هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۶۰/۶/۲ بنا به پیشنهاد شماره ۸۹۲۵.۲ مورخ ۱۳۶۰.۵.۳۱ وزارت راه و ترابری و عطف به قرارداد شماره پ۶.۱.۱۵۰. مورخ ۵۴.۶.۲۵ بین سازمان بنادر و کشتیرانی و کنسرسیوم پیمانکاران ایتالیایی برنامهریزی شروع به کار بین سازمان بنادر کشتیرانی و کنسرسیوم پیمانکاران ایتالیایی رابه شرح پیوست بررسی و تصویب نمودند.
محمدجواد باهنر – نخستوزیر
صورت جلسه مورخ ۱۳۶۰/۵/۲۹ بین وزارت راه و ترابری و سازمان بنادر و کشتیرانی و کنسرسیوم پیمانکاران ایتالیایی کندوته و شرکا قرارداد شماره پ۶.۱.۱۵ ـ ۵۴.۶.۲۵ موضوع: مجتمع بندری جدید بندرعباس با توجه به رکود نسبی عملیات اجرایی پروژه مجتمع بندری جدید بندرعباس که از اهمیت و اولویت خاصی از نظر دولت جمهوری اسلامی ایران برخوردار میباشد و پیرو جلسات مکرر قبلی منعقده بین وزارت راه و ترابری و مسؤولین و مدیران کنسرسیوم پیمانکاران ایتالیایی کندوته و شرکا در تهران و براساس و حسن تمجید سفارت ایتالیا در تهران و براساس تصمیمات جلسه مورخ ۱۲۶۰.۵.۲۸ شورای عالی سازمان بنادر و کشتیرانی مجدداً سلسله جلساتی از تاریخ ۱۹ الی ۲۹ مرداد ماه در وزارت راه و ترابری با نمایندگان و مدیران تامالاختیار کنسرسیوم پیمانکاران ایتالیایی کندوته و شرکا در تهران در زمینه حل مسایل پروژه و تسریع در اجرای پروژه در حضور مقام سرپرست وزارت راه و ترابری و مشاوران وزیر و مدیران سازمان بنادر و کشتیرانی و یا معرفی پیمانکار توسط جناب آقای سفیر ایتالیا در تهران منعقد و پس از بحث و تبادل نظر درباره کلیه جوانب امر صورتجلسه زیر جهت تسریع در اجرای پروژه و ت
کمیل آن وزارت راه و ترابری و سازمان بنادر و کشتیرانی و کنسرسیوم پیمانکاران ایتالیایی کندوتهو شرکا و شرکا به امضا رسید.
الف ـ وزارت راه و ترابری و سازمان بنادر و کشتیرانی تأیید مینمایند که در چهار چوب قرارداد و قوانین ایران همکاری لازم را در جهت تسهیل اجرای قرارداد بهشرح زیر با پیمانکار به عمل خواهد آورد.
1 ـ کمک و همکاری در تهیه مصالح از قبیل: سیمان مواد منفجره، سوخت، روغن و آرماتورو و غیره.
تبصره: برای مصالحی که در حال حاضر در انحصار دولت ایران میباشد از قبیل مواد منفجره و سوخت وزارت راه و ترابری و سازمان بنادر و کشتیرانی اقدام لازم با مراجع ذیربط از نظر اطمینان از تأمین و تهیه مقدار مورد لزوم به عمل خواهد آورد. به هر حال مسئولیت پیمانکار بر طبق مفاد قرارداد در مورد تأمین مصالح به قوت خود باقی است.
2 ـ کمک و همکاری در تأمین و اخذ اجازه ورود ترخیص کالا از گمرک، اجازه کار، افتتاح اعتبار اسنادی و موارد دیگری که برطبق قرارداد جهت اجرای پروژه مورد لزوم باشد.
3 ـ رسیدگی و نهایی نمودن آن قسمت از کارهای انجام شده قراردادی که پس از انقلاب از پروژه حذف شده است پیمانکار مدارک قراردادی لازم را در مورد هزینههای انجام شده جهت رسیدگی و اقدام لازم برای پرداخت قراردادی به مهندس مشاور و کارفرما تسلیم خواهد نمود.
4 ـ رسیدگی و پرداخت آن قسمت از کارهای قراردادی انجام شده که تحت صورت وضعیتهای تسلیم شده مبلغ آنها پرداخت نشده است از قبیل صورتمجالس کارهای اضافی و یا جدید پیمانکار مدارک لازم قراردادی را تکمیل و تسلیم خواهد نمود تا مورد رسیدگی و تأیید قرار گیرد.
