شماره ۹۱۱ت۲۸۱۶۳ه – ۱۳۸۲/۱/۱۶
هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۱/۱۲/۴ بنا به پیشنهاد شماره ۲۱۵۴۳۵/۱۰۱ مورخ ۲۰/۱۱/۱۳۸۱ سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اهداف کلان بلند مدت، راهبردهای کلان، اقدامات میان مدت و کوتاه مدت و نظام اجرا و نظارت مربوط در استان هرمزگان را به شرح زیر تصویب نمود:
الف ـ اهداف کلان بلند مدت توسعه استان:
۱ـ ایجاد تعادل و توازن درون استانی و تجدید نظر در ساختار فضایی فعالیتهای اقتصادی استان با تأکید بر تقویت و تجهیز شبکههای زیربنایی در نواحی شمالی، نوار ساحلی و جزایر توسط دولت
۲ـ ارتقای نقش و سهم استان در فعالیتهای اقتصادی ملی و فراملی با بهره گیری از موقعیت جغرافیای سیاسی و اقتصادی استان و کانونهای بندر عباس، قشم و کیش
۳ـ شتاب بخشیدن به فرایند توسعه اقتصادی استان با محوریت فعالیتهای بازرگانی، شیلات، صنایع (صادراتی، دریایی و تبدیلی) و گردشگری به عنوان محرکهای اصلی توسعه استان
۴ـ تقویت بخش رسمی اقتصاد استان در جهت کاهش پدیده قاچاق کالا با تأکید بر حمایت از نهادهای کارآفرین، سرمایه گذار و مؤسسات فنی و مشاورهای بخش خصوصی
۵ ـ ایجاد توازن در نظام سلسله مراتب خدمات رسانی شهری و روستایی استان
۶ـ شتاب بخشیدن به روند توسعه شهرهای کوچک در جهت ایجاد توازن در نظام خدمات رسانی به مراکز زیست و فعالیت استان
۷ـ ارتقای شاخص های توسعه انسانی استان تا حد دستیابی به میانگینهای ملی، توانمند سازی نیروهای محلی و گسترش تبادلات فرهنگی استان با سطح ملی
۸ ـ حفاظت و ارتقای سطح توانمندیهای محیطی و ایجاد شرایط مناسب برای توسعه پایدار استان
ب ـ راهبردهای کلان توسعه استان
۱ـ ایجاد شرایط و فرصتهای مناسب برای سرمایهگذاران بخشهای خصوصی و عمومی غیردولتی مطابق اولویتهای زیر:
1ـ۱ـ گسترش خدمات بازرگانی نوین با تأکید بر خدمات بانکی، بیمه، حمل ونقل و ترانزیت کالا
1ـ۲ـ توسعه فعالیتهای صنعتی با گرایش به تولید کالاهای صادراتی و خدمات مرتبط
1ـ۳ـ ایجاد ظرفیتهای جدید و فراوری محصولات در زیر بخش شیلات و آبزی پروری و باغداری
1ـ۴ـ ایجاد و گسترش خدمات تخصصی و برتر با تأکید بر خدمات گردشگری و خدمات پشتیبان تولید
۲ـ تعادل بخشی و ایجاد پایداری در سازمان فضایی مراکز زیست و فعالیت توسط بخش دولتی با اولویت نواحی شرقی و غربی استان مطابق موارد زیر:
2ـ۱ـ در زمینه گسترش شبکه های ارتباطی سریع درون استانی و بین منطقهای (زمینی ـ دریایی ـ هوایی)
2ـ۲ـ در زمینه طرح های تأمین و انتقال آب به مراکز زیست و فعالیت
2ـ۳ـ در زمینه حفظ و احیای منابع طبیعی استان
۳ـ حمایت از نهادهای کارآفرین و جلب سرمایه های خارجی (با تأکید بر کارآفرینان محلی و سرمایههای بومی مستقر در کشورهای حاشیه خلیج فارس) در جهت تقویت بخش رسمی اقتصاد استان.
