ضوابط و شرایط خاص پذیرش معلولین انقلاب و خانواده شهدا در دانشگاه‌ها و مؤسسات‌ آموزش عالی

تاریخ تصویب: ۱۳۵۹/۰۳/۱۴
تاریخ انتشار: ۱۳۵۹/۰۴/۰۲

شماره ۲۴۴۸ – ۱۳۵۹/۴/۲


‌شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران در جلسه مورخ ۱۳۵۹/۳/۱۴ بنا به پیشنهاد شماره 200.334 مورخ 59.2.16 وزارت فرهنگ و آموزش عالی در‌ ارتباط با فرمان امام در زمینه پذیرش معلولین انقلاب و خانواده شهدا که دارای مدرک تحصیلی دیپلم می‌باشند و با توجه به مصوبه شورای انقلاب در‌ جلسه عمومی مورخ 58.11.16 و پیرو پیشنهاد شماره 653 مورخ 58.10.20 کمیته امداد امام، ضوابط و شرایط خاص این امر را به شرح زیر تصویب‌ نمودند:

‌ماده یک – کلیه معلولین انقلاب و فرزندان شهدا که دارای مدرک تحصیلی دیپلم بوده و آمادگی و علاقه به ادامه تحصیل در دانشگاه‌ها و مؤسسات‌ آموزش عالی را دارند به وسیله بنیاد شهید شناسایی و به سازمان سنجش آموزش کشور معرفی می‌شوند.

‌تبصره – بنیاد شهید برای معلولین انقلاب و فرزندان شهدا پس از اطمینان کامل و محرز بودن وابستگی بلافصل آنان به شهید و یا معلول شدن آنان در‌ ارتباط با انقلاب اسلامی ایران، پرونده فرهنگی خاصی ترتیب داده و شورایی مرکب از افراد متخصص و نماینده سازمان سنجش آموزش کشور به‌ منظور مصاحبه و معاینه آنان تشکیل می‌شود.


‌ماده دو – سازمان سنجش آموزش کشور ترتیبی می‌دهد که کلیه معرفی‌شدگان این بنیاد در امتحانات ورودی سراسری جهت پذیرش دانشجو شرکت‌ نمایند.


‌ماده سه – سازمان سنجش آموزش کشور کمیته‌ای تحت عنوان “‌کمیته پذیرش فرزندان شهدا و معلولین انقلاب” متشکل از افراد متخصص و با حضور‌ نماینده بنیاد شهید جهت رسیدگی به وضعیت آن گروه از معرفی‌شدگان که نتوانسته‌اند به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی راه یابند تشکیل می‌دهد و‌ این کمیته پس از رسیدگی لازم با توجه به نمرات حاصل از شرکت در امتحان و استعداد و علاقه داوطلبان مزبور و سایر ضوابط و شرایط رشته‌های‌ تحصیلی آموزش عالی آنان را به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی معرفی خواهد نمود.


‌ماده چهار – معلولین انقلاب و فرزندان شهدا که دارای درجه تحصیلی فوق دیپلم می‌باشند با توجه به مواد فوق و شرایط مشابه بایستی به دانشگاه‌ها و‌ مؤسسات آموزش عالی که از مقطع تحصیلی فوق دیپلم دانشجو می‌پذیرند معرفی شوند.

‌تبصره – سازمان سنجش برای منظورهای فوق به کمک دانشگاه‌ها و مدارس عالی کشور سهمیه هر واحد آموزش عالی را با توجه به نزدیک بودن محل‌ ادامه تحصیل به محل سکونت فرد معرفی شده تعیین می‌نماید.