‌لایحه قانونی راجع به لغو مالکیت اراضی موات واقع بین محدوده بیست و پنج‌ساله قانونی شهر تهران و حریم استحفاظی‌ آن

تاریخ انتشار: ۱۳۵۹/۰۱/۰۶

‌مصوب ۱۳۵۹/۱/۶


‌ماده واحده: کلیه اراضی واقع بین محدوده بیست و پنج‌ساله قانونی شهر تهران و حریم استحفاظی طبق نقشه ضمیمه که به صورت موات معطل‌ مانده و در آن عمران و آبادانی به عمل نیامده است مالکیت اشخاص نسبت به آنها طبق مفاد قانون لغو مالکیت اراضی موات شهری و از تاریخ ابلاغ آن‌ لغو می‌گردد.

‌تبصره 1 – آن قسمت از اراضی که طبق تشخیص کمیسیون منتخب از نمایندگان وزارت کشاورزی و عمران روستایی و وزارت مسکن و شهرسازی‌ و شهرداری تهران به صورت مزروعی و یا باغ بوده و در مهر ماه سال 58 در آنها کشت و درختکاری شده زمین کشاورزی تشخیص و صاحب یا صاحبان‌ آنها می‌توانند به کار کشاورزی با پروانه صادره از وزارت کشاورزی و عمران روستایی ادامه دهند.

‌تبصره 2 – ترتیب عمران و استفاده و تبدیل اراضی موات مندرج در این قانون به صورت منطقه سبز طبق برنامه‌ای است که توسط شهرداری تهران‌ با مشارکت وزارت کشاورزی و عمران روستایی انجام خواهد شد.

‌تبصره 3 – اشخاصی که مبادرت به فروش یا تصرف اراضی موات موضوع قانون را بنمایند یا در آن ایجاد بنا یا سایر تصرفات بنمایند یا اشخاص‌ دیگر را متصرف این اراضی نمایند علاوه بر محکومیت به پرداخت دو برابر مبالغی که بابت فروش به تصرف دادن این اراضی عایدشان شده است به‌ صندوق دولت به مجازات مقرر در ماده 238 قانون مجازات عمومی نیز محکوم خواهند شد.
‌شکایت هر یک از وزارتخانه‌های کشاورزی و عمران روستایی و مسکن و شهرسازی یا شهرداری تهران برای تعقیب این قبیل اشخاص کافی می‌باشد.