‌لایحه قانونی مربوط به تسریع در امر تصفیه شرکت سهامی کارخانجات ایران

تاریخ انتشار: ۱۳۵۸/۰۹/۲۱

‌مصوب ۱۳۵۸/۹/۲۱


ماده 1 – کلیه مانده بستانکاری شرکت سهامی کارخانجات ایران (‌در حال تصفیه) از واحدهای دولتی و همچنین کلیه بدهی‌های شرکت مذکور به‌ واحدهای دولتی دیگر بخشوده می‌شود.

‌تبصره 1 – در مورد واحدهای دولتی که به صورت انتفاعی اداره می‌شوند مجامع عمومی این گونه واحدها موظفند تغییرات حاصله از اجرای ماده‌ فوق را بررسی و به حساب صاحب سهم منظور نمایند.

‌تبصره 2 – مبلغ بستانکاری شرکت سهامی کارخانجات ایران (‌در حال تصفیه) از سازمان غله و قند و شکر که در بودجه سال 1358 سازمان مذکور‌ منظور گردیده مستثنی از ماده فوق بوده و سازمان غله و قند و شکر موظف به پرداخت آن می‌باشد.

‌تبصره 3 – بدهی‌های شرکت سهامی کارخانجات ایران (‌در حال تصفیه) به واحدهای دولتی که مربوط به امور جاری شرکت نظیر پرداخت کسور‌ بازنشستگی کارکنان به صندوق سازمان تأمین اجتماعی و یا صندوق بازنشستگی کل کشور می‌باشد و این گونه بدهیها اثبات گردیده مشمول ماده فوق‌ نبوده و شرکت سهامی کارخانجات ایران (‌در حال تصفیه) موظف به پرداخت بدهیهای مذکور می‌باشد.


‌ماده 2 – اموال منقول و غیر منقول متعلق به شرکت سهامی کارخانجات ایران (‌در حال تصفیه) که در اختیار یا مورد استفاده واحدهای دولتی‌ می‌باشد و مورد نیاز شرکت نیست کلاً به واحدهای مذکور بلاعوض واگذار می‌گردد، و مطابق ماده یک فوق و تبصره یک آن ماده عمل می‌شود.


‌ماده 3 – کلیه بستانکاری شرکت سهامی کارخانجات ایران (‌در حال تصفیه) از اشخاص و واحدهای خصوصی که مجموع بدهی آنان از مبلغ بیست‌ هزار ریال تجاوز نمی‌نماید بخشوده می‌شود.


‌ماده 4 – چنانچه بدهکاران به شرکت سهامی کارخانجات ایران (‌در حال تصفیه) که مبلغ اصلی بدهی آنها بیش از بیست هزار ریا باشد ظرف مدت‌ یک سال از تاریخ تصویب این لایحه نسبت به واریز کل بدهی خود دفعتاً اقدام نمایند، مجموع بهره، جریمه، دیر کرد و سایر هزینه‌های مربوطه در حد‌یک سوم اصل بدهی دریافت و مازاد به بدهکاران بخشوده می‌شود.

‌تبصره – شرکت سهامی کارخانجات ایران (‌در حال تصفیه) موظف است مراتب بخشودگی مندرج در این ماده را در سه نوبت ظرف مدت سه ماه از‌ تاریخ تصویب این قانون از طریق جراید کثیرالانتشار به اطلاع بدهکاران برساند و این عمل شرکت به منزله ابلاغ قانونی به بدهکاران تلقی می‌شود.