‌اصلاح آیین‌نامه قانون لغو مالکیت اراضی موات شهری و کیفیت عمران آن

تاریخ انتشار: ۱۳۵۸/۱۰/۱۲

۱۳۵۸/۱۰/۱۲


‌شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران در جلسه مورخ ۱۳۵۸/۱۰/۱۲ بنا به پیشنهاد شماره 1.12446 مورخ 58.10.12 وزارت مسکن و شهرسازی،‌ مراتب زیر را به عنوان اصلاحیه آیین‌نامه قانون لغو مالکیت اراضی موات شهری و کیفیت عمران آن تصویب نمودند:

‌ماده 10 آیین‌نامه به شرح زیر اصلاح می‌شود:
‌ماده 10 – افرادی که بر اساس این قانون خود را مشمول تبصره ذیل ماده یک قانون می‌دانند باید ظرف سه ماه از تاریخ اجرای این آیین‌نامه درخواست‌ خود را منضم به فتوکپی سند مالکیت زمین و کروکی مربوط به محل هایی که وزارت مسکن و شهرسازی تعیین نموده تسلیم و گواهی لازم دریافت‌ نمایند تفکیک این گونه اراضی ممنوع است. در صورت عدم مراجعه در مهلت مقرر و عدم صدور گواهی زمین به تصرف دولت در می‌آید.


‌ماده 14 آیین‌نامه به شرح زیر اصلاح می‌شود:
‌ماده 14 – هر گاه شهردارهای به علت ضوابط و مقررات طرح جامع و تفصیلی و یا به علل دیگر نتوانند برای متقاضیان پروانه صادر نمایند وزارت‌ مسکن و شهرسازی باید به درخواست شهرداریها یک قطعه زمین در حد نصاب تفکیک مجاز شهرداریها از زمینهایی که به تصرف دولت درآمده به‌ مالکین واجد شرایط به طور رایگان ضمن انتقال سند مالکیت زمینی که در طرح قرار می‌گیرد به نام وزارت مسکن و شهرسازی واگذار نماید.


‌بند 18 – 1 ماده 18 آیین‌نامه به شرح زیر اصلاح می‌شود:
‌بند 18 – 1 ماده 18 – متقاضی و افراد تحت تکفل او فاقد واحد مسکونی و زمین باشند.


‌تبصره زیر به ماده 21 آیین‌نامه الحاق می‌شود:
‌تبصره – شرکتهای تعاونی مسکن و کارخانجات و کارگاه‌های تولیدی که تعهد نمایند در زمین مورد واگذاری برای اعضاء و کارکنان خود طبق ضوابط‌ وزارت مسکن و شهرسازی خانه‌سازی نموده و به آنها واگذار نمایند مشمول مفاد ماده 21 خواهند بود.


‌بند 6 – 1 ماده 6 آیین‌نامه به شرح زیر اصلاح می‌گردد:
6 – 1 – در شهرهایی که برابر سرشماری سال 1355 کمتر از پنجاه‌ هزار نفر جمعیت دارند از تاریخ اعلام قبول درخواست گواهی مهلت عمران 6 سال‌می‌باشد.


‌بند 6 – 2 ماده 6 آیین‌نامه به شرح زیر اصلاح می‌گردد:
6 – 2 – در شهرهایی که برابر سرشماری سال 1355 بیش از پنجاه هزار نفر و کمتر از دویست هزار نفر جمعیت دارند از تاریخ اعلام قبول درخواست‌ گواهی مهلت عمران 5 سال می‌باشد.


‌بند 6 – 3 ماده 6 آیین‌نامه به شرح زیر اصلاح می‌گردد:
6 – 3 – در شهرهایی که برابر سرشماری سال 1355 بیش از دویست هزار نفر جمعیت دارند از تاریخ اعلام قبول درخواست گواهی مهلت عمران 4‌ سال می‌باشد.