‌آیین‌نامه نحوه تطبیق و تبدیل وضع کارکنان سازمان حفاظت محیط زیست با قانون استخدام کشوری

تاریخ انتشار: ۱۳۵۹/۰۱/۲۳

۱۳۵۹/۱/۲۳


‌شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران در جلسه مورخ 59.1.23 بنا به پیشنهاد شماره 4214 – 57.2 – 11 مورخ 58.12.12 سازمان حفاظت محیط‌ زیست و با توجه به تبصره یک لایحه قانونی اصلاح ماده 31 الحاقی به قانون شکار و صید و تبصره آن مصوب 58.9.21 آیین‌نامه نحوه تطبیق و‌ تبدیل وضع کارکنان سازمان حفاظت محیط زیست با قانون استخدام کشوری را به شرح زیر تصویب نمودند:


‌فصل اول- تطبیق و تبدیل وضع استخدامی

‌ماده 1 – سازمان حفاظت محیط زیست که در این آیین‌نامه سازمان نامیده می‌شود مکلف است ظرف شش ماه از تاریخ تصویب این آیین‌نامه آن عده‌ از مستخدمین ثابت خود را که برای تصدی یکی از پستهای سازمانی مورد عمل استخدام شده و در تاریخ 58.9.21 (‌تاریخ تصویب لایحه قانونی‌ اصلاح ماده 31 الحاقی به قانون شکار و صید) در خدمت داشته بر اساس مقررات این آیین‌نامه با قانون استخدام کشوری تطبیق نماید.
‌تبصره 1 – مستخدمین رسمی موضوع ماده 144 قانون استخدام کشوری نیز که در سازمان به خدمت اشتغال دارند مشمول احکام این آیین‌نامه‌ خواهند بود.

‌تبصره 2 – مشاغل سازمانی بر اساس طرح طبقه‌بندی مشاغل وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی، مشمول قانون استخدام کشوری و آیین‌نامه اجرایی‌ آن در گروه دوازده‌گانه جدول حقوقی قانون مذکور تخصیص داده خواهد شد و هر گاه مشاغلی در سازمان وجود داشته باشد که در طرح مذکور منظور‌ نشده باشد سازمان مشاغل مزبور را همراه با شرح وظائف و شرایط احراز آن به سازمان امور اداری و استخدامی کشور پیشنهاد می‌نماید تا توسط‌ سازمان مذکور طبقه‌بندی و به گروه‌های دوازده‌گانه جدول قانون استخدام کشوری تخصیص یابد.


‌ماده 2 – تاریخ اجرای احکام تطبیق وضع مستخدمین سازمان تاریخ تصویب قانون اصلاح ماده 31 الحاقی به قانون شکار و صید (58.9.21)‌ می‌باشد.


ماده 3 – سازمان مکلف است گروه کارکنان خود را به استناد پست سازمانی مورد تصدی در تاریخ 1358.9.21 تعیین نماید و پایه آنان در گروه‌ مربوط با احتساب کلیه سوابق خدمت دولتی تا 58.9.21 به ازاء هر دو سال یک پایه تشخیص می‌گردد.

‌تبصره 1 – نحوه محاسبه سوابق خدمت مشمولین این آیین‌نامه از لحاظ پایه و اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل طبق مقررات و دستورالعمل‌های‌ اجرایی قانون استخدام کشوری خواهد بود.

‌تبصره 2 – کارگران مشمول قانون کار کماکان تابع قوانین و مقررات مربوط به خود خواهند بود.


‌ماده 4 – در تبدیل وضع استخدامی مستخدمین سازمان هر نقصانی که در حقوق و یا فوق‌العاده شغل فعلی آنان حاصل شود بر حسب مورد به‌عنوان تفاوت تطبیق حقوق و یا تفاوت تطبیق مزایا به آنان پرداخت خواهد شد هر نوع افزایش حقوق و یا فوق‌العاده شغل به ترتیب از تفاوتهای مذکور‌ کسر خواهد داد.


‌ماده 5 – سازمان مکلف است بر اساس پست‌های سازمانی مورد عمل مستخدمین پیمانی و کارکنانی را که برای انجام خدمت تمام وقت در مقابل‌ دریافت دستمزد به کار گمارده شده و در تاریخ 58.9.21 در خدمت دارد بنا به درخواست آنان با حفظ سابقه خدمت دولتی و رعایت آیین‌نامه اجرایی‌ماده 150 الحاقی به قانون استخدام کشوری طبق مفاد این آیین‌نامه تبدیل نماید.


‌فصل دوم – ترتیب احتساب سوابق خدمت مستخدمین از لحاظ بازنشستگی و نحوه محاسبه و واریز کسور بازنشستگی

‌ماده 6 – کلیه سوابق خدمت قابل قبول مستخدمین سازمان که طبق مقررات این آیین‌نامه قابل احتساب تشخیص شده و مبنای اعطای پایه قرار‌ گرفته است از لحاظ بازنشستگی و وظیفه جزء خدمت آنان محسوب می‌شود.


ماده 7 – محاسبه و واریز کسور بازنشستگی مستخدمین سازمان از تاریخ تصویب قانون اصلاح قانون شکار و صید (1353.10.30) طبق مقررات‌ ماده 71 و تبصره یک ماده 73 قانون استخدام کشوری صورت می‌گیرد.

