‌ورود و اقامت و فعالیت نمایندگان مذهبی خارجی

تاریخ انتشار: ۱۳۵۹/۰۶/۰۵

7582 – ۱۳۵۹/۶/۵


‌وزارت ارشاد ملی

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۵۹/۵/۲۷ بنا به پیشنهاد مورخ 59.5.30 وزارت ارشاد ملی آیین‌نامه مربوط به ورود و اقامت و فعالیت نمایندگان مذهبی‌ خارجی را به شرح زیر تصویب نمودند:


‌ماده 1 – از تاریخ تصویب این آیین‌نامه هر یک از نمایندگان مذهبی خارجی که بخواهند در سطوح آموزشی و فعالیت‌های مقطعی و خدمات درمانی و‌ امور خرید و امثاله به ایران مسافرت نمایند مکلفند 2 ماه قبل از ورود تقاضای خود را از طریق سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران در کشور مبداء به‌ وزارت ارشاد ملی ارسال دارند تا پس از رسیدگی‌های لازم اجازه ورود و اقامت آنان صادر و ابلاغ گردد.


‌ماده 2 – تعداد نمایندگان مذهبی خارجی به طور کلی و در مجموع نبایستی از حداقل نیاز سازمانهای مذهبی مربوطه و موجود در سطح کشور تجاوز‌ نماید.

‌تبصره 1 – وزارت ارشاد ملی با انجام تحقیقات و بررسیهای لازم تعداد نمایندگان مذکور را تعیین خواهد کرد.

‌تبصره 2 – در جریان سمینارهای مذهبی و یا اعیاد خاص مذهبی وزارت ارشاد ملی می‌تواند به تشخیص خود به تعداد بیشتری از این قبیل نمایندگان‌ اجازه ورود و اقامت کوتاه مدت (‌حداکثر 2 هفته) بدهد.


‌ماده 3 – نمایندگان مذهبی خارجی در ایران به هیچ عنوان حق فعالیت جز در زمینه‌ای که به آنان اجازه داده شده است نداشته و هر گونه فعالیت سیاسی مطلقاً‌ بر آنها ممنوع است.
‌در صورت تخلف با اولین اخطار به مقامات انتظامی جمهوری اسلامی ایران معرف خواهند گردید تا ترتیب خروج آنان از کشور داده شود.


‌ماده 4 – نمایندگان مذهبی خارجی مکلفند به محض ورود به ایران نشانی کامل اقامت و محل کار و نام کشور متبوع خود را به وزارت ارشاد ملی اعلام‌ نموده و هر گونه تغییر آدرس محل اقامت و کار خود را نیز فوراً اطلاع دهند.


‌ماده 5 – شرکت نمایندگان مذهبی خارجی در سمینارها و یا مجامع اسلامی با دعوت سازمانهای اسلامی بلامانع است و این قبیل نمایندگان در انجام‌ شعائر مذهبی و مراسم دینی خود در حدودی که قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برای اقلیتهای مذهبی مقرر داشته آزاد می‌باشند و سازمان‌ دعوت‌کننده با مساعدت دولت در این زمینه تسهیلات لازم را برای آنها فراهم خواهند ساخت.


‌ماده 6 – اشتغال به کار نمایندگان مذهبی مشمول این آیین‌نامه در ایران با رعایت مقررات قانون کار و آیین‌نامه اشتغال به کار اتباع بیگانه و با موافقت‌ وزارت کار و امور اجتماعی و وزارت ارشاد ملی بلامانع است.

‌تبصره – در صورتی که مخارج زندگی نمایندگان مذکور از طریق پرداخت اعانات مؤسسات اقلیتهای مذهبی تأمین شود میزان این اعانات به تشخیص‌ وزارت ارشاد ملی نبایستی از متعارف خارج زندی این نمایندگان تجاوز نماید و به جهت ارسال وجه تابع مقررات کلی ارز می‌باشد مگر هیأت وزرا‌ اجازه خاصی صادر نماید.


‌ماده 7 – هر یک از نمایندگان مذهبی که بخواهد قبل از انقضای مدت مجاز ایران را ترک نماید و فردی دیگر را به جانشین خود برگزیند رعایت اجرای‌ مفاد این آیین‌نامه در این جایگزینی الزامی است.


‌ماده 8 – متخلفین و موادی آن آیین‌نامه علاوه بر اخراج از ایران به جزای نقدی و مجازات مقرر در ماده 59 مکرر قانون کار محکوم می‌شوند.


‌ماده 9 – وزارت کشور از طریق شهربانی جمهوری اسلامی ایران و وزارتخانه‌های کار و امور اجتماعی و ارشاد ملی مأمور اجرای این آیین‌نامه‌ می‌باشند.

‌سید ابوالحسن بنی‌صدر – رییس جمهور