لایحه قانونی نحوه نقل و انتقالات وسائل نقلیه موتوری

تاریخ انتشار: ۱۳۵۹/۰۴/۲۵

[به موجب ماده ۳۵ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، مصوب ۱۳۸۹ لغو شده است.]

مصوب ۱۳۵۹/۴/۲۵


ماده 1 – از تاریخ اجرای این قانون کلیه دفاتر اسناد رسمی از انجام هر نوع معاملات مربوط به وسایل نقلیه موتوری ممنوع بوده و هر گونه معامله ونقل و انتقال وسایل نقلیه موتوری فقط در یگانهای راهنمایی و رانندگی مجاز به شماره‌گذاری وسایل نقلیه موتوری در کشور به ترتیبی که در این قانون و آییننامه اجرایی آن تعیین میگردد انجام خواهد شد.


ماده 2 – اداره راهنمایی و رانندگی تهران و شهربانی شهرستانها مکلفند برای هر نوع وسیله نقلیه موتوری شناسنامه تنظیم نموده و کلیه نقل و انتقالات وسایل نقلیه موتوری را در این شناسنامه‌ها ثبت نمایند.

تبصره – مشخصات، نحوه و ترتیب تنظیم این شناسنامه‌ها و اسناد مربوط به آن جعل در اسناد دولتی محسوب و مرتکبین به مجازاتهای مقرر در قوانین مربوط محکوم خواهند شد.


ماده 4 – صدور المثنی برای این شناسنامه‌ها به موجب ضوابط و مقررات مندرج در آییننامه اجرایی این قانون خواهد بود.


ماده 5 – هر نوع نقل و انتقال اعم از خرید و فروش، صلح، هبه و غیره نسبت به کلیه تاکسیها، و اتومبیلهای سواری تولید کارخانجات داخلی و وانتها اعم از ساخت داخل یا خارج تا سه سال تمام از تاریخ شماره‌گذاری ممنوع میباشد.

تبصره 1 – اتومبیلهای هشت سیلندر از شمول این ماده مستثنی میباشند.

تبصره 2 – نقل و انتقالات مربوط به مقررات ارث از شمول این ماده مستثنی میباشد.


ماده 6 – کلیه وکالتنامه‌هایی که در مورد نقل و انتقالات موضوع ماده 5 این قانون توسط دفاتر اسناد رسمی تنظیم میگردد در صورتی دارای اعتبار قانونی است که تاریخ تنظیم آنها سه سال تمام بعد از تاریخ شماره‌گذاری اتومبیل باشد.

تبصره – سردفتران و دفتریاران متخلف از اجرای این قانون به انفصال موقت از اشتغال به سردفتری و دفتریاری از سه ماه تا شش ماه محکوم خواهد شد.


ماده 7 – تاریخ اجرای این قانون در تهران پس از سه ماه از تاریخ تصویب آییننامه اجرایی و در شهرستانها بعد از شش ماه از تاریخ تصویب آییننامه اجرایی خواهد بود و کلیه نقل و انتقالات وسایل نقلیه موتوری قبل از اجرای این قانون کمافی السابق انجام خواهد پذیرفت.


ماده 8 – آییننامه اجرایی این قانون ظرف دو ماه از تاریخ تصویب توسط اداره راهنمایی و رانندگی تهیه و به تصویب وزراء کشور، دادگستری و بازرگانی خواهد رسید.


ماده 9 – کارخانجات داخلی مکلف به رعایت ضوابط مقرر در آییننامه اجرایی این قانون میباشند.


ماده 10 – از تاریخ اجرای این قانون تبصره ماده ده قانون نحوه رسیدگی به تخلفات و اخذ جرائم رانندگی و سایر قوانین و مقررات مغایر با این قانون لغو میگردد.