‌آیین‌نامه اخذ تخصص پزشکان بهداشتی وزارت بهداری و بهزیستی

تاریخ انتشار: ۱۳۵۸/۰۷/۱۴

شماره ۵۷۰۰۸ – ۱۳۵۸/۷/۱۷


‌هیأت وزیران دولت موقت جمهوری اسلامی ایران در جلسه مورخ ۱۳۵۸/۷/۱۴ بنا به پیشنهاد شماره 3587 مورخ 58.4.24 وزارت بهداری و‌ بهزیستی آیین‌نامه اخذ تخصص پزشکان بهداشتی وزارت بهداری و بهزیستی را به شرح زیر تصویب نمودند:


‌وزارت بهداری و بهزیستی به منظور قدردانی از زحمات شبانه‌روزی و تلاش پیگیر و مداوم پزشکان بهداشتی که عمر خود را جهت اعتلاء بهداشت و‌ ارتقاء سطح سلامت هموطنان در روستاها و شهرها مصروف داشته‌اند و همچنین ایجاد انگیزه جهت جذب پزشکان جوان مملکت به آموزش‌ رشته‌های بهداشتی و خدمت در تیمهای بهداشتی با اعتقاد بر این که با اجرای موازین بهداشتی از هزینه‌های سرسام‌آور درمانی، معلولیت‌ها غیبت از‌کار…. به نحو محسوسی کاسته خواهد شد تصمیم به برقراری دوره تخصصی در رشته بیماریهای عفونی و کودکان در دانشکده‌های پزشکی کشور به‌ شرح ذیل اتخاذ می‌نماید:

[‌اخذ تخصص پزشکان بهداشتی (‌تکمیل تصویب‌نامه شماره ۵۷۰۰۸ مورخ ۱۳۵۸/۷/۱۷)]

‌بند 1 – حداقل سابقه خدمت پزشکان بهداشتی برای معرفی به دانشکده‌های پزشکی 12 سال خواهد بود.

‌بند 2 – خدمت روستایی و در نقاط بد آب و هوا و صعب‌المعیشه و مرزی کشور تا ده سال خدمت به ازاء هر سال یک سال و نیم محسوب خواهد شد.

‌بند 3 – پزشکان معرفی شونده باید حداقل دارای درجات تخصصی بهداشت ph.M و یا ph.D از دانشکده بهداشت داخل یا خارج از کشور باشند.

‌بند 4 – پزشکان واجد شرایط فوق باید در دوران خدمت بهداشتی خود فاقد مطب بوده باشند.

‌بند 5 – پزشکان مشمول باید حداقل دوازده سال در رشته خدمات بهداشتی شاغل بوده و سنوات خدمت خود را به صورت 12 سال مداوم یا 14 سال‌ منفصل در رشته بهداشت گذرانده باشند.

‌بند 6 – پزشکانی که دارای سوابق خدمت بهداشتی بیشتر هستند حق تقدم دارند.

‌بند 7 – پزشکان داوطلب بایستی در امتحان ورودی تخصصی که به صورت مصاحبه برگزار می‌گردد شرکت نمایند.

‌بند 8 – پزشکان مذکور در دوره آموزش در دانشکده‌ها از آخرین حقوق و مزایای زمان تصدی خود در وزارت بهداری و بهزیستی بهره‌مند خواهند شد.

‌بند 9 – [اصلاحی ۱۳۶۷/۱۲/۱۳]
دوره آموزش تخصصی در دانشکده‌های پزشکی در بخش‌های عفونی و کودکان حداقل 2 سال و حداکثر 3 سال خواهد بود.
‌پزشکانی که دارای سابقه خدمت بهداشتی به مدت 12 تا 15 سال و پزشکانی که دارای سابقه خدمت بهداشتی به مدت 15 سال به بالا باشند دوره‌ آموزش بالینی تخصصی را بر حسب تشخیص کمیسیون موضوع تبصره 1 ماده واحده قانون مربوط به شرایط اخذ تخصص در بیماریهای عفونی مصوب 58.6.27 شورای انقلاب جمهوری اسلامی به مدت 2 تا 3 سال خواهند گذراند.

‌تبصره – سوابق خدمت مفید بهداشتی و فاقد بودن مطب و تهیه مقالات علمی و رضایت از نحوه خدمتی برای تعیین حق تقدم پزشکان داوطلب واجد‌ شرایط به کمیسیون مزبور گزارش و مدارک لازم ارسال می‌گردد.