نظر شورای نگهبان در خصوص اصول ۱۲۴ و ۱۳۵ و ۱۴۱ قانون اساسی (قبل از بازنگری) با موضوع وضعیت تصدی امور توسط مقامات دولتی در فاصله میان پایان دوره ریاست جمهوری تا انتخاب مقامات دولتی جدید

تاریخ انتشار: ۱۳۶۴/۰۷/۲۵

شماره 3587 ـ ۱۳۶۴/۳/۸
بسمه تعالی
شورای محترم نگهبان

به خاطر نزدیک شدن انتخابات ریاست جمهوری و نداشتن سه وزیر در کابینه و ابهام قانون اساسی لازم است که نظر شورا در تفسیر اصول 124 و 135 و 141 روشن باشد .
خواهشمند است نظر شورا را در مورد مسائل زیر بیان فرمائید:
1.با توجه به دو اصل 124 و 135 آیا پس از انتخاب رئیس جمهور نخست وزیر و کابینه به اعتبار سابق خود باقی هستند و یا نیاز به معرفی جدید به مجلس و گرفتن رأی تمایل و اعتماد وجود دارد؟
2.بر فرض نیاز به معرفی جدید، در فرض انتخاب مجدد رئیس جمهور قبلی که خود نخست وزیر و کابینه را به مجلس آورده نیز چنین نیازی هست یا نه؟
3.جواز سرپرستی نخست وزیر نسبت به وزارتخانه های فاقد وزیر براساس اصل 141 احتیاج به تصویب مجلس و موافقت ریاست جمهوری و یا یکی از آن دو دارد و یا ندارد؟

رئیس مجلس شورای اسلامی ـ اکبر هاشمی رفسنجانی


شماره ۶۴۲۱ ـ ۱۳۶۴/۷/۱۴
بسم الله الرحمن الرحیم
ریاست محترم مجلس شورای اسلامی

عطف به نامه شماره 25 ر 16048 ـ د. هـ مورخ 8 /3 /1364:
موضوع سوالات در جلسات شورای نگهبان مطرح و مورد بحث و بررسی قرار گرفت و نظر تفسیری شورا  (با اکثریت سه چهارم اعضاء) به شرح ذیل اعلام می گردد:

 «1- مستفاد از اصل 124 قانون اساسی این است که رئیس جمهور پس از انتخاب موظف است فردی را برای نخست وزیری تعیین و برای کسب رأی تمایل به مجلس معرفی نماید، بنابراین پس از تجدید انتخابات ریاست جمهوری، خواه رئیس جمهور جدیدی انتخاب شده یا همان رئیس جمهور قبلی مجددا برگزیده شود، می بایست نسبت به تعیین نخست وزیر و معرفی او به مجلس برای کسب رأی تمایل اقدام نماید.»

 « 2- جواز سرپرستی نخست وزیر نسبت به وزارتخانه های فاقد وزیر به موافقت ریاست جمهوری و تصویب مجلس احتیاج دارد، در این خصوص قبلآ هم طی شماره 3137 مورخ 29 /12 /1363 در پاسخ مقام محترم ریاست جمهوری به همین نحو اعلام نظر شده است.»

دبیر شورای نگهبان ـ لطف الله صاف