‌لایحه قانونی اجازه فروش و اجازه تأسیسات و تجهیزات کشاورزی و دامپروری

تاریخ انتشار: ۱۳۵۸/۰۷/۱۷

‌مصوب 1358.7.17


‌ماده واحده – به وزارت کشاورزی و عمران روستایی اجازه داده می‌شود تأسیسات و لوازم و کارخانجات و تجهیزات و ماشین‌آلات، اعم از منقول و‌ غیر منقول واحدهای تولیدی صنعتی و کشاورزی و تدارکاتی و همچنین سهام شرکتهای مزبور و زمینهای متعلق به وزارت کشاورزی عمران روستایی‌ مورد استفاده تأسیسات و مؤسسات فوق و شرکتهای سهامی زراعی و تعاونیهای تولید روستایی را که به تشخیص وزارت کشاورزی و عمران روستایی‌ ادامه فعالیت آنها غیر ضروری و یا غیر اقتصادی و فروش و یا اجاره دادن آنها به مصلحت باشد به متقاضیان ایرانی بخش خصوصی بفروشد و یا اجاره‌ دهد. ارزیابی و یا تعیین اجاره مربوط به این دارایی‌ها توسط هیأتی متشکل از نمایندگان وزارت کشاورزی و عمران روستایی، وزارت امور اقتصادی و‌ دارایی، سازمان برنامه و بودجه انجام خواهد شد.

‌تبصره 1 – وجوه حاصل از فروش یا اجاره اموال مذکور در حساب جداگانه خزانه‌داری کل در بانک مرکزی ایران نگهداری و به پیشنهاد وزیر‌ کشاورزی و عمران روستایی و با تصویب شورای اقتصاد به مصرف امور کشاورزی و مکمل کشاورزی و افزایش سرمایه یا وام دولت به بانک توسعه‌ کشاورزی ایران و بانک تعاون کشاورزی ایران خواهد رسید.

‌تبصره 2 – وزارت کشاورزی و عمران روستایی می‌تواند معاملات مربوط به فروش یا اجاره اموال موضوع این قانون را با رعایت شرایط مندرج در‌ این ماده با تصویب شورای اقتصاد به وسیله بانک توسعه کشاورزی ایران و یا بانک تعاون کشاورزی ایران انجام دهد.

‌تبصره 3 – فروش تأسیسات و تجهیزات فوق‌الذکر به خرده مالکین یا متقاضیانی که بیش از 100 هکتار زمین در اختیار نداشته باشند انجام‌پذیر‌ خواهد بود.