5 ـ در مورد صورت وضعیتهای ماهیانه در صورتی که کسور قراردادی و یا قانونی اعمال شده توسط کارفرما و آنچه در صورت وضعیت توسط مهندسین مشاور و پیمانکار آورده شده اختلاف داشته باشد، کارفرما چگونگی امر را به صورت کتبی به پیمانکار و مهندس مشاور اطلاع خواهد داد تا پیمانکار و مهندس مشاور اطلاع خواهد داد تا بدین ترتیب و پس از انجام مذاکرات لازم وضعیت مالی کسور صورت وضعیتها هماهنگ باشد.
۶ ـ پیمانکار فهرستی شامل ۱۲ برگ (پیوست میباشد) از درخواست طلب تا تاریخ ۱۳۶۰.۵.۹ به میزان کل خالص ۱۴.۷۵۶.۱۲۹.۲۴۳. ریال تسلیم نموده است. چون این مقادیر و اقلام توسط کارفرما تأیید نمیگردد، پس از بررسی و بحثهای لازم طی جلسات منعقده نقطه نظرات و توافقهای زیر اتخاذ و اعلام میگردد:
1 ـ ۶: پیمانکار اعلام میدارد که صورت وضعیتهای ماهیانه کارکرد را تا شماره ۶۰ به دستگاه نظارت تسلیم نموده است، کارفرما اعلام میدارد که تا صورت شماره ۵۴ را از دستگاه نظارت دریافت نموده است. کارفرما و پیمانکار موافقت خود را با لزوم تسریع در تاریخ دستگاه نظارت اعلام نمودند.
2 ـ ۶: در مورد پرداخت صورت وضعیت تعدیل شماره ۷.۴۴، این صورت وضعیت توسط سازمان بنادر اصلاح و تصویب شده و آماده پرداخت میباشد.
در مورد صورت وضعیت تعدیل شماره ۸.۵۴ (که هنوز از دستگاه نظارت دریافت نشده است)، اقدام لازم پس از تأیید رسمی تمدید مدت پیمان به عمل خواهد آمد. و پرداخت خواهد گردید.
3 ـ ۶: مبالغ کسور و وجه الضمان قراردادی مربوط به صورت وضعیتهای کارکرد و صورت وضعیتهای تعدیل در مقابل ضمانتنامه معتبر بانکی به پیمانکار پرداخت گردید.
4 ـ ۶: مبالغ کسور مربوط به عوارض معدن پس از دریافت مفاصا حساب مربوطه پرداخت خواهد گردید.
5 ـ ۶: در مورد نرخ تبدیل ارز جهت پرداخت به ارز خارجی این موضوع به تفصیل مورد بحث قرار گرفت و سرانجام پس از کسب موافقت شفاهی رییس کل بانک مرکزی ایران تأیید گردیده که نرخ تبدیل باید نرخ رسمی فروش از تاریخ ۱۳۵۴.۴.۱۴ برطبق صورت مجلس مورخ ۱۳۵۴.۵.۲۱ در ضمیمه ۲ به جداول قرار داد.
6 ـ ۶: مابهالتفاوت پیش پرداخت قراردادی باید براساس مبلغ اولیه پیمان به نحوی که طی ماده ۶ شرایط خصوصی پیمان و ماده ۲ صورت جلسه ۱۳۵۴.۵.۲۲ ضمیمه ۲ به جلد اول قرارداد آمده است (بر اساس مبلغ ۴۷ میلیارد ریال) پرداخت گردد.
7 ـ ۶: مبالغ مربوط به هزینه اضافی قیمت سیمان و مبالغ اضافی پرداخت شده بابت افزایش مالیاتها و عوارض دولتی بعد از تاریخ امضای قرارداد برطبق مقررات و مفاد پیمان و در مقابل مدارک و اسناد مربوطه به پیمانکار پرداخت میگردد.
۷ ـ کارفرما موافقت مینماید که تمام ضمانت نامههای قراردادی را به منظور آزاد نمودن مبالغ اضافی برطبق مفاد پیمان بررسی نماید، همچنین هرگونه تصحیح و یا تعویض مورد لزوم را در مورد آنها معین مینماید و پیمانکار ملزم به انجام آن خواهد بود.
