‌لایحه قانونی اصلاح آیین‌نامه پرداخت حق فنی به درجه‌داران کادر ثابت نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران

تاریخ انتشار: ۱۳۵۸/۰۸/۲۹

‌مصوب 1358.8.29


آیین‌نامه پرداخت حق فنی به درجه‌داران کادر ثابت نیروی زمینی مصوب دی ماه 1352 (‌موضوع قانون اجازه پرداخت مزایا ویژه به افسران و درجه‌داران‌ ارتش جمهوری اسلامی ایران مصوب مرداد ماه 1352) به شرح زیر اصلاح می‌گردد.

‌آیین‌نامه اصلاح آیین‌نامه پرداخت حق فنی به درجه‌داران و افراد کادر ثابت نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران

‌ماده 1 – به درجه‌داران و افراد کادر ثابت نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران که در مشاغل مربوط به رشته‌های تخصصی به طور سازمانی‌ منصوب شده و عملاً در همان مشاغل مشغول خدمت باشند با رعایت مقررات این آیین‌نامه مزایایی به عنوان حق فنی پرداخت می‌گردد.‌

تبصره – درجه‌داران و افراد مشمول مقررات این آیین‌نامه که به علت محدودیت محل سازمانی یا مقتضیات خدمتی موقتاً انتصاب آنان در مشاغل‌ فنی مقدور نبوده ولی عملاً در این قبیل مشاغل انجام وظیفه می‌نمایند پرداخت حق فنی به آنان تا رفع محدودیت با رعایت مقررات بلامانع است.

‌ماده 2 – تطبیق میزان مهارت تخصصی درجه‌داران و افراد رشته‌های تخصصی با درجات نظامی آنان و همچنین مبالغ حق فنی ماهانه مربوط بر‌اساس میزان مهارت و طبقه‌بندی مشاغل تخصصی، طبق دو جدول زیر می‌باشد:

‌جدول شماره یک
‌تطبیق درجات نظامی درجه‌داران و افراد با میزان مهارت تخصصی
——————————————————————–
درجات نظامی میزان مهارت تخصصی در مشاغل تخصصی
طبقه 1 و 2 و 3 و 4
——————————————————————–
‌سرباز، سرباز یکم و سرجوخه 1
‌گروهبان سوم 2
‌گروهبان دوم 3
‌گروهبان یکم و استوار دوم 4
‌استوار یکم و ستوانیاران 5
——————————————————————–
‌جدول شماره دو
‌مبالغ حق فنی ماهانه درجه‌داران و افراد ریال
—————————————————–
‌میزان مشاغل‌تخصصی مشاغل‌تخصصی مشاغل‌تخصصی مشاغل‌تخصصی
‌مهارت
‌تخصصی طبقه 1 طبقه 2 طبقه 3 طبقه 4
—————————————————
1 3500 2000 2500 1500
2 4500 3750 3500 2000
3 6000 4500 4000 2500
4 7000 5500 4500 3000
5 8000 6500 5000 3500
—————————————————
‌تبصره 1 – اجرای مقررات این ماده درباره شاغلین مشاغل تخصصی که خدمت آنان مستلزم داشتن گواهینامه رانندگی می‌باشد برابر روشی خواهد‌ بود که وسیله نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران تهیه و تصویب می‌گردد.

‌تبصره 2 – مشاغل تخصصی طبقه عالی ویژه هنرفران است که مزایای آنان برابر مقررات مربوط پرداخت می‌شود


‌ماده 3 – مشاغل تخصصی مشمول این آیین‌نامه و طبقه‌بندی آنها و تغییرات بعدی در این مورد با هماهنگی نیروهای ارتش جمهوری اسلامی ایران‌ تعیین و پس از درج در فرمان همگانی ارتش جمهوری اسلامی ایران به مورد اجرا گذارده خواهد شد.


‌ماده 4 – احراز میزان مهارت تخصصی بالاتر منوط به طی دوره آموزش حین خدمت و موفقیت در آزمایشهای مربوط می‌باشد.


‌ماده 5 – به دانش‌آموزان رشته‌های تخصصی مشمول این آیین‌نامه از تاریخ شروع دوره آموزش تخصصی مبلغی به شرح زیر پرداخت خواهد شد.
‌الف – دارندگان گواهینامه دوره اول متوسطه یا دوره راهنمایی تحصیلی و یا معادل آنها که شرط ورود آنان به آموزشگاه دارا بودن گواهینامه دوره‌ اول متوسطه یا معادل آن می‌باشد ماهانه 625 ریال
ب – به دارندگان گواهینامه پایین‌تر مندرج در بند الف ماهانه 375 ریال


‌ماده 6 – حق فنی درجه‌داران و افراد در مدت انتظار خدمت و بدون کاری پرداخت نمی‌شود.


