‌لایحه قانونی به تعهدات دولت ایران در صندوق مخصوص اوپک و صندوق بین‌المللی توسعه کشاورزی

تاریخ انتشار: ۱۳۵۹/۰۲/۱۷

‌مصوب ۱۳۵۹/۲/۱۷


‌ماده 1 – کلیه تعهداتی که تحت عنوان سهمیه دولت ایران و اولین افزایش منابع صندوق مخصوص اوپک و همچنین تعهدات به صندوق توسعه‌ کشاورزی به عمل آمده و جمعاً معادل 420 میلیون دلار است، پس از کسر مبلغ 97.584.082 دلار که تا کنون از محل تعهدات مذکور پرداخت گردیده،‌ طبق مقررات در چارچوب تعهدات گذشته پرداخت گردد.


‌ماده 2 – سهم ایران بابت دومین افزایش منابع صندوق مخصوص اوپک که متناسب با مبلغ پرداختی سایر کشورهای عضو (597.84 میلیون دلار)‌ و به نسبت صادرات نفت ایران در سال 79 می‌باشد، معادل 57.624.549 دلار است مورد تعهد و پرداخت قرار گیرد. در صورتی که سایر کشورهای‌ عضو اوپک پرداخت سهمیه خود را متناسب با صادرات نفت مورد قبول قرار دهند، ایران نیز می‌تواند سهمیه خود را بر مبنای 800 میلیون دلار افزایش‌ سرمایه صندوق که بر این اساس معادل 70.331.247 دلار خواهد شد بپذیرد و بدین ترتیب مابه‌التفاوت آن را نیز که معادل 12.706.698 دلار است‌ مورد تعهد مجدد قرار دهد.


‌ماده 3 – سهم ایران بابت افزایشهای بعدی منابع صندوق مخصوص اوپک که در آینده به عمل خواهد بر همان اساس نسبت به میزان صادرات نفت‌ ایران در مقایسه با کل صادرات نفت کشورهای عضو اوپک محاسبه و مورد تعهد و پرداخت قرار گیرد.


‌ماده 4 – به وزارت امور اقتصادی و دارایی اجازه و اختیار داده می‌شود که در صورت لزوم اصلاحات و تغییرات پیشنهادی در اساسنامه تأسیس‌ صندوق مخصوص اوپک را که از طرف صندوق پیشنهاد شده است، بررسی و به هر نحو که لازم می‌داند از طرف دولت ایران تأیید نماید.