‌لایحه قانونی راجع به افزایش مدت مندرج در ماده ۳۸ قانون امور گمرکی از پنج سال به ده سال و تغییرات آن

تاریخ تصویب: ۱۳۵۸/۱۱/۰۶
تاریخ انتشار: ۱۳۵۸/۱۱/۰۶

‌ماده واحده: مدت مندرج در ماده ۳۸ قانون امور گمرکی برای کلیه کالاها از پنج سال به ده سال افزایش داده می‌شود.

‌تبصره 1 – [اصلاحی ۱۳۷۲/۳/‍۱۰]
اتومبیلهای نمایندگیهای سیاسی خارجی مقیم ایران به شرط عمل متقابل فقط پس از گذشت سه سال قابل واگذاری به اشخاصی که از چنین معافیتی برخوردار‌ نیستند می‌باشد و قبل از انقضای سه سال فقط می‌تواند اتومبیل خود را به سایر نمایندگیهای سیاسی که حق استفاده از چنین معافیتی دارند واگذار کنند.

‌تبصره 2 – اعضای نمایندگی سیاسی خارجی مقیم ایران در صورتی که اتومبیل خود را به دیگر نمایندگیهای سیاسی خارجی مقیم ایران واگذار‌ نمایند یا در صورتی که اتومبیل آنها در اثر تصادف قابل استفاده نباشد در صورتی که آن را به گمرک واگذار نمایند و گمرک آن را بپذیرد یا از کشور خارج‌ کنند حق دارند اتومبیل دیگری به کشور وارد و با معافیت ترخیص نمایند.

‌تبصره 3 – از تاریخ تصویب این لایحه قانونی کلیه قوانین و تصویبنامه‌های مغایر آن لغو می‌گردد.

‌تبصره 4 – سایر شرایط مندرج در ماده 38 به قوت خود باقی است.

ضمناً متن این لایحه قانونی از تاریخ تصویب به استثنای اتومبیلهای متعلق به‌ دربار سابق که به وسیله بنیاد مستضعفان واگذار می‌گردد قابل اجرا است.

‌تبصره ۵ – [الحاقی ۱۳۵۹/۱۱/۲۸]
حقوق و عوارض گمرکی و سود بازرگانی اتومبیلهایی که پلاک دربار سابق را دارند و در مالکیت بنیاد مستضعفان قرار گرفته‌اند بر اساس نرخ‌ ارز روز ترخیص اتومبیلهای مزبور پرداخت می‌شود، اتومبیلهایی که قبل از تصویب این قانون به فروش رسیده و یا در اختیار مؤسسات و نهادهای انقلابی‌ و اشخاص قرار گرفته است نیز مشمول این قانون می‌گردند.