‌آیین‌نامه شورای عالی هواپیمایی کشوری [مصوب ۱۳۶۰]

تاریخ انتشار: ۱۳۶۰/۰۷/۲۲

 83160 – 1360.07.22

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ 1360.7.19 بنا به پیشنهاد شماره 10505.2 مورخ 1360.6.29 وزارت راه و ترابری در اجرای تبصره ماده واحده “‌قانون تفویض‌ اختیارات و وظایف شورای عالی هواپیمایی کشوری مصوب ۱۳۵۹/۱۲/۲۷” آیین‌نامه شورای‌ عالی هواپیمایی کشوری را به شرح زیر تصویب نمودند.

ماده 1 ـ شورای عالی هواپیمایی کشوری در اولین جلسه از بین اعضای یک‌نفر رییس و یک نفر نایب رییس برای مدت یک‌ سال انتخاب خواهد نمود که تجدید‌ انتخاب آنها بلامانع است. در غیاب رییس شورا اداره جلسات با نایب رییس است.

‌ماده 2 ـ در صورتی که رییس یا نایب رییس قبل از انقضای مدت فوت شود یا از مقام خود استعفا دهد یا به سبب قانونی عضویت در شورا را از دست بدهد،‌ شورا از بین اعضای خود دیگری را برای آن سمت به جای عضو مزبور برای بقیه مدت انتخاب خواهد نمود.

‌ماده 3 ـ فرد مطلع سازمان هواپیمایی کشوری عضو شورا، سمت دبیری شورا را نیز خواهد داشت دعوت و ترتیب جلسات، انجام امور اداری و تنظیم صورت‌جلسات شورای‌ عالی، با نظر رییس سازمان و در غیاب وی نایب رییس، از وظایف دبیر شورا است.

ماده ۴- برای تعیین نماینده مؤسسات هواپیمایی داخلی در شورا، رییس سازمان هواپیمایی کشوری از کلیه مؤسسات هواپیمایی داخلی دعوت می‌نماید.
‌در صورتی که در اولین جلسه اکثریت حاصل نشود، این دعوت برای جلسه دیگری به فاصله پانزده روز از جلسه اول تجدید می‌شود و انتخاب نماینده‌ مؤسسات هواپیمایی داخلی با رأی اکثریت حاضر در جلسه به عمل می‌آید.
‌مادام که مؤسسه یا شرکت هواپیمایی داخلی، منحصر به یک مؤسسه یا شرکت است رعایت این ماده ضرورت ندارد و فقط در صورت لزوم از نماینده مؤسسه یا‌ شرکت مزبور و یا مؤسسات هواپیمایی مربوط دیگر جهت حضور در جلسات شورا دعوت خواهد شد. شرکت هواپیمایی ملی ایران از شمول این ماده خارج و‌ مشمول حکم قسمت اخیر بند 5 “‌قانون تفویض اختیارات و وظایف شورای عالی هواپیمایی کشوری” است.

‌ماده 5 ـ شورای عالی هواپیمایی کشوری، هر ماه لااقل یک مرتبه تشکیل جلسه خواهد داد. در صورت احتیاج ممکن است به دعوت رییس، جلسات اضافی هم‌ تشکیل شود و جلسه موقعی رسمیت خواهد داشت که لااقل چهار نفر از اعضای صاحب رأی شورا که رییس یا نایب رییس جز آنها باشد در جلسه حضور داشته‌ باشند. تصمیمات شورا وقتی معتبر است که لااقل چهار نفر از اعضای صاحب رأی حاضر در جلسه رأی موافق داده باشند.

‌ماده 6 ـ در جلسات شورای عالی هواپیمایی کشوری اخذ رأی علنی است مگر در مواردی که رییس جلسه غیر علنی بودن رأی را ضروری تشخیص دهد که در‌ این صورت رأی مخفی گرفته خواهد شد.

‌ماده 7 ـ اموری که به شورای عالی هواپیمایی کشوری ارجاع و یا به وسیله اعضای جهت طرح در شورا پیشنهاد می‌شود، به وسیله رییس شورا در دستور جلسه‌ قرار خواهد گرفت و باید لااقل چهل و هشت ساعت قبل از تشکیل شورا به وسیله دبیر شورا به اطلاع اعضا و در صورت لزوم مدیر عامل شرکت هواپیمایی ملی‌ ایران و نماینده مؤسسات هواپیمایی داخلی رسیده باشد.

‌ماده 8 ـ در صورتی که اکثریت اعضای شورا، با قید فوریت، موضوعی را برای طرح در شورا پیشنهاد نمایند رییس آن موضوع را در دستور اولین جلسه شورا قرار‌ خواهد داد و اگر در جلسه باشد در همان جلسه مطرح می‌شود.

‌ماده 9 ـ اگر موضوعی در شورای عالی هواپیمایی کشوری مطرح و رد شده باشد آن موضوع تا شش ماه قابل طرح مجدد در شورا نخواهد بود مگر در صورتی که‌ به تشخیص پنج نفر از اعضای، علل و موجبات جدیدی طرح مجدد موضوع را در شورا ایجاب نماید و یا نخست وزیر طرح مجدد آن موضوع را لازم تشخیص‌ دهد.

‌ماده 10 ـ مصوبات و تصمیمات شورای عالی هواپیمایی کشوری به امضای رییس شورا به سازمان هواپیمایی کشوری اعلام خواهد شد و سازمان هواپیمایی‌ کشوری اقدامات لازم را در اجرای مصوبات و تصمیمات شورا به عمل می‌آورد.

‌ماده 11 ـ برای هر جلسه شورای عالی هواپیمایی کشوری صورت جلسه‌ای تنظیم خواهد شد که در آن خلاصه مذاکرات، نظرات و تصمیمات جلسه ذکر شده و‌ به امضای حاضرین در جلسه می‌رسد.

ماده 12 ـ سازمان هواپیمایی کشوری مکلف است کلیه اطلاعات و اسناد و اوراق مربوطه را که برای انجام وظایف مقرر، مورد احتیاج شورا باشد تهیه و در‌ اختیار شورا بگذارد. سازمان‌ها و مؤسسات ذیربط مکلفند اطلاعات و اسناد و اوراق مورد نظر شورا را در اختیار سازمان هواپیمایی کشوری قرار دهند.

‌ماده 13 ـ رییس شورای عالی هواپیمایی کشوری باید در نیمه دوم آبان ماه هر سال گزارش سالانه فعالیت‌ها و همچنین پیشنهادات شورا را به نخست‌وزیر تقدیم‌ نماید.

‌ماده 14 ـ آیین‌نامه شورای عالی هواپیمایی کشوری مصوب سال 1347 از تاریخ تصویب این آیین‌نامه ملغی است و این آیین‌نامه مادام که قانون جدید هواپیمایی کشور به تصویب نرسیده لازم‌الاجرا می‌باشد.

‌محمدرضا مهدوی‌کنی ـ نخست‌وزیر