۴ـ گسترش روند شهر نشینی و بازنگری در نظام خدمات رسانی به مراکز زیست و فعالیت استان مطابق اولویتهای زیر:
4ـ۱ـ ساماندهی مجدد ساختار اقتصادی ـ کالبدی منطقه شهری بندرعباس با رویکرد مرکز خدمات برتر منطقهای در حوزه ساحلی جنوب
4ـ۲ـ شناسایی و تقویت کانونهای جمعیتی مستعد برای توسعه شهری با اولویت مراکز شهری موجود در نوار ساحلی
4ـ۳ـ توسعه و عمران نواحی روستایی استان با اولویت مراکز و مجموعههای روستایی دارای قابلیت توسعه
4ـ۴ـ توسعه و عمران جزایر استان متناسب با نقش و عملکرد آنها در ابعاد ملی و استانی
۵ـ بازنگری در نقش و عملکرد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی استان با رویکرد همساز کردن فعالیتهای این مناطق با یکدیگر و هماهنگ سازی روندهای توسعه محیطهای پیرامون با این مناطق
۶ـ ایجاد بسترها و زمینههای مناسب و شفاف سازی قوانین و مقررات مرتبط با جذب سرمایه های بومی و غیربومی در امر توسعه استان
۷ـ ارتقای سطح دانش و افزایش اختیارات مدیران محلی، حمایت از نهادهای مدنی و صنفی غیردولتی در جهت تمرکز زدایی در مدیریت و تقویت مشارکت مردم در فرایند توسعه استان
۸ ـ ایجاد زمینههای مناسب برای جذب و نگهداشت نیروی انسانی کارآمد و متخصص با اولویت جذب نیروهای بومی به ویژه در زیر بخشهای خدمات برتر استان
۹ـ ارتقای شاخصهای توسعه انسانی استان با تأکید بر سطح سواد و فرهنگ عمومی، بهداشت و درمان و افزایش نرخ مشارکت زنان و جوانان
۱۰ـ ایجاد بسترهای لازم برای توسعه فرهنگ و هنر بومی و تقویت و گسترش مناسبات فرهنگی استان با سطح ملی
۱۱ـ اعمال مدیریت یکپارچه بر منابع طبیعی و محیط زیست استان با تأکید بر حفاظت از اکوسیستم های ویژه، نوار ساحلی و رعایت تعادل در بهره برداری از منابع دریایی.
ج ـ اقدامات میان مدت برای توسعه استان
۱ـ دستگاههای اجرایی زیر مکلفند با هماهنگی سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور اقدامات زیر را انجام دهند:
۱ـ۱ ـ وزارت نیرو متناسب با ضرورتهای توسعه مراکز زیست و فعالیت استان حداکثر تا پایان شهریور سال ۱۳۸۲ نسبت به تهیه طرحهای تأمین آب اقدام نماید.
۱ـ۲ ـ وزارت راه و ترابری حداکثر تا پایان شهریور سال ۱۳۸۲ طرحهای اجرایی لازم را جهت توسعه و تجهیز فرودگاه بینالمللی بندرعباس، تقویت، تجهیز و ساماندهی محورهای حمل ونقل و ترانزیت کالا در مسیر محور ساحلی جنوب و آزاد راه بندرعباس ـ سیرجان و احداث پایانههای مسافر و بار در شهر بندرعباس تهیه نماید.
۱ـ۳ ـ سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران طرح توسعه صنعت سیمان هرمزگان و صنعت کشتیسازی در استان را با توجه به وضع موجود این صنایع حداکثر تا پایان برنامه چهارم توسعه اجرا نماید.
۱ـ۴ ـ وزارت صنایع و معادن شرایط و امکانات لازم را برای استقرار واحدهای صنعتی و معدنی در منطقه ویژه اقتصادی معادن و فلزات فراهم و طرحهای توسعه مجتمع فولاد بندرعباس و مجتمع آلومینیوم و همچنین احداث واحد کک نفتی در منطقه را حداکثر تا پایان برنامه چهارم توسعه اجرا نماید.
