‌آیین‌نامه اجرایی پروژه بندرعباس و تکمیل بندر موقت چاه‌بهار

تاریخ انتشار: ۱۳۵۹/۰۴/۲۵

۱۳۵۹/۴/۲۵


1 – جهت تسریع و تسهیل در کسب مجوزهای لازم برای انعقاد قرارداد از طریق مناقصه و یا ترک مناقصه تبصره‌ای به این شرح در بند "ب" ماده 1‌ پیش‌بینی شده است.

‌تبصره: در مواردی که مبلغ مورد پیمان بیش از یکصد میلیون ریال بوده و قرارداد می‌بایستی از طریق ترک مناقصه انجام گردد تصویب وزیر مسکن و‌ شهرسازی جایگزینی تصویب‌نامه هیأت وزیران خواهد گردید.

2 – در مورد اعتبارات مصوبه شورای انقلاب اصلاحیه‌ای به شرح زیر در ماده 2 آیین‌نامه پیش‌بینی شده است.
‌اعتبارات واگذاری شده برای این طرح جمعاً 7000 میلیون ریال می‌باشد که مبلغ 500 میلیون ریال آن برای اجرای طرح چابهار و مبلغ 6500 میلیون‌ ریال آن برای اجرای طرح واسطه بندرعباس اختصاص داده شده. از آن جا که ماشین‌آلات خریداری شده و مستقر در چابهار می‌بایست تا تعیین تکلیف‌ نهایی آنها و برای جلوگیری از خسارات احتمالی تعمیر و نگهداری گردند، علیهذا مجری طرح‌های عمرانی نداجا می‌تواند در صورت عدم تکافوی‌ اعتبار واگذار شده، جهت اجرای طرح چابهار هزینه‌های فوق‌الذکر را از محل اعتبارات مربوط به طرح واسطه بندرعباس تأمین نماید.

3 – افتتاح حسابهای بانکی در داخل و خارج کشور در ماده 4 و تبصره آن به شرح زیر پیش‌بینی شده است.
‌مجری طرح‌های عمرانی می‌تواند هر یک از انواع حسابهای زیر را که مقتضی بداند برای انجام دریافتها و پرداختهای مربوطه به این پروژه افتتاح نماید.
‌الف: حسابهای مربوط به اعتبارات پروژه در بانک مرکزی ایران.
ب – حسابهای مربوط به خریدهای محلی در خارج از کشور در شعبه یکی از بانکهای ایرانی و یا در صورت عدم وجود بانک ایرانی در هر بانک‌خارجی که از نظر سهولت اجرای پروژه ارجح‌تر باشد.
ج: حسابهای فرعی مشترک در هر بانکی که صلاح بداند.

‌تبصره: مجری طرح‌های عمرانی نداجا می‌تواند در صورت لزوم خریدهای خارجی را از طریق گشایش – اعتبار از حساب مندرج در بند الف فوق نیز‌ انجام دهد.

4 – در ماده 10 بخش سوم از آیین‌نامه اجرایی با توجه به این که قسمتی از تجهیزات و ماشین‌آلات تا به حال خریداری و به کارگاه‌ها حمل شده و‌ احتمالاً قسمتهای دیگری برای تکمیل پروژه ضروری است که در حال حضار ورود آنها ممنوع و یا مستلزم کسب مجوزهای خاص است، با تصویب‌ مقام وزارت مسکن و شهرسازی مجوز ورود آنها به شرح زیر پیش‌بینی گردیده است.
‌کلیه اجناس اعم از کالا، ماشین‌آلات، ادوات، تدارکات و غیره که برای ادامه و تکمیل طرح ضروری می‌باشد و ورود آنها ممنوع و یا تحت شرایط‌ خاصی مجاز است، منحصراً با کسب موافقت قبلی وزارت مسکن و شهرسازی به طور مستقیم یا توسط پیمانکار خریداری و وارد گردد.

5 – در ماده 11 بخش چهارم خدمات تشریفات مربوط به گشایش اعتبار اسنادی لازم، به شرح زیر پیش‌بینی شده است:
‌به مجری طرح‌های عمرانی اجازه داده می‌شود که برای پرداخت تعهدات خود مستقیماً از طریق بانک مرکزی ایران اقدام به افتتاح اعتبار اسنادی لازم‌ بنماید.
‌بانک مرکزی صرفاً درخواست مجری طرح‌های عمرانی نداجا و بدون کسب مجوزهای معمول اقدام به افتتاح اعتبار اسنادی خواهد کرد.