‌بوس 50 ریال و اتوبوس 100 ریال دریافت نماید.

‌تبصره – عوارض مقرر در ماده 2 شامل خودروهای موضوع ماده 1 (‌اعم از دولتی و غیر دولتی) به استثنای شرکت واحد و ارتش جمهوری اسلامی ایران‌ می‌باشد.

‌ماده 3 – ورود به اتوبان از محلهای غیرمجاز ممنوع می‌باشد و متخلف در هر مورد (‌اعم از ورود از محلهای غیرمجاز و یا فرار از جلو باجه‌های وصول عوارض)‌ علاوه بر پرداخت اصل عوارض مقرر، مشمول معادل پنج‌ هزار ریال جریمه نیز خواهد شد.

‌تبصره – پلیس راه ژاندارمری و اداره راهنمایی و رانندگی جمهوری اسلامی ایران موظفند در اجرای ماده 3 همکاری لازم را با اداره کل مالیاتهای غیرمستقیم‌ وزارت امور اقتصادی و دارائی بنمایند.

‌ماده 4 – وجوه حاصله از وصول عوارض موضوع ماده 3 در هر روز بایستی حداکثر تا روز بعد وسیله اداره وصول کننده از طریق شعب بانک ملی ایران به‌حساب 876 خزانه (‌تمرکز وجوه اداره کل مالیاتهای غیرمستقیم) در بانک مرکزی ایران حواله یا واریز شود و در پایان هر ماه نیز طبق مقررات به کُد مربوطه در‌خزانه انتقال داده شود.

‌ماده 5 – هر گونه اصلاح و یا تغییر در مفاد این آیین‌نامه بنا به پیشنهاد وزارتخانه‌های راه و ترابری و امور اقتصادی و دارایی و تصویب هیأت وزیران خواهد بود.

‌میرحسین موسوی – نخست‌وزیر