بخشنامه ممنوعیت تجدید نظر، عفو و تخفیف مجازات محکومین توسط حکام شرع دادگاههای انقلاب‌

تاریخ تصویب: ۱۳۶۰/۱۱/۲۱
تاریخ انتشار: ۱۳۶۰/۱۱/۲۱

 بخشنامه به کلیه دادگاههای انقلاب اسلامی 

بر حسب اطلاع واصله‌، بعضی از حکام شرع در احکام صادره خود و یا دادگاههای دیگر، تجدیدنظر می‌نمایند و نیز در اعیاد و روزهای مخصوص به زندانی‌ها تخفیف مجازات داده و یابه عنوان عفو، از زندان آزاد می‌نمایند و نمونه‌هایی از این موارد، به‌نظر رسیده است‌. مقتضی‌ است دادگاهها به نکات زیر توجه نمایند :

1 . با توجه به این‌که طبق تبصره 2 از ماده 11 آیین‌نامه دادگاهها و دادسراهای انقلاب مصوّب‌ 1358.3.27 شورای انقلاب‌، احکام دادگاههای انقلاب قطعی و بدون تجدیدنظر می‌باشد، ]بنابراین‌[ از صدور حکم تجدیدنظر مطلقاً خودداری نمایید و اگر موردی تجدیدنظر ضروری به‌نظر رسید مراتب را مفّصلاً به شورای عالی قضایی اعلام‌، تا در صورت مقتضی تصمیم گرفته‌شود.

2 . عفو یا تخفیف مجازات محکومان‌، مطابق اصل 110 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران‌ در حدود موازین اسلامی پس از پیشنهاد ریاست دیوان عالی کشور و تأیید حضرت امام دام ظله‌ عملی است‌؛ فلذا انتظار دارد آقایان حکّام شرع‌، حدود قوانین را مراعات نموده و در صورتی‌که‌ تخفیف مجازات یا عفو درباره کسی تشخیص دهند مراتب را بدواً به دادستانی کل انقلاب اعلام‌ تا پس از بررسی و ارجاع به دیوان عالی کشور، اقدام قانونی معمول گردد.

ربانی املشی -از طرف شورای عالی قضایی