‌لایحه قانونی راجع به اجازه اجرای طرح توسعه مجتمع آموزشی، پژوهشی، درمانی وزارت بهداری و بهزیستی

تاریخ تصویب: ۱۳۵۸/۱۰/۲۲
تاریخ انتشار: ۱۳۵۸/۱۰/۲۲

[به موجب ماده ۴ قانون تشکیلات و وظایف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، لغو شده است.]


‌ماده واحده:
‌به وزارت بهداری و بهزیستی اجازه داده می‌شود که طرح توسعه مجتمع آموزشی، پژوهشی، درمانی وزارت بهداری و بهزیستی را که اساسنامه آن‌ پیوست می‌باشد به موقع اجرا گذارد.
‌به منظور پیشبرد اهداف مقدس جمهوری اسلامی و به خصوص تربیت پزشکان و وابستگان پزشکی متعهد پایبند به اهداف مقدس اسلام و طرح‌ خودکفایی مملکت از نظر نیروی انسانی لازم برای اجرای برنامه‌های بهداشتی و درمانی در سرتاسر مملکت طرح تشکیل مجتمع آموزشی و پژوهشی‌ وزارت بهداری و بهزیستی به ترتیبی که در ذیل ذکر خواهد شد ضروری به نظر می‌رسد.

‌اهداف:
1 – ایجاد ضابطه‌های آموزشی و درمانی و بخصوص برنامه‌ریزی در مؤسسات وزارت بهداری و بهزیستی و قسمتهای تابعه برای تربیت قسمت زیادی‌ از نیروی انسانی مورد نیاز که دارای ویژگیهای متناسب با احتیاجات شبکه بهداشتی و درمانی کشور باشند.
2 – ایجاد سازمانی که بتواند مؤسسات آموزشی فعلی وزارت بهداری و بهزیستی را در صورت لزوم در هم ادغام نماید و همه را تحت ضوابط صحیح و‌ برنامه هماهنگ درآورد.
3 – ایجاد امکانات لازم برای جذب نیروهای پزشکی و متخصصین ایرانی که در حال حاضر در خارج از کشور هستند.
4 – مطالعه و برنامه‌ریزی و اجرای صحیح برنامه‌های آموزشی پزشکی.
5 – بررسی جامع نیازهای پزشکی، دندانپزشکی و پیراپزشکی جامعه به مسائل پزشکی اجتماعی.
6 – اجرای برنامه‌های تربیت پزشک عمومی و پزشک متخصص در کلیه رشته‌ها (‌به خصوص در رشته فوریت‌های پزشکی) پرستار، ماما، بهیار، (‌پس از‌ تصویب وزارت فرهنگ و آموزش عالی).
7 – طرح و اجرای برنامه فوق لیسانس بهداشت و تنظیم خانواده با استفاده از پرستار ماما و ماما پرستار (‌دوره دوساله).
8 – اجرای برنامه بازآموزی پزشکانی که مدتها است از خدمات درمانی دور بوده (‌دوره کوتاه مدت) و طبیب‌های درمانی که از دوره‌های آموزشی‌ محروم بوده‌اند.
9 – ترتیب سمینار کنفرانس‌های آموزشی برای اطبای شاغل و سایر کادر درمانی و بهداشتی به منظور هماهنگ ساختن آنها با پیشرفت‌های علم‌ پزشکی.
10 – مطالعه و ارزشیابی مداوم برنامه‌ها برای هماهنگ ساختن پیشرفت علوم پزشکی و بهداشتی با نیازهای مملکتی.
11 – تهیه استانداردهای آموزشی برای هماهنگ ساختن مراکز آموزشی مختلف در سرتاسر کشور.
12 – اجرای برنامه آموزشی و بازآموزی پرسنل و تکنیسین در رشته‌های آزمایشگاهی و وابسته پزشکی.

‌اصول کلی اجرایی طرح:

1 – تشکیل مؤسسه‌ای به منظور هماهنگ ساختن و اجراء و نظارت در امور آموزشی رشته‌ها و دوره‌های مختلف پزشکی – پرستاری مامایی و‌ پیراپزشکی (‌وابسته به وزارت بهداری و بهزیستی) با موقعیتی از نظر اداری و مالی که بتواند مؤسسات مهم و با ارزشی را تشکیل دهد و نحوه اداره آن‌ به نحوی باشد که از نظر علمی بتواند افراد واجد شرایط را به خود جلب نماید.
2 – این سازمان از یک عده مؤسسات آموزشی و پژوهشی وزارت بهداری و بهزیستی و سایر سازمانهای وابسته که صلاحیت آموزشی آنها در سطوح‌ مختلف قبلاً مورد تأیید وزارت فرهنگ و آموزش عالی قرار گرفته و یا قرار خواهد گرفت تشکیل می‌گردد و به نام: مجتمع آموزشی پژوهشی وزارت بهداری و بهزیستی نامیده خواهد شد. آن چه لزوم اتخاذ چنین تصمیمی را ایجاد می‌نماید به طور خلاصه‌

