۵۷۶۰ – ۱۳۶۱.۰۳.۰۲
هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۶۱.۲.۲۲ بنا به پیشنهاد شماره ۱۳۶۹ – مورخ ۱۳۶۱.۲.۲۲ سازمان برنامه و بودجه و به استناد تبصره ۸ قانون بودجه سال۱۳۶۱ تصویب نمودند:
معادل مبلغ پنجاه میلیارد (۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰،۵۰) ریال از محل اعتبارات ردیف ۵۰۳۰۴۱ قانون بودجه سال ۱۳۶۱ (هزینههای ناشی از جنگ تحمیلی) برای تأمین هزینههای بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده به شرح زیر اختصاص و به ترتیب مقرر در این تصویبنامه به مصرف برسد.
الف – از محل اعتبار فوق، اعتبار لازم برای طرحهای ملی که براساس مفاد بند ه تصویبنامه شماره ۵۷۵۸ مورخ ۱۳۶۱.۳.۲ هیأت وزیران تفکیک و مشخص شده است، تأمین و از طرف سازمان برنامه و بودجه در اختیار دستگاه اجرائی ذیربط قرار میگیرد. مصرف اعتبارات فوق براساس تبصره ۲ ماده ۶۸ قانون محاسبات عمومی، از شمول قانون محاسبات عمومی و مقررات عمومی دولت معاف بوده و تابع ضوابط زیر میباشند.
1 – مسئولیت تشخیص، تعهد و تسجیل به عهده وزیر یا رییس دستگاه اجرایی یا مقام مجاز
از طرف او میباشد.
2 – اسناد هزینه با امضای وزیر یا رییس دستگاه اجرایی یا مقام مجاز از طرف او و ذیحساب مربوطه و در مورد دستگاههایی که فاقد ذیحساب هستند براساس مقررات خاص همان دستگاه به حساب هزینه قطعی منظور خواهد شد.
۳ – این اعتبارات جهت انجام طرحها و برنامههایی که تفاهم نامه آن بین سازمان برنامه و بودجه و دستگاه اجرایی مربوطه امضا میشود مصرف میشود. اعتبار این طرحها پس از امضای تفاهم نامه به طور یک جا و در یک نوبت تخصیص داده میشود و در اختیار مسئول دستگاه اجرایی قرار میگیرد. این اعتبارات بایستی صرفاً در جهت اجرای همان طرح بکار گرفته شود و دستگاههای اجرائی، مجاز به تغییر اعتبار طرحها نبوده و هرگونه تغییر در سطح اعتبارات طرحها تابع مقررات مربوط به “اعتبارات عمرانی” مندرج در قانون بودجه سال ۱۳۶۱ میباشد.
۴ – در مورد آن دسته از طرحها و برنامههایی که برای بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده پس از تصویب شورای اقتصاد، توسط جهاد سازندگی به موقع گذارده میشود، اعتبار لازم از محل اعتبار موضوع این تصویبنامه تأمین و براساس درخواست وجه از طرف شورای مرکزی جهاد سازندگی در اختیار شورای مذکور قرار خواهد گرفت و مصرف آن منحصراً تابع مقررات جهاد سازندگی میباشد.
۵ – در اجرای قسمت اخیر تبصره ۲ ماده ۶۸ قانون محاسبات عمومی گزارش امر در هر مورد از تخصیص اعتبار، در اولین جلسه مجلس شورای اسلامی باید تقدیم گردد.
۶ – در اجرای مفاد تبصره ۶ قانون بودجه سال ۶۱ گزارش عملکرد و اعتبارات این تصویبنامه را هر سه ماه یکبار، جهت تقدیم به مجلس شورای اسلامی به سازمان برنامه و بودجه ارسال گردد.
ب – در مورد اعتبارات طرحهای استانی، بنا به تشخیص و پیشنهاد ستاد مرکزی بازسازی و نوسازی اعتبارات هر استان از محل ردیف فوق تفکیک و در اختیار استاندار قرار میگیرد تا طبق مقررات زیر به مصرف برسد.
۱ – مسئولیت تشخیص، تعهد و تسجیل به عهده استاندار یا مسئول دستگاه اجرایی مربوطه و یا مقام مجاز از طرف او میباشد.
2 – اسناد هزینه با امضای استاندار یا مسئول دستگاه اجرایی مربوطه و یا مقام مجاز از طرف او و ذیحساب مربوطه و در مورد دستگاههایی که فاقد ذیحسابمیباشند، طبق مقررات خاص همان دستگاه به هزینه قطعی منظور میگردد.
3 – این اعتبارات برای انجام طرحهای استانی پیشنهاد شده یا طرحهائی که به تشخیص
ستاد بازسازی و نوسازی استان بایستی اجرا شود، براساس تفاهم نامهای که بین سازمان
برنامه و بودجه استان و دستگاه مربوطه امضا میشود هزینه میشود. اعتبار این طرحها
پس از امضای تفاهم نامه به طور یکجا و در یک نوبت تخصیص داده میشود و در اختیار مسئول دستگاه اجرایی قرار میگیرد.
4 – در اجرای قسمت اخیر تبصره ۲ ماده ۶۸ قانون محاسبات عمومی، گزارش امر در هر مورد از تخصیص اعتبار جهت طرح در اولین جلسه مجلس شورای اسلامی بایستی به سازمان برنامه و بودجه ارسال گردد.
5 – در اجرای مفاد تبصره ۷ قانون بودجه سال ۶۱ کشور گزارش عملکرد و اعتبارات این تصویبنامه را هر سه ماه یک بار، جهت تقدیم به مجلس شورای اسلامی به سازمان برنامه و بودجه ارسال گردد.
میرحسین موسوی – نخستوزیر