‌آیین‌نامه همطرازی کادر سیاسی

تاریخ انتشار: ۱۳۵۹/۰۲/۱۷

مصوب ۱۳۵۹/۲/۱۷


‌ماده 1 – مقام سیاسی افرادی که سابقه خدمت دولتی ندارند و به عنوان کاردار موقت، سر کنسول موقت در اجرای لایحه قانونی پرداخت فوق‌العاده‌ ارزی کارداران موقت و سرپرستان سرکنسولگریها و رایزنان فرهنگی و مطبوعاتی مصوب ۱۳۵۸/۱۰/۱ تعیین شده و یا خواهند شد به شرط دارا بودن‌ مدرک لیسانس یا بالاتر به شرح زیر تعیین می‌گردد.

‌الف: چنانچه دارای مدرک تحصیلی مندرج در مقررات تشکیلاتی، استخدامی، مالی و انضباطی وزارت امور خارجه باشند:
1 – کاردار موقت و یا سرپرستان سفارت دبیر اول
2 – سر کنسول موقت دبیر دوم

ب: چنانچه دارای مدرک تحصیلی مندرج در مقررات تشکیلاتی، استخدامی، مالی و انضباطی وزارت امور خارجه نباشند:
– مشروط بر این که حداقل دارای مدرک تحصیلی لیسانس یا معادل آن باشند.
1 – کاردار موقت و یا سرپرستان سفارت دبیر دوم
2 – سرکنسول موقت دبیر سوم


ماده 2 – مقام سیاسی افرادی که دارای سابقه خدمت دولتی رسمی بوده به وزارت امور خارجه منتقل قطعی می‌شوند و یا به لحاظ تخصص‌های‌ مورد نیاز بر اساس پیشنهاد وزارت امور خارجه و تصویب شورای انقلاب به خدمت در این وزارت اعاده گردیده و یا می‌گردند.
‌الف: چنانچه دارای مدرک تحصیلی مندرج در مقررات تشکیلاتی، استخدامی، مالی و انضباطی وزارت امور خارجه باشد سابقه خدمت دولتی رسمی‌ آنان پس از کسر 5 سال مبنای احتساب و تعیین مقام سیاسی قرار خواهد گرفت.
ب – چنانچه دارای مدرک تحصیلی مندرج در مقررات تشکیلاتی، استخدامی، مالی و انضباطی وزارت امور خارجه نباشند‌ مشروط بر آن که حداقل دارای مدرک تحصیل لیسانس یا معادل آن باشند.
‌سابقه خدمت دولتی رسمی آنان پس از کسر 7 سال مبنای احتساب و تعیین مقام سیاسی آنان قرار خواهد گرفت.


‌ماده 3 – مقام سیاسی افرادی که سابقه خدمت دولتی ندارند و به خدمت وزارت امور خارجه دعوت و در اجرای مصوبات قانونی به استخدام‌ وزارت امور خارجه درآمده عهده‌دار تصدی یکی از پست‌های سازمانی در سطح سرپرستی و مدیریت می‌گردند مشروط بر آن که حداقل دارای مدرک‌ تحصیلی لیسانس یا معادل باشند به شرح زیر تعیین می‌شوند:
‌پست مورد تصدی مبنای محاسبه حداکثر و کارآموز سیاسی مبنای محاسبه حداقل قرار گرفته و میانگین این دو مقام به عنوان مقام سیاسی تعیین‌ می‌گردد.

‌تبصره 1 – نحوه محاسبه میانگین بدین صورت خواهد بود که جمع کل سنوات خدمتی لازم در وزارت امور خارجه از کارآموز سیاسی تا مقام‌ پست مورد تصدی تعیین و نصف این مدت معیار تعیین مقام متصدی پست قرار خواهد گرفت.

‌تبصره 2 – در صورتی که جمع سنواتی که به شرح تبصره یک تعیین می‌شود قابل تقسیم بر دو نباشد مدت اضافی از آن کسر و بقیه ملاک تعیین‌ مقام واقع خواهد شد.

‌تبصره 3 – چنانچه میانگین تعیین شده به طور دقیق با یکی از مقامات تطبیق نکند مقام پایین‌تر ملاک عمل واقع شده مانده بابت حق توقف در مقام‌ مزبور احتساب خواهد شد.

‌تبصره 4 – مقام افرادی که به شرح این آیین‌نامه تعیین می‌گردند مبنای احتساب حقوق نامبردگان واقع و تا زمانی که افراد مزبور متصدی پست‌ سازمانی مندرج در ماده 3 باشد از فوق‌العاده شغل شاغل آن مقام برخوردار خواهند شد.

‌تبصره 5 – شورای عالی وزارت امور خارجه اجرای مفاد این آیین‌نامه را عهده‌دار بوده و انجام آن در هر مورد موکول به پیشنهاد شورای مزبور و‌ تصویب وزیر امور خارجه خواهد بود.

‌تبصره 6 – کسر سابقه خدمت دولتی افراد موضوع ماده دو این آیین‌نامه تأثیری در گروه نامبردگان نخواهد داشت.


‌ماده 4 – حقوق افراد مذکور در ماده 1 و ماده 3 بر اساس حقوق کارآموزان سیاسی پرداخت ترفیعات بعدی آنان تابع مقررات تشکیلاتی – استخدامی- مالی و انضباطی خواهد بود.


[الحاقی ۱۳۵۹/۳/۳۱]-
حقوق افرادی که بر اساس ماده 1 و ماده 3 آیین‌نامه همطرازی در یکی از مقامات سیاسی مندرج در اساسنامه پیاده می‌شوند بر اساس پایه 1 گروه آن‌ مقام قابل پرداخت بوده و ترفیعات بعدی تابع مقررات تشکیلاتی استخدامی مالی و انضباطی وزارت امور خارجه خواهد بود.