‌آیین‌نامه اجرایی پرداخت کمکهای بلاعوض برای عملیات زیربنایی

تاریخ انتشار: ۱۳۵۹/۰۴/۲۳

۱۳۵۹/۴/۲۳


‌شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران در جلسه مورخ ۱۳۵۹/۴/۲۳ بنا به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه و به استناد تبصره 60 قانون بودجه اصلاحی‌ سال 1352 و بودجه سال 1353 کل کشور آیین‌نامه اجرایی پرداخت کمکهای بلاعوض برای عملیات زیر بنایی را به شرح زیر مورد تصویب قرار دادند:


‌ماده 1 – برای استفاده از تسهیلات مذکور در تبصره 60 قانون بودجه اصلاحی سال 1352 و بودجه سال 1353 کل کشور برنامه‌های لازم بر اساس‌ ضوابط مندرج در آیین‌نامه توسط بانک کشاورزی تنظیم و پس از موافقت سازمان برنامه و بودجه بر اساس مقررات این آیین‌نامه به موقع اجرا گذارده‌ خواهد شد.


ماده 2 – زارعان اعم از انفرادی یا زارعان متشکل در گروه‌های زارعت جمعی *‌کشاورزی، دامداری و عشایری شرکتهای تعاونی روستایی،‌ شرکتهای تعاونی تولید روستایی و عشایری و سایر اشخاص حقیقی و حقوق که در بخش کشاورزی اشتغال دارند و مراکزی که وزارت کشاورزی و‌ عمران روستایی در محل تعدادی از شرکتهای سهامی زراعی و تعاونیهای تولید روستایی منحله به منظور ارائه خدمات کشاورزی تأسیس می‌نماید‌ می‌توانند طبق شرایط مندرج در این آیین‌نامه از کمک و تسهیلات اعتباری استفاده نمایند.
*>>‌پاورقی: حداقل افراد تشکیل دهنده گروه‌های زراعت جمعی سه نفر خواهد بود.<<


‌ماده 3 – اعتبار موضوع این آیین‌نامه صرفاً مربوط به احداث و بازسازی و لایروبی قنوات حفر و تجهیز چاه‌های عمیق و نیمه عمیق، آب‌گیری از‌ رودخانه و انتقال آن از منبع آب تا مزرعه احداث ایستگاه‌های پمپاژ آب ایجاد بندسازها و سدهای خاکی کوچک، پوشش انهار و زهکشی و عملیات‌ تسطیح اراضی، احداث جاده‌های داخل مزارع و واحدهای زراعی خواهد بود.


‌ماده 4 – توزیع اعتبار هر استان با رعایت مفاد توافقنامه بین سازمان برنامه و بودجه و بانک کشاورزی و با توجه به اولویتهای اجرایی و منطقه‌ای‌ مذکور در ماده 3 این آیین‌نامه در زمان مبادله موافقتنامه توسط وزارت کشاورزی و عمران روستایی تعیین و پس از تأیید سازمان برنامه و بودجه در‌ اختیار بانک کشاورزی قرار داده خواهد شد.
‌بانک موظف است با نظر کمیسیونی متشکل از افراد زیر در استانها:
1 – رییس یا نماینده تام‌الاختیار دفتر برنامه و بودجه
2 – رییس یا نماینده تام‌الاختیار اداره کل کشاورزی
3 – رییس یا نماینده تام‌الاختیار سازمان آب منطقه‌ای
4 – رییس یا نماینده تام‌الاختیار بانک کشاورزی
5 – رییس یا نماینده تام‌الاختیار شورای کشاورزی
‌اعتبار مورد نظر هر استان را با توجه به اولویتهای مورد نیاز بین شهرستانهای مختلف تقسیم و در اختیار بانک کشاورزی شهرستان بگذارد.

‌تبصره 1 – چنانچه اعتبار تخصیصی هر استان ظرف مدت 6 ماده از تاریخ ابلاغ اعتبار به مصرف نرسد و یا تعهد پرداخت نشده باشد بانک‌ کشاورزی مجاز است باقیمانده اعتبار را پس از کسب مجوز از وزیر کشاورزی و عمران روستایی و با اطلاع سازمان برنامه و بودجه به استان دیگری که‌ نیاز دارد اختصاص دهد.