۸ ـ پرداخت مبالغ مربوط به کارهای انجام شده جهت بهرهبرداری موقت اضطراری از بندر پیمانکار کلیه مدارک مربوطه را به کارفرما تسلیم مینماید که پس ازبررسی کارفرما مبالغ مربوطه پرداخت خواهد شد. در صورتی که واحد بهای قرار دادی نتواند مورد استفاده قرار گیرد، مبالغ مربوطه پس از اخذ تأیید به هیأتوزیران پرداخت خواهد گردید.
۹: برنامه اجرای کارها برطبق مفاد پیمان و با در نظر گرفتن کلیه دلایل و حوادث و موارد خارج از کنترل پیمانکار که باعث تأخیر در اجرای پروژه از تاریخ شروعقرارداد تا این تاریخ و از این به بعد گشته است و یا خواهد گردید.
1 ـ ۹: در دوره اجرای پروژه قبل از انقلاب، دوره بعد از انقلاب و دوران انقلاب
2 ـ ۹: در دوره رکود نسبی کار پروژه از تاریخ ابلاغ، پروژه تقلیل یافته تا این تاریخ
3 ـ ۹: در دوره تجهیز مجدد کارگاه و افزایش بازده کاری برای تکمیل پروژه و با توجه به کلیه کارهای جدید و اضافی ابلاغ شده، تغییر مشخصات فنی، انقلاب، جنگ تحمیلی، شرایط جدید کاری محاصره اقتصادی و بهرهبرداری اضطراری از بندر و همچنین با در نظر گرفتن سایر دلایلی که به علت آنها مدت قرارداد و عملیات اجرایی باید تمدید گردد و همچنین با عطف نظریه تأخیراتی که به مسئولیت پیمانکار در اجرای طرح حادث گشته است، برنامه زیر جهت تکمیلکارهای پروژه فعلی تقلیل یافته تعیین و به شرح زیر مورد موافقت قرار گرفت.
1 ـ ۳ ـ ۹: دوره اجرا و تکمیل کلیه قسمتهای پروژه تقلیل یافته و سایر کارهای قرارداد به منظور آماده بودن برای تحویل موقت قراردادی شامل دوره ؟؟ ۵۲۵ جمعاً ۳۰ ماه از تاریخ نقطه شروع خواهد بود تاریخ نقطه شروع ۱۳۶۰.۶.۱۰ میباشد.
۲ ـ ۳ ـ ۹: بعد از ۲۴ ماه از تاریخ نقطه شروع کلیه قسمتهای پروژه باید از نظر عملیاتی به نحوی تکمیل شده باشد که بندر در کلیه سه قسمت قراردادی قابلبهرهبرداری باشد و بدین ترتیب کارفرما حق خواهد داشت تا از این تاریخ (۱۳۶۲.۶.۱۰) به طور کامل از بندر بهرهبرداری نماید.
3 ـ ۳ ـ ۹: تمدید رسمی قرارداد در رابطه با تعدیل برای پیمان تا پایان ماه هجدهم از نقطه شروع (یعنی تا ۱۳۶۱.۱۲.۱۰) خواهد بود. در این مورد اقدام لازم قراردادی براساس بخشنامهها و مقررات سازمان برنامه و بودجه ایران به عمل خواهد آمد.
4 – ۳ ـ ۹: جریمه تأخیر قرارداد، موضوع تبصره بند ۲ ماده ۴۷ شرایط عمومی پیمان، در صورت عدم انجام تعهدات موضوع بند ۲ ـ ۳ ـ ۹ فوق بعد از ۲۴ ماه و در صورت عدم انجام تعهدات بند ۱ ـ ۳ ـ ۹ فوق بعد از ۳۰ ماه اعمال خواهد گردید.
5 ـ ۳ ـ ۹ پیمانکار تعهد مینماید که برنامه جزئیات تفضیلی اجرای کار را برای دوره سه ماهه تجهیز مجدد کارها و همچنین دورههای ۱۸ ماهه و ۲۴ و ۲۰ ماهه اجرای کار به نحوی که در فوق تشریح شده است حداکثر تا تاریخ ۱۳۶۰.۷.۱۰ به کارفرما و مهندس مشاور تسلیم نماید این برنامه باید به صورت Planningresource باشد و برای هر قلم کار و فعالیت باید نشان دهنده روش و ترتیب یا نحوه اجرای کار تجهیزات نیروی انسانی، تولید مالی کار و همچنین جبهههایکار و غیره باشد در این برنامه کلیه عملیات اجرایی باید در پایان دوره سه ماهه تجهیز در کلیه قسمتها به فعالیت کامل رسیده باشد، برنامه فوق الذکر پس از رسیدگی و تصویب کارفرما رسمی و قراردادی خواهد بود.
