‌دستورالعمل اجرایی تبصره 2 ماده 68 قانون محاسبات عمومی

تاریخ انتشار: ۱۳۵۹/۰۷/۲۰

19470 – 1359.07.20


‌هیأت وزیران در جلسه مورخ 59.7.14 بنا به پیشنهاد ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران و با توجه به موافقت مورخ 59.7.13 ریاست‌ جمهوری و به اسناد تبصره 3 ماده 68 قانون محاسبات عمومی، دستورالعمل اجرایی تبصره مذکور را به شرح زیر مورد تصویب قرار دادند:

‌ماده 1 – هدف – ایجاد تسهیلات لازم در امر تهیه و خرید و تأمین نیازمندهای نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در زمان جنگ.

‌ماده 2 – منظور – اجرای مقررات تبصره 2 ماده 68 قانون محاسبات عمومی به منظور تسریع و تسهیل در امر تهیه و فراهم نمودن نیازمندیهای نیروهای‌ مسلح جمهوری اسلامی ایران در زمان جنگ.

‌ماده 3 – اجرا
‌هزینه‌های مربوط به عملیات جنگی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در زمان جنگ به موجب تبصره 2 ماده 68 قانون محاسبات عمومی از‌ شمول مقررات قانون محاسبات عمومی و آیین‌نامه معاملات دولتی و سایر مقررات و روشهای مای مستثنی و تابع مقررات و روش مشروحه ذیل‌ می‌باشد:
(1) – از تاریخ 59.7.1 به کلیه سازمانهای صاحب اعتبار اجازه داده می‌شود که مانده اعتبارات تعهد نشده و آن چه که از این به بعد بابت عملیات به آنها‌ واگذار می‌شود در حسابی به نام عملیات زمان جنگ نقل دهند به استثناء اعتبارات مواد 1 و 2 و 19 و 20

‌تبصره – کلیه قراردادهای منعقده از محل اعتبارات عملیات جنگی طبق مفاد قرارداد قابل پرداخت می‌باشد.

(2) در مورد خرید از منابع خارج از کشور به محض اعلام نیازمندیها توسط سازمان تدارک کننده پس از تصویب فرماندهی لجستیکی با مقامات همطراز‌ نیروی مربوطه با جلب نظر وزیر دفاع و تصویب نخست‌وزیر نسبت به خرید اقدام می‌نمایند.

‌تبصره – فرماندهی لجستیکی (‌یا مقامات همطراز) می‌تواند بنا به تشخیص اختیارات خود را به شخص و با سازمان تابعه تفویض نماید.

(3) – وزارت دفاع ملی و ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران و فرماندهان نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران مجاز به نگهداری ارزهای‌ خارجی در یکی از دارایی‌های مربوطه که مناسب تشخیص می‌دهند می‌باشند تشخیص میزان ارز مورد نیاز با مقامات مذکور در بالا می‌باشد.

(4) – کلیه داریی‌های نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به منظور پرداخت هزینه‌های فوری و اضطراری مجاز به نگهداری وجوه نقد ریالی بنا به‌ تشخیص فرمانده مربوط می‌باشد.

(5) – تأمین نیازمندیهای یگانهای تابعه و سازمانهای نیروهای مسلح ارتش جمهوری اسلامی ایران از طریق سرویسهای فنی مربوطه به وسیله عامل با‌ عاملین خرید که به تشخیص فرمانده و یا رییس مربوطه به این سمت منصوب می‌شود انجام خواهد شد.

(6) – وجوه لازم جهت تهیه و خرید نیازمندیها برابر روش جاری با پیش‌پرداخت و یا رسید وجه (‌به صورت نقد یا چک، از طریق دارایی پشتیبانی کننده‌ در وجه عامل یا عاملین خرید پرداخت می‌گردد.

‌تبصره:‌ عامل یا عاملین خرید مکلفند وجوه دریافتی را در دفتر افسران عامل ثبت و وضعیت بدهی خود را در قابل اسناد هزینه تحویلی به دارایی مربوطه در هر‌ زمان مشخص نمایند.

(7) – دریافت پیش‌پرداخت از دارایی بودن رعایت تشریفات درخواست خرید و غیره در حداقل زمان ممکنه انجام می‌گردد.

(8) – عامل یا عاملین خرید موظفند به محض دریافت درخواست خرید (‌کتبی یا شفاهی) از طریق فرمانده یا رییس و یا سرویس فنی مربوطه سریعاً‌ نسبت به خرید و تهیه کالاها یا خدمات اقدام نمایند.
(9) – مسئولیت صحت خرید به عهده عامل یا عاملین خرید می‌باشد.
(10) – در تنظیم اسناد هزینه گواهی عامل یا عاملین خرید برای به هزینه منظور نمودن اسناد مربوطه کفایت می‌نماید.
(11) – مدارک لازم برای تهیه اسناد هزینه (‌قبض انبار یا گزارش دریافت یا صورتجلسه تحویل جنس و در مورد خرید خدمات صورتجلسه گواهی‌ انجام کار) خواهد بود.
(12) – امضاهای مجاز اسناد هزینه (‌امضاء عامل یا عاملین خرید – رییس سرویس با فرمانده یگان هزینه‌کننده) و در غیاب آنها معاونین مقامات مربوطه‌ خواهد بود.
(13) – به منظور رعایت سستم تدارکاتی و نگهداری حساب اموال خریداری شده لازم است یک نسخه از سند هزینه و قبض انبار یا صورتجلسه‌ تحویل جنس را به سرویس فنی یا یگان هزینه کننده ارسال دارند.

‌تبصره.‌ سیستم تدارکاتی زمان جنگ برابر آیین‌نامه‌های مربوطه بایستی دقیقاً به مرحله اجرا گذارده شود.

(14) – عامل یا عاملین خرید موظفند اسناد هزینه را در اسرع وقت جهت واریز حساب به دارایی پشتیبانی کننده تحویل و در صورت عدم امکان‌ حداکثر مهلت سه ماه از تاریخ دریافت پیش‌پرداخت تعیین می‌گردد.
(15) – عامل یا عاملین دریافت وجه بایستی مراقبت لازم را در امر نگهداری و حفاظت وجوه دریافتی و اسناد هزینه موجود به عمل آورده و در شرایط‌ ضروری و نیاز از پوشش اسکورت مسلح استفاده گردد.
(16) – دارایی‌های پشتیبانی کننده موظفند حساب مربوطه به عملیات جنگی را برابر روش جاری دقیقاً نگهداری و اقدام نمایند.
(17) – حدود اجرای مصوبات بالا از 59.7.1 تاریخ اعلام رسمی جنگ تا پایان عملیات جنگی که توسط ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران‌ تعیین خواهد شد قابل اجرا می‌باشد.

‌محمدعلی رجایی – نخست‌وزیر