۱ـ۵ ـ وزارت نفت طرح توسعه پالایشگاه بندرعباس را اجرا نماید.
۱ـ۶ ـ وزارت جهاد کشاورزی حداکثر تا پایان برنامه سوم توسعه، طرحهای لازم را برای بهبود کیفیت نخیلات، مرکبات و میوههای گرمسیری و آمادهسازی و تجهیز زیربناهای مورد نیاز برای احداث سایت های جدید پرورش آبزیان، متناسب با قابلیت ها و مزیتهای استان تهیه و برای اجرا توسط بخش خصوصی ارائه نماید.
۱ـ۷ ـ وزارت بازرگانی طرح لازم برای ایجاد نمایشگاه بینالمللی با هدف توسعه صادرات را حداکثر یک سال پس از ابلاغ این تصویبنامه تهیه و در منطقه شهری بندرعباس اجرا نماید.
۱ـ۸ ـ شورای عالی مناطق آزاد مکلف است با همکاری دستگاههای اجرایی ذیربط، نسبت به تهیه طرح توسعه یکپارچه منطقه آزاد قشم و مناطق ویژه اقتصادی موجود استان، با رویکرد بازنگری در عملکرد و هماهنگ سازی فعالیتهای این مناطق حداکثر تا پایان سال ۱۳۸۲ اقدام نماید.
۱ـ۹ ـ وزارت مسکن و شهرسازی با همکاری وزارت کشور نسبت به تهیه طرح نظام سلسله مراتب اسکان (توسعه هماهنگ شهر و روستا) بر اساس نتایج طرحهای بالادست (آمایشی، کالبدی، منطقهای و ) اقدام و پس از تأیید و تصویب در مراجع ذی ربط اجرا نماید.
۱ـ۱۰ ـ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از تصویب طرح توسعه گردشگری استان، زمینه اجرایی کردن نتایج عملیاتی طرح را فراهم نماید.
۱ـ۱۱ ـ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری حداکثر تا پایان برنامه چهارم توسعه، نسبت به اجرای طرحها و پروژههای اولویتدار طرح جامع دانشگاه هرمزگان اقدام نماید.
۱ـ۱۲ ـ سازمان حفاظت محیط زیست حداکثر تا پایان شهریور سال ۱۳۸۲، مجموعهای از سیاستها و اقداماتی را که متضمن به حداقل رساندن آثار سوﺀ زیست محیطی ناشی از فعالیتهای اقتصادی در نوار ساحلی، دریا و نواحی آسیب پذیر باشد، تهیه و جهت طرح در هیأتوزیران ارایه نماید.
۲ـ سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور مکلف است اقدامات زیر را انجام دهد:
۲ـ۱ ـ با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و هماهنگی دستگاههای اجرایی ذی ربط، حداکثر ظرف سه ماه پس از ابلاغ این تصویبنامه، آییننامه اجرایی اعطای تسهیلات، معافیتها و مشوقهای سرمایهگذاری صنعتی و کشاورزی و آبزی پروری را با اولویت و تأکید بر زمینههای صادراتی، اشتغالزا و فعالیتهای متکی بر مزیتها و قابلیتهای استان تهیه و به تصویب هیأت وزیران برساند.
۲ـ۲ ـ با هماهنگی استانداری و اعضای شورای برنامه ریزی استان ظرف مدت یک سال پس از ابلاغ این تصویبنامه، طرحهای آمایش جزایر، نوار ساحلی (با تأکید بر ساماندهی بنادر کوچک) و نواحی خاص را تهیه و برای تصویب به هیأت وزیران ارائه نماید.
۲ـ۳ ـ با همکاری استانداری و اعضای شورای برنامهریزی استان، حداکثر ظرف یک سال پس از ابلاغ این تصویبنامه، طرح جذب، نگهداشت و آموزش نیروی انسانی استان را، متضمن ارتقای شاخصهای کمی و کیفی و ایجاد انگیرهها و مشوقهای لازم برای ماندگاری نیرو، با تأکید بر زنان، جوانان و افراد بومی تهیه و به تصویب هیأتوزیران برساند.