تبصره ۱: کارفرما حق خواهد داشت که به بهرهبرداری اضطراری از بندر برطبق برنامهای که با هماهنگی پیمانکار تهیه میگردد ادامه داده و برنامه اجرایی پروژه (موضوع بند ۵ فوق) باید با توجه با این موضوع تهیه گردد.
تبصره ۲: بلافاصله پس از دوره سه ماهه تجهیز کارگاه برنامه جزئیات اجرای کار به صورت روش بحرانی (سی، پی،ام) برطبق ماده ۱۵ شرایط خصوصی پیمان توسط پیمانکار تهیه و تسلیم کارفرما و مهندس مشاوره جهت رسیدگی میگردد
برنامه پرداختها
با توجه به توافقها فوقالذکر و از محل طلب صورت حسابهای تصویب شده جمعاً مبلغی به میزان ۶۵۰۰ میلیون ریال خالص به ترتیب و ضوابط زیر طبق شرایط قرار داد به پیمانکار پرداخت میگردد.
1 ـ مبلغ ۲.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال (۲ میلیارد) ۱۵ روز بعد از امضای این صورت مجلس به ریال قابل تسعیر.
2 ـ مبلغ یک و نیم میلیارد ریال پس از ۲۵ روز از تاریخ پرداخت اول به ارز خارجی ۳ ـ مبلغ یک میلیارد ریال پس از ۹۰ روز از تاریخ پرداخت اول به ارز خارجی.
4 ـ مبلغ یک میلیارد ریال پس از ۱۲۵ روز از تاریخ پرداخت اول به ارز خارجی.
تبصره ۱ ـ انجام پرداختهای موضوع بندهای ۲، ۳ و ۴ فوق منوط به انجام تعهدات پیمانکار در مورد تجهیز مجدد کارگاه و اجرای عملیات اجرایی برطبق مصوبه میباشد.
تبصره ۲ ـ در طول مدت فوقالذکر مبالغ صورت وضعیتهای کارکرد مربوط به کارهای انجام شده به ریال به پیمانکار پرداخت میگردد.
تبصره ۳ ـ مبلغ ارز ریال پرداختی به پیمانکار برطبق مفاد قرارداد و نسبت تعیین شده تنظیم میگردد.
تبصره ۴ ـ پس از پایان دوره ۱۳۵ روزه مورد بحث و رسیدن کارگاه به فعالیت کامل برطبق برنامه اجرایی تصویب شده و حداکثر ظرف مدت ۴ ماه از تاریخ پایان دوره ۱۳۵ روزه علاوه بر صورت وضعیتهای ماهانه کارکرد کلیه طلبهای تصویب شده پیمانکار پرداخت خواهد گردید.
تبصره ۵ ـ وزارت راه و ترابری پیشنهادی مبنی بر عدم اخذ جریمه تصاعدی انبارداری گذشته متعلقه به کالای پیمانکار را به به مجلس شورای اسلامی ایران تسلیم مینماید. تصمیم مجلس شورای اسلامی برای پیمانکار و کارفرما لازمالاجرا خواهد بود.
ب ـ با توجه به کلیه شرایط و واقعیات و جوانب امر پیمانکار تعهد مینماید که موارد زیر را رعایت نماید:
۱ ـ با موافقت کارفرما بحث درباره کلیه ادعاهای مالی و غیره را که به وسیله پیمانکار از ابتدای پروژه تا کنون عنوان شده است به تاریخی که با کارفرما مورد شدهاست به تاریخی که با کارفرما مورد توافق قرار گیرد به تعویق اندازد پیمانکار تصمیمات متخذه توسط سازمان بنادر و کشتیرانی را در مورد ادعاها قبول نموده و اعلام میدارد که حق مراجعه به هرگونه دادگاه ایرانی بر طبق ماده ۶۷ شرایط عمومی پیمان و همچنین سایر مراجع قضایی یا قانونی در ایران و خارج را نداشته و تنها تصمیم کار ما قطعی و لازمالاجرا خواهد بود بدون آنکه لزومی به انجام تشریفات اداری و یا قضایی نداشته باشد.
۲ ـ کارگاه را از نظر تجهیزات و پرسنل و مصالح و غیره بدون هیچ گونه تأخیری تجهیز و کارهای اجرایی را برطبق برنامه مصوبه اجرا نماید.