الف – نداشتن کنترل کافی از طرف دانشکده‌ها یا مؤسسات آموزشی بر روی بیمارستانها وزارت بهداری و بهزیستی برای اجرای دقیق برنامه‌های‌ آموزشی.
ب – عدم همکاری از طرف پزشکان وزارت بهداری با این مؤسسات در امر آموزش به علت عدم تمایل و یا سایر اشکالات موجود.
ج – تعدد مراکز تصمیم‌گیری در مورد مراکز آموزشی و پژوهشی و عدم هماهنگی بین آنها.
‌د – اتخاذ روشهای مختلف در مدیریت‌های اداری و مالی و تشکیلات مؤسسات مزبور در عین وابستگی به وزارت بهداری و بهزیستی.
ه – نابرابری و گوناگونی بودن کیفیت و کمیت آموزش و فعالیتهای اجرایی مربوط به آن.
‌و – فقدان همکاری بین مؤسسات مختلف برای جبران کمبودهای آموزشی آنها.

3 – تمام تشکیلات برنامه‌ریزی آموزشی موجود مربوط به رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی پرستاری و مامایی واقع در وزارت بهداری و بهزیستی و‌ سازمانهای وابسته در این مجتمع ادغام و نیروی انسانی متناسب با برنامه‌های طرح شده به مجتمع منتقل خواهد شد و پزشکانی که مایل به شرکت در‌ آموزش نیستند یا فاقد شرایط لازم هستید به سایر مراکز درمانی منتقل خواهند شد.
4 – مجتمع آموزشی و پژوهشی وزارت بهداری دقیقاً آن نوع پرسنلی را تربیت می‌نماید که مورد نیاز شبکه بهداشتی درمانی کشور از پایین‌ترین راه تا‌ بالاترین سطح تخصصی باشد.
5 – در استانهای مختلف کشور نیز مؤسسات آموزشی تابع وزارت بهداری و بهزیستی یا در هم ادغام می‌شود و یا از جمع آنها مجموعه آموزشی‌ پژوهشی استانی تشکیل خواهد شد که از نظر ضوابط آموزشی و نحوه عملکرد تابع مجتمع آموزشی پژوهشی مرکز خواهد بود.

6 – جهت پیوستن مؤسسات و بیمارستانهای مختلف به مجتمع پزشکی، شورای عالی مجتمع آموزشی، پژوهشی و درمانی پس از بررسی مؤسسات‌ منتخب را به وزارت بهداری پیشنهاد می‌نماید این مؤسسات شامل مؤسسات آموزش عالی وابسته به وزارت بهداری و بهزیستی و بیمارستانهای‌ آموزشی و مراکز تربیت پیراپزشکان و مراکز بهداشتی درمانی نموده و
شبکه‌های تندرستی و درمانی و غیره می‌باشد.
7 – برای این که تمام اقدامات لازم در جهت ایجاد مجتمع با همفکری و همکاری و اشتراک مساعی مقامات مسئول و کارشناسان انجام پذیرد پیشنهاد‌ می‌شود که هیأت اجرایی با اختیارات کامل تأمین گردد و سرپرستی مجتمع به عنوان دبیر هیأت اجرایی عمل نماید و به علاوه بودجه و پرسنل لازم‌ مکان و تجهیزات و وسائل مورد لزوم در اختیار سرپرستی مجموعه قرار گیرد.
‌اعضاء شورای عالی مجتمع آموزشی و پژوهشی درمانی عبارتند از:
1 – وزیر بهداری و بهزیستی
2 – معاون درمانی وزارت بهداری و بهزیستی،،
3 – معاون آموزش وزارت بهداری و بهزیستی
4 – رییس مجتمع آموزشی و پژوهشی وزارت بهداری و بهزیستی
5 – قائم‌مقام مجتمع آموزشی پژوهشی
6 – پنج نفر از مقامات علمی به انتخاب شورای بررسی نیروهای انسانی که مقام علمی و دانشگاهی آنها به تصویب شورا رسیده باشد و در استخدام‌ مجتمع بوده و یا آمادگی خود را برای انتقال به این مجتمع اعلام داشته باشند.

‌معاون آموزشی در صورتی که از بین افراد مجتمع آموزشی پژوهشی انتخاب شود رییس مجتمع را نیز خواهد داشت. در غیر این صورت رییس مجتمع‌به توسط شورای عالی مجتمع آموزشی پژوهشی درمانی انتخاب خواهد شد.

‌مصوبات شورا لازم‌الاجراء بوده و رییس مجتمع مجری آن خواهد بود.

‌حقوق و مزایای کلیه کارکنانی که به نحوی از انحاء در این طرح انجام وظیفه می‌نمایند طبق مقرراتی خواهد بود که به طور جداگانه به تصویب خواهد‌ رسید و تا زمانی که مقررات مزبور به تصویب نرسیده است وزارت بهداری و بهزیستی از محل بودجه‌های مربوط عمل خواهد کرد.
‌شورای آموزشی، پژوهشی، درمانی آیین‌نامه‌های لازم را تهیه و به موقع اجراء خواهد گذاشت.