لایحه قانونی تشکیل سازمان بسیج ملی

تاریخ تصویب: ۱۳۵۹/۰۴/۱۹
تاریخ انتشار: ۱۳۵۹/۰۴/۱۹

[به موجبقانون ادغام سازمان بسیج ملی (‌مستضعفین) در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مصوب ۱۳۵۹/۱۰/۲۸ نسخ شده است.]


ماده 1 – بر مبنای تعالیم عالیه اسلام که هر فرد مسلمان باید با آمادگی کامل مهیای دفاع و جهاد علیه تجاوزکاران و موانع راه خدا باشد و به موجب اصل 151 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و به مقتضای ضرورت انقلاب که همه افراد ملت ایران باید علیه دشمنان ایران و انقلاب اسلامی آن تجهیز شوند و به پیروی از فرمان رهبر انقلاب امام خمینی مبنی بر تشکیل ارتش بیست میلیونی، سازمان بسیج ملی برای آموزش و سازماندهی همه افراد داوطلب به منظور مقابله با هر گونه تهدید و تجاوز داخلی و خارجی و پاسداری از دست آوردهای انقلاب اسلامی تا تحقق کامل نظام اسلامی و نیز ایجاد آمادگیهای لازم در مردم برای مقابله با آثار ناشی از وقوع سوانح طبیعی و حوادث غیرمترقبه زیر نظر رهبر یا شورای رهبری و وابسته به ریاست جمهوری تأسیس میگردد.

تبصره – بسیج ارتش بیست میلیونی برای مقاصد دفاعی منحصراً با صدور فرمان از طرف رهبری یا شورای رهبری خواهد بود.


ماده 2 – وظایف کلی سازمان بسیج ملی عبارت است از:
– تهیه و اجرای برنامه‌های تعلیمات نظامی، عقیدتی و حفاظتی برای کلیه داوطلبان ارتش بیست میلیونی در سراسر کشور.
– سازماندهی و تجهیز کلیه داوطلبان متعهد برای مبارزه و دفاع در برابر تجاوز و تهدید و دخالت دشمنان خارجی و عوامل سرسپرده داخلی آنان
– تهیه طرحها و برنامه‌های ضروری متناسب با شرایط روز در جهت تحقق اهداف سازمان و گسترش فعالیتهای بسیج در کلیه سطوح مملکت.
– تهیه طرحها و برنامههای لازم جهت ایجاد آمادگی در مردم به منظور پیشگیری از بروز سوانح طبیعی و حوادث غیر مترقبه و مقابله با آثار سوء ناشی از آنها و هماهنگ کردن فعالیتهای مربوطه در زمان اضطرار.
– نظارت بر چگونگی اقدامات انجام شده و ارزشیابی پیشرفت فعالیتهای بسیج ملی در سطح کشور و تهیه و تقدیم گزارشات لازم به مراجع ذیربط.


ماده 3 – مقررات و آییننامه‌های اجرایی این قانون و تشکیلات سازمان وسیله سازمان بسیج ملی، با همکاری دفتر ریاست جمهوری، وزارت کشور، وزارت دفاع ملی، ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی، سپاه پاسداران تهیه و با تأیید سازمان امور اداری و استخدامی کشور (از نظر تشکیلات) پس ازتصویب هیأت وزراء به موقع اجراء گذارده خواهد شد.

تبصره 1 – رییس سازمان بسیج ملی از طرف رهبر یا شورای رهبری منصوب میگردد.

تبصره 2 – خط مشی کلی بسیج ملی توسط شورای عالی دفاع ملی تعیین میگردد و هر گونه تغییر یا جرح یا تعدیل در خط مشی تعیین شده وسیله همان شورا انجام خواهد شد.

تبصره 3 – تصمیمات مربوط به چگونگی اجرای خط مشی تعیین شده و واگذاری مسئولیتها و وظائف به عناصر تابعه در ستاد بسیج توسط شورایی مرکب از رییس و مسئولان قسمتهای مختلف سازمان اتخاذ گردیده و وسیله رییس سازمان به مرحله اجراء در می‌آید.


ماده 4 – پشتیبانهای آموزشی و لجستیکی سازمان بسیج ملی، ضمن در نظر گرفتن اصل خودکفایی ارتش بیست میلیونی، به عهده وزارت دفاع ملی و کلیه سازمانهای نظامی و انتظامی و سپاه پاسداران خواهد بود. نحوه و حدود این گونه پشتیبانیها در آییننامه اجرایی این قانون مشخص خواهد شد.

تشکیلات سازمان بسیج ملی در مراکز استانها و شهرستانها و بخشها و روستاها بر اساس آییننامه‌های اجرایی مصوب و خط مشی کلی تشکیلاتی سازمان بسیج ملی تهیه و با همکاری استانداران، فرمانداران، بخشداران و دهبانان اجراء و جزء بسیج ملی مرکز خواهد بود.