1361.02.22 – 5760 – 1361.03.02 – 177
هیأت وزیران در جلسه مورخ 1361.2.22 بنا به پیشنهاد شماره 1369 – مورخ 1361.2.22
سازمان برنامه و بودجه و به استناد تبصره 8 قانون بودجه سال1361 تصویب نمودند:
معادل مبلغ پنجاه میلیارد (000،000،000،50) ریال از محل اعتبارات ردیف 503041
قانون بودجه سال 1361 (هزینههای ناشی ازجنگ تحمیلی) برای تأمین هزینههای
بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده به شرح زیر اختصاص و به ترتیب مقرر در این
تصویبنامه به مصرف برسد.
الف – از محل اعتبار فوق، اعتبار لازم برای طرحهای ملی که براساس مفاد بند ه
تصویبنامه شماره 5758 مورخ 1361.3.2 هیأت وزیران تفکیک و مشخصشده است، تأمین و
از طرف سازمان برنامه و بودجه در اختیار دستگاه اجرائی ذیربط قرار میگیرد.
مصرف اعتبارات فوق براساس تبصره 2 ماده 68 قانون محاسبات عمومی، از شمول قانون
محاسبات عمومی و مقررات عمومی دولت معاف بوده و تابع ضوابطزیر میباشند.
1 – مسئولیت تشخیص، تعهد و تسجیل به عهده وزیر یا رییس دستگاه اجرایی یا مقام مجاز
از طرف او میباشد.
2 – اسناد هزینه با امضای وزیر یا رییس دستگاه اجرایی یا مقام مجاز از طرف او و
ذیحساب مربوطه و در مورد دستگاههایی که فاقد ذیحساب هستند براساسمقررات خاص همان
دستگاه به حساب هزینه قطعی منظور خواهد شد.
3 – این اعتبارات جهت انجام طرحها و برنامههایی که تفاهم نامه آن بین سازمان
برنامه و بودجه و دستگاه اجرایی مربوطه امضا میشود مصرف میشود. اعتباراین طرحها
پس از امضای تفاهم نامه به طور یک جا و در یک نوبت تخصیص داده میشود و در اختیار
مسئول دستگاه اجرایی قرار میگیرد. این اعتباراتبایستی صرفاً در جهت اجرای همان
طرح بکار گرفته شود و دستگاههای اجرائی، مجاز به تغییر اعتبار طرحها نبوده و هر
گونه تغییر در سطح اعتبارات طرحهاتابع مقررات مربوط به "اعتبارات عمرانی" مندرج
در قانون بودجه سال 1361 میباشد.
4 – در مورد آن دسته از طرحها و برنامههایی که برای بازسازی و نوسازی مناطق
جنگزده پس از تصویب شورای اقتصاد، توسط جهاد سازندگی به موقع گذاردهمیشود،
اعتبار لازم از محل اعتبار موضوع این تصویبنامه تأمین و براساس درخواست وجه از
طرف شورای مرکزی جهاد سازندگی در اختیار شورای مذکورقرار خواهد گرفت و مصرف آن
منحصراً تابع مقررات جهاد سازندگی میباشد.
5 – در اجرای قسمت اخیر تبصره 2 ماده 68 قانون محاسبات عمومی گزارش امر در هر مورد
از تخصیص اعتبار، در اولین جلسه مجلس شورای اسلامی بایدتقدیم گردد.
6 – در اجرای مفاد تبصره 6 قانون بودجه سال 61 گزارش عملکرد و اعتبارات این
تصویبنامه را هر سه ماه یکبار، جهت تقدیم به مجلس شورای اسلامی بهسازمان برنامه
و بودجه ارسال گردد.
ب – در مورد اعتبارات طرحهای استانی، بنا به تشخیص و پیشنهاد ستاد مرکزی بازسازی و
نوسازی اعتبارات هر استان از محل ردیف فوق تفکیک و در اختیاراستاندار قرار
میگیرد تا طبق مقررات زیر به مصرف برسد.
1 – مسئولیت تشخیص، تعهد و تسجیل به عهده استاندار یا مسئول دستگاه اجرایی مربوطه
و یا مقام مجاز از طرف او میباشد.
2 – اسناد هزینه با امضای استاندار یا مسئول دستگاه اجرایی مربوطه و یا مقام مجاز
از طرف او و ذیحساب مربوطه و در مورد دستگاههایی که فاقد ذیحسابمیباشند، طبق
مقررات خاص همان دستگاه به هزینه قطعی منظور میگردد.
3 – این اعتبارات برای انجام طرحهای استانی پیشنهاد شده یا طرحهائی که به تشخیص
ستاد بازسازی و نوسازی استان بایستی اجرا شود، براساس تفاهم نامهایکه بین سازمان
برنامه و بودجه استان و دستگاه مربوطه امضا میشود هزینه میشود. اعتبار این طرحها
پس از امضای تفاهم نامه به طور یکجا و در یک نوبت تخصیص داده میشود و در اختیار
مسئول دستگاه اجرایی قرار میگیرد.
4 – در اجرای قسمت اخیر تبصره 2 ماده 68 قانون محاسبات عمومی، گزارش امر در هر
مورد از تخصیص اعتبار جهت طرح در اولین جلسه مجلس شورایاسلامی بایستی به سازمان
برنامه و بودجه ارسال گردد.
5 – در اجرای مفاد تبصره 7 قانون بودجه سال 61 کشور گزارش عملکرد و اعتبارات این
تصویبنامه را هر سه ماه یک بار، جهت تقدیم به مجلس شورایاسلامی به سازمان برنامه
و بودجه ارسال گردد.
میرحسین موسوی – نخستوزیر