لایحه قانونی مربوط به دستورالعمل پاکسازی در واحدهای تولیدی صنعتی – خدماتی و کشاورزی

تاریخ تصویب: ۱۳۵۹/۰۴/۲۳
تاریخ انتشار: ۱۳۵۹/۰۴/۲۳

ماده واحده
به منظور پاکسازی و ایجاد محیط سالم کار در واحدهای تولیدی – صنعتی – خدماتی و کشاورزی به کلیه استانداران سراسر کشور اجازه داده میشود که در مرکز هر استان و در صورت لزوم در شهرستانهای تابعه استان نسبت به تشکیل هیأتی مرکب از پنج نفر از افراد ذیصلاح از نماینده استانداری – نماینده دادستانی انقلاب – مدیریت کارگاه و یک نفر منتخب کارکنان واحد مربوط و نماینده وزیر کار و امور اجتماعی جهت پاکسازی آن عده از کارکنان واحدهای مذکور در فوق که با ساواک منحله همکاری داشته و یا مشهور به رشوه‌خواری و اختلاس بوده و یا اینکه با دستگاه ظلم و حزب رستاخیز همکاری داشته و قلم و یا بیان و فکر آنان در تقویت دستگاههای ظلم به کار رفته است و یا باعث تعلل و کم‌کاری و اخلال در تولید شوند طبق دستورالعمل پیوست لایحه اقدام نمایند.

تبصره 1 – آراء صادره از هیأتهای پاکسازی پیشبینی شده در این ماده واحده قطعی و لازم‌الاجرا بوده و دادخواست این عده از کارگران قابل طرح و رسیدگی در مراجع حل اختلاف پیشبینی شده در قانون کار نمیباشد.

تبصره 2 – آن عده از کارگران کارگاههای مربوط به شرکتهای دولتی که بر اساس لایحه پاکسازی مورخ 58.6.7 پاکسازی گردیده‌اند از شمول این ماده واحده مستثنی میباشند.

تبصره 3 – دستورالعمل پاکسازی امور واحدهای تولیدی – صنعتی – خدماتی و کشاورزی که پیوست این لایحه قانونی میباشد نیز به تصویب رسیده است.



 دستورالعمل پاکسازی در واحدهای تولیدی – صنعتی – خدماتی و کشاورزی

از آنجا که دشمنان انقلاب اسلامی ایران از خارج ما را در محاصره اقتصادی گذاردهاند و از داخل هم به کمک جیره‌خواران خود به عناوین مختلف دستبه خرابکاری و ایجاد اغتشاش در واحدهای تولیدی زدهاند و از آنجا که پیروزی انقلاب اسلامی ایران علیه سازش سران کفر با پیشبرد امر تولید و اسلامی شدن محیط کار رابطه نزدیک دارد، لذا پاکسازی اسلامی در واحدهای تولیدی، صنعتی، خدماتی و کشاورزی ضروری به نظر میرسد، لذا هرچه زودتر میبایستی به این امر مهم رسیدگی نموده تا محیط واحد تولیدی از توطئه‌های عوامل وابسته به جهانخواران غرب و شرق و رژیم سرنگون‌شده پهلوی تصفیه گردد.

ماده ۱ – شرایط اعضاء:
الف: اعضاء هیأت پاکسازی باید مسلمان، متعهد و مؤمن به انقلاب اسلامی ایران بوده و دارای حسن سابقه نیز باشند.
ب – نماینده منتخب کارکنان واحد مربوط باید حداقل سه سال سابقه کارگاه را داشته و در گذشته و حال عضو سندیکا یا شورای کارکنان نباشد.


ماده ۲ – نحوه تشکیل جلسات هیأت پاکسازی:
جلسات هیأت پاکسازی با حضور کلیه اعضاء رسمیت مییابد و تصمیمات هیأت پاکسازی با اکثریت سه رأی قطعی و لازم‌الاجرا است.

تبصره – از تاریخ تصویب این دستورالعمل هیچ سازمان دیگری اجازه پاکسازی ندارد.


ماده ۳ – محدوده مجازاتها در رابطه با گذشته:
الف – افرادی که نامشان در لیست منابع ساواک بوده، گزارشی کتبی نداده‌اند و یا گزارش آنان در نمایاندن خرابیها و نابسامانیها بوده است نه علیه اشخاص صالح حداقل از اشتغال پستهای مدیریت تا دو سال یا کمتر ممنوع و حداکثر باز خرید خواهند شد.
ب – افرادی که منبع رسمی ساواک و یا در حال آزمایش بوده و گزارشات مغرضانه و ضد ملی و یا گزارشاتی از روی عقده و یا خیانت طبع درباره افراد انقلابی ارسال داشته‌اند حداقل باز خرید و حداکثر از خدمت اخراج میشوند.
پ – کارکنان واحدها که عضویت ساواک بوده‌اند از خدمت بدون پرداخت مزایا و خسارت اخراج میشوند.
ت – افراد مشهور به رشوه‌خواری و اختلاس و اشتهار به فساد با توجه به محتوای پرونده حداقل تغییر و تنزل شغل با دستمزد شغل مربوطه و حداکثر اخراج و معرفی به دادگاه صالحه خواهند شد.
ث – افرادی که با دستگاه ظلم و حزب رستاخیز همکاری داشته‌اند و قلم و یا بیان و فکر آنان در تقویت دستگاههای ظلم به کار رفته است حداقل تغییر یا تنزل شغل با دستمزد شغل مربوطه و محرومیت از حق انتخاب شدن در شوراها و سازمانهای کارگری و حداکثر اخراج میشوند


ماده ۴ – محدوده مجازاتها در رابطه با حال و آینده:
الف – افرادی که در امر پیشبرد تولید اخلال میکنند از ادامه خدمت در کارگاه بدون دریافت مزایا و خسارت اخراج میگردند.
ب – افرادی که مرتکب کم‌کاری، تعلل و بدرفتاری با ارباب رجوع، شایعه‌سازی، اشکال‌تراشی و تمرد شده و یا رشوه دریافت دارند حداقل اخطار و حداکثر از خدمت اخراج میگردند.
پ – افرادی که مورد عفو قرار گرفته‌اند و اقدام به عمل ضد انقلابی نمایند هر یک از جرایم فوق را مرتکب شوند به حداکثر مجازات آن جرم محکوم خواهند شد.

تبصره – کلیه بازخریدهای سوابق خدمت قید شده در این دستورالعمل با پرداخت پانزده روز و حداکثر یک ماه آخرین دستمزد دریافتی برای هر سال خدمت خواهد بود.

تبصره ۲ – آن عده از کارگرانی که بنا به تشخیص هیأت پاکسازی بدون پرداخت مزایای اخراجی از کار بر کنار میگردند و اوضاع و احوال آنان به صورتی باشد که بنا به عللی از قبیل کهولت نتوانند معاش افراد تحت تکفلشان را تأمین نمایند، هیأت مذکور میتواند مبالغی را که از حداکثر مزایای پیشبینی شده در این دستورالعمل تجاوز ننمایند برای این قبیل کارگران تعیین نماید.