۳ ـ با توجه به دستور دادستانی کل انقلاب به منظور تعلیق توقیف پرداختها، تجهیزات و وسایل پیمانکار که آن را مشروطه به نگهداری مبالغ مورد الغای شرکت مهستان از محل طلب پیمانکار نزد سازمان بنادر و کشتیرانی ؟؟ص ۵۲۸ است. پیمانکار موافقت نمود که این مبالغ تا زمانی که دادستان کل انقلاب ابلاغ خود را منتفی سازد از محل مبالغ قابل پرداختهای پیشبینی شده تحت بندهای ۱ و ۲ و ۳ و ۴ بخش برنامه پرداختهای تأثیری نخواهد داشت. به هر حال پیمانکار تعهد مینماید که این مسأله را در رابطه با پروژه بندرعباس حداکثر ظرف مدت ۶ ماه از تاریخ این صورت مجلس حل نماید.
۴ ـ بذرنامه تفضیلی اجرایی جزئیات پروژه برای دورههای سه ماهه تجهیز، ۱۸ ماهه، ۴ ماهه و ۳۰ ماهه اجرای کار را به شرح بند ۱ ـ ۳ ـ ۹ الی ۵ ـ ۳ ـ ۵ فوقالذکر تسلیم نماید.
۵ ـ همکاری مؤثر با سازمان بنادر و کشتیرانی در مورد تسهیل در بهرهبرداری از بندر.
۶ ـ همکاری مؤثر با سایر پیمانکاران این پروژه در منطقه.
۷ ـ برنامهریزی تفضیلی جزئیات کار به منظور اطلاع و درخواست به موقع از سازمان بنادر و کشتیرانی در فاصله زمانی کافی زودتر، در مورد مساعدتها و اقداماتی که باید جهت تسهیل در اجرای به موقع پروژه به عمل آید.
۸ ـ استفاده حداکثر ممکن از نیروی کار ایرانی در اجرای کار و همچنین همکاری با سازمان بنادر و کشتیرانی جهت آموزش پرسنل خارجی تا حد امکان.
۹ ـ تأمین کلیه تسهیلات رفاهی و غیره جهت کارگران و کارکنان ایرانی پروژه.
۱۰ ـ کلیه مدارک طراحی قسمتهای باقیمانده، پروژه باید در حداقل زمان ممکن تهیه و به فاصله زمانی کافی زودتر جهت بررسی و تصویب به دستگاه نظارت و به فاصله زمانی کافی زودتر جهت بررسی و تصویب به دستگاه نظارت و کارفرما تسلیم گردد. وزارت راه و ترابری و سازمان بنادر و کشتیرانی احتمالاً در نظردارند که حدود قرارداد را به میزان قرارداد اولیه افزایش دهند. پیمانکار حداکثر ظرف مدت دو ماه از تاریخ این صورت جلسه پیشنهاد خود را در مورد برنامه اجرایی این کار تسلیم خواهد نمود.
۱۲ ـ آخرین حدود کاری قرارداد و همچنین طرح جانمایی ؟؟ص ۵۲۰ بندر شامل کلیه تغییرات، اصلاحات کارهای جدید و اضافی ابلاغ شده به پیمانکار و نیز مبلغ جدید قرارداد را به حداکثر تا (؟۱۳۶۰.۷.) تهیه و جهت رسیدگی و تصویب به کارفرما تسلیم گردد.
۱۳ ـ در صورتی که پیمانکار به مقررات خود به شرح این صورت مجلس و قرارداد عمل ننماید، دولت جمهوری اسلامی ایران حق خواهند داشت تا ضرر و زیانهای حاصله را از محل ضمانتنامهها، مبالغ طلب و اموال پیمانکار برطبق مفاد پیمان جبران نماید.
پ:تعهدات و مفاد قرارداد شماره پ ۶.۱.۱۵۰ مورخ ۱۳۵۴.۶.۲۵ به قوت خود باقی میباشد.
ت: این صورت جلسه به دو زبان فارسی و انگلیسی تهیه شده و در صورت وجود اختلاف بین دو متن فوق تنها متن فارسی معتبر خواهد بود.
ث: این صورت جلسه که براساس تصمیمات جلسه مورخ ۱۳۶۰.۴.۲۸ شورای عالی سازمان بنادر و کشتیرانی تهیه و به امضا رسیده است پس از تصویب هیأت وزیران دولت جمهوری اسلامی ایران نافذ و قابل اجرا خواهد بود.
ج: این صورت مجلس در ۱۲ صفحه تهیه شده است.