‌ماده 5 – متقاضیان اجرای این طرحها باید بر حسب مورد و در صورت لزوم مجوزهای لازم را از وزارت کشاورزی و عمران روستایی و یا وزارت‌ نیرو اخذ و همراه با درخواست کتبی خود به بانک کشاورزی منطقه تسلیم نمایند. بانک کشاورزی با توجه به اولویتها قابلیت اجرا و اقتصادی بودن‌ طرح، گزارشی به طور ساده مشتمل بر نوع کار، میزان اعتبار مورد نیاز، جدول زمان‌بندی انجام کار و نحوه تخصیص اعتبار تهیه و به تصویب کمیسیون‌ متشکل از نمایندگان تام‌الاختیار، کمیسیون اشاره شده در ماده 4 در هر شهرستان برساند. رییس بانک کشاورزی شهرستان دبیر کمیسیون یاد شده خواهد‌ بود.

‌تبصره – در صورتی که بانک کشاورزی تشخیص دهد که برای اجرای عملیات تسطیح، آبیاری و زهکشی احتیاج به تهیه طرح‌های اجرایی می‌باشد‌ بر حسب مورد وزارت کشاورزی و عمران روستایی و وزارت نیرو ملزم هستند طبق درخواست بانک نسبت به تهیه طرح‌های مورد نظر اقدام نمایند.


‌ماده 6 – کمکهای بلاعوض موضوع این آیین‌نامه پس از تأیید کمیسیون فوق‌الذکر توسط بانک کشاورزی به شرح زیر پرداخت می‌گردد.

فردی گروهی
‌الف – هزینه حفر چاه‌های عمیق و نیمه عمیق 30% 60%
ب – هزینه تسطیح، زهکشی شبکه‌های 35% 70%
‌آبیاری و پوشش انهار و آبیاری و آبرسانی و احداث جاده‌های داخل مزارع
ج – هزینه لاروبی قنوات عمومی – 70%
‌د – ایجاد بند سارها و سدهای خاکی کوچک و‌ ایستگاه‌های پمپاژ – 50%
ه – هزینه خرید ترانسفورماتور و موتور ژنراتور‌ برای تهیه آب کشاورزی – 60%

‌تبصره 1 – هزینه عملیات حفر چاه عمیق و نیمه عمیق که استحصال آب عملاً میسر نباشد با گواهی وزارت نیرو و با تأیید کمیسیون ماده 4 50% (‌مشروط بر این که قبل از اقدام به حفر چاه پروانه و مجوز لازم کسب شده باشد).

‌تبصره 2 – حداکثر میزان کمک بلاعوض پنج ملیون ریال برای گروه‌های متشکل و یک میلیون ریال برای زارعان انفرادی خواهد بود.

‌تبصره 3 – اشخاص حقیقی و یا حقوقی که به صورت فردی و یا گروهی و یا اعضای شرکتها از تسهیلات مندرج در این آیین‌نامه استفاده می‌نمایند‌ مجاز به استفاده مجدد از کمکهای بلاعوض یاد شده در این آیین‌نامه حداقل تا سه سال آینده نخواهند بود.


ماده 7 – بانک کشاورزی اعتبار هر استان را بر اساس ماده 4 آیین‌نامه و طبق نظرات کمیسیون مربوطه در اختیار متقاضیان مذکور در ماده 2 قرار‌ می‌دهد و بابت عملیات فوق دو درصد به عنوان کارمزد از مبالغ پرداختی کسر و پرداخت می‌نماید.


‌ماده 8 – نظارت فنی طرح به وسیله کارشناسان ذیربط اداره کل کشاورزی استان سازمان آب منطقه‌ای و بانک کشاورزی انجام خواهد شد.


‌ماده 9 – به منظور حسن اجرای طرح و نظارت دقیق بر مصرف اعتبارات از محل کمک بلاعوض موضوع این آیین‌نامه، بانک کشاورزی مکلف است‌ وثائق و تضمین لازم و کافی طبق مقررات و آیین‌نامه‌های خود برای هر مدت به تشخیص خود و طی قرارداد رسمی از متقاضیان اخذ نماید و چنانچه‌ نسبت به انجام تعهدات طبق طرح مصوب عمل ننمایند بانک موظف است نسبت به استرداد اصل مبلغ کمک بلاعوض به اضافه وجه التزام عدم انجام‌ تعهدات طبق مقررات بانک اقدام نماید. در این ارتباط بانک کشاورزی مکلف است
اعتبارات تأمینی را متناسب با پیشرفت کار طرح و با نظر کارشناسان‌ فنی ذیربط مورد نظر در این آیین‌نامه پرداخت نماید.


‌ماده 10 – بانک کشاورزی موظف است از طریق وزارت کشاورزی و عمران روستایی گزارش عملکرد اعتبارات موضوع این آیین‌نامه و نتایج‌ حاصله را تهیه و هر سه ماه یک بار به سازمان برنامه و بودجه ارسال نماید بدیهی است گزارشات ارسالی در رسیدگی سالیانه بودجه بانک ملاک عمل‌ واقع خواهد شد.