۳ـ سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور و شورای برنامه ریزی استان مکلفند براساس سیاستها و خطمشیهای پیوست این تصویبنامه، اعتبار مورد نیاز را برای اجرای اقدامات فوقالذکر و طرحهای اولویت دار در توسعه استان ( طرحها و پروژههای پیوست ) در بودجههای سالانه منظور نمایند.
د ـ اقدامات کوتاه مدت
۱- [اصلاحی ۱۳۸۲/۱۰/۱۶]
سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور مکلف است به منظور مقابله با چالشهای اساسی و مسائل حاد استان و اجرای طرح توسعه میان مدت استان، ردیف اعتباری خاصی را تحت عنوان «طرح توسعه هرمزگان» تا پایان برنامه چهارم توسعه کشور در بودجه سنواتی کشور پیشبینی نماید و همه ساله صد درصد اعتبار مزبور را با رعایت ماده (۳۰) قانون برنامه و بودجه تخصیص دهد.
۲ـ دستگاههای اجرایی مندرج در فهرست پیوست مکلفند با همکاری شورای برنامهریزی توسعه استان حداکثر ظرف سه ماه پس از ابلاغ این تصویبنامه، طرحهای اجرایی مشخص خود را در زمینههای مندرج در جدول یاد شده تهیه و برای تأمین اعتبار از محل ردیف فوقالذکر «بند (۱) جزﺀ (د)» به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ارائه نمایند:
۳ـ سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور مکلف است با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی علاوه بر درآمدهای کنونی استانی، فهرست آن دسته از عناوین درآمدی ملی را که در شرایط موجود در استان دریافت میشوند و قابلیت واریز به خزانه معین استان را دارند، تهیه و تا قبل از تنظیم لایحه بودجه سال ۱۳۸۳، برای تصویب به دولت ارائه نمایند.
۴ـ سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور مکلف است همه ساله از محل اعتبارات و تسهیلات موضوع تبصره (۳) قوانین بودجه سنواتی، اعتبارات قابل ملاحظهای را با اولویت طرحهای پرورش آبزیان، آب و خاک و طرحهای صنعتی اشتغال زا به استان هرمزگان اختصاص دهد.
۵ ـ وزارت کشور مکلف است با هماهنگی سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور و همکاری وزارتخانههای بازرگانی و امور اقتصادی و دارایی حداکثر سه ماه پس از ابلاغ این تصویبنامه، طرح لازم را برای افزایش سقف مبادلات در بازارچههای مرزی استان هرمزگان تهیه و برای تصویب به هیأت دولت ارائه نماید.
هـ ـ نظام اجرا و نظارت
۱ـ به منظور اجرای طرح توسعه استان هرمزگان، اقدامات پیشبینی شده در این تصویبنامه و اعمال پیگیریها و نظارتهای لازم، «ستاد طرح توسعه هرمزگان» به ریاست استاندار استان هرمزگان و عضویت نمایندگان تامالاختیار معاون رییس جمهور و رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و وزرای ذی ربط بر حسب مورد، تشکیل میشود. وظیفه دبیری این ستاد را دبیرخانه شورای برنامه ریزی و توسعه استان عهدهدار میباشد.
۲ـ نظارت بر حسن اجرای مفاد این تصویبنامه و ایجاد هماهنگیهای لازم با دستگاههای اجرایی کشور جهت اجرای به موقع تکالیف پیش بینی شده برای آنها به عهده رییس ستاد مذکور خواهد بود.
۳ـ ستاد مذکور موظف است گزارش عملکرد سالانه این تصویبنامه را در مقاطع زمانی قبل از تدوین لایحه بودجه سالانه کشور به هیأت وزیران ارائه نماید.
معاون اول رییس جمهور – محمدرضا عارف