تشکیل کمیته رسیدگی به دعاوی حقوقی بین‌المللی

تاریخ انتشار: ۱۳۵۸/۱۱/۲۸

شماره 2566‌د – ۱۳۵۸/۱۱/۲۸


شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران در جلسه مورخ ۱۳۵۸/۱۱/۱۳ بنا به پیشنهاد شماره 35964 مورخ ۱۳۵۸/۱۱/۳ وزارت امور اقتصادی و دارایی‌ تصویب نمودند که برای انجام وظائف مشروحه زیر کمیته‌ای در بانک مرکزی ایران تشکیل شود:

‌عنوان کمیته از این قرار است:
“‌کمیته رسیدگی به دعاوی و حقوقی بین‌المللی”.

‌وظائف کمیته:

1 – رسیدگی به مسائل و دعاوی ناشی از مسدود کردن حسابها و داراییهای دولت ایران در بانکها مؤسسات و شرکتهای خارجی و بین‌المللی و حل و‌ فصل و اتخاذ تصمیم در مورد آنها.

2 – تعیین مشاوران حقوقی و وکلای دعاوی ایرانی و خارجی مورد نیاز و تنظیم و انعقاد قراردادهای خدماتی لازم با آنها، به طور مستقیم و یا به‌ نمایندگی از طرف سازمانهای مربوط و تعیین میزان حق‌الزحمه و یا حق‌الوکاله آنها بر اساس نرخهای متعارف و منصفانه و همچنین تأمین هزینه‌های‌ مربوط به خدمات قراردادی مشاوران و وکلای دعاوی تعیین شده و پرداخت آنها، از محل اعتبارات کمیته.

‌تبصره: قراردادهای خدماتی که مستقیماً بین کمیته و مشاوران حقوقی و وکلای دعاوی منعقد می‌گردد باید بین رییس کل بانک مرکزی ایران یا قائم مقام‌ یا نماینده مجاز وی از یک طرف و مشاور حقوقی یا وکیل دعاوی یا نمایندگان آنها از طرف دیگر امضاء گردد.

3 – برآورد و تنظیم بودجه لازم برای پرداختهای فوق و پیشنهاد آن برای تصویب به مراجع مربوط.

‌تبصره (1): بانک مرکزی ایران مجاز است هزینه‌های مورد لزوم و پیشنهادی کمیته را در سال جاری از محل اعتبارات بانک مرکزی ایران پرداخت و‌ معادل آن را در بودجه سال بعد منظور نماید.

تبصره (2): اعتبارات لازم برای بازپرداخت اصل و بهره و کارمزد و سایر هزینه‌های مربوط به وامها و اعتبارات خارجی و بین‌المللی کماکان در بودجه‌ وزارتخانه و یا سازمانهای مربوط منظور و از آن محل پرداخت خواهد شد.

4 – دعوت از سازمانهای اجرایی ذیربط برای شرکت در مذاکرات مربوط و ارائه اسناد و مدارک و قراردادها و موافقتنامه‌های مربوط و ادای توضیحات‌ لازم در مورد دعاوی مربوط به آنها.

5 – پیگیری دعاوی مطروحه از طریق کمیته، یا با راهنمایی‌های کمیته توسط سازمانهای اجرایی یا بانکها یا مؤسسات مربوط، که در صورت اخیر‌ سازمانهای مربوط موظف خواهند بود گزارشهای لازم را بلافاصله پس از حصول نتیجه به کمیته ارسال دارند.

‌تبصره (1): سازمانهای دولتی و بانکها و مؤسسات و شرکتهای وابسته به دولت موظفند در هر مورد که با مسائلی مواجه شوند که ناشی از مسدود کردن‌ حسابها و یا داراییهای آنها یا حسابها یا داراییهای دولت در بانکها یا مؤسسات یا شرکتهای خارجی باشد، مراتب را بلافاصله طی گزارش، همراه با اسناد‌ و مدارک مربوط، به اطلاع کمیته برسانند و نمایندگان ذیصلاح خود را، بنا به دعوت کمیته برای ادای توضیحات لازم به کمیته اعزام دارند.

‌تبصره (2): اقدامات کمیته، سازمانها و مؤسسات مربوط را از اجرای وظائف قانونی خود مبرا نمی‌نمایند.

6 – رسیدگی و اتخاذ تصمیم در مورد دعاوی حقوقی ناشی از فسخ یا عدم اجرای موافقتنامه‌ها و قراردادهای منعقده با مؤسسات بانکها و شرکتهای‌ خارجی و بین‌المللی.

7 – وصول گزارشهای منظم از طرف مشاوران حقوقی و وکلای تعیین شده و بررسی و اتخاذ تصمیم در مورد این گزارشها و تنظیم گزارشهای جامع در‌ مورد دعاوی مطروحه.
‌کمیته باید پس از صدور حکم از طرف هر دادگاه یا مرجع قضایی، در مورد هر یک از دعاوی، گزارش جامعی در مورد کیفیت دعاوی مطروحه و احکام‌ صادره و نتایج حاصل از آنها تنظیم و به سازمان مربوط ارسال دارد.
‌سازمانهای اجرایی مربوط موظف به همکاریهای لازم با کمیته خواهند بود.

‌اعضاء کمیته
‌کمیته متشکل از نمایندگان تام‌الاختیار و مطلع و واجد شرایط سازمانهای زیر می‌باشد:
‌وزارت امور خارجه
‌وزارت امور اقتصادی و دارایی
‌وزارت دفاع ملی
‌وزارت نفت
‌بانک مرکزی ایران
‌سازمان برنامه و بودجه
‌وزارت دادگستری

‌علاوه بر این، به کمیته اجازه داده می‌شود که سه نفر مشاور حقوقی واجد شرایط را برای شرکت در جلسات کمیته تعیین و به شورای انقلاب پیشنهاد‌ نماید تا پس از تصویب و تأیید شورای انقلاب، از نظرات حقوقی و خدمات آنان در کمیته استفاده شود، این مشاوران حق دادن رأی را ندارند و نظرات‌ آنان صرفاً جنبه مشورتی دارد.
‌این کمیته باید از طریق بانک مرکزی ایران به کلیه سازمانهای داخلی و از طریق وزارت امور خارجه به کلیه نمایندگیهای سیاسی ایران در خارج از کشور‌ رسماً معرفی گردد.

‌ریاست کمیته
‌کمیته تخت نظارت ریاست کل بانک مرکزی ایران وظیفه خواهد کرد.

‌دبیر کمیته
‌کمیته یک نفر را از بین کارکنان بانک مرکزی ایران به عنوان دبیر کمیته انتخاب خواهد کرد.‌ دبیر کمیته به طور تمام وقت انجام وظیفه خواهد نمود.

‌محل تشکیل جلسات شورا
‌محل تشکیل جلسات شورا در بانک مرکزی ایران خواهد بود.