‌تبصره – سازمان مکلف است کسور بازنشستگی مستخدمین را که از تاریخ 1353.11.1 در استخدام داشته است طبق مقررات قانون استخدام‌ کشوری محاسبه نماید و در هر مورد که وجوه مزبور کسر نگردیده و به صندوق بازنشستگی واریز نشده باشد جزو بدهی مستخدم منظور نماید.


‌ماده 8 – [اصلاحی ۱۳۶۱/۳/۱۶]
مبنای محاسبه کسور بازنشستگی سوابق خدمت آن عده از مستخدمین سازمان که قبل از فروردین ماه 1350 در خدمت سازمان بوده‌اند‌ حقوقی است که در اول فروردین ماه 1350 دریافت می‌کرده‌اند و مبنای محاسبه کسور بازنشستگی سوابق خدمت آن عده از مستخدمینی که در فاصله اول‌ فروردین 1350 تا سی‌ام دی ماه 1353 به استخدام سازمان درآمده‌اند معدل حقوق بدو استخدام حقوقی است که در تاریخ تصویب قانون اصلاح قانون شکار و‌صید (1353.10.30) دریافت می‌کرده‌اند.

‌تبصره ـ [الحاقی ۱۳۶۱/۳/۱۶]
سوابق خدمت دولتی مستخدمین در سایر مؤسسات مشمول حکم مندرج در ماده 85 قانون استخدام کشوری و تبصره‌های آن و سایر مقررات مربوط‌ خواهد بود.


‌ماده 9 – [اصلاحی ۱۳۶۱/۳/۱۶]
سازمان مکلف است بدهی مستخدمین خود را بابت کسور بازنشستگی سوابق خدمت در سازمان حداکثر ظرف پنج (5 سال) به اقساط‌ مساوی از حقوق و فوق‌العاده شغل ماهانه آنها کسر و به صندوق بازنشستگی کشوری پرداخت نماید.

‌تبصره 1 ـ [اصلاحی ۱۳۶۱/۳/۱۶]
سه و نیم درصد سهم هر مستخدم که به موجب تبصره 2 ماده 31 الحاقی به قانون شکار و صید از طرف سازمان تأمین اجتماعی (‌سازمان بیمه‌های‌ اجتماعی سابق) با نظارت نماینده سازمان بازنشستگی کشوری واریز می‌شود و از جمع بدهی سهم مستخدم کسر خواهد شد.

‌تبصره 2 ـ [اصلاحی ۱۳۶۱/۳/۱۶]
مستخدم سازمان که بابت کشور بازنشستگی سوابق خدمت به صندوق بازنشستگی کشوری بدهی دارد چنانچه قبل از پرداخت کل بدهی بازنشسته‌ شود اقساط بدهی از حقوق بازنشستگی متعلقه کسر خواهد شد. ولی در برقراری حقوق وظیفه در صورتی که تمام یا قسمتی از بدهی خود را نپرداخته باشد‌ بدهی یا اقساط باقیمانده از تاریخ فوت یا از کارافتادگی بخشوده خواهد شد.


‌ماده 10 – کسور بازنشستگی مستخدمین موضوع این آیین‌نامه از تاریخ 58.9.21 با توجه به مواد 71 و 73 قانون استخدام کشوری و سایر مقررات‌ مربوط اعم از سهم مستخدم و سهم سازمان محاسبه و به حساب صندوق بازنشستگی کشوری واریز می‌شود.


‌ماده 11 – سازمان مکلف است بدهی مربوط به کسور بازنشستگی و اقساط ماهانه آن دسته از مستخدمین خود را که به سایر مؤسسات دولتی‌ مأمور و یا منتقل می‌شوند به مؤسسه پرداخت کننده حقوق و مزایای مستخدم اعلام نماید تا ترتیب کسر آن از حقوق و مزایای ماهانه مستخدم و واریز‌آن به صندوق بازنشستگی داده شود.


‌ماده 12 – [اصلاحی ۱۳۶۱/۳/۱۶]
در مورد بازنشستگی متعلقه کسر خواهد شد. ولی در برقراری حقوق وظیفه‌بگیران که از سی‌ام دی ماه 53 (‌تاریخ تصویب قانون اصلاح قانون‌ شکار و صید) تا قبل از تاریخ اجرای این آیین‌نامه بازنشسته یا ازکارافتاده یا فوت شده باشند حقوق بازنشستگی یا وظیفه مربوط بر اساس تبصره 85 قانون بودجه‌ سال 1356 کل کشور و آیین‌نامه اجرایی آن و با رعایت تاریخ اجرای آن و با رعایت تاریخ اجرای تبصره مذکور و یا آنچه که جانشین تبصره 85 می‌شود در‌صورت لغو آن تعیین و با اعمال ضریب‌های مقرر پرداخت می‌شود.


‌ماده 13 – [اصلاحی ۱۳۶۱/۳/۱۶]
سازمان حفاظت محیط زیست مکلف است بدهی‌های خود را بابت اجرای این آیین‌نامه در بودجه سالانه سازمان منظور و به حساب صندوق‌ بازنشستگی کشوری واریز نماید.