‌ماده 7 – صدور اخطار کتبی از طرف فرمانده گردان مستقل یا تیپ یا مقامات هم‌تراز مبنی بر بی‌انضباطی یا سهل‌انگاری درجه‌داران و افراد در امور‌ محوله و همچنین بی‌مبالاتی در حفظ شرایط تخصصی و جسمی لازم برای انجام کار مربوط موجب قطع تا پنجاه درصد حق فنی حداکثر تا مدت شش‌ ماه و صدور اخطار کتبی در موارد مزبور از طرف مقامات بالاتر موجب قطع تا پنجاه درصد حق فنی حداکثر برای مدت یک سال می‌گردد.
ضمناً در‌صورت از دست دادن شرایط تخصصی و مهارت فرماندهان (‌رده تیپ به بالا و مقامات هم‌تراز) می‌توانند پرداخت حق فنی مربوط را قطع و آنان را با‌رعایت ضوابط در سایر مشاغل تخصصی منصوب نمایند.


‌ماده 8 – پرداخت حق فنی در موارد زیر قطع نمی‌شود.
‌الف – در صورت اعزام درجه‌داران و افراد برای طی دوره یا کارآموزی در تخصص مربوط (‌داخل یا خارج از کشور) و نیز طی دوره زبان در موارد‌ لزوم.
ب – در مورد درجه‌داران و افراد مربی و کمک مربی مراکز فرهنگی و آموزشی در صورتی که رشته تخصصی خود را تدریس نمایند.


‌ماده 9 – پرداخت حق فنی پس از تصویب میزان مهارت از طرف نیرو و همچنین قطع آن در تمام موارد طبق دستور تیپ مستقل، لشگر و سازمانهای‌ همطراز و بالاتر می‌باشد (‌دستور قسمتی رده مجاز)


ماده 10 – پرداخت حق فنی به درجه‌داران و افراد کادر ثابت در سایر نیروهای و سازمانها ارتش جمهوری اسلامی ایران که در مشاغل تخصص‌ مشابه مشغول خدمت هستند با رعایت مقررات این آیین‌نامه از طرف نیروها و سازمانهای مزبور مجاز است.


‌ماده 11 – به درجه‌داران و افرادی که از حق فنی استفاده می‌نمایند حق صف تعلق نمی‌گیرد.


‌ماده 12 – پرداخت حق فنی موضوع این آیین‌نامه و فوق‌العاده سختی خدمت چتر بازی پرسنل چترباز نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران و‌ فوق‌العاده سختی خدمت استادان و مربیان سازمانی دوره آموزشی تیز یلان با رعایت مقررات مربوط و این آیین‌نامه بلامانع می‌باشد.


‌ماده 13 – به شاغلین مشاغل مربوط به رشته‌های تخصصی غیر مشمول این آیین‌نامه که برابر ملاحظات جدول سازمانی تصدی شغل دومی از قبیل‌ رانندگی نیز برای آنان پیش‌بینی و عملاً انجام می‌دهند می‌توان حق فنی شغل دوم را با رعایت مقررات این آیین‌نامه پرداخت نمود.


‌ماده 14 – در مورد درجه‌داران و افرادی که وضع آنان از جمیع جهات با مقررات ماده 1 این آیین‌نامه منطبق بوده ولی وسیله انجام خدمت به آنها‌ تحویل نشده باشد، حق فنی مربوط به شغل تخصصی آنان با رعایت مقررات این آیین‌نامه موقتاً قابل پرداخت می‌باشد.


‌ماده 15 – به درجه‌دارانی (‌استوار یکم به بالا) که در مشاغل تخصصی مشمول این آیین‌نامه منصوب می‌شوند ولی محل سازمانی آنها غیر نظامی‌ منظور گردیده است نیز با رعایت مقررات این آیین‌نامه حق فنی تعلق می‌گیرد.


‌ماده 16 – چنانچه سازمانی منحل گردد به درجه‌داران و افراد سازمان مزبور که برابر مقررات این آیین‌نامه از حق فنی استفاده می‌نموده‌اند تا انتصاب‌ مجدد می‌توان حداکثر به مدت 3 ماه حق فنی قبلی را پرداخت نمود.


‌ماده 17 – در مواقع تجدید سازمان ملاک پرداخت و قطع حق فنی درجه‌داران و افراد تاریخ ابلاغ جداول سازمانی مصوبه جدید به یگان (‌تیپ‌ مستقل و لشگر) و سازمان همطراز آن خواهد بود.


ماده 18 – پرداخت حق فنی در مواردی که بیماری به علت قیود خدمتی و به سبب انجام وظیفه باشد حداکثر به مدت یک سال ادامه می‌یابد و در‌ غیر این صورت تا زمانی که بیمار برابر مقررات قانون استخدام نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران منتسب نگردیده است حداکثر چهار ماه قابل‌ پرداخت خواهد بود.


‌ماده 19 – تا تاریخ تأمین اعتبار پرداخت فوق‌العاده‌های مذکور در این آیین‌نامه مقررات آیین‌نامه سابق کماکان قابل اجرا خواهد بود.